آئودی با معرفی یک کوپه ورزشی به نام Q5 اسپورت‌بک، گستره مدل‌های خود را گسترش می‌دهد. با سیلوئت پیشرو و دینامیک خود، این نسخه برای مشتریانی که به طراحی اهمیت می‌دهند و همچنین از مزایای یک SUV بهره‌مند می‌شوند، جذاب است.

آئودی Q5 اسپورت‌بک ویژگی‌های معمول یک SUV، مانند چندکاره بودن و فضای داخلی بزرگ را با سیلوئت حتی دینامیک‌تری ترکیب می‌کند. طراحی بی‌همتای آن، با عقب شیب‌دار و خطوط زیبا، حس ورزشی بودن را القا می‌کند. نسل دوم Q5 اسپورت‌بک ظرفیت بار ۵۱۵ لیتر یا تا ۴۷۰ لیتر در SQ5 اسپورت‌بک را داراست. زمانی که ردیف عقب صندلی‌ها تاشو شود، فضای ذخیره‌سازی در Q5 اسپورت‌بک تا ۱,۴۱۵ لیتر یا ۱,۳۸۸ لیتر در SQ5 اسپورت‌بک افزایش می‌یابد. Q5 اسپورت‌بک توان کشش تا ۲,۴۰۰ کیلوگرم را دارد.

طراحی ورزشی به لطف سقف شیب‌دار دینامیک

طراحی جدید آئودی Q5 اسپورت‌بک نسبت به نسخه قبلی خود شیک‌تر است. سیمفریم پهن بالا است و توسط پرده‌های هوایی عمودی و عملکردی احاطه شده است. چراغ‌های جلو با شکل تراشیده و تیز، ظاهری صیقلی به خودرو می‌بخشند. ورودی هوای بزرگ زیر سیمفریم حاوی حسگرها است. خط صعودی دینامیک از بالای پانل رویتر به عرض کمان چرخ‌ها تا سپر عقب امتداد دارد و به خودرو ظاهری دینامیک حتی در حالت ایستاده می‌بخشد. خط شانه افقی که چراغ‌های جلو و عقب را به هم وصل می‌کند، کمی بالاتر از چراغ‌های عقب قرار دارد تا کمان سقف با پنجره عقب صاف را به صورت بصری پشتیبانی کند. پشت Q5 اسپورت‌بک تا حد امکان بصری کشیده شده است و سقفی ایجاد می‌کند که از ستون B شیب دارد.

این امر نسبت‌های کلاسیک یک SUV را تقویت می‌کند و پروفیل حتی دینامیک‌تری در فرم شیک اسپورت‌بک ایجاد می‌کند. ریل‌های سقفی اختیاری ارزش کاربردی به خطوط دینامیک سقف می‌افزایند. گرافیک‌های پنجره عقب زیبا نیز به بصری کشیده شدن کابین کمک می‌کنند.

با خطوط حداقلی، پشت خودرو طراحی تیز و خالصی دارد. سطح صاف که از پنجره عقب تا لبه پایین نوار نوری تراشیده جریان دارد، با برش تیز در سراسر عرض خودرو احاطه شده است. در زیر، سطح پهن و بدون شلوغی قرار دارد. لبه برجسته و ورزشی در کاپوت، طراحی پیشرو را تکمیل می‌کند. دیفیوزر در سپرهای بلند شده ادغام شده است و افکت جزیره‌ای ایجاد می‌کند. در زیر، لوله‌های دودکش قرار دارند، در حالی که مدل S دارای دودکش‌های دوقلو و گرد نمادین با طراحی جدید و تیز است.

بسته پیشرفته خارجی به صورت استاندارد در Q5 اسپورت‌بک

Q5 اسپورت‌بک در دو نسخه خارجی پیشرفته و خط S موجود است. علاوه بر این، SQ5 اسپورت‌بک نسخه خارجی متمایز خود را دارد. در مقایسه با نسخه پایه، نسخه پیشرفته خارجی شامل عناصر دینامیک با تاکیدات شیک است. به عنوان مثال، گریل رادیاتور و تزئینات در ورودی هوای جلو به رنگ خاکستری اسکاندیم هستند، با خط پایینی متضاد به رنگ خاکستری تمبورا. دیفیوزر با رنگ مات مشکی با بافت تکمیل شده و تزئینات عقب به رنگ نقره‌ای سلنیت هستند. چرخ‌های پنج‌پرای آلیاژی با سایز ۱۸ اینچ با طراحی مارپیچی شامل می‌شوند.

نسخه خارجی خط S و مدل S دارای ورودی‌های هوای جلو بزرگ‌تر و دیفیوزر عقب ورزشی‌تر هستند. سیمفریم توسط قاب با ظاهر کروم در رنگ مات آنتراسایت (نسخه خارجی خط S) و نقره‌ای مات (مدل S) احاطه شده است. لوله‌های آئرودینامیکی جانبی به شکل بال L بزرگ، تمایل ورزشی Q5 را برجسته می‌کنند. در مدل S، سیمفریم با تزئینات عمودی با ظاهر کروم به شکل بال L در رنگ نقره‌ای مات بیشتر تاکید می‌شود. تریم پانل رویتر با ظاهر کروم در رنگ مات آنتراسایت در نسخه خارجی خط S و نقره‌ای مات کروم در مدل S به شخصیت دینامیک کمک بیشتری می‌کنند. تریم پنجره به صورت استاندارد با ظاهر آلومینیومی است. چراغ‌های عقب دیجیتال OLED نسل دوم و چراغ پرژکشن جدید در اسپلوی بالای پنجره عقب ایمنی را افزایش می‌دهند. مورد دوم، یک گرافیک را بر بالای پنجره عقب پرتاب می‌کند و اندازه منطقه چراغ ترمز را افزایش می‌دهد.

تکمیل کننده خارجی: فلسفه طراحی داخلی

داخل جدید Q5 اسپورت‌بک به طور سیستماتیک به نیازهای سرنشینان متناسب شده و فلسفه طراحی جدید آئودی را تجسم می‌کند. خواص مواد در مراحل اولیه طراحی در نظر گرفته شده‌اند و همراه با نمایشگر پانورامیک MMI آئودی و نمایشگر مسافران MMI، یک صحنه دیجیتالی متمایز بصری را تشکیل می‌دهند. طراحی داخلی با کنتراست بالا به عمد عناصر را در پیش‌زمینه یا پس‌زمینه قرار می‌دهد و معماری فضایی سه‌بعدی ایجاد می‌کند که زیبایی‌شناسی را با ارگونومی ترکیب می‌کند. داخل دارای جوی به‌طور قابل توجهی دلپذیر است. “سافت‌راپ” از درها تا کابین کامل و تا کنسول مرکزی امتداد دارد و حس فضایی یکنواخت و خوش‌آمدگو ایجاد می‌کند. علاوه بر تمرکز بر کاربر، داخل پایدار است. موادی مانند روکش کاسکید و میکروفایبر دینامیکا عمدتاً از پلی‌استر بازیافتی ساخته شده‌اند، که نشان‌دهنده تعهد آئودی به استفاده پایدار و کارآمد از منابع در Q5 اسپورت‌بک است.

مدل احتراق پیشرفته با MHEV پلاس

آئودی Q5 اسپورت‌بک جدید بر پایه پلتفرم پریمیوم کمپبشن (PPC) ساخته شده است، یک معماری پلتفرم برای خودروهای با موتورهای احتراق طولی. این خودرو در زمان عرضه بازار با فناوری بسیار کارآمد MHEV پلاس مجهز شده است. سیستم الکتریکی جدید ۴۸ ولتی MHEV پلاس از موتور احتراق پشتیبانی کرده و انتشار کربن را کاهش می‌دهد در حالی که عملکرد و راحتی رانندگی را افزایش می‌دهد. خودرو همچنین قابلیت مانور الکتریکی محدود و پارک کردن را دارد.

ژنراتور جدید پاورترین (PTG) گشتاور اضافی تا ۲۳۰ نیوتن‌متر و ۱۸ کیلووات (۲۴ اسب بخار) تولید می‌کند. علاوه بر این، سیستم الکتریکی ۴۸ ولتی امکان استفاده از کمپرسور تهویه مطبوع الکتریکی را فراهم می‌کند. این اطمینان می‌دهد که تهویه مطبوع همچنان با قدرت کامل کار می‌کند و دمای داخل کابین را حتی زمانی که موتور خاموش است، مانند هنگام رانندگی بدون فشار یا در چراغ قرمز، حفظ می‌کند.

باتری لیتیوم-یونی برای خودروهای با MHEV پلاس بر اساس شیمی فسفات لیتیوم فریو ساخته شده و ظرفیت ذخیره‌سازی ۱.۷ کیلووات ساعت را داراست. عملکرد اصلی کمربند آلترناتور استارتر (BAS) راه‌اندازی موتور و تامین برق به باتری است. BAS امکان رانندگی الکتریکی طولانی را فراهم می‌کند، موتور احتراق را آزاد کرده و به کاهش مصرف کمک می‌کند. در هنگام ترمزگیری، BAS انرژی را با توان تا ۲۵ کیلووات به باتری بازمی‌گرداند (بازجویی). به این ترتیب، پلتفرم پریمیوم کمپبشن امکان الکتریکی‌سازی جزئی به صورت هیبریدهای ملایم را فراهم می‌کند. در دوره عمر Q5 اسپورت‌بک جدید، هیبریدهای قابل شارژ با باتری بزرگ و شارژر خارجی در دسترس خواهند بود.

در اروپا، آئودی Q5 اسپورت‌بک با سه موتور در زمان عرضه بازار در دسترس خواهد بود و نسخه‌های درایو بیشتری به دنبال آن خواهند آمد. در ابتدا، تمام نسخه‌ها با فناوری MHEV پلاس مجهز شده‌اند که به طور مختصر توان اضافی تا ۱۸ کیلووات (۲۴ اسب بخار) تولید می‌کند. تمام مدل‌های سری از گیربکس S ترونیک هفت سرعته دو کلاچ استفاده می‌کنند. موتور پایه ۲.۰ TFSI با توان ۱۵۰ کیلووات (۲۰۴ اسب بخار) و گشتاور بیشینه ۳۴۰ نیوتن‌متر و جلو‌چرخ‌محور است. به صورت اختیاری، چهار چرخ‌محور کواترو در دسترس است. با موتور ۲.۰ TDI، آئودی Q5 اسپورت‌بک به عنوان نسل EA288 evo در دسترس است. این موتور با توان ۱۵۰ کیلووات (۲۰۴ اسب بخار) و گشتاور ۴۰۰ نیوتن‌متر تنها با درایو کواترو موجود است. به عنوان مدل برتر سری، آئودی SQ5 اسپورت‌بک در زمان عرضه در دسترس خواهد بود. موتور V6 TFSI با حجم سه لیتر دارای توان ۲۷۰ کیلووات (۳۶۷ اسب بخار) و گشتاور بیشینه ۵۵۰ نیوتن‌متر است.

عرضه بازار و قیمت‌ها

Q5 اسپورت‌بک جدید و SQ5 اسپورت‌بک از دسامبر ۲۰۲۴ قابل سفارش خواهند بود. قیمت‌ها از ۵۴,۸۰۰ یورو یا ۸۵,۴۰۰ یورو برای مدل S شروع می‌شوند.

source

توسط expressjs.ir