1
با طراحی خاص خود برای مسیرهای خارج از جاده و ارتفاع افزایشیافته از سطح زمین، A3 allstreet از دیگر مشتقات خانواده A3 در نگاه اول متمایز میشود. این خودروی کراساوور اکنون بهعنوان یک پلاگین هیبریدی در دسترس است و برای زندگی روزمره ایدهآل میباشد. با ظرفیت بالای باتری، عملکرد بازیابی قوی، شارژ DC و مدیریت هوشمند رانندگی، A3 allstreet 40 TFSI e1 رانندگی بدون آلایندگی برای سفرهای محلی و کارایی بینظیر در بیشتر شرایط روزمره را ارائه میدهد.
پلاگین هیبریدی A3 allstreet پس از عرضه مدل جدید A3 Sportback TFSI e1 توسط آئودی در اکتبر معرفی شد. در قلب پیشرانه این خودرو، یک موتور بنزینی توربوشارژ 1.5 لیتری TFSI evo2 با توان 110 کیلووات (150 اسب بخار) و گشتاور 250 نیوتنمتر و یک موتور الکتریکی با توان 85 کیلووات و گشتاور 330 نیوتنمتر قرار دارد. موتور احتراقی و موتور همزمان دائمالتحریک در کنار هم، قدرت سیستم 150 کیلووات (204 اسب بخار) و گشتاور 350 نیوتنمتر را فراهم میکنند و نیروی محرکهای پرانرژی به این کراساوور میبخشند. نیروی تقویتی چشمگیر در حالت “کیکداون” قابلتجربه است. A3 allstreet 40 TFSI e1 به حداکثر سرعت 225 کیلومتر بر ساعت میرسد و در حالت تمامالکتریکی تا سرعت 140 کیلومتر بر ساعت کار میکند.
باتری ولتاژبالای قدرتمند با ظرفیت ناخالص 25.7 کیلوواتساعت (19.7 کیلوواتساعت خالص) اساس محدوده طولانی رانندگی الکتریکی نزدیک به 140 کیلومتر در چرخه WLTP را فراهم میکند. این باتری شامل 96 سلول منشوری است که هرکدام ظرفیت شارژ 73 آمپر ساعت دارند.
مدیریت هوشمند رانندگی برای بهرهوری بالا
مدیریت پیشرانه پلاگین هیبریدی برای کارایی بهینه طراحی شده است. راننده میتواند با انتخاب دکمه EV در پنل کنترل یا از طریق رابط کاربری چندرسانهای (MMI) رانندگی الکتریکی را در اولویت قرار دهد و همانند مدلهای تمامالکتریکی رانندگی کند. حالت عملکرد اصلی، “Hybrid Auto”، استفاده از موتور احتراقی و موتور الکتریکی را بهطور هوشمندانه متعادل میکند. این حالت در سرعتهای پایین از رانندگی الکتریکی استفاده کرده و در سرعتهای بالا اولویت را به موتور TFSI میدهد و اغلب از هر دو بهطور همزمان استفاده میکند.
A3 allstreet 40 TFSI e1 بهصورت تطبیقی با وضعیتهای مختلف رانندگی سازگار میشود؛ با خاموشکردن موتور برای سر خوردن، بازیابی انرژی (چه در هنگام سر خوردن و چه ترمزگیری)، یا تقویت عملکرد از طریق ترکیب نیروی موتور الکتریکی و TFSI. همچنین، سیستم مدیریت هیبریدی بهطور مداوم سطح شارژ باتری را حفظ کرده و اطمینان میدهد که انرژی الکتریکی کافی برای استفاده در مراحل بعدی، مانند رانندگی در مناطق کمآلاینده، ذخیره شده است.
هنگامی که راننده پای خود را از روی پدال گاز برمیدارد، A3 allstreet TFSI e1 بسته به وضعیت رانندگی یا با موتورهای خاموش حرکت میکند یا موتور الکتریکی در حالت سراشیبی انرژی را بازیابی میکند. پدالهای روی فرمان بر اساس مدلهای تمامالکتریکی طراحی شدهاند و درجه بازیابی انرژی هنگام سر خوردن را کنترل میکنند، در حالی که سطح رانندگی متناظر در پسزمینه تنظیم میشود.
نمایشگرهای ویژه اطلاعات جامع و یک نگاه به راننده ارائه میدهند. کابین مجازی آئودی، که بهصورت استاندارد موجود است، قدرت در حال استفاده، حالت رانندگی، وضعیت شارژ باتری و برد را نمایش میدهد. نمایشگر MMI نیز جریانهای انرژی را تجسم میکند.
شارژ سریع DC تا 50 کیلووات
A3 allstreet TFSI e1 امکان سفرهای طولانی الکتریکی کارآمد و راحت را فراهم میکند. آئودی شارژ DC را در ایستگاههای شارژ سریع ارائه میدهد: کراساوور A3 از شارژ DC تا 50 کیلووات استفاده میکند، به این معنی که باتری که به 10 درصد تخلیه شده است میتواند در کمتر از 30 دقیقه به 80 درصد شارژ شود.
شارژ سهفاز نیز تا 11 کیلووات در نقاط شارژ AC مانند دیوار شارژ خانگی یا ایستگاههای شارژ شهری امکانپذیر است. فرآیند شارژ 2.5 ساعت طول میکشد. کابل لازم برای حالت 3 بهصورت استاندارد ارائه میشود. آئودی همچنین یک سرویس شارژ به نام “Audi charging” فراهم میکند که دسترسی به حدود 630,000 نقطه شارژ در 29 کشور اروپایی را بر اساس درخواست ارائه میدهد. این شامل هابهای شارژ آئودی در شهرهایی مانند برلین، مونیخ، فرانکفورت، نورنبرگ، زوریخ و سالزبورگ است که مکانهای بیشتری نیز به دنبال آن خواهند آمد. رانندگان میتوانند در این هابها و ارائهدهندگان متعدد دیگر از یک کارت راحت استفاده کنند.
توازن عالی بین کیفیت رانندگی و پویایی
مشابه کراساوور با نیروی محرکه معمولی، تریم A3 allstreet TFSI e1 بهاندازه 15 میلیمتر بلندتر از A3 Sportback است. همراه با قطر بزرگتر تایر، این ارتفاع بیشتر به 30 میلیمتر افزایش مییابد. پوششهای عریض گلگیرها به چرخها تأکید میکنند و چرخهای 17 اینچی بهصورت استاندارد نصب شدهاند.
تنظیمات فنر/دمپر نسخه پلاگین هیبریدی A3 allstreet بهینهسازی بیشتری شده است. این امر به دلیل توزیع بار محور کمی سنگینتر به سمت عقب (55 درصد روی محور جلو و 45 درصد روی محور عقب) ناشی از موقعیت باتری لیتیوم-یونی در کف خودرو زیر صندلی عقب است.
در ترکیب با فرمان الکترومکانیکی که احساس هدایت دقیق در سرعتهای بالا و پشتیبانی بهینه هنگام پارک کردن فراهم میکند، A3 allstreet TFSI e1 تعادل عالی بین کیفیت رانندگی و پویایی را به دست میآورد. برای تجربه رانندگی چابکتر، فرمان پیشرفته با نسبت متغیر متناسب با زاویه فرمان بهصورت اختیاری در دسترس است.
موجود برای سفارش از اواسط نوامبر
A3 allstreet 40 TFSI e1 از 46,000 یورو شروع میشود. این مدل ویژگیهای بیشتری بهصورت استاندارد نسبت به A3 allstreet دارد، از جمله سیستم کنترل پویا “Audi drive select” که میتوان از آن برای تنظیم ویژگیهای خودرو در حالتهای مختلف، از راحت تا پویا، استفاده کرد و سیستم تهویه کمکی که امکان خنککردن داخلی خودرو قبل از شروع سفر در تابستان یا گرمکردن در زمستان را فراهم میکند. راننده میتواند تهویه کمکی را از طریق نمایشگر لمسی MMI برنامهریزی و تنظیم کند. سفارشهای A3 allstreet 40 TFSI e1 از اواسط نوامبر امکانپذیر است.
ارزش فرآیند شارژ محاسبهشده بر اساس استاندارد DIN 70080، 40 کیلووات است. حداکثر عملکرد شارژ تا 50 کیلووات امکانپذیر است. در ایستگاههای شارژ DC این مقدار میتواند بسته به عوامل مختلفی از جمله دما محیطی و باتری، استفاده از اتصالات خاص کشورها، استفاده از عملکرد پیشتنظیم (مثل تهویه از راه دور خودرو)، ظرفیت موجود در ایستگاه شارژ، وضعیت شارژ و پیرشدن باتری تغییر کند. توان شارژ با افزایش وضعیت شارژ کاهش مییابد. ضررهای شارژ نیز در نظر گرفته میشوند.
زمان شارژ باتری بر اساس استاندارد DIN 70080 محاسبه شده و میتواند بسته به عواملی چون دمای محیطی و باتری، استفاده از اتصالات خاص کشورها، استفاده از عملکرد پیشتنظیم، ظرفیت موجود در ایستگاه شارژ، وضعیت شارژ و پیرشدن باتری متفاوت باشد. ظرفیت شارژ با افزایش وضعیت شارژ کاهش مییابد. ضررهای شارژ نیز در نظر گرفته میشوند.
source