واحد خبر mobile.ir : بر اساس جدیدترین گزارش موسسه پژوهشی Canalys عرضه جهانی تبلت در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2024 با 5.6 درصد رشد سالانه به 39.9 میلیون واحد رسیده است. به این ترتیب، در مجموع تعداد 147.6 میلیون دستگاه تبلت در سال 2024 میلادی به بازار ارائه شده که افزایش 9.2 درصدی را در مقایسه با سال 2023 نشان می‌دهد. مطابق یافته‌های Canalys، این میزان رشد در همه مناطق به جز آمریکای شمالی مشاهده شده است و از روند بهبود بازار نسبت به سطوح پایین آن در سال 2023 حکایت دارد. دو شرکت اپل و سامسونگ در مقیاس سه‌ماهه و سالانه به ترتیب برترین تولیدکنندگان تبلت در بازار بوده‌اند و پس از آن‌ها هواوی، لنوو و شیائومی (با ترتیب متفاوتی از نظر فصلی و سالانه) قرار گرفته‌اند.

طبق گزارش Canalys، اپل در سه‌ماهه چهارم 2024 با عرضه حدود 16.9 میلیون دستگاه آی‌پد و رشد 13.8 درصد نسبت به دوره مشابه سال گذشته، موفق به کسب جایگاه نخست شده است. غول کوپرتینوئی در مقیاس سالانه نیز عملکرد خوبی داشته و 56.919 میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده است که نسبت به سال 2023 از افزایش 5.3 درصدی حکایت دارد. یکی از دلایل رشد اپل از نگاه تحلیل‌گران Canalys، عرضه مدل‌های جدید iPad Mini و iPad Air در این دوره بوده است. رتبه دوم این فهرست به سامسونگ تعلق دارد که در فصل اخیر با عرضه بیش از 7 میلیون تبلت و سهم بازار 17.8 درصدی، 3.9 درصد رشد سالانه را تجربه کرده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه چهارم سال 2024 (عرضه به هزار عدد)

سه رتبه بعدی این فهرست به شرکت‌های چینی تعلق دارد که طبق گزارش Canalys، در سال 2024 میلادی عملکرد خوبی در بازار تبلت داشته‌اند. لنوو که در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر 2024 با عرضه 2.832 میلیون دستگاه تبلت عنوان سومین تولیدکننده برتر را به خود اختصاص داده است، در سال میلادی گذشته 10.426 میلیون تبلت عرضه کرده و چهارمین شرکت برتر بازار بوده است. این جایگاه در مقیاس سه‌ماهه به هواوی تعلق دارد که با رشد 29 درصدی در کل سال 2024 به رتبه سوم صعود کرده است؛ اگر چه در سه‌ماهه چهارم 2024 با ارائه 2.639 میلیون دستگاه تبلت، جایگاه چهارم را از آنِ خود ساخته است. شیائومی با رشد سالانه قابل توجه 73 درصدی پیشتاز نرخ رشد در این بازار بوده و با پشت سر گذاشتن آمازون، جایگاه پنجم را از نظر فصلی و سالانه در رده‌بندی کلی کسب کرده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سال 2024 (عرضه به هزار عدد)

از دید هیمانی موکا (Himani Mukka)، یکی از مدیران پژوهشی Canalys، چرخه تجدید تجاری رایانه‌های شخصی در سراسر جهان تأثیر مثبتی در میزان تقاضا برای تبلت داشته است. به گفته او «نتایج نظرسنجی اخیر Canalys از شرکای تجاری [فروش] نشان می‌دهد که 52 درصد از [فروشندگان] تبلت‌های تجاری (commercial tablets) افزایش عرضه را در سال 2025 انتظار دارند، حال آن‌که 32 درصد از آن‌ها عملکردی مشابه پیش و تنها 16 درصد کاهش [عرضه] را پیش‌بینی می‌کنند. [از این رو] فرصت‌های بهبود در صنایع مختلف و عمودی گسترده باقی خواهد ماند؛ چراکه پیش‌بینی می‌شود سرمایه‌گذاری در فناوری اطلاعات پس از یک دوره طولانی از محدودیت‌های بودجه‌ای [در سال جاری میلادی] تقویت شود.»

پیش‌بینی فروش تبلت‌های تجاری در سال 2025

به گفته موکا «تبلت‌های مصرفی (consumer tablets) در سال جاری برای عملکرد محدودتری تنظیم شده‌اند، با این حال فروشندگان فرصت‌هایی برای [جلب نظر خریداران این محصولات] خواهند داشت. حتی در چین، جایی که یارانه‌های دولتی فروش لوازم الکترونیکی را به میزان قابل توجهی تقویت کرده، عرضه تبلت در سه‌ماهه چهارم سال 2024 تنها شاهد رشدی تک‌رقمی بوده است. اما گسترده‌تر شدن برنامه [پرداخت] یارانه در سال 2025 دامنه فعالیت شرکت‌ها و توانایی آن‌ها را در جلب نظر مشتریان بیشتر خواهد کرد. [به طور مثال] در ژاپن طرح‌های جدید تحت نظارت دولت، مانند طرح Society 5.0 یا موج تازه پروژه [موسوم به] GIGA در بخش آموزش، به افزایش بودجه تحول دیجیتال خواهد انجامید و [این امر به نوبه خود] فروش تبلت را افزایش خواهد داد.»

میزان عرضه جهانی تبلت از سال 2016 تا سال 2024

Kieren Jessop یکی از تحلیل‌گران Canalys نیز در این باره می‌افزاید: «در سمت فروشندگان، برندهای چینی در حال گسترش حضور خود در بازار داخلی و فراتر از آن هستند. [در همین راستا] شرکت آنر می‌کوشد جای پای خود را در اندونزی تقویت کند و از چالش‌های کنونی برندهای فعال در این بازار بهره ببرد. این برند همچنین پس از عرضه گوشی هوشمند HONOR Magic7 Pro در سه‌ماهه اخیر، پیشنهادهایی را برای عرضه بسته‌های همراه با این محصول در بریتانیا ارائه کرده است. در همین حال، شیائومی نیز با عرضه Pad 7 Pro در فصل چهارم 2024 از محبوبیت رو به رشد داخلی استفاده کرده و به عنوان بخشی از استراتژی توسعه تهاجمی خود، افزایش تعداد فروشگاه‌های خرده‌فروشی خود در چین به بیست هزار عدد را هدف گرفته است. علاوه بر این، اپل هم اخیراً بر تعهد خود به هند، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین بازارهای گوشی هوشمند و رایانه‌های شخصی، تأکید کرده و با گسترش حضور و افتتاح فروشگاه‌های جدید، جایگاه خود را برای سال پیشِ رو در منطقه تقویت کرده است. همه این عوامل [در کنار هم] نشان از محیطی سالم [و رقابتی] برای تبلت‌ها دارد. با این حال بحث تعرفه‌های ایالات متحده همچنان به عنوان مخاطره‌ای مهم، تقاضای جهانی، به ویژه در [بخش] محصولات رده بالا را تهدید می‌کند.»

source

توسط expressjs.ir