1
بعد از یک دوره طولانی از تیزرها، بالاخره تاسمان معرفی شد. البته وقتی میگوییم “اینجا” منظورمان ایالات متحده نیست، چرا که این مدل در آمریکای شمالی فروخته نخواهد شد. این رقیب فورد رنجر در کره جنوبی، استرالیا، خاورمیانه و آفریقا عرضه خواهد شد. همانطور که از یک وانت متوسط انتظار میرود، این مدل در نسخههای متنوعی عرضه میشود.
کیا تاسمان را در مدلهای کابین تکی و دو کابین و همچنین مدل ساده و پایهای با شاسی برای سفارشیسازی توسط صاحبان کسب و کارها عرضه خواهد کرد. همانطور که در تصاویر پیشنمایش نیز اشاره شده بود، این وانت از زاویههای مختلف دارای طراحی خاص و جالبی است. البته قسمت عقب چندان غیرعادی نیست، با این حال لوگوی بزرگی (که برخی هنوز آن را به اشتباه “KN” میخوانند) بر روی درب عقب حک شده است. عجیبترین زاویه نمای جانبی با تزئینات بدنهای شبیه سبیل است. گزینهای برای داشتن محافظ چرخ معمولیتر هم وجود دارد که قسمت سیاهرنگ تمام چرخ را احاطه میکند و فقط بالای آن را نمیپوشاند.
نمای جلوی غیرمعمول تاسمان نیز با چراغهای عمودی در اطراف و لوگوی بزرگ کیا و کاپوت برجسته طراحی شده تا به آن جلوهای عضلانی بدهد. این وانت برخلاف تصور برخی از یک ساختار یکپارچه مانند مدلهای ماوریک یا ریجلاین استفاده نکرده و ساختار بدنهای-روی-شاسی دارد.
در داخل خودرو، برخلاف ظاهر خشن خارجی، طراحی داخلی آن بیشتر شبیه یک خودرو سواری است و دارای صفحهنمایش سهگانه است: یک صفحه دیجیتال 12.3 اینچی بهعنوان پنل ابزار، یک نمایشگر 5 اینچی در وسط و یک صفحهنمایش لمسی 12.3 اینچی برای سیستم اطلاعات و سرگرمی. با وجود این فضای نمایشگر وسیع، کیا دکمهها و سوئیچهای فیزیکی را برای دسترسی به عملکردهای پرکاربرد حفظ کرده است.
از دکمه قفل دیفرانسیل و سوئیچ حالت چهارچرخ که در آن تعبیه شده، میتوان فهمید که این یک وانت واقعی است. جالب اینکه، کنسول میانی یک پلاک با ابعاد خودرو دارد: طول 212 اینچ، عرض 75 اینچ و ارتفاع 75 اینچ. فاصله محوری درج نشده، اما میدانیم که فاصله میان محورهای تاسمان 128.7 اینچ است.
بسته به بازار، این وانت جدید با گیربکس دستی شش سرعته و خودکار هشت سرعته و در مدلهای دو و چهار چرخ محرک عرضه میشود. در کره، تاسمان دارای موتور بنزینی 2.5 لیتری با توان 277 اسب بخار و گشتاور 311 پوند فوت است. با اینکه شتاب در این بخش اهمیت زیادی ندارد، اما میتواند در 8.5 ثانیه به سرعت 62 مایل در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن 115 مایل در ساعت است.
در استرالیا، تاسمان مجهز به یک موتور 2.2 لیتری توربودیزل با قدرت 207 اسب بخار و گشتاور 325 پوند فوت است. حداکثر سرعت آن مشابه مدل بنزینی است، اما در 10.4 ثانیه به سرعت 62 مایل در ساعت میرسد. در خاورمیانه و آفریقا، مشتریان میتوانند بین این دو موتور بنزینی و دیزل انتخاب کنند. هر دو مدل دارای باک 21.1 گالنی هستند و ظرفیت یدککشی آنها حداکثر 7,716 پوند است. ظرفیت بار از 2,242 تا 2,635 پوند متغیر است و حجم فضای بار 41.4 فوت مکعب است.
کیا تاسمان دارای سیستم تعلیق دو جناغی در جلو و محور عقب ثابت با فنرهای برگی است. کیا ادعا میکند این خودرو میتواند در آب تا عمق 31.5 اینچ و با سرعت 4.3 مایل در ساعت حرکت کند و بهعنوان یک اقدام ایمنی، از کانکتورهای ضدآب برای برخی از قطعات داخلی استفاده شده است. تایرهای خارج از جادهای با اندازههای 17 و 18 اینچی و همچنین حالتهای رانندگی مختلف برای شرایط مختلف: صحرا، گل، برف و سنگ، موجود هستند.
کیا ادعا دارد که تاسمان در فضای سر، شانه و فضای پا در ردیف دوم در کلاس خود بهترین است و صندلیهای عقب آن قابلیت خم شدن بین 22 تا 30 درجه را دارند. با بالا بردن صندلیهای عقب، دو محفظه مخفی برای نگهداری وسایل ارزشمند تعبیه شده است. علاوه بر این، تاسمان دارای دو پد شارژ بیسیم، سیستم صوتی هارمن کاردون، میز تاشو در کنسول و دستگیرههای کمکی در ستونهای A است.
از روز اول، کیا 13 لوازم جانبی از جمله رینگهای شبیه به بیدلاک و پلههای جانبی را ارائه میدهد. در قسمت عقب، فضای بار روشنشونده میتواند با یک پوشش با درهای پروانهای، کاور کشویی یا رول بار تنظیم شود. همچنین یک باربند سازگار با چادر سقفی نیز در دسترس است.
بازار کره اولین بازاری خواهد بود که در نیمه اول سال 2025 تاسمان را دریافت میکند و پس از آن این وانت جدید کیا به استرالیا، آفریقا و خاورمیانه عرضه خواهد شد. کیا تخمین میزند که عربستان سعودی یکی از بازارهای اصلی این خودرو باشد و به همین دلیل رونمایی جهانی در نمایشگاه بینالمللی خودرو جده انجام میشود.
تاسمان تنها وانت کیا نیست که در دست کار است، چرا که یک وانت برقی نیز تا سال 2027 عرضه خواهد شد. ممکن است در اوایل امسال این مدل برقی در حال آزمایش در ایالات متحده دیده شده باشد. به احتمال زیاد یک مدل تمام برقی از تاسمان برای بازارهای خارج از ایالات متحده نیز در نظر گرفته شده است. اگر کیا قصد فروش یک وانت در آمریکا را داشته باشد، باید آن را در کارخانه خود در جورجیا تولید کند تا از مالیات 25 درصدی خودروهای وارداتی اجتناب کند.
source