1
عرضه روزافزون دئودورانتهای بدن توسط برندها، موضوع بحثی در آمریکا شده است. به گفته کارشناسان، این محصولات پاسخی به مشکلی بودند که شاید ما از آن آگاه نبودیم؛ اما برخی آن را نوعی «شرمزدهسازی بدن» میدانند.
در سال ۲۰۲۴، دئودورانتهای بدن که به عنوان راهحلی برای کنترل تعریق و بوی بدن که با دئودورانتهای سنتی زیر بغل قابل کنترل نبود معرفی شدند، به شدت محبوب شدند. طبق گوگل ترندز، جستجوهای مربوط به این محصولات امسال افزایش چشمگیری داشت. به گزارش وال استریت ژورنال، یکی از اولین اسپریهای بدن به نام Lume در سال ۲۰۲۳ فروش خود را بیش از دو برابر کرد و به ۱۲۵.۸ میلیون دلار رسید. تنها در سال ۲۰۲۴، برند Dove محصول جدیدی به نام “Whole Body Deo” عرضه کرد، برند Secret مجموعهای برای کل بدن راهاندازی کرد و برند Native دئودورانت بدون تست حیوانی خود را برای تمام بدن معرفی کرد.
دکتر سوزان مسیک، دانشیار کلینیکی در رشته پوست دانشگاه ایالتی اوهایو، در مصاحبهای گفت که دئودورانت بدن به پاسخی برای مشکلی تبدیل شده است که مردم حتی از وجود آن آگاه نبودند. مسیک بیان کرد: «مردم دئودورانتها را تنها با زیر بغل مرتبط میدانستند، اما دئودورانتهای بدن مفهوم جدیدی را مطرح کردهاند و برای استفاده در سطح وسیعتر بدن طراحی شدهاند، در هر جایی که احساس میکنید بوی بدن وجود دارد.» وی افزود که دئودورانتها با ایجاد pH اسیدیتر روی پوست و خنثیسازی بوی بد و باکتریها، با ضدتعریقها که با مسدود کردن غدد عرق عمل میکنند، تفاوت دارند. دئودورانتهای بدن برای نواحی مختلفی مانند کشاله ران، پا و سینه طراحی شدهاند و شبیه دئودورانتهای زیر بغل عمل میکنند. مسیک گفت: «به عنوان یک متخصص پوست، معتقدم که استفاده از ضدتعریقها، دئودورانتهای معمولی و دئودورانتهای بدن به دلخواه شما معمولاً بیخطر است. اگر نگران بوی بدن در نواحی خاصی مانند زیر بغل، کشاله ران، اندام تناسلی و پاها هستید، دئودورانتهای بدن میتوانند گزینهای برای شما باشند. استفاده یا عدم استفاده از آنها مشکلی ندارد.»
شک در مورد شرمزدهسازی بدن
رواج دئودورانتهای بدن برای کل بدن از چشم کاربران رسانههای اجتماعی پنهان نمانده است و آنها در پلتفرمهایی مثل X و تیکتاک به بحث در مورد این محصولات پرداختهاند. برخی از این محصولات استقبال کردند، در حالی که برخی دیگر با شک و تردید گفتهاند که شاید دوش گرفتن پاسخ بهتری باشد. گرچه دئودورانتهایی مخصوص مردان مانند Mando و Dove Men+Care نیز به بازار عرضه شده، بسیاری متوجه شدهاند که بیشتر این محصولات برای مصرفکنندگان زن طراحی شدهاند و برخی معتقدند که این کار نوعی تلاش برای شرمزدهسازی بدن است.
«شما حق دارید بوی طبیعی بدن خود را داشته باشید»
اولیویا استوبر، هنرمندی ۲۶ ساله از سن دیگو، گفت که اوایل امسال برای اولین بار تبلیغات دئودورانت Whole Body برند Secret را در یوتیوب دید. استوبر گفت از تبلیغی که مونتاژی از زنانی بود که ورزش میکنند و با جمله «میخواهید رازی بدانید؟ تنها زیر بغلم نیست که بو میدهد» شروع میشد، ناراحت شد. او در تیکتاک ویدیویی منتشر کرد و از این تبلیغ انتقاد کرد. در این ویدیو استوبر گفت: «تا آخرین لحظه زندگی همیشه چیزی جدید برای شرمزده کردن زنان اختراع میشود. میترسم که هرگز از این زنجیرها آزاد نشویم.» استوبر گفت به عنوان زنی در اواسط ۲۰ سالگی، به تصمیم خود برای اجتناب از دئودورانت بدن اعتماد دارد، اما نگران است که جوانانی که با این محصولات آشنا میشوند، فکر کنند که مشکلی دارند که باید آن را برطرف کنند. او افزود: «شما بدنی دارید و حق دارید که بوی طبیعی بدن خود را داشته باشید.»
source