05 دی 1403 ساعت 19:54
اگر میخواهید با بهترین خودروهای شاسی بلند دهه 70 میلادی آشنا شوید، در ادامه با همراه باشید تا نگاهی به این خودروهای کلاسیک بیندازیم که هنوز هم حرفهای زیادی برای گفتن دارند.
اگر اخبار خودرو را دنبال میکنید احتمالا میدانید که خودروهای شاسی بلند (SUV) مدتهاست که حضور پررنگی در صنعت خودروسازی دارند؛ با این حال، سلطه آنها بر بازار تا دهههای 1990 و اوایل 2000 میلادی و زمانی که مشتریان آمریکایی مدلهای بزرگتر و اغلب چهارچرخ محرک را به خودروهای واگن و مینیون ترجیح دادند، تثبیت نشد. ریشههای SUV به سال 1935 بازمیگردد، زمانی که شورولت مدل Carryall Suburban را معرفی کرد. این مدل از آن زمان تاکنون در طول دوازده نسل تولید شده و این امر آن را به طولانیترین مدل تولیدی پیوسته در ایالات متحده تبدیل کرده است.
بهترین خودروهای شاسی بلند دهه 70 میلادی
بحران نفتی سال 1973، همزمان با وضع قوانین سختگیرانه فدرال در خصوص آلایندگی و مصرف سوخت خودروها، دوران طلایی خودروهای عضلانی آمریکایی را به پایان رساند و صنعت خودروسازی این کشور را وارد دورهای از رکود کرد.
با وجود این چالشها، دهه 70 میلادی شاهد ظهور و رشد چشمگیر شاسیبلندها بود. اگرچه در آن زمان محبوبیت آنها به اندازه استیشن واگنها نبود، اما خودروسازان در این دهه برخی از زیباترین و تأثیرگذارترین SUVهای تاریخ را تولید کردند.
در این مقاله، بهترین خودروهای شاسی بلند دهه 70 میلادی را معرفی میکنیم که به دلایلی همچون طراحی منحصر به فرد، اهمیت تاریخی و افزایش ارزش آنها در طول زمان، در میان علاقهمندان به خودرو از جایگاه ویژهای برخوردار هستند.
Jeep CJ
داستان برند جیپ به جنگ جهانی دوم و خودروهای سبک حمل نیرو و تجهیزات ساخته شده توسط شرکت ویلیس اورلند برای ارتش ایالات متحده بازمیگردد. با این حال، مالکیت نام Jeep در طول سالها چندین دست به دست شده است. در حال حاضر، جیپ زیرمجموعهای از فیات کرایسلر است؛ شرکتی که چند سال پیش با گروه پژو ادغام شد و استلانتیس را تشکیل داد. احتمالاً شناختهشدهترین مدل جیپ، Wrangler است که در سال 1987، همزمان با خریداری این برند توسط کرایسلر، معرفی شد. این خودرو جایگزین جیپ CJ5 و CJ7 شد؛ دو مدل بسیار شبیه به هم که در طول دهه 1970 تولید میشدند.
تولید پیوسته مدل CJ5 از سال 1954 تا 1984، این خودرو را به طولانیترین مدل جیپ در طول تاریخ تبدیل کرده است. CJ7 نیز با تولید از سال 1976 تا 1986، حضور قدرتمندی در دهه 70 میلادی از خود به جای گذاشت. بر اساس کتاب Jeep Off-Road تالیف کن بروبیکر و تام مور، شرکت آمریکن موتورز نزدیک به یک میلیون دستگاه از مدلهای CJ5، CJ6، CJ7 و CJ8 را تولید کرده است. بسیاری از این خودروها همچنان در جادهها و مسیرهای آفرود دیده میشوند و امکانات بیپایانی برای ارتقاء و شخصیسازی جیپهای کلاسیک CJ وجود دارد. با کمی جستجو و شانس، میتوانید یک پروژه CJ دهه 70 را با صرف چند هزار دلار خریداری کرده و آن را به خودرویی با ارزش چندین برابر تبدیل کنید. در سالهای اخیر، نمونههای کاملاً بازطراحی شدهای از این خودرو با قیمتی بیش از 50 هزار دلار به فروش رسیدهاند.
جیپهای CJ به عنوان یکی از بهترین خودروهای شاسی بلند دهه 70 میلادی، در مقایسه با شاسیبلندهای امروزی که اغلب بدنهای بزرگتر و شبیه به واگن دارند، خودرویی کاملاً متفاوت هستند. با این حال، تأثیرگذاری این مدل بر صنعت خودرو، به ویژه در بخش شاسیبلندها، انکارناپذیر است و بسیاری از سازندگان را به تقلید از آن واداشته است. اهمیت تاریخی و جذابیت همیشگی جیپهای CJ، به اندازهای است که به سادگی میتوان جایگاهی شایسته برای آنها در هر لیستی از خودروهای تأثیرگذار در نظر گرفت.
Blazer Chalet
شورولت، در سال 1969، با معرفی مدل Blazer به رقابت فورد Bronco (که از سال 1966 در بازار حضور داشت) رفت. این خودروی جدید بر پایه سری C و K کامیونهای شورولت ساخته شده بود که ریشههای آنها به سال 1960 بازمیگشت. با این حال، Blazer علیرغم اشتراکات فنی با این کامیونها، روی فاصله محوری کوتاهتری سوار شده بود تا ابعاد کلی آن نسبت به رقیب فورد بزرگتر باشد.
اولین بهروزرسانی اساسی Blazer در سال 1973 صورت گرفت. یکی از ویژگیهای بارز این بهروزرسانی، سقف کاملاً قابل جداشدنی بود که تا سال 1975 در مدلهای این خودرو وجود داشت. جالب است بدانید که نسخه کانورتیبل بلیزر در فیلم معروف آروارهها (1975) به عنوان خودروی پلیس مارتین برودی، رئیس پلیس جزیره ایمیتی، به تصویر کشیده شد. از سال 1976، طراحی سقف بلیزر تغییر کرد. بخش جلویی صندلیها با یک سقف فلزی ثابت پوشیده شد و تنها بخش پشتی سقف قابلیت جدا شدن را داشت.
شورولت، در سالهای 1976 و 1977، مدل Blazer Chalet را با یک بدنه کمپر چینوک روانه بازار کرد. این بدنه، شاسی خودرو را بیش از 2 فوت طولانیتر کرده و فضای سر را به بیش از 6 فوت افزایش داد. در این دو سال، Blazer Chalet همزمان با GMC Casa Grande تولید میشد؛ اما در مجموع، تنها حدود 1800 دستگاه از این دو مدل شاسی بلند کمپر ساخته شد. راسل کوک، یکی از مالکان این خودروها، موفق به فهرستبندی بیش از 150 نمونه شده است. با این حال، او معتقد است تعداد بسیار بیشتری از این خودروها وجود دارند که هنوز کشف نشدهاند.
Scout II
نام تجاری Scout نخستین بار در اواخر دهه 1960 روی یک وانت پیکاپ جدید و قدرتمند نمایان شد که توسط شرکت اینترنشنال هاروستر رونمایی شد. مدل Scout 80 در اوایل سال 1961 با تنوعی از بدنهها و پیشرانهای چهار سیلندر با حجم 152 اینچ مکعب به بازار عرضه گردید. طی سالهای آتی، اینترنشنال تغییراتی را در این مدل اعمال نموده و در سال 1966، مدل Scout 800 را با ابعاد بزرگتر و راحتی بیشتر برای سرنشینان معرفی کرد. با ورود رقبای قدرتمندی همچون Blazer و Bronco به بازار شاسیبلندها در اواخر دهه 1960، اسکات در سال 1971 مجدداً مورد بازطراحی قرار گرفت.
خودروی Scout II دارای فرمان هیدرولیک، سیستم تهویه مطبوع، فرمانپذیری نرمتر، عایقبندی بهبودیافته و موتورهای قدرتمندتر بود. استقبال بازار از این خودرو قابل توجه بود و تا اواسط دهه، اینترنشنال با افزودن ترمزهای قدرتمند و چندین پکیج ویژه به خط تولید Scout II، آن را ارتقا داد. با این حال، بحران نفتی و مجموعهای از تصمیمات نادرست مدیریتی، شرکت اینترنشنال را به ورطه ورشکستگی کشاند و در نتیجه، تولید خودروهای سبک این شرکت پس از سال 1975 متوقف شد.
محبوبیت پایدار Scout II، تولید آن را برای مدتی ادامه داد. اما تا اکتبر 1980، اختلافات با اتحادیه کارگران خودروسازی و زیانهای مالی سنگین، شرکت اینترنشنال را مجبور کرد تا بخش تولید اسکات را تعطیل کند. این برند ارزشمند اخیراً توسط گروه فولکسواگن احیا شده است. فولکسواگن در سال 2021، این نام تجاری را به همراه شرکت ناویستار خریداری کرد. اسکات موتورز جدید، با همکاری ریویان، به تولید پیکاپ Terra و شاسیبلند Travelerروی آورده است.
Bronco
فورد در سال 1966 با معرفی Bronco، تحولی شگرف در بازار رو به رشد خودروهای شاسی بلند ایجاد کرد. این خودرو که در سه نوع بدنه با آرایش صندلیهای متنوع عرضه میشد، به سرعت به یکی از محبوبترین محصولات فورد تبدیل شد. در اوایل دهه 1970، فورد با معرفی دو نسخه جدید از برانکو، تنوع محصولات خود را افزایش داد. در سال 1972، پکیج مقرون به صرفه Explorer و در سال 1973، نسخه لوکس Ranger به خانواده برانکو پیوستند. در سال 1977، آخرین سال تولید نسل اول برانکو، فورد با ارتقای سیستم جرقهزنی به Dura-Spark و بهبود سیستم ترمز، به کیفیت و عملکرد این خودرو افزود.
نسل دوم برانکو بر روی یک پلتفرم بزرگتر بنا شد و اشتراکات طراحی و قطعات اساسی زیادی با پیکاپ F-series پیدا کرد. فورد همچنان تنوعی از گزینههای صندلی، از جمله صندلیهای کاپیتانی را برای مدل سال 1979 ارائه میداد. برانکوهای XLT یا Ranger را میتوان با پکیج آپشن Free-Wheeling سفارش داد که شامل نوارهای رنگی متنوعی بود که حس و حال دهه 1970 را به خوبی منتقل میکرد، آینهها و سپرهای سیاه رنگ، و چندین گزینه جذاب برای رینگها.
نسل سوم این خودرو در سال 1980 رونمایی شد و با اندکی کاهش ابعاد همراه بود. با این حال، برانکوهای دهه 1970 همچنان محبوبیت خود را حفظ کرده و تقاضای بالایی برای آنها وجود دارد. به ویژه نمونههای سفارشی نسل اول که اغلب با قیمتهایی بیش از شش رقم دلار به فروش میرسند. برانکوهای نسل دوم نیز از نظر اقتصادی مقرون به صرفهتر هستند. براساس اطلاعات وبسایت Classic.com، میانگین قیمت فروش 20 دستگاه برانکو مدلهای 1978 و 1979 که در پنج سال اخیر دست به دست شدهاند، کمی بیش از 47000 دلار بوده است.
Range Rover
در تابستان سال 1970، همزمان با رونمایی Range Rover توسط لندرور، چندین مدل شاسی بلند دیگر نیز در بازار حضور داشتند. با این حال، این خودروی بریتانیایی به سرعت استانداردهای لوکس و تواناییهای فنی خودروهای این کلاس را به سطحی بالاتر ارتقا داد. رنج روور به یک پیشرانه 8 سیلندر V شکل آلومینیومی با قدرتی معادل 130 اسب بخار مجهز بود. سیستم انتقال قدرت دائمی به چهار چرخ، همراه با ترمزهای دیسکی و فنرهای کویل در تمامی چرخها، از دیگر ویژگیهای فنی برجسته این خودرو به شمار میرفت. در همان زمان، رنج روور مورد تحسین گسترده قرار گرفت.
در سال 1971، این خودرو به اولین خودرویی بدل شد که موفق به کسب یک جای پارک در موزه لوور گردید. سال بعد، با طی مسافتی ایمن از انکوریج در آلاسکا تا تیرا دل فوئگو در آرژانتین، رکورد دیگری را به نام خود به ثبت رساند. بخشی قابل توجه از این سفر، با گذر از دره خطرناک و بکر Darien به طول 400 کیلومتر انجام شد که بیش از سه ماه به طول انجامید. در سال 1977، یک رنج روور در بخش چهارچرخ محرک ماراتن لندن به سیدنی، یک رقابت طاقتفرسا که سه قاره و بیش از 18,000 مایل را پوشش میداد و شامل دو سفر دریایی بود، در مدت 30 روز به پیروزی رسید.
تولید نسل اول این خودرو تا اواسط دهه 1990 ادامه یافت و امروزه به عنوان رنج روور کلاسیک شناخته میشود. بسیاری از این خودروها علیرغم گذشت بیش از نیم قرن از زمان تولیدشان، همچنان در شرایط بسیار خوبی قرار دارند. البته، قیمت خودروهای دست دوم این مدل بسته به عوامل مختلفی نظیر مکان جغرافیایی و وضعیت کلی خودرو، میتواند تفاوت قابل توجهی داشته باشد.
FJ55 Land Cruiser
یکی دیگر از بهترین خودروهای شاسی بلند دهه 70 میلادی، تویوتا لندکروزر J40، رقیب سرسخت جیپ CJ، است که در سال 1960 پا به عرصه وجود گذاشت و در آگوست 1967 به مدل واگنمانند و کاربردی FJ55 ارتقا یافت. با صندلی عقب تاشو که فضای باری جادار را آشکار میکرد، این خودرو با هدف رقابت مستقیم با خودروهای پرطرفداری همچون Suburban و جیپ Wagoneer طراحی شد. FJ55 به دلیل جلوپنجره برجسته و عضلانیاش به »خوک آهنی» شهرت یافت. در ابتدا، FJ55 از موتور 3.9 لیتری خطی شش سیلندر تویوتا بهره میبرد، اما در سال 1975 به موتور قدرتمندتر 4.2 لیتری شش سیلندر با 135 اسب بخار قدرت مجهز شد. FJ55 مجهز به موتور 4.2 لیتری را میتوان به راحتی از روی برآمدگی کاپوت و گیربکس دستی چهار سرعته تشخیص داد.
در همان سال، چراغهای راهنمای جلو در مدل FJ55 دستخوش تغییراتی شدند. طراحی جدید، لنزهایی به رنگ کهربایی و شفاف را به صورت عمودی در کنار هم قرار داد. یک تغییر دیگر نیز در سال 1978 در سیستم روشنایی این خودرو اعمال شد. چراغهای دنده عقب و بازتابندههای قرمز به مجموعه چراغها اضافه شدند و محل نصب آنها نیز به قسمت پایینتر انتقال یافت. نهایتا، در تابستان سال 1980، تولید مدل FJ55 متوقف شد و جای خود را به FJ50 داد. این خودروهای آهنین به طول عمر و استحکام چند دههای خود مشهور هستند. خرابیهای مکانیکی در این مدلها کمتر از آسیبهای ناشی از زنگزدگی، به ویژه در نواحی لبههای سقف، کاپوت و رکابها، رخ میدهد. بر اساس برآوردها، ارزش یک دستگاه FJ55 در وضعیت مطلوب اندکی کمتر از 30000 دلار است. با این حال، قیمت واقعی این خودروها در بازار میتواند به شدت متغیر باشد و از کمتر از 10000 دلار تا بیش از 50000 دلار نیز برسد.
source