همان طور که میدانید سامسونگ نخستین تولیدکننده اسمارتفون جهان بهشمار میرود که در فوریه 2019 نخستین گوشی تاشو را با نام Galaxy Fold معرفی و در ماه سپتامبر وارد بازار کرد. از آنجا که غول فناوری کره جنوبی تنها شرکتی بود که این نوع گوشیها را تولید میکرد، به طور طبیعی موقعیت رهبری بازار را در اختیار قرار گرفت. با این حال برندهای دیگر که عمدتاً چینی بودند، بلافاصله اقدام به طراحی و تولید دستگاههای تاشو کردند و هر چند هنوز به موفقیتی مشابه سامسونگ دست نیافتهاند، اما مشغول رقابت جدی با ابرشرکت کرهای هستند. به این ترتیب و در پی ایجاد فضای رقابتی، سهم سامسونگ در بازار جهانی اسمارتفونهای تاشو در سالهای اخیر به طور مداوم کاهش یافته است؛ چنانکه در سهماهه دوم 2024، تنها 16.4 درصد از سهم بازار در اختیار این کمپانی قرار داشت و موتورولا با سهم 15.6 درصدی از نزدیک ابرشرکت کرهای را تعقیب میکرد. رقابت میان این دو چنان بود که هر لحظه احتمال میرفت سامسونگ رتبه دوم پس از هواوی را به نفع موتورولا از دست بدهد. حالا اما سامسونگ با قدرت بازگشته و اقتدار پیشین خود را در سهماهه سوم امسال تثبیت کرده است.
تحلیلگران بر این باورند که موفقیت سامسونگ در بازار گوشیهای تاشو بیش از همه به استقبال کاربران از Galaxy Z Fold6 و Galaxy Z Flip6 مرتبط است. این دو گوشی تاشو بسیاری از ویژگیهای جذاب و مورد تقاضا، از جمله طراحی جمعوجور، وزن سبکتر، دوام بیشتر، برخی تغییرات در نمایشگرها و پردازندههای قدرتمندتر را در خود جای دادهاند. در این رابطه رسانههای نزدیک به سامسونگ معتقدند در صورتی که سامسونگ به خواستههای مشتریان توجه کند و آنها را برآورده سازد، تا اطلاع ثانوی و زمانی که رقیب اصلی این شرکت یعنی اپل، آیفون تاشوی خود را عرضه نکرده باشد در بازار گوشیهای هوشمند تاشو شکستناپذیر خواهد بود؛ امری که انتظار نمیرود تا پیش از سال 2027 میلادی محقق شود.
طبق گزارش IDC، کمپانی لنوو با برند موتورولا در این دوره موفق شده جایگاه دوم را با 15.1 درصد سهم بازار به دست آورد. نکته مهم آن است که خط تولید موتورولا به طور کامل روی تاشوهای عمودی یا clamshell متمرکز است و با این رویکرد، سهم قابل توجهی از بازار را در اختیار گرفته است.
این گزارش همچنین از دستیابی هواوی به جایگاه سوم فهرست برترین تولیدکنندگان گوشیهای تاشو حکایت دارد. کمپانی چینی در سهماهه سوم امسال 13.2 درصد از سهم بازار گوشیهای تاشو را از آنِ خود ساخته که تا حد زیادی به موفقیت این شرکت در بازار داخلی چین مرتبط است. در واقع با وجود آن که شرکت چینی مدتی است دستگاه تاشوی جدیدی را در سطح بینالمللی عرضه نکرده است، به نظر میرسد سیاست تمرکز عرضه محصولات پرچمدار در داخل مرزهای چین تاکنون نتیجهبخش بوده است. علاوه بر این، گوشی Mate XT Ultimate Design نیز که در سپتامبر امسال معرفی شد، در سرزمین اصلی چین توجه مصرفکنندگان را به خود جلب کرده است. این گوشی هواوی که نخستین سهتاشوی دنیا بهشمار میرود، قرار است به زودی در سطح بینالمللی هم عرضه شود و احتمالا با رویکرد نوآورانه خود میتواند میزان عرضه شرکت در سطح جهان را نیز ارتقا دهد. از این رو کارشناسان بر این باورند که هواوی تا سهماهه نخست 2025، موقعیت خود را در بازار محصولات تاشو بهبود خواهد بخشید.
پس از موتورولا و هواوی، آنر با 7.6 درصد و شیائومی با 6.3 درصد از سهم بازار رتبههای چهارم و پنجم بازار گوشیهای تاشو را در سهماهه اخیر از آنِ خود کردهاند.
در پایان گفتنی است که مطابق اعلام IDC، چین و ایالات متحده آمریکا در مجموع بیش از 56 درصد عرضه گوشیهای تاشو را به خود اختصاص دادهاند و چین با سهم 32 درصدی پیشرو بازار این محصولات است.
source