04 آبان 1403 ساعت 15:04

وضعیت گرمایش زمین به شرایط بحرانی نزدیک می‌شود. همین نیز سبب شده که دانشمندان راه‌حل فوق‌العاده عجیب تزریق الماس به آسمان را برای کاهش دمای کره زمین و جلوگیری از یک فاجعه پیشنهاد کنند.

بر کسی پوشیده نیست که کره زمین در حال گرم‌ شدن است و کشورهای مختلف نیز چندان توجهی به آن نمی‌کنند. علیرغم هشدارهای مکرر دانشمندان کشورها همچنان به مصرف سوخت‌های فسیلی ادامه می‌دهند. همین نیز سبب شده که کره زمین در آستانه یک بحران وحشتناک قرار بگیرد. تاکنون راه‌های مختلفی برای حل این مشکل پیشنهاد شده؛ اما جدیدترین راه تزریق الماس به آسمان است.

تزریق الماس به آسمان انسان را از فاجعه نجات می‌دهد

تزریق الماس به آسمان

افراد زیادی امیدوار هستند که علم بتواند ناگهان راه‌حل فوق‌العاده‌ای را برای حل مشکل گرمایش زمین ارائه کند. در حال حاضر بهترین پاسخ علم به این مشکل تزریق آئروسل به اتمسفر است. در این روش ذرات هواپخش انعکاسی در اتمسفر زمین قرار می‌گیرند تا مسیر پرتوهای خورشید را منحرف کنند. در نتیجه کره زمین گرمای کمتری را دریافت می‌کند و میانگین دما کاهش می‌یابد.

این ایده برای اولین‌بار در سال ۱۹۹۱ به‌‌صورت جدی مطرح شد. در آن زمان فوران وحشتناک کوه پیناتوبو فیلیپین باعث شد که ۲۰ میلیون تن گوگرد دی‌اکسید وارد جو شود. به سبب این اتفاق میانگین دمای کره زمین برای چندین سال ۰.۵ درجه سلسیوس کاهش یافت. در نتیجه دانشمندان به این فکر افتادند که آیا انسان نیز می‌تواند به‌صورت مصنوعی همین کار را انجام دهد یا خیر.

طبیعتا استفاده از گوگرد دی‌اکسید نمی‌توانست گزینه خوبی باشد. اول از همه اینکه این ماده سمی است و می‌تواند به باران‌های اسیدی منجر شود. مشکل دوم اینکه ما نمی‌دانیم چنین‌کاری در بلندمدت چه عواقبی خواهد داشت. دکتر Sandro Vattioni از دانشگاه زوریخ در حال بررسی این موضوع بود که به ایده تزریق الماس به آسمان رسید.

گرمایش زمین

او می‌خواست ببیند آیا ذرات دیگری هستند که بتوانند اثر مشابهی داشته باشند یا خیر. تیم تحت سرپرستی وی ۷ ترکیب مختلف (از جمله گوگرد دی‌اکسید) را امتحان کردند. در نهایت نیز مشخص شد که الماس بیشترین کارایی را دارد. تیم پژوهشی در یک شبیه‌سازی تاثیر تزریق الماس به آسمان را برای مدت ۴۵ سال بررسی کردند.

گرد الماس هم می‌تواند باعث کاهش دما شود و هم مشکلات دیگر ترکیبات را ندارد. این ماده گران‌قیمت با دیگر مواد واکنش نشان نمی‌دهد و احتمال ندارد که شاهد باران اسیدی یا موارد پیش‌بینی نشده باشیم. همچنین تکه‌های ریز الماس به‌ همدیگر نمی‌چسبند و می‌توانند برای مدت قابل ملاحظه‌ای در اتمسفر باقی بمانند.

گوگرد در جایگاه ششم قرار گرفت. چراکه می‌تواند برخی از طول‌ موج‌های نور خورشید را جذب کند. با وجود این، گوگرد دی‌اکسید یک مزیت مهم نسبت به گرد الماس دارد. این ترکیب ۲۴۰۰ برابر نسبت به الماس ارزان‌تر است. بررسی‌های دانشمندان نشان داد که تزریق ۵ میلیون تن گرد الماس به آسمان می‌تواند میانگین دمای کره زمین را ۱.۶ درجه سلسیوس خنک کند. هرچند که هزینه اجرای چنین برنامه‌ای حدود ۱۷۵ ترلیون دلار خواهد بود.

تزریق الماس به آسمان

همین هزینه بالا نیز باعث می‌شود که عده‌ای نسبت به ایده تزریق الماس به آسمان تردید داشته باشند. گوگرد دی‌اکسید تقریبا به‌صورت رایگان وجود دارد و فعالیت‌های آتشفشانی ثابت کرده است که می‌تواند تاثیرگذار باشد. گرچه کسی تاکنون نتوانسته تاثیر تزریق چند میلیون تن گرد الماس را به آسمان ارزیابی کند. به همین‌خاطر برخی احتمال می‌دهند که چنین ایده‌ای در زمان اجرایی شدن با مشکلات پیش‌بینی نشده مواجه شود.

برخی افراد بر این باور هستند که برای برطرف کردن تغییرات اقلیمی باید همه کشورهای جهان فورا رویه خود را تغییر دهند. گرچه طرفداران روش تزریق آئروسل به یک نکته ظریف اشاره می‌کنند. برای قرن‌ها حجم بسیار زیادی از کربن دی‌اکسید وارد اتمسفر شده است. به همین‌خاطر تغییرات کلی نمی‌تواند در کوتاه‌مدت مشکل را حل کند. به‌بیانی دیگر ما باید یک راه‌حل فوری برای جلوگیری از بروز فاجعه در کره زمین و یک راه‌حل اصلی داشته باشیم.

به همین‌خاطر است که Vationni روی تزریق گرد الماس به آسمان اصرار دارد. او تاکید می‌کند که افراد هنوز متوجه عمق فاجعه نشده‌اند. به‌باور وی الماس همیشه در جهان وجود دارد و می‌توانیم در آینده از سیارک‌های مختلف حجم قابل ملاحظه‌ای از الماس را استخراج کنیم. هرچند اگر جلوی گرمایش زمین گرفته نشود، ممکن است مشکلات گسترده و جنگ‌های اقلیمی زمین را برای همیشه غیرقابل سکونت کرده و تمدن انسانی را نابود کند.

بیشتر بخوانید: هر ۴ ستون حفظ کننده حیات در کره زمین در حال فروپاشی هستند برنامه دیوانه‌وار دانشمندان؛ حل مشکل آلودگی هوا با آلوده کردن دریاها غیرقابل باور است اما احتمالا در ۲ هزار سیاره باران الماس می بارد

source

توسط expressjs.ir