جوان آنلاین: جنبش حزب‌الله دیروز شهادت سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی خود را تأیید کرد تا حزب‌الله با تقدیم دومین رهبر بلندپایه خود درجنگ پایبندی به آرمان قدس را ثابت کند. پیش از این، برخی منابع حزب‌الله، کشف پیکر صفی‌الدین را به طور غیررسمی تأیید کرده بودند. 
درحالی که در هفته‌های اخیر گمانه‌زنی‌های زیادی درباره ترور سیدهاشم صفی‌الدین، رئیس شورای اجرایی جنبش مقاومت اسلامی لبنان در رسانه‌ها منتشر شده بود، در نهایت حزب‌الله دیروز با صدور بیانیه‌ای به گمانه‌زنی‌ها پایان داد. حزب‌الله در بیانیه خود گفته است: «ما به امت شهدا و مجاهدین، امت مقاومت و پیروزی، خبر شهادت سیدهاشم صفی‌الدین (رضوان‌الله تعالی علیه) فرماندهی عظیم و شهیدی بزرگ در راه قدس را اعلام می‌کنیم.» حزب‌الله تأکید کرد که سیدهاشم صفی‌الدین در حمله جنایتکارانه و خصمانه رژیم‌صهیونیستی به همراه جمعی از بهترین برادران مجاهد خود به شهادت رسید. در این بیانیه آمده که سیدهاشم صفی‌الدین به برادر خود، شهید بزرگوار ما سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله پیوست که چه برادر خوبی برای برادر خود بود و به منزله حضرت ابوالفضل عباس (ع) برای برادرش امام حسین (ع) بود. او برادر، پشتیبان و پرچمدار و مورد اعتماد وی در سختی‌ها و ضامنی در دشواری‌ها بود. سید‌هاشم صفی‌الدین بیشتر حیات خود را در راه خدمت به حزب‌الله و مقاومت اسلامی و جامعه آن سپری کرد و طی سال‌های مدیدی از عمر شریف خود را با احساس مسئولیت و اقتدار، اداره شورای اجرایی و نهاد‌های مختلف آن را در زمینه‌های مختلف و هر آنچه با فعالیت مقاومت در ارتباط بود، بر عهده داشت. او ارتباط نزدیکی با حامیان مقاومت داشت و دوستدار خانواده‌های شهدا بود تا آنکه خداوند با کرامت، او را در زمره کاروان نورانی شهدای کربلا قرار داد. در بیانیه حزب‌الله آمده است: ما با شهید بزرگ خود و برادران شهیدش عهد می‌بندیم که مسیر مقاومت و جهاد را تا زمان محقق ساختن اهدافش در آزادی و پیروزی ادامه دهیم. 
گردان‌های القسام، شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای گفت، کسی که در راه بیت‌المقدس به همراه گروهی از برادران مجاهدش در حمله جنایتکاران صهیونیستی که آن‌ها را در لبنان هدف قرار داد، به شهادت رسید. گردان‌های القسام از نقش شهید سردار سیدهاشم صفی‌الدین در حمایت از مردم فلسطین و مقاومت آن‌ها نیز یاد می‌کند و به کمک‌های بزرگ این شهید در ساختن و تقویت جبهه مقاومت در برابر اشغالگران صهیونیستی اشاره می‌کند. جنبش مجاهدین فلسطین نیر در بیانیه‌ای اعلام کرد: نهضت مجاهدین فلسطین با آیات بیشتر جهاد و مقاومت و با سربلندی در سوگ شهید رهبر کبیر جهادی می‌نشیند. ضمن عرض تسلیت و علو درجات به برادران حزب‌الله لبنان، ملت لبنان، ملت و همه حامیان مقاومت در جهان برای ظهور این مرد بزرگ جهادی، فداکاری‌های بزرگ و جهاد طولانی او را ستایش می‌کنیم. 

 پیام تسلیت رئیس‌جمهور
دکتر مسعود پزشکیان در پیامی به مناسبت شهادت سید هاشم صفی‌الدین رئیس شورای اجرایی جنبش حزب‌الله تصریح کرد: این بزرگمرد عرصه جهاد و شهادت با الهام از مکتب عاشورا، شجاعانه همه زندگی خود را وقف دفاع از مردم مظلوم فلسطین و لبنان و تقویت جبهه مقاومت نمود و آثار درخشانی از مجاهدت و مقاومت در راه اسلام و مبارزه با ظلم و ستم برجا گذاشت که برای همیشه درخشان و الهام‌بخش باقی خواهد ماند.

 سرلشکر سلامی: وحدت جهان اسلام حول محور فلسطین تعمیق می‌یابد
سردار سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی طی پیامی شهادت امیر هاشم صفی‌الدین را تبریک و تسلیت گفت. در این پیام آمده است: 
شهادت مجاهد نستوه، بزرگمرد مقاومت اسلامی لبنان حجت الاسلام والمسلمین سید هاشم صفی الدین، رئیس اجرایی حزب الله لبنان در جنایت وحشیانه و تروریستی رژیم جلاد و نژادپرست صهیونیستی را به ملت شریف لبنان، حزب الله قهرمان و آحاد مجاهدان و رزمندگان مقاومت اسلامی تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم. 
به فضل الهی شهادت پرافتخار و بیداری‌ساز این روحانی عالیقدر و مبارز مؤمن و سلحشور و خون‌های پاک و مطهر شهیدان مظلوم و مقتدر راه قدس؛ وحدت، اتحاد و اتفاق جهان اسلام حول محور فلسطین را تعمیق خواهد بخشید و برچیده شدن قطعی بساط اشغالگری و جنایتگری‌های رژیم جعلی و جلاد صهیونیستی را تضمین می‌کند.

 زندگینامه شهید صفی‌الدین 
سید‌هاشم از سال۲۰۰۱ رئیس شورای اجرایی حزب‌الله و چهره‌ای کاریزماتیک در حزب بود و نقش قابل توجهی در توسعه توانمندی‌های حزب‌الله برعهده داشت. میدل ایست مانیتور دیروز درباره صفی‌الدین نوشت: در حالی که ناظران در سراسر خاورمیانه منتظر بودند تا ببینند حزب‌الله در روز‌های شروع جنگ در غزه برای کمک به حماس چه کاری انجام می‌دهد، صفی‌الدین در یک گردهمایی روز بعد (از جنگ) در حومه جنوبی بیروت گفت که «تفنگ‌ها و موشک‌های ما با شما هستند.» سید‌هاشم صفی‌الدین در دهه ۱۹۸۰ به همراه شهید سیدحسن نصرالله در حوزه‌های علمیه شیعه در عراق و ایران تحصیل کرد و از بدو تأسیس حزب‌الله وارد آن شد. در سال ۱۹۴۴ جنبش حزب‌الله از سید‌هاشم صفی‌الدین خواست فعالیت‌های خود را در حوزه علمیه قم به پایان برساند و برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های مهم در مقاومت لبنان به این کشور برگردد. وی پس از بازگشت از قم، منصب ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده گرفت که بعد از دبیرکلی، عالی‌ترین منصب حزب‌الله به شمار می‌رود. سیدهاشم صفی‌الدین مسئول اجرای سیاست‌های داخلی و توسعه ساختار اداری حزب‌الله و نظارت بر مؤسسات، اموال و سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی به ویژه در جهان عرب شد. 
سید‌هاشم صفی‌الدین مرد دوم حزب‌الله بعد از سیدحسن نصرالله و از جمله مقامات ارشد مقاومت لبنان بود که علاوه بر مسئولیت سیاسی در شاخه نظامی آن نیز فعالیت می‌کرد. در سال ۲۰۱۷ امریکا سید‌هاشم صفی‌الدین را در فهرست موسوم به متهمان به تروریسم قرارداد و در سال ۲۰۱۸ تحریم‌های اقتصادی متعدد، از جمله مصادره اموال و حساب‌ها و جلوگیری از معاملات مالی با او را اعمال کرد. صفی‌الدین در سال ۱۹۹۴ به ریاست حزب‌الله در منطقه بیروت منصوب شد و در سال ۱۹۹۵ ریاست شورای مقاومت را که مسئول فعالیت‌های نظامی بود بر عهده گرفت. او در سال ۱۹۹۸ به عضویت مجلس شورای حزب‌الله درآمد و در سال ۱۹۹۸ به عنوان مرد دوم حزب‌الله و رئیس شورای اجرایی آن منصوب شد. سید‌هاشم صفی‌الدین ریاست شورای جهادی حزب‌الله را نیز بر عهده داشت که عالی‌ترین نهاد نظامی مقاومت لبنان محسوب می‌شود. او در سال ۲۰۱۰ به عنوان فرمانده نظامی منطقه جنوب منصوب شد. این رهبر ارشد حزب‌الله از زمان آغاز نبرد طوفان‌الاقصی نقش کلیدی در رویکرد مقاومت لبنان برای حمایت از مردم و مقاومت فلسطین داشت.

source

توسط expressjs.ir