واحد خبر mobile.ir : مجموعه Meta Platforms به تازگی و هم‌راستا با دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری گزارش مالی خود را از فصل سوم 2024 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، درآمد متا در دوره زمانی جولای تا 30 سپتامبر امسال با 19 درصد افزایش سالانه حدود 40.59 میلیارد دلار بوده که اندکی از پیش‌بینی 40.29 میلیارد دلاری تحلیلگران فراتر رفته است. EPS یا عایدی هر سهم نیز 6.03 دلار گزارش شده که آن هم بیشتر از برآورد 5.25 دلاری تحلیلگران بوده و در مقایسه با سه‌ماهه سوم سال گذشته 37 درصد رشد را به ثبت رسانده است. شرکت مادر فیس‌بوک و اینستاگرام در این گزارش شمار کاربران خود را کمتر از حد انتظار گزارش کرده و نسبت به شتاب قابل توجه هزینه‌های زیرساختی در سال 2025 هشدار داده است.

ساختمان MPK 21 متا در Menlo Park کالیفرنیا

متا در سه‌ماهه سوم امسال موفق به کسب درآمدی در حدود 40.59 میلیارد شده که در مقایسه با رقم 34.14 میلیارد دلاری دوره مشابه سال گذشته، 19 درصد افزایش یافته است. سود خالص شرکت آمریکایی نیز با 35 درصد رشد از حدود 11.6 میلیارد دلار به نزدیک به 15.7 میلیارد دلار رسیده است. به گفته تحلیلگران، این رقم کندترین رشد سالانه سود خالص متا از فصل سوم 2023 تاکنون به شمار می‌رود. متا در این گزارش از 3.29 میلیارد نفر کاربر فعال در خانواده اپلیکیشن‌های متا در سپتامبر امسال خبر داده است که اگر چه 5 درصد افزایش سالانه را نشان می‌دهد، اما همچنان کمتر از انتظار 3.31 میلیاردی تحلیلگران است.

در حالی که 98.3 درصد از کل درآمد متا در بازه زمانی جولای تا سپتامبر 2024 از تبلیغات به دست آمده است، درآمد این بخش شرکت 39.9 میلیارد دلار گزارش شده که نسبت به سال قبل 18.7 درصد افزایش را نشان می‌دهد. به گفته سوزان لی (Susan Li) مدیر مالی متا، درآمد شرکت از تبلیغات در منطقه آسیا و اقیانوسیه 15 درصد رشد کرده که البته کندترین نرخ رشد در میان مناطق به شمار می‌رود. این رشد نسبت به افزایش 27 درصدی در فصل دوم نیز کمتر شده که در آن زمان به تقاضای بی‌سابقه از سوی تبلیغ‌کنندگان چینی نسبت داده شده بود. به این ترتیب می‌توان نتیجه گرفت که همان طور که برخی تحلیلگران هشدار داده بودند، کاهش هزینه تبلیغات خرده‌فروشان آنلاین چینی مانند Temu و Shein بر درآمد کلی شرکت تأثیرگذار بوده است. با این حال متا پیش‌بینی کرده که درآمد سه‌ماهه چهارم بین 45 تا 48 میلیارد دلار باشد که بالاتر از تخمین متوسط 46.3 میلیارد دلاری تحلیلگران است.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، نیز با اشاره به Meta AI، دستیار هوش مصنوعی مولد شرکت، از توانایی این پلتفرم در تولید تصویر، پاسخگویی به پرسش‌ها و بیش از 500 میلیون کاربر فعال ماهانه سخن گفته که جهش قابل توجهی را از 400 میلیون نفر در آمارهای پیشین نشان می‌دهد. او ضمن اشاره به استفاده بیش از یک میلیون تبلیغ‌کننده از ابزارهای تبلیغاتی مبتنی بر هوش مصنوعی مولد متا می‌گوید: «سرمایه‌گذاری‌های ما در حوزه هوش مصنوعی همچنان به زیرساخت‌های مستحکم نیاز دارد و پیش‌بینی می‌کنم که به سرمایه‌گذاری قابل توجه در این بخش ادامه دهیم.» زاکربرگ در واقع به سرمایه‌گذاری‌ عظیم متا در بخش هوش مصنوعی، شامل میلیاردها دلار برای واحدهای پردازش گرافیکی محبوب انویدیا اشاره کرده است؛ امری‌که پس از تهدید ناشی از به‌روزرسانی سیاست حریم خصوصی iOS در سال 2021، کسب‌وکار اصلی متا، یعنی تبلیغات آنلاین را در مسیر بهبود قرار داده است. در همین راستا، کمپانی آمریکایی نیز مانند دیگر شرکت‌های بزرگ فناوری سرمایه‌گذاری کلانی روی مراکز داده انجام داده است تا از رونق هوش مصنوعی مولد خود و ارائه زیرساخت‌های فناوری مورد نیاز برای هوش مصنوعی حمایت کند. با این حال، برخلاف دیگر ارائه‌دهندگان خدمات ابری، انتظار درآمدزایی سریع در این بخش وجود ندارد و احتمال فشار سهامداران در این زمینه بیشتر خواهد بود.

از نگاه تحلیلگران «متا باید ثابت کند که می‌تواند هزینه‌های هوش مصنوعی را با افزایش درآمد در سال آینده پوشش دهد. هرگونه ضعف در کسب‌و‌کار اصلی تبلیغات شرکت می‌تواند سرمایه‌گذاران را نگران کند، چرا که همچنان در انتظار بازگشت سرمایه‌گذاری عظیم متا در بخش هوش مصنوعی هستند.»

گزارش مالی متا در شرایطی منتشر شده که سایر شرکت‌های حوزه تبلیغات دیجیتال، از جمله آلفابت، Reddit و Snap، همگی درآمدهای قابل قبولی را برای سه‌ماهه سوم امسال گزارش کرده‌اند. چنان‌که آلفابت به عنوان یکی از رقبای متا در حوزه هوش مصنوعی در گزارش مالی اخیر خود از رشد سالانه حدود 35 درصدی کسب‌وکار ابری و تحقق درآمد 11.35 میلیارد دلاری در این حوزه خبر داده و این موفقیت را به طرح‌های جدید هوش مصنوعی شامل ارائه اشتراک برای مشتریان سازمانی نسبت داده است. دیگر رقیب متا یعنی مایکروسافت نیز در گزارش مالی خود از سه‌ماهه سوم به افزایش 33 درصدی درآمد Azure و علمکرد مطلوب سرویس‌های هوش مصنوعی این بخش اشاره کرده است.

واحد Reality Labs که نرم‌افزار و سخت‌افزار آن برای توسعه متاورس مورد استفاده قرار می‌گیرد، در سه‌ماهه سوم زیان عملیاتی 4.4 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده که کمتر از برآورد 4.68 میلیارد دلاری تحلیلگران است. این در حالی است که فروش این واحد نسبت به مدت مشابه سال گذشته 29 درصد افزایش یافته و به 270 میلیون دلار در سه ماهه سوم رسیده است؛ رقمی که همچنان کمتر از انتظار 310.4 میلیون دلار کارشناسان محسوب می‌شود. جالب است بدانید که واحد Reality Labs متا از سال 2020 تاکنون بیش از 58 میلیارد دلار زیان عملیاتی را به شرکت تحمیل کرده‌ است.

تعداد کل کارکنان متا تا پایان سپتامبر 2024 با 9 درصد رشد سالیانه به 72,404 نفر رسیده است. شرکت آمریکایی در گزارش مالی تازه هزینه‌های سرمایه‌ای خود را برای کل سال مالی 2024 به 38 تا 40 میلیارد دلار افزایش داده است که از برآورد 37 تا 40 میلیارد دلاری قبلی بالاتر است. علاوه بر این، متا به سهامداران خود اعلام کرده است که به دلیل افزایش هزینه‌های زیرساختی، هزینه‌های سرمایه‌ای در سال 2025 نیز رشد قابل توجهی خواهد داشت. همچنین انتظار می‌‌رود کل هزینه‌های سال مالی 2024 بین 96 تا 98 میلیارد دلار باشد که البته کمتر از پیش‌بینی 96 تا 99 میلیارد دلاری پیشین است. در پایان گفتنی است که در پی این گزارش، سهام متا در معاملات پس از ساعت کاری 2.9 درصد کاهش یافت.

source

توسط expressjs.ir