19 بهمن 1403 ساعت 16:05

در این مطلب به مقایسه کامل مشخصات دو سدان جذاب این روزهای جذاب بازار ایران، یعنی چری آریزو 8 و هیوندای سوناتا جدید می‌پردازیم.

بازار سدان‌های نیمه لوکس سایز متوسط همچنان در سراسر جهان، مخاطبان خود را دارد. در این میان، هیوندای سوناتا از محبوبیت بالایی به ویژه در کشورهای شرق آسیا، برخوردار است و فروش قابل توجهی در بازار آمریکا و خاورمیانه نیز به ثبت رسانده است. در این سگمنت، شرکت‌های چینی نیز به دنبال کسب سهم هستند و خودروهایی را به بازار عرضه کرده‌اند.

یکی از این خودروها، چری آریزو 8 است که در ایران با نام فونیکس آریزو 8 عرضه شده و توانسته به یکی از محبوب‌ترین خودروهای چینی در بازار ایران تبدیل شود. به بهانه معرفی و عرضه هیوندای سوناتا 2024 وارداتی هرمس خودرو در بازار ایران، قصد داریم تا در این بخش از اخبار خودرو رسانه گجت نیوز این سدان جذاب کره ای را با چری آریزو 8 مورد مقایسه و بررسی قرار دهیم.

مقایسه طراحی چری آریزو 8 و هیوندای سوناتا وارداتی 2024

فونیکس آریزو 8، به عنوان نخستین تلاش جدی شرکت چری برای ورود به سگمنت سدان‌های بزرگ، خودرویی است که سعی دارد با ترکیبی از المان‌های طراحی مدرن و وام‌گیری از زبان طراحی فعلی چری، جایگاهی برای خود در بازار دست و پا کند. در نگاه اول طراحان چری برای طراحی قسمت جلویی این خودرو، الهاماتی از تیگو ۸ پرو فیس لیفت داشته‌اند.

این الهام‌گیری به خصوص در طراحی چراغ‌ها، سپر و جلوپنجره X شکل کاملاً مشهود است. این جلوپنجره بزرگ با خطوط کرومی افقی تزئین شده و در ترکیب با چراغ‌های باریک و کشیده، چهره‌ای نسبتاً تهاجمی به خودرو بخشیده است. در نمای عقب نیز، طراحان از ترند روز طراحی خودرو استفاده بهره برده و چراغ‌های عقب را به صورت پیوسته طراحی کرده‌اند.

این چراغ‌ها با یک نوار LED باریک به هم متصل شده‌اند و ظاهری مدرن و شیک به قسمت عقب خودرو داده‌اند. به طور کلی، بدنه آریزو ۸ به خوبی طراحی شده و خطوط بدنه به گونه‌ای هستند که ظاهری خوش‌تراش و هماهنگ به خودرو بخشیده‌اند. با این وجود، برخی جزئیات در طراحی آریزو ۸ وجود دارند که می‌توانستند بهتر از این باشند. به عنوان مثال، استفاده از مه‌شکن‌های دایره‌ای در قسمت جلویی که با خطوط تیز و شکسته کلی خودرو همخوانی چندانی ندارد، ممکن است از جذابیت کلی خودرو بکاهد.

هیوندای سوناتای جدید، با سبک طراحی خیره‌کننده‌، تجربه‌ای بصری منحصربه‌فرد را ارائه می‌دهد که در نگاه اول، توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. این خودرو با بهره‌گیری از زبان طراحی جدید هیوندای، مجموعه‌ای از المان‌های جذاب را در خود جای داده است که در کنار هم ظاهری پویا و مدرن به آن بخشیده‌اند.

دی‌لایت‌های باریک و نواری LED که در امتداد قسمت جلویی خودرو کشیده شده‌اند، با جلوپنجره عریض و مشبک که با خطوط کرومی یا مشکی (بسته به تریم) تزئین شده، هماهنگی بی‌نظیری دارند. این ترکیب زیبا، چهره‌ای تهاجمی و در عین حال ظریف به سوناتا بخشیده و حس قدرت و لوکس بودن را به بیننده القا می‌کند.

طراحان هیوندای برای مدل ۲۰۲۴ سوناتا، کاپوتی با طراحی کاملاً جدید و خطوط برجسته و سیال را در نظر گرفته‌اند که به زیبایی کلی خودرو افزوده است. همچنین، استفاده از قطعات تزیینی مشکی‌رنگ در قسمت‌هایی مانند قاب آینه‌ها، رکاب‌ها و اسپویلر عقب، باعث شده تا سوناتا ظاهری اسپرت‌تر و جوان‌پسندتر به خود بگیرد. در نمای عقب، چراغ‌های عقب با طراحی کاملاً جدید و هماهنگ با چراغ‌های جلو، به صورت یکپارچه و با استفاده از نوارهای LED طراحی شده‌اند.

مشخصات فنی Arrizo 8 و Hyundai Sonata 2024

نمای جانبی چری آریزو 8

قلب تپنده سدان لوکس فونیکس آریزو 8، یک موتور ۲ لیتری توربو TGDi است که پیش‌تر عملکرد خود را در کراس‌ اوور محبوب تیگو ۸ پرومکس به اثبات رسانده است. این پیشرانه با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن، توانایی تولید حداکثر توان ۲۵۴ اسب بخار در دور موتور مشخص و حداکثر گشتاور ۳۹۰ نیوتن متر را داراست. این ویژگی به آریزو ۸ این امکان را می‌دهد تا در شرایط مختلف رانندگی، از شتاب‌گیری ناگهانی گرفته تا رانندگی نرم و روان در بزرگراه‌ها، عملکرد مطلوبی را از خود نشان دهد.

انتقال قدرت در این خودرو بر عهده یک جعبه‌دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر است. سیستم تعلیق آریزو ۸ نیز به گونه‌ای طراحی شده است که ترکیبی از راحتی و هندلینگ مناسب را ارائه دهد. در قسمت جلو از سیستم تعلیق مستقل مک‌فرسون استفاده شده که به دلیل سادگی و کارایی بالا، یکی از پرکاربردترین سیستم‌های تعلیق در خودروهای سواری است. در قسمت عقب نیز سیستم تعلیق چند اتصالی وظیفه جذب ضربات و ارتعاشات ناشی از ناهمواری‌های جاده را بر عهده دارد. همچنین با وزن خالص ۱۵۳۹ کیلوگرم، آریزو ۸ قادر است در مدت زمان ۷.۶ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد.

در گجت نیوز بخوانید:

آریزو ۸ یا شاین مکس ایران خودرو؛‌ مقایسه سدان‌های لاکچری بازار ایران

نمای جانبی هیوندای سوناتا وارداتی

شرکت هرمس خودرو برای پاسخگویی به نیازهای مختلف مشتریان، هیوندای سوناتا 2024 را در دو نسخه با مشخصات فنی متمایز تدارک دیده است. نسخه ۲ لیتری توربو GDi (ویژه سامانه جانبازان)، به پیشرانه قدرتمند ۲ لیتری توربو GDi مجهز شده است. این پیشرانه، با بهره‌گیری از فناوری پاشش مستقیم سوخت (GDi) و توربوشارژ، قادر است حداکثر توان ۲۴۴ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۵۳ نیوتن متر را تولید کند.

وظیفه انتقال قدرت در این نسخه، بر عهده یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک AT است. این گیربکس، با داشتن تعداد دنده‌های بیشتر نسبت به گیربکس‌های سنتی، امکان انتخاب دنده بهینه در شرایط مختلف رانندگی را فراهم می‌کند و در نتیجه، هم به بهبود شتاب و هم به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند.

نسخه ۱.۵ لیتری توربو (ویژه سامانه عادی) نیز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز شده است. این پیشرانه با وجود حجم کمتر نسبت به نسخه ۲ لیتری، همچنان قادر است توان قابل قبولی را ارائه دهد. حداکثر توان تولیدی این پیشرانه ۱۷۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور آن ۲۵۳ نیوتن متر است. از نظر فنی، این نسخه از سوناتا کاملاً با کیا K5 توربو یکسان است.

وظیفه انتقال قدرت در این نسخه، بر عهده یک گیربکس ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه است. استفاده از دو کلاچ در این نوع گیربکس، باعث می‌شود تا تعویض دنده‌ها بسیار سریع و روان انجام شود و در نتیجه، شتاب‌گیری خودرو بهبود یابد. همچنین، این نوع گیربکس به دلیل کاهش اتلاف انرژی، به کاهش مصرف سوخت نیز کمک بسزایی می‌کند.

امکانات رفاهی و ایمنی فونیکس آریزو 8 و هیوندای سوناتا هرمس خودرو

نمای داشبورد چری آریزو 8

کابین آریزو 8

چری آریزو 8 با ارائه فهرستی چشمگیر از امکانات ایمنی، رفاهی و رانندگی، به خوبی نشان می‌دهد که در این بخش حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. این خودرو با تجهیزاتی که ارائه می‌دهد، تجربه‌ای ایمن، راحت و لذت‌بخش را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. از مجموع امکانات این سدان می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • ده عدد کیسه هوای ایمنی
  • ایزوفیکس (ISOFIX)
  • دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت HD
  • دوربین و سنسور پارک عقب
  • سنسور پارک جلو
  • سنسور باران
  • سیستم کنترل فشار باد تایرها (TPMS)
  • سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
  • سیستم کنترل پایداری (ESP)
  • سیستم کنترل کشش (TCS)
  • سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی (HAC)
  • سیستم رانندگی خودکار ADAS
  • دی‌لایت (Daylight)
  • کروز کنترل
  • خروجی اگزوز چهارگانه
  • پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو
  • ۱۲ اسپیکر
  • فرمان برقی مجهز به گرم‌کن
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد (Auto Hold)
  • صندلی راننده ۶ حرکته برقی به همراه حافظه سه حالته
  • صندلی سرنشین چهار جهته برقی
  • گرم‌کن صندلی‌های ردیف جلو و عقب
  • سردکن صندلی‌های جلو
  • مجهز به کول باکس و هات باکس
  • سیستم تهویه دوگانه
  • سیستم کنترل کیفیت هوای کابین
  • نورپردازی کابین
  • ورود و استارت بدون کلید
  • آینه‌های کناری برقی مجهز به گرم‌کن و حافظه
  • آینه وسط الکتروکرومیک
نمای کابین هیوندای سوناتا وارداتی

کابین هیوندای سوناتا

با در نظر گرفتن امکانات ایمنی و رفاهی، هر دو خودرو در سطح بالایی قرار دارند. با این حال، به دلیل محدودیت‌های موجود در واردات، به نظر می‌رسد که هیوندای سوناتا در مقایسه با فونیکس آریزو ۸، با امکانات کمتری به بازار عرضه شود. از مجموع امکانات هیوندای سوناتا وارداتی هرمس خودرو باید به موارد ذیل اشاره کرد:

  • هشدار تصادف از جلو
  • دسته‌ دنده چرخان واقع در پشت غربیلک فرمان
  • جلوپنجره دولایه (عایق صدا)
  • کلاستر دیجیتال
  • دنده پشت فرمان
  • شیشه‌های دوجداره جلو
  • اتو لایت
  • گرم‌کن و سردکن صندلی‌های جلو
  • موتور ضد سرقت
  • فرمان چندمنظوره چرمی
  • سنسور هشدار توجه راننده
  • رادار پارک عقب
  • تریم صندلی‌های چرم
  • شش کیسه هوای ایمنی
  • سیستم پایداری الکترونیکی
  • آینه‌های جانبی تاشو برقی
  • سیستم کمکی حرکت در سربالایی
  • آینه‌های جانبی برقی با گرم‌کن
  • سیستم کمکی حرکت در سرازیری
  • سنسور پایش فشار باد تایرها
  • سیستم هشدار برخورد از جلو
  • سیستم کمک جلوگیری از برخورد جلو
  • هشدار خروج از خط
  • سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • کروز کنترل تطبیقی
  • و…

جمع‌بندی نهایی

چری آریزو 8

بدون شک، قیمت هیوندای سوناتا جدید در بازار ایران در مقایسه با فونیکس (چری) آریزو 8، به مراتب بالاتر خواهد بود و انتظار می‌رود قیمتی در حدود دو برابر (بین ۴ تا ۵ میلیارد تومان) داشته باشد. سوناتا یک خودروی لوکس‌تر و با برند معتبرتر محسوب می‌شود و این قیمت بالاتر می‌تواند به دلیل عواملی مانند اعتبار برند هیوندای، کیفیت ساخت بالاتر، و عملکرد بهتر باشد.

در مقابل، آریزو ۸ با قیمت پایین‌تر یک گزینه اقتصادی‌تر و مقرون‌ به‌صرفه‌تر برای کسانی است که به دنبال یک سدان خانوادگی با امکانات مناسب هستند. با این‌که طراحی یک موضوع سلیقه‌ای است، اما پیشرفت خودروسازان چینی در زمینه طراحی قابل انکار نیست و آریزو 8 در این زمینه می‌تواند از نظر طراحی ظاهری و داخلی با سوناتا رقابت کند.

هیوندای سوناتا وارداتی

هر دو خودرو از امکانات رفاهی و ایمنی خوبی برخوردار هستند، اما به دلیل محدودیت‌های واردات، سوناتا ممکن است در برخی موارد اندکی امکانات کمتری نسبت به آریزو ۸ داشته باشد، هرچند که این تفاوت امکانات احتمالاً با اختلاف قیمت فاحش بین دو خودرو توجیه می‌شود. یکی از نگرانی‌های اصلی در مورد خودروهای چینی، دوام و کیفیت متریال استفاده شده در آن‌ها است. با این‌که خودروسازان چینی در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته‌اند، اما هنوز مشخص نیست که آیا متریال آن‌ها در بلندمدت می‌تواند با متریال استفاده شده در خودروهای برندهای معتبر رقابت کند یا خیر.

در نهایت، انتخاب بین هیوندای سوناتا و آریزو 8 به نیازها و بودجه شما بستگی دارد. اگر به دنبال یک خودروی لوکس با برند معتبر و عملکرد بالا هستید و مشکلی با پرداخت هزینه بیشتر ندارید، سوناتا گزینه بهتری است. اما اگر به دنبال یک خودروی خانوادگی با امکانات مناسب و قیمت مقرون‌ به‌صرفه هستید، آریزو 8 می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

همچنین بخوانید: کیا K3 یا نیسان سیلفی؛ کدامیک از وارداتی های جدید در مقایسه بهتر است؟ فونیکس آریزو ۶ GT یا ام جی GT ؛ برنده مقایسه سدان های وحشی چینی کدام است؟ بایک X7 در برابر چانگان CS55 پلاس؛ پیروز مقایسه شاسی بلندهای وارداتی کدام است؟

source

توسط expressjs.ir