08 دی 1403 ساعت 16:26
گروه کرمان موتور در همایش قطعه سازان، خبر از معرفی هشت خودرو جدید تا پایان سال 1407 داد. جزئیات صحبتهای مدیرعامل این شرکت را در ادامه بخوانید.
مدیرعامل کرمان موتور امروز مورخ 8 دی ماه 1403، ضمن حضور در همایش قطعه سازان زنجیره تأمین کرمان موتور، خبر از تولید 8 خودرو جدید تا پایان سال 1407 بر مبنای سه پلتفرم جدید داد. به گفته سامان فیروزی، تصمیم گرفته شده تا 4 سال دیگر، قریب به هشت محصول تازه روی 3 پلتفرم KP1، KP2 و PS1 طراحی و تولید شود.
معرفی هشت خودرو جدید کرمان موتور تا سال 1407
شرکت خودروسازی کرمان موتور حدود سه دهه است که در صنعت خودرو ایران به عنوان مونتاژکننده محصولات چینی شناخته میشود، اما بنا بر آنچه فیروزی گفته، مدتی است که رویه این شرکت تغییر کرده و سیاستهای کرمان موتور به سمت و سوی افزایش توان تولید و داخلی سازی خودروها رفته است. یکی از نمونههای بارز داخلی سازی خودروها، هاچ بک کی ام سی شدو است که ساعاتی پیش رونمایی شده. سامان فیروزی میگوید:
با قطعه سازان عهد بستهایم و براساس این عهد، خودروسازی با انتظارات افکار عمومی هماهنگ خواهد بود که تلاش میکنیم با این تفکر، برداشتهای اشتباه از صنعت خودرو از بین برود.
فیروزی همچنین به تأثیر اتفاقات سیاسی و تنشهای مربوطه اشاره کرد و صنعت خودرو را یک صنعت سیاسی با تأثیرپذیری بالا دانست. ایشان معتقد است که در فضای ملتهب فعلی، هر کسی که سودای مشهور شدن دارد به صنعت خودرو حمله میکند تا بدین وسیله معروف شود. مدیرعامل کرمان موتور با عبور از این حواشی به ظرفیت و روند تولید شرکت در سال 1402 و سال جاری پرداخت و گفت:
کرمان موتور در سال 1402 حدود 72 هزار دستگاه تولید کرد و امسال برنامه را 120 هزار دستگاه در نظر گرفته بودیم که با روند موجود و مشکلات، تا پایان سال 1403، حدود 90 هزار دستگاه تولید خواهیم کرد.
ظرفیت تولید کرمان موتور و برنامههای این شرکت
از نظر ایشان، کرمان موتور ظرفیت تولید 300 هزار دستگاه خودرو در سال دارد و به زودی با اضافه شدن هشت محصول تازه، امکان بهره برداری به صورت 100 درصدی میسر میشود. از این تعداد خودرویی که قرار است تا سال 1407 شمسی تولید شود، 30 درصد مختص خودروهای هیبریدی و 10 درصد برقی و الباقی بنزینی خواهد بود.
همچنین وعده داده شده تا 3 درصد از میزان درآمد عملیاتی شرکت به بخش تحقیق و توسعه اختصاص داده شود. به عقیده کرمان موتور، رویکرد این گروه با قطعه سازان از هزینه محور بودن به مذاکره محور بودن تغییر یافته و سعی میشود این روند تداوم یابد.
یکی از مهمترین موضوعاتی که در این همایش توسط سامان فیروزی به آن اشاره شد، همکاری با قطعه سازان در زمینه توسعه دانش و کسب آن است. شرکت برنامه دارد با تأمین کنندگان با اعتماد و پیشرفت متقابل همکاری کند و باید بدانیم که امروزه در شروع هر طرح خودروسازی باید منافع قطعه سازان به وضوح بیان شود.
از جمله اخبار خوب این همایش، داخلی سازی زنجیره تأمین به میزان 70 درصد و بومی شدن محصولات کرمان موتور تا 80 درصد تا سال 1407 بود. با این توضیح، قرار است که براساس 3 پلتفرم مشخص، 8 خودرو جدید به بازار معرفی شود تا اهداف شرکت محقق گردد. در راستای تحقق برنامههای کرمان موتور، این شرکت قصد دارد تعداد نیروی انسانی را از 11 هزار نفر به 20 هزار نفر افزایش دهد.
خبر دیگر اینکه این خودروساز قصد دارد با تأسیس دانشگاه خود در مرکز شهر البزر، نیروی متخصص و ملی پرورش دهد تا نیاز به متخصصان خارجی کاهش یابد. طی سالهای اخیر کرمان موتور ورود پرقدرتی به عرصه خودروهای هیبریدی داشته و روی فناوری DHT کار کرده است. همچنین اولین خط تولید پیشرانه TGDI راه اندازی شده و قرار است خط تولید گیربکس DCT طی ماههای آینده راه اندازی گردد.
آقای فیروزی در پایان به توسعه فناوری بدنههای سبک اشاره کرد که جزو برنامههای آتی شرکت خواهد بود. همچنین طراحی و تولید پلتفرم P12 و هاچ بک شدو در برنامه بوده که هم اکنون آغاز شده است.
source