واحد خبر mobile.ir : بسیاری از تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، طراحی برخی از محصولات خود را به شرکت‌های دیگر برون‌سپاری می‌کنند. این شرکت‌های واسط در اصطلاح ODM (کوتاه‌شده Original Device Manufacturers) نامیده می‌شوند و معمولا در تولید گوشی‌های ارزان قیمت با حجم انبوه فعالیت می‌کنند. موسسه پژوهشی کانترپوینت در گزارش تازه خود به این مساله پرداخته و نسبت اسمارت‌فون‌های برون‌سپاری‌شده را که سازندگان در نیمه نخست 2024 عرضه کرده‌اند، مورد بررسی قرار داده است. یافته‌های این موسسه نشان می‌دهد که با افزایش عرضه اسمارت‌فون‌های مقرون‌به‌صرفه و میان‌رده در شش‌ماهه اول امسال از سوی شرکت‌های چینی مانند شیائومی، عرضه محصولات ODM نیز رشد کرده است.

به گزارش کانترپوینت، بازار جهانی گوشی‌های هوشمند ODM در نیمه اول سال جاری میلادی، تحت تأثیر رشد برندهای چینی مانند شیائومی در محدوده قیمت متوسط تا پایین، 6 درصد رشد سالانه را تجربه کرده است. مطابق گزارش این موسسه پژوهشی، سامسونگ برترین برند اندرویدی به‌حساب می‌آید که برای تولید محصولات خود تکیه کمتری به شرکت‌های ODM داشته است. بعد از شرکت کره‌ای، گروه اوپو و شرکت آنر قرار دارند که طراحی حدود 40 درصد از گوشی‌های خود را به شرکت‌های ODM سپرده‌اند. سهم هواوی و ویوو از این مدل تولید به ترتیب 44 و 52 درصد بوده و در نهایت نام شیائومی و موتورولا در صدر فهرست ارائه‌شده از سوی کانترپوینت دیده می‌شود.

سهم محصولات برون‌سپاری و ODM در تولیدات شرکت‌های مختلف تولیدکننده اسمارت‌فون در نیمه اول سال 2024

در ادامه جزئیات گزارش کانترپوینت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بنا بر اعلام این موسسه، کمپانی اپل تنها شرکت این فهرست به‌شمار می‌رود که طراحی هیچ‌یک از محصولات خود را به شرکت‌های ODM برون‌سپاری نکرده است و این مسأله با توجه به شیوه سیاست‌گذاری غول آمریکایی دور از ذهن نیست. در واقع همان طور که اشاره شد، این روش معمولا برای کاستن از هزینه‌ها و در خصوص گوشی‌های ارزان قیمت اِعمال می‌شود. حال آن‌که اپل تقریباً به طور اختصاصی به تولید گوشی‌های پیشرفته می‌پردازد.

در همین حال، سهم محصولات ODM سامسونگ (که در برخی از مدل‌های رده پایین مانند سری Galaxy M یا Galaxy A به‌چشم می‌خورد) از مجموع عرضه اسمارت‌فون این شرکت در نیمه اول سال 2024 همچنان در حال کاهش است و از 28 درصد در سال 2022 به 22 درصد در سال جاری میلادی رسیده است. امری که در کنار کاهش سهم بازار سامسونگ از طیف متوسط به پایین با قیمت کمتر از 250 دلار، نشان از تغییر استراتژی تولید ابرشرکت کره‌ای دارد. سامسونگ همچنین به‌تدریج روش تولید ODM با تکیه بر شرکت‌های طراحی چینی را که برای مدل‌های پایین‌رده با تولید انبوه استفاده می‌شود به تولید توسط کارخانه‌های‌ خود در هند تغییر داده است.

مطابق گزارش کانترپوینت، سهم گوشی‌های هوشمند سامسونگ با قیمت پایین تا متوسط (کمتر از 250 دلار) در بازار جهانی از 24 درصد در نیمه اول سال 2022 به 18 درصد در نیمه اول سال جاری کاهش یافته است. این در حالی است که سهم محصولات طراحی‌شده توسط شرکت کره‌ای (در بازه قیمتی 250 دلار و بالاتر) از 19 درصد به 22 درصد افزایش یافته و میانگین قیمت فروش گوشی‌های هوشمند Galaxy را نیز بالاتر برده است.

ابرشرکت کره‌ای همچنین بخش قابل توجهی از حجم سفارش‌های خود را در نیمه نخست امسال به جای Huaqin به شرکت Longcheer سپرده است. به این ترتیب، Longcheer به سبب افزایش حجم سفارش‌ها توانسته کمپانی رقیب خود یعنی Huaqin را پشت سر بگذارد و به لطف همکاری با سامسونگ و بسیاری از برندهای چینی عنوان برترین ODM را در نیمه اول سال 2024 از آنِ خود سازد. گزارش کانترپوینت حاکی از آن است که Longcheer در کنار دو شرکت دیگر این فهرست یعنی Huaqin و Wingtech برابر با 75 درصد از کل حجم تولید ODM را به‌خود اختصاص داده‌اند.

همان طور که اشاره شد گروه اوپو و شرکت آنر به ترتیب با 39 و 40 درصد برون‌سپاری طراحی گوشی‌های هوشمند خود در رتبه‌های دوم و سوم شرکت‌های اندرویدی قرار گرفته‌اند. به این ترتیب می‌توان چنین گفت که تقریبا از هر 10 گوشی عرضه‌شده از سوی اوپو و آنر در نیمه نخست سال جاری میلادی، طراحی 4 گوشی را شرکت‌های ODM بر عهده داشته‌اند.

در سر دیگر این طیف، موتورولا و شیائومی قرار دارند که اولی طراحی 90 درصد و دومی 78 درصد از گوشی‌های خود را در نیمه اول 2024 به شرکت‌های ODM سپرده‌اند. این مسأله در خصوص موتورولا و شیائومی چندان جای تعجب ندارد؛ چرا که هر دو برند فعالیت قابل توجهی در طیف قیمتی مقرون‌به‌صرفه دارند و برای کاهش هزینه‌ها و افزایش حاشیه سود، به برون‌سپاری محصولات خود روی آورده‌اند.

source

توسط expressjs.ir