28 آذر 1403 ساعت 10:53
علاقمندان به پرچمداران ارزان قیمت چینی احتمالا بهزودی باید برای خداحافظی با این گوشیها آماده شوند. دلیل این مساله به حضور چینیها در بازارهای جهانی مربوط است.
در سالهای گذشته شنیدن عبارت «گوشی چینی» تداعیکننده معانی مختلفی در ذهن کاربران بوده است. در ابتدا گوشیهای چینی هممعنی محصولاتی بسیار ارزانقیمت و بیکیفیت یا کپیهای دست چندم از گوشیهای مطرح بازار بودند. این روند اما در ادامه دستخوش تغییر شد؛ بهطوری که برندهای چینی رفتهرفته توانستند کیفیت کلی محصولات خود را ارتقا دهند؛ تاجاییکه امروزه عبارت «گوشیهای چینی» ما را یاد پرچمداران ارزان قیمت ساخته برندهای چینی میاندازد که مشخصات فنی درخور توجه را با قیمتهایی بهمراتب مناسبتر از آیفون یا سامسونگ به دست کاربران میرسانند.
در کنار این قیمت پایینتر، بازار محدودتر گوشیهای چینی نیز نکتهای مشترک در خصوص اکثر آنهاست؛ بهطوری که کاربران در برخی بازارهای شناختهشده دنیا از جمله اروپا یا آمریکا هرگز نمیتوانند جدیدترین گوشیهای چینی راتجربه کرده و از قابلیتهای بعضا منحصربفرد آنها استفاده کنند.
به نظر میرسد اما چینیها برنامه بلندمدتتری برای بازار گوشیهای موبایل دارند و سعی دارند در آینده نزدیک با تغییراتی در استراتژی خود محصولاتشان را در بازارهای جدید نیز عرضه کنند. بهدنبال رخ دادن این اتفاق احتمالا باید با پرچمداران ارزان قیمت چینی نیز خداحافظی کرد؛ زیرا احتمالا قیمت این پرچمداران به رقبای آمریکایی و کرهای نزدیکتر خواهد شد.
بازارهای موبایل دنیا تشنه پرچمداران چینی!
بهدنبال پیشرفتهتر شدن گوشیهای چینی در زمینههای مختلف عملکرد برندهای سازنده آنها رفتهرفته به فکر عرضه محصولاتشان در بازارهای جهانی گرفتهاند. بهطور مشابه بازارهای دنیا نیز همواره از تنوع و رقابت بیشتر در بازار استقبال کرده و به همین دلیل با آغوش باز پذیرای گوشیهای چینی خواهد بود.
امسال پس از مدتها کمپانی Oppo تصمیم گرفته با گوشی اوپو فایند X8 پرو بار دیگر به بازارهای اروپا بازگردد؛ دستگاهی که با سیستم دوربین استثنایی و صفحه نمایش بسیار باکیفیتش قادر خواهد بود حتی گلکسی اس 24 اولترا و آیفون 16 پرو مکس را نیز به چالش بکشد. از سوی دیگر، سری پرچمداران شیائومی، خصوص مدلهای Xiaomi Ultra نیز پرچمدارانی جذاب و باارزش هستند که بهخاطر ارائه حسگر 1 اینچی در دوریبن اصلی به محبوبیت رسیده و در ادامه میتوانند به موفقیتهای بزرگتری هم در بازارهای مخلف دنیا برسند.
این مساله برای اکثر برندهای دیگر چینی هم صادق بوده و بهجز هواوی که بهطورعمده با تحریمهای سنگین دست و پنجه نرم میکند، سایر برندها از جمله ویوو، ریلمی و زیربرندهای مختلف شیائومی مثل ردمی یا پوکو، همگی دنبال فرصتی هستند تا بتوانند محصولاتشان را در بازارهای اروپایی یا آمریکایی عرضه کنند. البته داستان OnePlus دراین بین با سایر گوشیسازان چینی متفاوت است؛ زیرا این کمپانی در سالهای گذشته توانسته با حضور قابل توجه در بازارهای غربی به درخشش قابل توجهی هم در این بازارها برسد.
کپیکاری یا ساخت محصولات جدید؟
در ابتدای ورود انفجاری کمپانیهای چینی به بازار گوشیهای موبایل، آنچه بیش از همه مشخص بود کپیکاری این کمپانیها از گوشیسازان سرشناس جهان مثل اپل یا سامسونگ بود. از این طریق چینیها میتوانستند بدون نگرانی از عدم استقبال از ظاهر یا برخی جزئیات محصولات خود توان توسعهشان را روی سایر بخشها متمرکز کنند و در عین حال پرچمداران چینی را با قیمت ارزان تر به دست مشتریان برسانند.
برای مثال، هواوی میت 20 پرو که در سال 2018 به بازار عرضه شد، شباهتهای بسیاری به آیفون XS داشت یا وان پلاس 8T نیز بهطرز باورنکردنی شبیه به گلکسی S20 سامسونگ طراحی شده بود. این مساله البته بیش از همه برای گوشیهای میانرده و اقتصادی کمپانیها قابل انجام بود؛ زیرا در دسته پرچمداران علاوه بر مشخصات فنی و قابلیتهای مختلف، طراحی و ظاهر نیز حائز اهمیت بودند. به همین دلیل برای مدتی طولانی کسی روی پرچمداران چینی حساب زیادی باز نمیکرد.
این مساله اما ظاهرا بهزودی دستخوش تغییر خواهد شد؛ زیرا با تغییراتی که در استراتژیهای کلان گوشیسازان چینی رخ داده، بهزودی شاهد رویکردی متفاوت در ساخت گوشیهای چینی خواهیم بود که در آن هزینههای بیشتری صرف طراحی و ارائه محصولات منحصربفرد خواهد شد تا حضور گسترده چینیها در بازارهای غربی راحتتر باشد. این مساله بهطور ضمن یعنی باید برای خداحافظی با پرچمداران ارزان قیمتی چینی کنونی آماده شویم.
محصولات بهتر، قیمت بالاتر؛ خداحافظی با پرچمداران ارزان قیمت چینی
سیاست ارائه پرچمداران گرانقیمتتر از سوی چینیها البته مدتی است که آغاز شده و توسط برخی کمپانیها نیز دنبال میشود. برای مثال، شیائومی 14 اولترا هماکنون با قیمت 1300 یورویی به فروش میرسد و حتی از گلکسی اس 24 اولترا، گل سرسبد پرچمداران سامسونگ با قیمت 1250 یورو نیز گرانتر است.
از سوی دیگر، علیرغم این که قیمتگذاری دیگر چینیهایی مثل اوپو یا آنر بهاندازه شیائومی تهاجمی نیست؛ اما برخی محصولات پریمیوم آنها از محبوبترین و بهترین پرچمداران سامسونگ، شیائومی و اپل نیز گرانتر است. بهعنوان مثال، اوپو فایند X8 پرو و آنر مجیک 6 پرو دو پرچمدار چینی هستند که بهترتیب با قیمتهای 1050 و 1100 یورو به فروش رسیده و گوشیهایی بسیار گران به شمار میروند.
بهطور مشابه، افزایش قیمت گوشیهای پرچمدار وان پلاس نیز دیگر تاییدی بر تغییر سیاست چینیها در بازارهای جهانی است. دو سال پیش، گوشی وان پلاس 11 با قیمت 700 دلار رونمایی شد که علیرغم مشخصات فنی قدرتمند و همتراز با برترین پرچمداران زمان خود بهطور قابل توجهی ارزانتر از سری گلکسی یا آیفونهای رقیب به شمار میرود. با این وجود سال گذشته، وان پلاس 12 با افزایش قیمتی قابل توجه روبرو شد تا قیمتش همتراز با آیفون 16، گلکسی اس 24 یا پیکسل 9 باشد.
تمام آنچه گفتهشد، بهخوبی گویای تصمیات جدیدی است که چینیها سعی دارند برای حضور موفقتر در بازارهای جهانی بگیرند. در گذشته این کمپانیها سعی داشتند از طریق ارائه قابلیتهای فنی پریمیوم با قیمتهای مناسبتر برای خود مشتری دست و پا کنند. با این وجود امروزه اکثر آنها دنبال سیاست «قابلیتهای بیشتر با قیمت بالاتر» هستند و ظاهرا خود را برای سرشاخ شدن با اپل، سامسونگ و گوگل کاملا آماده میبینند.
البته همانطور که اشاره شد این سیاست بهطور ابتدایی توسط وان پلاس، آنر یا شیائومی تست شده و تا حد خوبی نیز جواب داده است. با این وجود لازمه افزایش قیمت، ارتقای چشمگیر کیفیت پرچمداران اکثر برندهای دیگر چینی است تا محصول نهایی کیفیت و عملکردی همسان با محصولات هزار و اندی دلاری غربی و کرهای داشته باشد. در این زمینه، گوشی دوبار تاشو هواوی Mate XT میتواند نقطه شروع خوبی باشد. این گوشی خلاقانه کاملا پتانسیل آن را دارد که با قیمتی بسیار زیاد به دست مشتریان برسد. آیا چینیها جرات ریسک کردن روی افزایش قیمت پرچمدارانشان را خواهند داشت؟
source