مدیریت شرکت باید اعتماد به نفس لازم برای تأیید جانشین مدل M1 را داشته باشد. دلایل این موضوع در ادامه توضیح داده شده است.

فروش ضعیف BMW XM

انتقاد از بی‌ام‌و برای تأیید تولید SUV بحث‌برانگیز XM به جای یک سوپراسپرت جدید آسان است، اما من این کار را نمی‌کنم. حتی اگر بخش M بی‌ام‌و تقریباً توسعه جانشین مدل M1 را به پایان رسانده بود، تیم مدیریتی در نهایت تصمیم گرفت SUV پلاگین هیبریدی را انتخاب کند. چرا؟ در اواخر دهه ۲۰۱۰، منطق شرکت این بود که XM فروش بهتری نسبت به یک خودروی پرفورمنس پرچمدار جدید خواهد داشت.

با توجه به موفقیتی که بی‌ام‌و در زمینه تولید SUVها داشته است، آیا می‌توان آن‌ها را سرزنش کرد؟ سارا لسمن، مدیر محصول BMW M GmbH، سال گذشته توضیح داد که چرا XM به جای تولید نسخه‌ای از کانسپت جذاب Vision M Next 2019 انتخاب شد. این کانسپت یک سوپراسپرت موتور وسط با سیستم پلاگین هیبریدی مبتنی بر یک موتور چهار سیلندر بود که نزدیک به ۶۰۰ اسب بخار قدرت داشت.

سارا لسمن:
“بی‌ام‌و M1 برای دوره خود کاملاً مناسب بود، در حالی که XM به طور خاص برای مشتریان امروزی طراحی شده است. در گذشته، خودروهای اسپرت برای طیف گسترده‌ای از مشتریان بسیار جذاب بودند و برای خودروسازان اهمیت زیادی داشتند. اما امروزه مشتریان در سراسر جهان به دنبال خودروهای SUV یا SAV هستند که در یک پکیج لوکس، هم کاربردی و هم پرفورمنس بالا را ارائه دهند. این خودروها می‌توانند به طور قابل‌توجهی به رشد خودروسازان کمک کنند.”

منطق تجاری XM

به زبان ساده، بی‌ام‌و محاسبه کرد که XM سودآورتر از احیای M1 خواهد بود. اگرچه XM به عنوان یک مدل مستقل تبلیغ می‌شود، اما ارتباط نزدیکی با مدل‌های X5M و X7 M60i دارد و از همان پلتفرم CLAR استفاده می‌کند. این بدان معناست که XM از پایه طراحی نشده است. این خودرو اولین خودروی مجهز به موتور پلاگین هیبریدی V8 بود، اما این پیشرانه اکنون به مدل‌های M5 جدید نیز منتقل شده است و بی‌ام‌و توانست هزینه توسعه آن را جبران کند.

 

هزینه‌های بالا، پایان جانشین M1

هزینه‌های سرسام‌آور باعث شد پروژه جانشین M1 متوقف شود. گزارش قدیمی از Car Magazine نقل می‌کند که یکی از اعضای تیم تحقیق و توسعه BMW M گفته است: “بزرگ‌ترین چالش به مراتب هزینه‌هاست، و به همین دلیل هیئت مدیره این خودروی پرچمدار را کنار گذاشته است.” همه‌گیری کرونا نیز ضربه بزرگی به این پروژه وارد کرد و توسعه مدل مدرن E26 به پایان رسید.

موفقیت مدل‌های خاص بی‌ام‌و

از آن زمان، بی‌ام‌و دو خودروی خاص دیگر توسعه داده که موفقیت بیشتری داشته‌اند:

  • 3.0 CSL:
    در سال ۲۰۲۲ برای جشن ۵۰ سالگی بخش M معرفی شد و به‌طور کامل فروخته شد. قیمت رسمی اعلام نشد، اما گفته می‌شود مشتریان حدود ۷۸۸,۰۰۰ دلار (۷۵۰,۰۰۰ یورو) برای هر خودرو پرداخت کردند. نسخه شماره ۴۴ این خودرو در حراجی RM Sotheby’s مونیخ با قیمت ۱.۰۷ میلیون دلار (۱,۰۱۷,۵۰۰ یورو) فروخته شد.
    این خودرو اساساً یک M4 CSL با گیربکس دستی و قدرت کمی بیشتر بود. با وجود این، مشتریان ثروتمند مشتاقانه پول‌های خود را خرج کردند تا یکی از آن‌ها را به دست آورند.
  • Skytop:
    یک خودروی کانورتیبل که بر اساس مدل M8 ساخته شده است و دارای سقف تارگا قابل جابجایی است. گفته می‌شود قیمت هر دستگاه آن حدود ۵۲۶,۰۰۰ دلار (۵۰۰,۰۰۰ یورو) بوده است.

آیا بی‌ام‌و می‌تواند سوپراسپرتی بسازد؟

با مشاهده موفقیت 3.0 CSL و Skytop، مدیریت بی‌ام‌و باید اعتماد بیشتری برای تأیید ساخت یک سوپراسپرت داشته باشد. اگر مرسدس می‌تواند AMG One را با قیمت ۲.۷۲ میلیون دلار بفروشد، چرا بی‌ام‌و نتواند برای یک مدل پرچمدار پرفورمنس مبلغی هفت رقمی دریافت کند؟

بازگشت پروژه i16 به تولید تقریباً غیرممکن به نظر می‌رسد، اما بی‌ام‌و هنوز فرصت دارد تا قبل از پایان دهه یک خودروی برجسته مبتنی بر موتورهای درون‌سوز عرضه کند. حتی اگر یک سوپراسپرت کامل نباشد، یک جانشین معنوی برای i8 هم می‌تواند مشتریان را راضی کند.

انتخاب XM ممکن است جواب نداده باشد، اما بی‌ام‌و به مشتریانش یک سوپراسپرت بدهکار است.

source

توسط expressjs.ir