10 بهمن 1403 ساعت 12:52

در این مطلب به معرفی اولین کامیون دیزلی جهان که توسط شرکت مطرح بنز در سال ۱۹۲۳ میلادی ساخته و عرضه شد، می‌پردازیم.

در طول قرن گذشته، صنعت حمل و نقل با تحولات بنیادینی روبرو بوده و شیوه زندگی، کار، تجارت و تعامل ما با جهان را به طور کلی دگرگون کرده است. این دوره شاهد ظهور انواع مختلفی از وسایل نقلیه بوده است، از خودروهای شخصی تا هواپیماهای غول پیکر. در این میان معرفی و توسعه موتورهای دیزلی به عنوان یک فناوری پیشرو، جایگاه ویژه‌ای در تاریخ حمل و نقل به خود اختصاص داده است. موتورهای دیزلی که از سوخت گازوئیل استفاده می‌کنند، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد خود به سرعت به گزینه‌ای محبوب برای وسایل نقلیه سنگین و باری تبدیل شدند.

این موتورها بر اساس اصول ترمودینامیکی کار می‌کنند که با استفاده از تراکم هوا و سپس تزریق سوخت، احتراق را به وجود می‌آورند. در واقع برخلاف موتورهای بنزینی که برای ایجاد احتراق به شمع نیاز دارند، موتورهای دیزلی هوا را تا حدی متراکم می‌کنند که دمای آن به نقطه‌ای برسد که سوخت به صورت خودکار مشتعل شود. این فرآیند احتراق تراکمی، راندمان حرارتی بالاتری را نسبت به موتورهای بنزینی فراهم می‌کند.

بیش از یک قرن از زمانی که کامیون‌های دیزلی برای اولین بار در جاده‌ها ظاهر شدند می‌گذرد و ریشه‌های تولید آن‌ها به سال ۱۹۲۳ بازمی‌گردد. در این سال بود که شرکت پیشگام بنز اند سی (Benz & Cie) اولین کامیون دیزلی جهان را تولید کرد. در این بخش از اخبار خودرو به بررسی تاریخچه و اهمیت اولین کامیون دیزلی جهان، که توسط شرکت بنز اند سی طراحی و تولید شد، می‌پردازیم.

معرفی بنز 5K3؛ اولین کامیون دیزلی جهان

اولین کامیون دیزلی جهان

در دهه ۱۹۲۰ میلادی، خودروهای بنزینی به خوبی جای خود را در بازار پیدا کرده بودند. در حالی که اولین کامیون بنزینی چند دهه پیشتر و در دهه ۱۸۹۰ میلادی توسط گوتلیب دایملر (Gottlieb Daimler) اختراع شده بود. تکنولوژی به‌کار رفته در کامیون بنزینی با فناوری اولین کامیون دیزلی جهان تفاوت‌های چشمگیری داشت.

در آن دوران تب و تاب زیادی بین مخترعان برای پیشرفت صنعت خودرو وجود داشت و شرکت بنز اند سی تمرکز ویژه‌ای بر روی بهبود قوای محرکه محصولات خود گذاشته بود. سوخت دیزل، با وجود آنکه نسبت به بنزین کندتر می‌سوخت، از نظر میزان انرژی و بازدهی برتری قابل توجهی داشت. به همین دلیل یافتن راهی برای تولید کامیونی با پیشرانه دیزلی می‌توانست یک دستاورد بزرگ محسوب شود.

اولین کامیون دیزلی جهان

این هدفی بود که بنز اند سی با ساخت موفقیت آمیز بنز 5K3 به آن دست یافت. کامیون پیشگام سال ۱۹۲۳ بنز اند سی از یک پیشرانه ۴ سیلندر دیزلی با نام “OB 2” بهره می‌برد. این موتور قادر بود تا ۴۵ اسب بخار نیرو تولید کند و علاوه بر مصرف سوخت کمتر نسبت به پیشرانه‌های بنزینی هم‌ عصر خود، قابلیت استفاده از سوخت‌های دیگری همچون گاز و روغن پارافین را نیز داشت.

در همان سال، شرکت دایملر موتورن گزل‌شافت (Daimler Motoren Gesellschaft) نیز به طور همزمان در حال توسعه پیشرانه دیزلی تزریق هوای خود بود. این پیشرانه ۴ سیلندر در دور موتور ۱۰۰۰ دور در دقیقه حدود ۴۰ اسب بخار قدرت تولید می‌کرد و نمایش کامیون و اتوبوس مجهز به این پیشرانه در نمایشگاه برلین، با استقبال چشمگیری روبرو شد. بنز اند سی به همراه دایملر موتورن گزل‌شافت، بدون شک از پیشگامان توسعه کامیون‌های دیزلی در جهان محسوب می‌شوند. تلاش‌های این دو شرکت راه را برای تولید انبوه اولین کامیون‌های دیزلی در دهه ۱۹۳۰ هموار ساخت.

معرفی اولین خودرو سواری دیزلی

مرسدس بنز 260 D

حال که به تاریخچه کامیون‌های دیزلی پرداختیم، بد نیست نگاهی هم به خودروهای سواری دیزلی بیندازیم. چند سال پس از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان، دو شرکت پیشگام بنز اند سی و دایملر موتورن گزل‌شافت با یک حرکت انقلابی بار دیگر دنیای خودروسازی را متحول کردند. در سال ۱۹۲۶، این دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و کمپانی دایملر بنز را شکل دادند، شرکتی که امروزه با نام مرسدس بنز در جهان شناخته می‌شود.

با این ادغام استراتژیک، علاقه و تمرکز بر تولید وسایل نقلیه دیزلی بیش از پیش افزایش یافت. در واقع مدت کوتاهی پس از این اتفاق شاهد معرفی خودروهای سواری با پیشرانه دیزلی بودیم. در سال ۱۹۳۶، دایملر بنز اولین خودروی سواری دیزلی تاریخ را با نام مرسدس بنز 260 D به دنیا معرفی کرد. این خودروی نوآورانه از یک پیشرانه ۴ سیلندر دیزلی بهره می‌برد که قادر بود ۴۴ اسب بخار نیرو در دور موتور ۳۲۰۰ دور در دقیقه تولید کند.

مرسدس بنز 260 D نه تنها از قدرت مناسبی برخوردار بود، بلکه مصرف سوخت بسیار کمی نیز داشت. این خودرو با یک باک پر، مسافتی حدود ۴۰۰ کیلومتر را طی می‌کرد و بعدها با انجام برخی تغییرات جزئی، توانست شعاع حرکتی خود را تا حدود ۵۰۰ کیلومتر افزایش دهد. چنین عملکرد فوق‌العاده‌ای باعث شد تا مرسدس بنز 260 D به گزینه‌ای ایده‌آل برای رانندگان تاکسی تبدیل شود، کسانی که به طور طبیعی به دنبال کاهش هزینه‌های عملیاتی خودروی خود بودند.

پس از موفقیت مرسدس بنز 260 D، شرکت‌های خودروسازی دیگری نیز به فکر تولید خودروهای سواری دیزلی افتادند و این امر باعث ایجاد رقابت در بازار و توسعه بیشتر این فناوری شد. با این حال، مرسدس بنز همواره به‌عنوان پیشتاز این عرصه شناخته می‌شد. این شرکت به طور مداوم به بهبود و توسعه موتورهای دیزلی خود ادامه داد و در دهه‌های بعد، مدل‌های پیشرفته‌تر و قدرتمندتری را به بازار معرفی کرد.

امروزه، بیش از یک قرن از معرفی اولین کامیون دیزلی جهان و حدود ۹۰ سال از تولید اولین خودروی سواری دیزلی می‌گذرد. با نگاهی به تاریخچه پرفراز و نشیب این فناوری، می‌توان به وضوح دید که موتورهای دیزلی چه نقش مهمی در توسعه صنعت حمل و نقل و خودروسازی ایفا کرده‌اند. همچنین، پیشرفت‌های عظیمی که در این مدت در زمینه طراحی و ساخت موتورهای دیزلی صورت گرفته، نشان می‌دهد که این فناوری همچنان پتانسیل بالایی برای توسعه و پیشرفت دارد.

همچنین بخوانید: این خودرو اولین کامیون ملی افغانستان است + عکس کنورث سوپرتراک ۲ معرفی شد؛ نسل جدید کامیون ها که انگار از فضا آمده است چرا تعداد دنده های کامیون ها اینقدر زیاد است؟

source

توسط expressjs.ir