04 آذر 1403 ساعت 22:01

طراحی، مشخصات فنی و امکانات؛ مقایسه دقیق پیکاپ‌های کی ام سی تی 9 و موسو خان. کدام یک از این دو رقیب، برنده این رقابت است؟

به دنبال ممنوعیت واردات خودرو، بازار ایران از نسخه‌های صفر کیلومتر تویوتا هایلوکس خالی شد و رفته رفته محصولات چینی جای خالی این خودرو را پر کردند و توانستند طیف گسترده‌ای از علاقه‌مندان به پیکاپ، از جمله افرادی با بودجه کمتر، را به سمت خود جذب کنند. در این میان، کی‌ام‌سی T9 به عنوان یکی از جدیدترین محصولات چینی در بازار ایران، به سرعت محبوبیت پیدا کرد. حالا اما یک رقیب جدی از کره جنوبی وارد میدان شده است؛ پیکاپ موسو خان که توسط ایلیا موتور عرضه می‌شود. در ادامه به مقایسه این دو پیکاپ می‌پردازیم تا ببینیم کدام‌یک ارزش خرید بیشتری دارند.

معرفی پیکاپ موسوخان و KMC T9

پیکاپ موسو خان، محصولی از شرکت کره‌ای سانگ‌یانگ (اکنون کی‌جی موبیلیتی) است که ریشه‌های آن به یک شاسی‌بلند قدیمی با همین نام بازمی‌گردد. این پیکاپ قدرتمند بر اساس پلتفرم سانگ‌یانگ رکستون ساخته شده و در سال 2018 به بازار جهانی معرفی شد. اکنون، مدل فیس‌لیفت 2023 موسو خان با دو تیپ ساهارا و سیگنیچر فول آپشن توسط شرکت ایلیا موتور در ایران عرضه می‌شود.

کی‌ام‌سی T9 را نیز می‌توان نسخه فیس‌لیفت پیکاپ T8 دانست. این خودرو که در سال 2023 معرفی شد، با طراحی جذاب‌تر و مشخصات فنی بهبود یافته در مقایسه با کی‌ام‌سی T8 ، توسط شرکت کرمان موتور وارد بازار ایران شده است.

مقایسه دو رقیب از نظر طراحی ظاهری

کی ام سی تی 9 با طراحی مدرن و جذاب‌تری نسبت به مدل قبلی خود یعنی T8 ظاهر شده است. نمای جلویی این خودرو، سبک طراحی جسورانه‌ای دارد که به‌خصوص برای مشتریان ایرانی خوشایند به نظر می‌رسد. در عین حال، نمای جانبی و عقب آن همچنان بهبودهایی نیاز دارد، اما به طور کلی ابعاد بزرگ، ارتفاع مناسب و ظاهر قدرتمند، عواملی هستند که توانسته‌اند T9 را به یکی از محبوب‌ترین پیکاپ‌های بازار ایران تبدیل کنند.

کی ام سی تی 9

از سوی دیگر، موسو خان با طراحی متفاوت‌تر وارد میدان شده است. سبک خاص و متمایز این خودرو، برخلاف الگوهای رایج پیکاپ‌های جهانی، یادآور طراحی‌های قدیمی سانگ‌یانگ است که همواره با نظرات ضدونقیضی روبرو بوده‌اند. هرچند ظاهر موسو خان برای برخی جذاب و برای برخی دیگر غیرقابل قبول است، اما همچنان خریدارانی را جذب می‌کند که طراحی‌های خاص و متفاوت را می‌پسندند.

کی ام سی تی ۹

بررسی مشخصات فنی کی ام سی تی 9 و موسوخان

زیر کاپوت هر دو پیکاپ موسو خان و کی‌ام‌سی T9، یک قلب تپنده‌ی ۲ لیتری توربوشارژ TGDI قرار گرفته است. این پیشرانه قدرتمند در موسو خان، توانی معادل ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند که نیروی خود را از طریق یک گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ‌ها منتقل می‌کند. با وجود وزن ۲۱۸۴ کیلوگرمی، موسو خان شتابی نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه از صفر تا صد کیلومتر بر ساعت دارد که برای یک پیکاپ با این ابعاد، بسیار قابل قبول است. علاوه بر این، توانایی یدک‌کشی ۳۲۰۰ کیلوگرمی این خودرو، آن را به یک گزینه ایده‌آل برای کاربری‌های سنگین تبدیل کرده است.

کی ام سی تی 9

کی‌ام‌سی T9 با موتور ۲ لیتری توربوشارژ خود، قدرتی برابر با موسو خان دارد. اما با گشتاور ۳۸۰ نیوتن‌متری، اندکی قدرتمندتر از رقیب کره‌ای خود عمل می‌کند. گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک و وزن کمتر ۲۰۵۰ کیلوگرمی، شتاب صفر تا صد این خودرو را به زیر ۱۰ ثانیه نزدیک‌تر کرده است. بنابراین، از نظر عملکرد، T9 اندکی برتری نسبت به موسو خان دارد. علاوه بر این، ظرفیت حمل بار ۱۰۰۰ کیلوگرمی، برای خریداران بسیار راضی کننده خواهد بود.

کی ام سی تی 9

هر دو خودرو از قدرت موتور و ظرفیت بار مناسبی برای سفرهای آفرودی برخوردارند. اما زوایای حمله و فرار متوسط آن‌ها، ممکن است در مواجهه با مسیرهای بسیار ناهموار و سنگلاخی، محدودیت‌هایی را ایجاد کند. به عبارت دیگر، این خودروها برای آفرودهای سبک و متوسط مناسب هستند و برای عبور از موانع بسیار سخت، نیاز به احتیاط بیشتری دارند.

جدول مشخصات فنی دو پیکاپ مذکور

اتومبیل کی ام سی تی ۹ Musso Khan
پیشرانه ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi ۴سیلندر- ۱۶سوپاپ – توربوشارژ TGDi
حجم موتور ۲ لیتر ۲ لیتر
توان خروجی ۲۲۵ اسب بخار – ۳۸۰ نیوتن متر ۲۲۵ اسب بخار – ۳۵۰ نیوتن متر
گیربکس ۸ سرعته AT  ۶سرعته AT
انتقال قدرت دو دیفرانسیل دو دیفرانسیل
شتاب صفر تا صد – ثانیه ۱۰.۵ثانیه
مصرف سوخت ترکیبی ۹.۸ لیتر در۱۰۰کیلومتر ۱۱.۱ لیتر در۱۰۰کیلومتر
حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت ۱۹۵ کیلومتربرساعت
وزن ۲۰۵۰ کیلوگرم ۲۱۸۴ کیلوگرم
حجم باک ۷۶ لیتر ۷۰ لیتر
ابعاد بدنه ۱۶۲۰-۱۹۶۵-۵۳۳۰ میلی‌متر ۱۸۴۰-۱۹۵۰-۵۰۹۵ میلی‌متر
فاصله محوری ۳۱۱۰ میلی‌متر ۳۱۰۰ میلی‌متر
حجم بخش بار ۱۱۳۵ لیتر ۱۰۱۰ لیتر

هر دو پیکاپ موسو خان و کی‌ام‌سی T9 در قسمت جلو از سیستم تعلیق مستقل دو جناقی (دابل ویش‌بون) بهره‌مند هستند که عملکرد بسیار خوبی در شرایط آفرودی از خود نشان می‌دهد. اما در قسمت عقب، این دو خودرو تفاوت‌هایی دارند. موسو خان از سیستم تعلیق چند اتصاله (مولتی لینک) استفاده می‌کند که باعث بهبود پایداری در سرعت‌های بالا و افزایش راحتی سواری می‌شود.

در مقابل، کی ام سی تی 9 از سیستم تعلیق فنر تخت در محور عقب استفاده می‌کند. این سیستم، اگرچه از نظر راحتی سواری و پایداری در سرعت بالا به سیستم مولتی‌لینک موسو خان نمی‌رسد، اما مزایای خاص خود را دارد. فنر تخت استحکام و قابلیت تحمل بار بسیار بالاتری داشته و در مواجهه با ضربات شدید مسیرهای ناهموار، مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. این ویژگی، T9 را برای مصارف سنگین و آفرودهای سخت‌تر مناسب‌تر می‌کند.

بررسی کابین کی ام سی T9 و موسوخان

با ورود به کابین این دو پیکاپ، تفاوت طراحی داخلی آن‌ها به وضوح احساس می‌شود. کی‌ام‌سی T9 با طراحی مدرن و لوکس‌تر خود، تلاش کرده تا نظر مشتریانی را که به دنبال خودرویی چندمنظوره با ظاهری جوان‌پسند هستند، جلب کند. استفاده از مواد نرم در برخی قسمت‌های داشبورد و رودری‌ها، حس کیفیت بالاتری را به سرنشینان منتقل می‌کند. با این حال، استفاده بیش از حد از پلاستیک‌های خشک، ممکن است کمی از جذابیت کلی کابین بکاهد.

کی ام سی تی 9

از سوی دیگر، موسو خان با طراحی جدید خود، به سمت سادگی و کاربردی بودن رفته است. این طراحی، فضایی آرام و دلنشین را ایجاد کرده و می‌تواند خانواده‌هایی که به دنبال خودرویی راحت و جادار هستند را به سمت خود بکشاند.

کی ام سی تی 9

 

هر دو پیکاپ کی‌ام‌سی T9 و موسو خان فضای داخلی جاداری داشته و به راحتی می‌توانند ۵ سرنشین بزرگسال را در خود جای دهند. با این حال، در بخش فضای بار، کی‌ام‌سی T9 با ظرفیت ۱۱۳۵ لیتر، کمی جادارتر از موسو خان با ظرفیت ۱۰۱۰ لیتر است.

بررسی امکانات دو رقیب

لازم به ذکر است که پیکاپ موسو خان در دو تیپ ساهارا  و سیگنیچر به بازار عرضه شده است. ساهارا که تیپ پایه محسوب می‌شود از برخی امکانات مدل فول آپشن یعنی سینگچیر محروم مانده است. در جدول زیر امکانات این دو تیپ را باهم مقایسه خواهیم کرد.

جدول مقایسه امکانات موسو خان در تیپ‌های ساهارا و سیگنیچر

امکانات/ویژگی‌ها تیپ ساهارا (پایه) تیپ سیگنیچر (فول آپشن)
تعداد کیسه هوا دو کیسه هوا شش کیسه هوا
سامانه کنترل پایداری الکتریکی دارد دارد
سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی دارد دارد
رادار خط‌خوان ندارد دارد
رادار نقطه کور ندارد دارد
سانروف برقی دارد دارد
تریم داخلی چرم مصنوعی چرم طبیعی
صندلی‌های برقی جلو دارد دارد
گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو ندارد دارد
گرمکن صندلی‌های عقب ندارد دارد
دوربین دوربین عقب دوربین ۳۶۰ درجه
تهویه دستی اتوماتیک دوکاناله
نمایشگر لمسی دارد دارد
کروز کنترل دارد دارد
جلوآمپر دیجیتال ندارد دارد
استارت دکمه‌ای دارد دارد
سنسور نور دارد دارد
سنسور باران دارد دارد
نور بالای اتوماتیک ندارد دارد
رینگ آلومینیومی ۱۸ اینچی ۲۰ اینچی
اپل کارپلی و اندروید اتو دارد دارد
چراغ‌ها معمولی زنون

کی ام سی تی 9 نیز به امکانات مناسبی مجهز شده است که در زیر می‌توانید مشاهده کنید:

  •  سنسور پارک جلو و عقب
  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • فناوری LED چراغ‌ها
  • آینه الکتروکرومیک
  • استارت دکمه‌ای
  • سنسور نور
  • کلاستر دیجیتال
  • نورپردازی کابین
  • کروز کنترل
  • تهویه اتوماتیک
  • نمایشگر لمسی
  • تنظیم حالت رانندگی
  • تنظیم حالت انتقال قدرت به چرخ‌ها (تک دیفرانسیل عقب
  • دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین)
  • قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب
  • تریم داخلی چرم مصنوعی
  • ترمز پارک برقی و اتوهلد
  • دسته‌دنده الکتریکی
  • سانروف برقی
  • صندلی‌های برقی جلو
  • سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی
  • سامانه کنترل پایداری الکتریکی
  • شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای

نتیجه‌گیری؛ کدام را انتخاب کنیم؟

اگر قیمت و هزینه‌های نگهداری برای شما اولویت دارد و به دنبال یک پیکاپ با طراحی جذاب‌تر، مصرف سوخت کمتر و قابلیت‌های آفرود بالا هستید،کی ام سی تی 9 انتخاب مناسب‌تری خواهد بود. این خودرو نه تنها ارزان‌تر است، بلکه احتمالاً در بازار ایران فروش بیشتری خواهد داشت که می‌تواند تأمین قطعات و خدمات پس از فروش را آسان‌تر کند.

در مقابل، اگر کیفیت ساخت، امکانات پیشرفته‌تر و سواری نرم‌تر برایتان مهم‌تر است و هزینه‌های بالاتر خرید برای شما مسئله‌ای ندارد، موسو خان گزینه ایدئالی است. به‌خصوص تیپ سیگنیچر موسو خان با امکانات متنوع و سیستم تعلیق پیشرفته، می‌تواند نظر علاقه‌مندان خودروهای لوکس را جلب کند.

در گجت نیوز بخوانید:

source

توسط expressjs.ir