۱۴:۴۵ – ۰۳ آذر ۱۴۰۳
سعید میرشریفی، ناظر عالی شرکتهای توزیع برق کشور با اشاره به اهمیت موضوع مشارکت اجتماعی مردم در مصرف انرژی، گفت: جلب مشارکت اجتماعی مردم در طرحهای مدیریت مصرف برق، نیاز به شفافیت بیشتر مسئولان و جلب اعتماد و جذب همدلی مردمی در راستای بهینهسازی و کاهش مصرف انرژی دارد.
وی در همین رابطه اظهار داشت: افزایش سرمایه و اعتماد اجتماعی در صنعت برق امکان همراهی مردم با نهادهای حاکمیتی و متولی انرژی را افزایش میدهد. کاهش مصرف برق در بخش خانگی به افزایش تولید در بخش صنایع میانجامد.
ناظر عالی شرکتهای توزیع برق کشور با اشاره به سابقه جامعه ایران در خصوص عبور از بحرانهای بسیار سختتر از ناترازی انرژی با همدلی و مشارکت مردمی، اضافه کرد: اولین شرط جذب مردم، شفافیت و آگاهی دادن بیشتر به ایشان در سطح کلان است.
وی افزود: این آگاهی بخشی باید از طریق رسانهها و شبکههای ارتباطی رسمی و غیررسمی معتبر به مردم داده شود تا مورد قبول قرار گیرد.
میرشریفی با تأکید بر ضرورت جلب اعتماد برای پیشبرد برنامههای مدیریت مصرف برق یادآور شد: این اعتمادسازی میتواند از طریق سازمانهای مردم نهاد، گروههای مرجع محبوب و شخصیتهای دارای سرمایه اجتماعی بالا صورت گیرد.
ناظر عالی شرکتهای توزیع برق در خصوص رسالت سازمانهای متولی در راستای افزایش سرمایه اجتماعی و جلب مشارکت آنها اظهار داشت: سازمانهای متولی باید به مردم اثبات کنند که منافع صرفهجویی شهروندان به خودشان باز میگردد، کسانی که صرفهجویی میکنند تشویق میشوند و همچنین کسانی که پرمصرف هستند و یا از روشهای غیرقانونی انرژی کشور را استفاده میکنند، با مبالغ سنگین جریمه میشوند.
وی به اهمیت بهینهسازی مصرف انرژی و جلوگیری از اتلاف آن اشاره کرد و گفت: استفاده بهینه از انرژی افزون بر ایجاد رفاه و رضایت در خانه و اداره همچنین منجر به افزایش کار بیشتر و افزایش تولید در بخش صنایع میشود و تولید کالا با هزینه و آلودگی محیطی کمتر را امکانپذیر میسازد.
منبع: وزارت نیرو
source