13 دی 1403 ساعت 14:38
در حال حاضر ارزان قیمت ترین سدان صفرکیلومتر بازار، ساینا S جدید 85 گانه است که در ادامه به بررسی تخصصی آپشنها و مشخصات آن میپردازیم.
تا قبل از اینکه وزارت صمت با افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا موافقت کند، شاید میتوانستیم با یک بودجه 400 میلیون تومانی، سوار یک خودرو نسبتا مناسب برای رفت و آمدهای شهری شویم، اما درست از زمانی که قیمت خودرو 30 درصد گران شد، بودجه لازم برای خرید ارزان ترین محصول بازار که ساینا S باشد، افزایش یافت.
فهرست عناوین
بررسی تخصصی ساینا S جدید 85 گانه
خرید خودرو در حال حاضر تبدیل به آرزویی دست نیافتنی برای بسیاری از اقشار کم درآمد جامعه شده و اگر بخواهید یک خودرو صفرکیلومتر خریداری کنید، باید از بین کوییک و ساینا، یک گزینه را انتخاب کنید، چرا که جزو ارزان قیمتترین محصولات بازار هستند. کوییک یک هاچبک جوان پسند است در حالی که ساینا به خاطر بهرهمندی از صندوق عقب بزرگ و ظاهر سادهتر، مناسب خانوادهها و مسافرتهاست.
ساینا مدلهای مختلفی دارد که از جمله آنها میتوان به ساینا S، ساینا دوگانه سوز و ساینا GXL اشاره کرد. مقرون به صرفه ترین نسخه ساینا، S است که از سال 1402 شمسی با استانداردهای 85 گانه، مشخصات و امکانات متفاوت به بازار عرضه شده است. در این مطلب از گجت نیوز به سراغ بررسی کامل ساینا S جدید 85 گانه رفتهایم تا ضمن بررسی تخصصی این سدان اقتصادی، آپشنها و قیمتها را بررسی کنیم.
طراحی ظاهری
برای ساینا مدل S همه چیز از سال 1399 شمسی شروع شد. نارنجی پوشان جاده مخصوص تصمیم گرفتند در اواخر دهه 90 شمسی با اعمال تغییراتی جزئی روی ساینا معمولی، محصول جدیدی با پسوند اس به بازار عرضه کنند. از مهمترین تغییرات نسخه جدید نسبت به مدل قبلی، میتوان به سپر جدید با ورودی هوای کوچکتر و جلوپنجره جدید اشاره کرد.
هم اکنون ساینا اس در قیاس با نسخه معمولی، مجهز به گرافیک جدیدی برای چراغها شده و این در حالی است که کاسه چراغها به همان شکل سابق باقی مانده است. سایپا برای به حداکثر رساندن تغییرات در نمای جلو، چراغهای روشنایی روز را به کنار مه شکنها اضافه کرده تا کمی از زبان طراحی کوییک در ساینا نمود پیدا کند.
تغییر و تحولات محدود به سپر جلو نیست و در نمای عقب هم میتوان تغییر گرافیک چراغها، سپر و جاپلاکی روی درب صندوق را به وضوح دید. همچنین یک تریم دیفیوزر برای این قسمت طراحی شده تا از سادگی درآید.
بیشتر بخوانید:
مشخصات و قیمت ساینا S تیپ DA | ایرادات، مشکلات و کاتالوگ ساینا اس دی ای
طراحی کابین
به هیچ وجه برای سایپا صرفه نداشته که تغییری در داشبورد ایجاد کند و به همان پلاستیک سخت و سیاه بیکیفیت بسنده کرده، اما در عوض سعی کرده با تعبیه غربیلک فرمان D شکل، ظاهر ساده و بیرنگ و لعاب ساینا S را کمی تغییر دهد. صفحه جدید آمپر تغییر کرده و همان کلاستری است که در کوییک S دیده بودیم.
کلاستر دیجیتالی فوق میتواند اطلاعات ابتدایی مثل باز بودن درها، آمپر بنزین و آمپر آب را نشان دهد و علاوه بر این، نقش کامپیوتر سفری را ایفا میکند. هم ساینا معمولی و هم مدل S تا سال 1401 تولید شدند و نهایتا در همین سال بود که نارنجی پوشان جاده مخصوص به این نتیجه رسیدند که باید تولید نسخه معمولی را متوقف کنند.
اما برای اینکه ساینا اس بتواند به راه خود ادامه دهد، سازمان استاندارد شرکت سایپا را مجبور کرد تا سه آپشن به این سدان ارزان قیمت اضافه کند. سیستم کنترل پایداری، سیستم پایش فشار باد تایرها و نشانگر تعویض دنده، سه تا از آپشنهای ایمنی بودند که برای پاس کردن استانداردهای 85 گانه باید تعبیه میشدند.
قوای فنی
به طور کلی از نظر مشخصات فنی، هیچ گونه تفاوتی بین ساینا معمولی با ساینا S و ساینا اس جدید 85 گانه وجود ندارد؛ بنابراین، زیر کاپوت این سدان اقتصادی یک پیشرانه 1.5 لیتری 8 سوپاپ M15 قرار گرفته که میتواند در شرایط ایده آل، 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور تولید کند. با این حال نارنجی پوشان جاده مخصوص برای ساینا جی ایکس ال از موتور ارتقایافته M15i استفاده کردهاند که ساینا اس جدید موفق به دریافت این پیشرانه نشده است.
نیروی محرکه موتور 1.5 لیتری ساینا اس جدید از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. ترمزها در جلو دیسکی و عقب کاسهای بوده و علیرغم وزن 1050 کیلوگرمی آن، در هر 100 کیلومتر مسافتی که میپیماید، 7.2 لیتر سوخت مصرف میکند. به هر حال این پیشرانه با استاندارد آلایندگی یورو 5 به بازار میآید.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
همانطور که گفتیم، ساینا اس جدید 85 گانه برای ادامه تولید مجبور شد با سه آپشن ایمنی جدید به بازار عرضه شود. با این اوصاف از مهمترین امکانات و تجهیزات این خودرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- فرمان هیدرولیک D شکل
- سیستم پایش فشار باد تایرها
- سیستم تهویه نیمه اتوماتیک
- 2 ایربگ
- پنجرههای برقی
- تنظیم برقی آینههای جانبی
- سنسور دنده عقب
- چراغهای خودکار
- چراغ روشنایی روز
- کنترل پایداری
- ترمز ABS و EBD
- نشانگر تعویض دنده
- کامپیوتر سفری
بیشتر بخوانید:
مقایسه ساینا S و ساینا EX ؛ چه چیزی تغییر کرده است؟
تفاوت ساینا معمولی با ساینا S
ساینا S را باید به نوعی فیس لیفت جزئی ساینا معمولی دانست و با این حساب طراحی ظاهری و داخلی آن را ملاک تفاوتهای این دو نسخه قرار داد. سایپا تلاش کرده با اعمال یکسری تغییرات به ظاهر کلی و با افزودن یک پسوند به انتهای ساینا، خودرو تازهای را با قیمت بیشتر به مشتریان بفروشد. به طور کلی میتوان گفت که دو نسخه معمولی و اس از نظر موارد زیر با هم تفاوت دارند.
- سپر و جلوپنجره در ساینا اس تغییر کردهاند
- چراغهای روشنایی روز به سپر جلو اضافه شده
- در نمای عقب شاهد تعبیه چراغها و سپر جدید هستیم
- غربیلک فرمان به حالت D شکل درآمده
- صفحه آمپر از حالت آنالوگ به دیجیتالی تغییر کرده است
- چراغهای خودکار در دسترس هستند
عملکرد رانندگی ساینا S
از آنجایی که مشخصات فنی و پیشرانه و جعبه دنده ساینا اس جدید 85 گانه تغییری با پیشینیان خود نداشته و تنها با سه آپشن ایمنی جدید به آن اضافه شده، نمیتوان انتظار داشت که تجربه رانندگی تغییر محسوسی کرده باشد. متاسفانه نه تنها عملکرد رانندگی بهتر نشده، بلکه همچنان چالشهای تیبا در این سدان هم دیده میشود.
یکی از مهمترین معایب ساینا اس جدید 85 گانه، لرزش و سروصدای بسیار زیاد موتور است که با ورود به کابین باعث آزار راننده و سرنشینان میشود. همچنین گرچه فرمان این خودرو هیدرولیک است، اما نسبت به خودروهایی از قبیل پژو 206، سخت و سفتتر عمل میکند. حقیقتش را بخواهید، ساینا و تیبا ریشه در پراید دارند و وقتی کمی پشت فرمان این خودروها بنشینید، متوجه وخامت اوضاع میشوید.
البته از حق نگذریم، سیستم تعلیق ساینا اس جدید در مقایسه با پراید بهتر بوده و خشکی آزاردهنده این ماشین را ندارد. از طرفی با توجه به وزن 1050 کیلوگرمی ساینا، میتوان گفت که پیشرانه کاملا کافی به نظر میرسد و به لحاظ کششی کم نمیآورد. علاوه بر همه اینها کابین جادار بوده و ابعاد آن مناسب یک خانواده 4 نفره است و از این نظر نسبت به رانا برتری دارد.
ارزش خرید و قیمت
هم اکنون قیمت کارخانهای ساینا S جدید 85 گانه، 414 میلیون تومان تعیین شده که در بازار حدود 465 میلیون تومان خرید و فروش میشود. راستش را بخواهید، به هیچ وجه قیمت این سدان پس از افزایش نرخ کارخانهای سایپا، اقتصادی نیست و نمیتوان برای سدانی که نه کیفیت مونتاژ خوبی دارد و نه از پیشرانه و امکانات قابل قبولی بهره میبرد، حدود نیم میلیارد تومان هزینه کرد.
با این حال در صورتی که قصد خرید یک خودرو صفرکیلومتر و ارزان قیمت داشته باشید، تنها گزینهای که میتوان به آن فکر کرد، ساینا اس 85 گانه خواهد بود. صندوق بزرگ و کابین جادار با برخی المانهای نو، می تواند دلایلی برای خرید این سدان به حساب آید. از طرفی استهلاک این خودرو پایین بوده و اگر نگران هزینههای نگهداری خودرو هستید، بد نیست به ساینا هم فکر کنید.
source