03 آبان 1403 ساعت 20:47

درست است که ویندوز 11 دل اکثر کاربران لپ تاپ در دنیا را برده است، اما اپل توانسته سیستم عامل دسکتاپ مک او اس سکویا – macOS Sequoia را به 5 قابلیت جذاب مجهز کند که در رقیب ویندوزی دیده نمی‌شوند.

تردیدی وجود ندارد که هر دو سیستم عامل ویندوز و مک او اس مملو از ویژگی‌های کاربردی و جذاب هستند. این روزها تقریبا ۷۲ درصد از کل کاربران دسکتاپ ترجیح می‌دهند از سیستم عامل ویندوز برای انجام کارهای خود استفاده کنند. مخصوصا اینکه مایکروسافت سعی کرده در ویندوز 11 با اضافه کردن هوش مصنوعی آن را جذاب‌تر کند. هرچند اپل نیز چند قابلیت را به macOS Sequoia اضافه کرده است که کاربران ویندوز فقط می‌توانند حسرت آن را بخورند.

قابلیت های جدید macOS Sequoia تجربه کار با لپ تاپ را دگرگون می‌کنند

قابلیت macOS Sequoia

تقریبا یک ماه پیش بود که اپل از نسخه جدید سیستم عامل مک به‌نام سکویا پرده‌برداری کرد. این نسخه جایگزین مک اواس سونوما شده است و می‌خواهد که سهم اپل را از بازار لپ تاپ ها افزایش دهد.

تعامل ویژه با آيفون

مایکروسافت برنامه Phone Link را برای ارتباط هرچه بیشتر گوشی با لپ تاپ ارائه داده است. این برنامه به کاربر اجازه می‌دهد که به تماس‌ها و پیام‌ها پاسخ داده و تصاویر گالری گوشی را در کامپیوتر ویندوزی مشاهده کند. حتی شما امکان مشاهده نوتیفیکیشن‌های و اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش (Screen Mirroring) گوشی اندرویدی را با لپ تاپ دارید.

قابلیت macOS Sequoia

متاسفانه قابلیت اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش به دستگاه‌های کمی محدود شده است. در این دستگاه‌ها نیز شاهد عملکردی ناپایدار و به‌شدت کند هستیم. اپل هم دقیقا روی همین ماجرا دست گذاشته است. قابلیت جدید اشتراک‌گذاری صفحه‌نمایش در macOS Sequoia به کاربران آيفون اجازه می‌دهد که به‌ راحتی از گوشی خود در لپ تاپ استفاده کنند.

نمایشگر آيفون روی صحفه‌نمایش لپ تاپ به‌نمایش در می‌آید و همه‌چیز کاملا روان و کاربردی است. شما می‌تواند با استفاده از کیبورد و ماوس مک تمامی برنامه‌های آي او اس 17 را کنترل کنید. این قابلیت جذاب macOS Sequoia توانسته حسابی سروصدا کرده و کاربران ویندوز 11 را ناراضی کند.

حل ریاضی در برنامه Notes

اکثر کاربران ویندوز از برنامه Notepad راضی هستند و هیچ گله خاصی ندارند. گرچه اپل توانسته با اضافه کردن یک قابلیت کاربردی به macOS Sequoia بهترین برنامه یادداشت‌ دنیا را داشته باشد. برنامه Notes مک حالا توانایی حل مستقیم مسائل ریاضی را دارد. کافی است فرمول‌ها و مسائل خود را در Notes بنویسید تا پس از وارد کردن مساوی جواب نمایش داده شود.

نوتس

قابلیت جدید مک او اس سکویا قطعا برای افرادی که به‌دنبال یادداشت کردن مخارج یا حساب کردن هزینه‌ها هستند عالی است. جالب اینجاست که این برنامه یادداشت‌های ذخیره‌شده روی برنامه Notes آيفون و آيپد را نیز برای دسترسی بهتر نمایش می‌دهد.

زمان‌بندی ارسال پیام

در برنامه Phone Link ویندوز شما می‌توانید پیام متنی را از طریق لپ تاپ ارسال کنید. گرچه قابلیت جدید macOS Sequoia در یک سطح دیگر قرار دارد. برنامه به‌روز شده Messages امکان زمان‌بندی پیام متنی را به‌کاربر می‌دهد. ویژگی جذابی که در ویندوز 11 دیده نمی‌شود.

قابلیت macOS Sequoia

شما می‌توانید پیام موردنظر خود را نوشته و زمان و تاریخ مشخصی را برای ارسال آن تنظیم کنید. این قابلیت قطعا برای پیام‌های مرتبط با مسائل کاری یا پیام‌های مرتبط با تبریک تولد فوق‌العاده است.

پیدا کردن تصاویر با توصیف آنها

قابلیت جدید برنامه تصاویر macOS Sequoia توانسته با اختلاف زیاد رقیب خود در ویندوز را پشت سر بگذارد. در ویندوز 11 برای پیدا کردن یک تصویر خاص باید نام آن را به‌خاطر بیاورید. در حالیکه بسیاری از مواقع نام تصاویر هیچ ارتباطی با محتوای آنها ندارد و فقط شامل ترکیبی از اعداد و حروف می‌شود. اینجاست که فرد باید زمان زیادی را صرف پیدا کردن عکس موردنظر کند.

قابلیت macOS Sequoia

در جدیدترین نسخه مک او اس اپل به این مشکل توجه کرده است. حالا شما می‌توانید تصویر موردنظر را توصیف کنید تا سیستم‌عامل تمامی تصاویر مرتبط با توصیف شما را نشان دهد. مثلا اگر واژه غذا را تایپ کنید، تمامی تصاویر شامل غذا نشان داده می‌شوند. در این حالت ممکن است در اسم فایل واژه غذا اصلا وجود نداشته باشد.

همچنین شما می‌توانید از مک او اس سکویا بخواهید که تصاویر تابستان گذشته را نشان دهد و در کسری از ثانیه اینکار انجام خواهد شد. مایکروسافت قطعا باید برای مقابله با این قابلیت جذاب macOS Sequoia کاری بکند.

قابلیت macOS Sequoia: مدیریت گذرواژه توانمند

اپل در macOS Sequoia برنامه اختصاصی مدیریت گذرواژه را به‌عنوان یک قابلیت جدید گنجانده است. این برنامه با سایر گجت‌های اکوسیستم اپل هماهنگ می‌شود و بهترین گزینه برای کاربران خواهد بود. بدین‌ترتیب شما می‌توانید به‌راحتی به گذرواژه‌ها، رمز عبور حساب‌‌های خود در سایت‌های مختلف و حتی رمز وای‌فای دسترسی داشته باشید.

مدیریت گذرواژه

برنامه مدیریت گذرواژه اپل ظاهر ساده‌ای دارد و کار با آن راحت است. البته مرورگر مایکروسافت اج نیز می‌تواند جزئیات حساب‌های کاربری شما را ذخیره کند؛ اما چنین قابلیتی به‌صورت بومی در ویندوز دیده نمی‌شود.

در این مقاله سعی کردیم به ۵ مورد از جذاب ترین قابلیت های macOS Sequoia بپردازیم. گرچه واقعیت اینجاست که اکثر قابلیت‌های کاربردی سیستم عامل اپل بر پایه هوش مصنوعی تکامل یافته‌ و هنوز عرضه نشده‌اند. این قابلیت‌ها می‌توانند به‌تدریج تجربه کار با مک را کاملا دگرگون کنند. به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت نیز باید کم‌کم ویندوز 12 را با قابلیت‌های فراوان به بازار عرضه کند. در این حالت رقابت دو غول بزرگ فناوری با کمک هوش مصنوعی بسیار جذاب خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جذاب ترین قابلیت های هوش مصنوعی ویندوز ۱۱ را بشناسید به‌زودی اپلیکیشن های لینوکس روی گوشی های اندرویدی اجرا می‌شوند ویندوز یا مک، کدام سیستم عامل بهتری است؟

source

توسط expressjs.ir