10 دی 1403 ساعت 08:45
شاید کمپانی معروف کاوازاکی را به خاطر موتورسیکلتهای مشهورش بشناسید، اما نظرتان راجع به بهترین هواپیماهای نظامی این شرکت ژاپنی چیست؟
اغلب ما شرکت کاوازاکی ژاپن را به خاطر تولید موتورسیکلتهای محشر و محبوبش میشناسیم، اما آیا فکر میکنید که آنها فقط موتور میسازند؟ در کمال تعجب، مهندسان ژاپنی در زمینه طراحی و تولید هواپیماهای مختلف فعالیت میکنند و سابقه دیرینهای در صنعت هوانوردی ژاپن دارند. حتی گفته شده که تیم کاوازاکی در پروژه ساخت بوئینگ 777 با این شرکت آمریکایی همکاری نزدیکی داشتهاند.
بهترین هواپیماهای نظامی کاوازاکی
به هر حال هر زمان که ژاپن مانور هوایی داشته، جنگندههای کاوازاکی هم حضور داشتهاند. بدیهی است که سطح دانش و فناوری ژاپنیها در حد و اندازه طراحی و ساخت جنگندهای مثل F-35 لایتنینگ 2 یا F-22 رپتور نیست، ولی قطعا میتوانند در آینده نزدیک، رقیبی جدی برای کمپانیهای بزرگی مثل لاکهید مارتین و نورثروپ گرومن باشند.
ژاپن در طول جنگ جهانی دوم با ایالات متحده درگیری نظامی داشت، اما سالها پس از جنگ بزرگ، روابط حسنه و تنگاتنگی با غرب برقرار کرد. هم اکنون ناوگان هوایی این کشور مجهز به هواپیمای جنگی اف 35 شده و شرکت میتسوبیشی از جمله همکاران لاکهید مارتین در پروژه ساخت این جت جنگی بوده است. در ادامه شما را با 5 جنگنده برتر کاوازاکی آشنا میکنیم.
پی 1 ماریتایم
در سال 2008 میلادی بود که شاخه ایرواسپیس از شرکت کاوازاکی، از یک هواپیمای گشتزن و نگهبان با نام پی 1 ماریتایم رونمایی کرد. این هواپیما موظف بود از مرزهای دریایی ژاپن محافظت کند و به لطف پیشرانهای مجهز به 4 توربوفن توانست به حداکثر سرعت 538 گره برسد.
ماریتایم به جای سیم کشیهای مرسوم و دست و پاگیر از فیبرهای اپتیک بهره میبرد و این بخشی از سیستم کنترلی پرواز با اپتیک است. در واقع مهندسان ژاپنی به منظور کاهش تأثیر امواج الکترومغناطیسی روی هواپیما از این روش استفاده کردهاند.
تمام تجهیزات الکترونیکی P-1 ماریتایم را شرکت توشیبا تولید کرده و الباقی تجهیزات مثل سیستم کنترل فشار و RAT را شرکت امریکن هانی ول ایرواسپیس ساخته است. این هواپیما توانایی قابل قبولی برای ردیابی زیردریاییها دارد و به کمک اژدرها میتواند بمبها و مینها را خنثی کند.
بیشتر بخوانید:
شرکت کاوازاکی در گذر زمان: از کشتیسازی تا موتورسیکلتهای پرقدرت
C-2 ترنسپورت
ناوگان هوایی هر کشوری در کنار تعداد زیادی جنگنده، بمب افکن و هواپیمای تدارکاتی، نیاز به یک هواپیمای نفربر هم دارد. کاوازاکی با تمرکز بر این هدف که بتواند نیاز ارتش ژاپن را به هواپیمای نفربر برطرف کند، سی 2 ترنسپورت را ساخت.
C-2 که از سال 2017 میلادی به طور رسمی آغاز به کار کرده، میتواند تا حداکثر 37.5 تن بار حمل کند. موتور این هواپیما مجهز به 2 توربوفن جی ای شده که بیش از 26.7 هزار کیلوگرم نیروی پیشران تولید میکند. با این بدنه سنگین، حداکثر سرعت سی 2 ترنسپورت به 500 گره میرسد. همچنین این پرنده نفربر میتواند 8640 کیلومتر مسافت را بپیماید.
ASW نگهبان
یکی از ضعفهای بزرگی که ژاپن دارد، جزیرهای بودن آن است. در واقع زیردریاییهای دشمن میتوانند از هر سمتی به این کشور حملهور شوند و ضربات سنگین و مهلکی به نیروی دریایی و زمینی وارد کنند. به همین خاطر است که کاوازاکی عمده تمرکز خود را روی طراحی و ساخت هواپیماهای نگهبان گذاشته است.
در شرایط کنونی، بهترین نحوه برخورد با زیردریاییهای رادارگریز و پیشرفته، به کارگیری هواپیماهای ضد زیردریایی است. پرندگان نگهبان ژاپن در کرانه دریای ژاپن گشت میزنند و به محض مشاهده یک عامل خطرناک و احساس خطر، بدون هیچ هشداری آن را از بین میبرند.
یکی از نگهبانهای حریم دریایی ژاپن، P-2J بود که در سال 1971 میلادی بازنشسته شد و تا دهه 90 میلادی همچنان خدمت میکرد. نهایتا این هواگرد با نسخهای به نام P-3C جایگزین شد، اما آن هم علیرغم تجهیز با چهار توربوفن و حداکثر سرعت 370 گره، نتوانست بیشتر از دو دهه دوام آورد. کاوازاکی تسلیم نشد و از تجهیزات الکترونیکی این هواپیما برای بهروزرسانی 98 فروند هواپیمای در اختیار ارتش ژاپن استفاده کرد.
T4 اینترمدیت
پیش از اینکه جنگنده آموزشی T4 اینترمدیت کاوازاکی به خدمت ارتش ژاپن در بیاید، نیروی هوایی این کشور برای آموزش خلبانان خود از پرنده تمرینی لاکهید مارتین T-33 استفاده میکردند. هواپیمای جدیدی که شرکت کاوازاکی ساخت، مجهز به دو توربوفن بود و میتوانست به سرعت 0.9 ماخ برسد.
جنس بدنه این پرنده آموزشی آلومینیوم – کربن است و به همین خاطر نسبت به مدل قبلی دچار کاهش وزن شده بود. هم اکنون تی 4 اینترمدیت قدیمی شده و نمیتواند خلبانان جوان و مشتاق را برای نسل بعدی پرورش دهد.
بیشتر بخوانید:
چرا کاوازاکی نینجا یکی از مشهورترین موتورسیکلت های تاریخ است؟
C-1 ترنسپورت
گفتیم که کاوازاکی علاقه زیادی به طراحی و تولید هواپیماهای نفربر دارد و یکی از نمونههای مهمش، C-2 ترنسپورت بود که بالاتر راجع به آن صحبت کردیم. پروژه ساخت سی 1 در سال 1966 میلادی آغاز شد و 4 سال بعد موفق شد تمامی تستهایش را با موفقیت پشت سر بگذارد.
نمیتوان شباهت این هواپیمای نفربر را به لاکهید مارتین C-141 انکار کرد و احتمالا مهندسان ژاپنی برای طراحی آن نیم نگاهی به این غول آمریکایی انداختهاند. C-1 مجهز به 2 توربوفن شده و میتواند تا 11.9 تن بار را حمل کند. این پرنده برخلاف C-2 که نیاز به سه خدمه داشت، نیاز به دو خلبان، یک رهیاب، یک مهندس پرواز و یک مدیر باربری دارد و نهایت سرعتی که میتواند به آن برسد، 435 گره است.
source