فروش فروشگاه‌های استارباکس در آمریکا و سراسر جهان ۴ درصد کاهش یافت و برای چهارمین فصل متوالی با افت روبه‌رو شد. با این حال، مدیرعامل جدید شرکت، برایان نیکول، همچنان خوش‌بین است و اعلام کرد که با وجود این کاهش، تلاش‌های آن‌ها برای “بازگشت” سرعت گرفته است.

کاهش فروش استارباکس در آمریکا و جهان

بر اساس نتایج مالی سه‌ماهه اول سال مالی ۲۰۲۵ شرکت استارباکس، فروش جهانی این شرکت در دوره اکتبر تا دسامبر سال گذشته ۴ درصد کاهش یافته است. فروش فروشگاه‌های این برند در آمریکای شمالی ۴ درصد افت کرد و در چین نیز ۶ درصد کاهش یافت.

درآمد سه‌ماهه منتهی به ۲۹ دسامبر ۲۰۲۴ این شرکت بدون تغییر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۹.۴ میلیارد دلار باقی ماند. با این حال، سود هر سهم استارباکس نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳، با ۲۳ درصد کاهش به ۰.۶۹ دلار رسید. این افت به سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده برای بازسازی کافه‌های این شرکت نسبت داده شده است. بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، فروش فروشگاه‌های استارباکس در آمریکا و جهان برای چهارمین فصل متوالی کاهش داشته است. این شرکت مستقر در سیاتل، در همین مدت ۳۷۷ فروشگاه جدید افتتاح کرد و تعداد کل فروشگاه‌های خود را به ۴۰,۵۷۶ رساند.

تلاش‌ها برای “بازگشت استارباکس”

مدیرعامل استارباکس، برایان نیکول، در بیانیه‌ای اعلام کرد: “با اینکه تنها در سه‌ماهه اول برنامه بازگشت استارباکس هستیم، اما به سرعت در حال حرکت هستیم و بازخوردهای مثبتی دریافت می‌کنیم.”

مشتریان استارباکس از هزینه‌های بالا، ازدحام در بخش سفارشات موبایلی، و زمان انتظار طولانی برای دریافت نوشیدنی‌های خود ناراضی بودند. این مشکلات باعث شد که فروش فروشگاه‌های مشابه برای چهار فصل متوالی کاهش یابد.

عملکرد استارباکس در آمریکا در سال گذشته به شدیدترین میزان از سال ۲۰۲۰، زمانی که همه‌گیری کووید-۱۹ صنعت رستوران را دچار بحران کرد، کاهش یافت. کسب‌وکار این شرکت در چین نیز به شدت کند شد و استارباکس در ماه اکتبر، پیش‌بینی‌های مالی سال جاری خود را به حالت تعلیق درآورد.

فشار قیمت‌های بالای قهوه

قیمت قهوه، که محصول اصلی استارباکس محسوب می‌شود، به سرعت در حال افزایش است. این شرکت اعلام کرد که انتظار دارد هزینه‌های بالای قهوه در این سه‌ماهه بر سودآوری آن تأثیر منفی بگذارد.

نیکول در ماه‌های ابتدایی مدیریت خود اقدامات سریعی برای نوسازی استارباکس انجام داده است. این شرکت بار دیگر بارهای سلف‌سرویس را در فروشگاه‌های آمریکا بازگردانده و به مشتریانی که در کافه می‌نشینند، قهوه و چای ساده رایگان ارائه می‌دهد. (در ترکیه، این خدمات با محدودیت زمانی برای مشتریانی که در کافه نوشیدنی می‌خرند، ارائه می‌شود.)

استارباکس همچنین برای افزایش امنیت فروشگاه‌های خود، قوانین جدیدی برای رفتار مشتریان در آمریکا وضع کرده است. این شرکت اعلام کرد که افرادی که از فروشگاه خرید نکرده‌اند، دیگر اجازه استفاده از سرویس‌های بهداشتی یا نشستن در کافه را نخواهند داشت.

source

توسط expressjs.ir