به گزارش رکنا؛ شهر اصفهان، با قدمت چند هزارساله، همواره به عنوان یکی از زیباترین شهرهای ایران شناخته شده است. اما در سالهای اخیر، این شهر با معضل ترافیک شدید و آلودگی هوا دست به گریبان بوده است. هر روز بر حجم خودروها افزوده می شود و کیفیت زندگی شهروندان بیش از پیش به خطر می افتاد.
در چنین شرایطی، مترو اصفهان به عنوان یک سامانه حمل ونقل عمومی مدرن، نقش حیاتی در کاهش این معضلات ایفا می کند. اگرچه روند ساخت این پروژه با چالش هایی از جمله بافت تاریخی شهر و خطاهای اجرایی روبرو بوده است، اما امروزه مترو، گامی مهم در مسیر توسعه پایدار اصفهان محسوب می شود.
اصفهان بدون مترو؛ هولناک است!
اگر قطار شهری اصفهان وجود نداشت، تصور ترافیک و آلودگی هوای اصفهان بسیار هولناکتر از حال حاضر بود! حجم خودروها چندین برابر بیشتر شده و کیفیت زندگی شهروندان به شدت تحت تأثیر قرار می گرفت. بافت تاریخی و فرهنگی این شهر نیز در معرض خطر تخریب و آسیب قرار میگرفت.
مترو اصفهان با کاهش حجم ترافیک، منجر به بهبود کیفیت هوا و زیست محیطی شده است. علاوه بر آن، مسافرت با مترو، زمان را برای شهروندان صرفه جویی می کند و امکان دسترسی راحت تر به مناطق مختلف شهر را فراهم می آورد.
خطوط مترو و توسعه شهری در حال حاضر سه خط قطار شهری در اصفهان فعال یا در حال ساخت است:
* خط ۱: مسیر شمال به جنوب
* خط ۲: شرق به غرب (که اخیراً حفاری آن به پایان رسیده است)
* خط ۳: از جنوب به غرب
کلانشهر اصفهان با وجود فعالیت فاز یک مترو یعنی مسیر شمال به جنوب و جابجایی روزانه بین ۱۰۰تا ۲۰۰هزار نفر همچنان در سالهای اخیر با معضل آلودگی هوای شدیدی و همچنین معضل ترافیک مواجه است. این وضعیت، نگرانیهای جدی را در میان شهروندان و مسئولین به دنبال داشته است. یکی از راهکارها و زیرساخت های لازم، بهره برداری هرچه سریعتر خط دو مترو اصفهان است.
مترو اصفهان؛ رقیب جدی برای آلودگی هوا
مرجان شاکری، رئیس اداره محیط زیست اصفهان در گفتوگو با خبرنگار رکنا در خصوص تأثیر مترو بر آلودگی هوای اصفهان میگوید: استفاده از ناوگان حملونقل عمومی، به ویژه مترو، در سراسر دنیا به عنوان یکی از راهکارهای مؤثر در افزایش سرعت و ایمنی سفر، صرفه جویی در وقت و مهمتر از همه، کاهش آلودگی هوا شناخته شده است. اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست و خطوط متروی در حال توسعه، نقش اساسی در رسیدن به هوای پاکتری خواهند داشت.
وی با اشاره به چالشهای پیش روی اجرای پروژههای حملونقل عمومی، میافزاید: خط ۲ مترو با هدف تطبیق با بافت شهری و ایجاد کمترین اختلال ممکن در معابر و زیرساخت های موجود طراحی شده است. همچنین، ارتقای فرهنگ استفاده از مترو از طریق آگاهیرسانی و ترویج آن به شهروندان، از دیگر چالشهایی است که باید مد نظر قرار گیرد.
شاکری ادامه داد: بر اساس محاسبات و مدلهای پراکنش آلودگی هوا، در صورت بهره برداری کامل خط ۲ مترو با سرویس دهی مطلوب، روزانه حداقل ۲۰۰ هزار نفر از این ناوگان حملونقل استفاده خواهند کرد. این امر به طور تقریبی معادل کاهش یک دهم خودروهای شخصی در حال تردد در اصفهان خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه این تخمینها مبتنی بر فاکتورهای مختلف مانند چرخه رانندگی، کیفیت سوخت، استاندارد خودروها و شرایط جوی است، میگوید: برای رسیدن به نتایج دقیقتر و قابل اعتمادتر، مطالعات دقیق تر و استفاده از مدلهای پراکنش الودگی هوا ضروری است.
خط دو مترو اصفهان، گام بزرگی در مسیر توسعه پایدار شهر
فاطمه کلاهدوزان، عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در گفتوگو با رکنا به برنامههای این شورا برای ارتقاء حمل و نقل عمومی و پیشبرد توسعه پایدار شهر اشاره کرد و گفت: گسترش شبکه متروی اصفهان یکی از مهمترین پروژههای این دوره است که با تکمیل خط دو، گام بزرگی در مسیر بهبود وضعیت ترافیکی و آلودگی هوای شهر برداشته میشود.
وی افزود: بر اساس برنامه مدل اصفهان 1410، کاهش آلودگی هوا و بهبود وضعیت ترافیک از اولویتهای اصلی است. در این راستا، گسترش شبکه حملو نقل ریلی درون شهری با تمرکز بر مترو، نقش اساسی خواهد داشت. خط دو مترو که هفته گذشته حفاری آن به اتمام رسید، در مسیر زینبیه تا دانشگاه صنعتی طراحی شده است و پس از بهرهبرداری آزمایشی فاز اول (دارک تا میدان قدس)، به شبکه حملو نقل عمومی شهر اضافه خواهد شد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این پروژه شامل مراحل مختلفی مانند حفاری تونل، ریل گذاری، ساخت ایستگاهها و قرار گرفتن واگنهاست که با تلاشهای شورای ششم محقق شده است.
وی بیان داشت: هر خط مترو دارای 5 واگن بوده و روزانه قادر به جابجایی 100 هزار مسافر است. مطالعات انجام شده نشان میدهد طراحی خطوط مترو بر اساس تراکم محل های مسکونی، تعداد مسافر و تقاضای سفر صورت گرفته است. این مطالعات همچنین حاکی از ضرورت توسعه سه خط مترو در اصفهان است.
اصفهان به صد کیلومتر مترو نیاز دارد
دیگر عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به مشکلات ترافیکی اصفهان اظهار کرد که خط ۳ مترو باید با عبور از خیابان جی و شرق اصفهان، مورد توجه قرار گیرد.
حجت الاسلام منوچهر مهرویپور، در نطق میان دستور صدوپنجاهونهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان، گفت: مشکلات ترافیکی اصفهان امروز به مرز هشدار رسیده است. خیابان جی، که یکی از محورهای ترافیکی اصلی است، به دلیل بارگذاریهای متعدد، از جمله مناطق پرجمعیت و بارگذاریهای تجاری، با چالشهای ترافیکی بسیاری مواجه شده است.
مهرویپور عنوان کرد: برای حل این مشکل باید اقدامات کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت انجام شود و خط ۳ مترو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با بیان اینکه ۷۰ درصد هزینههای مترو باید توسط دولت تأمین شود اما اکنون اینچنین نیست، گفت: اصفهان به ۱۰۰ کیلومتر خط مترو نیاز دارد. دیگر شهرها در این زمینه رشد کردهاند، اما ما همچنان در این زمینه عقب ماندهایم.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه خیابان جی بهعنوان شریان اصلی نیازمند مترو است، اظهار کرد: خط ۳ مترو باید اجرا شود تا شهروندانی که در شرق اصفهان تردد دارند، از جمله ساکنان میدان میوه و تره بار و دانشگاه آزاد، از این ظرفیت بهرهمند شوند.
source