معمولا در نتیجه اجرای کوئری‌، جدول مجازی ایجاد می‌شود. View در SQL مانند این است که بعد از اجرای کوئری خاصی، جدول‌های مجازی، شبیه به جدول واقعی به وجود آمده باشند. این جدول‌‌ها شامل سطرها و ستون مختص به خود هستند و به صورت بسیار دقیقی شبیه به جدول واقعی ساخته می‌شوند. با هدف ذخیره کردن همه با بخشی از سطرها و ستون‌های جدول، مهندسان پایگاه داده می‌توانند کوئری را خاصی نوشته و اجرا کنند. دلیل اصلی استفاده از View این است که چالش‌های عمده زمان کار با پایگاه داده مدیریت شود. مدیرانو توسعه‌دهندگان پایگاه داده اغلب با دو چالش بزرگ نوشتن کوئری‌های SQL پیچیده و حفظ امنیت دسترسی به پایگاه داده روبه‌رو می‌شوند. برای حل کردن هر دو مورد بیان شده می‌توان از View استفاده کرد.

فهرست مطالب این نوشته
997696

در این مطلب از مجله فرادرس به بررسی View-های SQL پرداخته‌ایم. روش استفاده از View در پایگاه‌های داده مختلفی که بر اساس زبان SQL کار می‌کنند، کمی با هم تفاوت دارد، اما مفهوم کلی و کاربرد آن یکسان است. از تعریف View شروع کرده و بعد از بررسی و توضیح کاربردها و نحوه استفاده از آن به بیان فهرست‌وار مزایا و معایب View پرداخته‌ایم. در نهایت‌ هم نوع خاصی از View را به نام Materialized View معرفی کرده و با View معمولی مقایسه کرده‌ایم.

View در SQL چیست و چه کاربردی دارد؟

View-ها نوع ویژه‌ای از جدول در SQL هستند. View با هدف کمک به اجرای انواع عملیات پیچیده، محیط جدول را به صورت مجازی ایجاد می‌کند.

برای ساخت View می‌توان از چندین جدول مختلف داده انتخاب کرد. حتی با کمک View-ها می‌توانیم داده‌های خاصی را بر اساس معیارهای مشخص شده از جداول مختلف جمع‌آوری کنیم. View داده‌های واقعی را نگهداری نمی‌کند، تنها چیزی که توسط View نگهداری می‌شود، نمایی از داده‌های موجود در سیستم است.

نمایش مراحل ساخت view

View در واقع کوئری است که در دیکشنری داده ذخیره شده و کاربران همانند کار با جدول‌ها می‌توانند با آن کار کنند. View فضای فیزیکی حافظه را اشغال نمی‌کند، زیرا تنها چیزی ذخیره شده کوئری نوشته شده است. در صورت اجرای کوئری بر روی View به صورت بی‌درنگ محاسبات مربوط به آن انجام می‌شوند. همچنین هر تغییر اعمال شده بر روی داده‌های View در جدول واقعی هم اعمال می‌شود.

کاربردهای View

برای View-ها دو کاربرد اصلی بیان شده است که در فهرست زیر آن‌ها را معرفی کرده‌ایم. البته در ادامه مطلب این دو کاربرد را با جزئیات بیشتری توضیح داده‌ایم.

  1. نوشتن کوئری‌های پیچیده را ساده‌تر می‌کند.
  2. محدود کردن دسترسی به داده‌های حساس و مهم

تفاوت View با رویه‌ ذخیره شده

چشمگیرترین مزیت استفاده از View در SQL این است که View، خودِ کوئری ارسال شده را نیز ذخیره می‌کند. بنابراین، مجبور نیستیم که کوئری خود را به صورت تکراری و پشت سر هم بنویسیم. اما باید بدانیم که چرا در عوض View از رویه‌های ذخیره شده استفاده نمی‌شود؟

حتی «رویه‌های ذخیره شده» (Stored Procedures) نیز می‌توانند کوئری را ذخیره کرده و با هر بار فراخوانی آن را اجرا کنند. نکته اینجاست که استفاده از View ساده‌تر است و در مقایسه با رویه ذخیره شده به شکل سرراست‌تری اجرا می‌شود.

View-ها فقط قادر به نگهداری از یک عبارت هستند، در حالی که رویه‌ها می‌توانند چندین عبارت مختلف را درون خود نگهداری کنند. همچنین در View، همانند همه رویه‌های ذخیره‌ شده، از هیچ نوع پارامتری استفاده نمی‌کنیم. مزیت چشمگیر دیگری که در بعضی موارد باعث برتری نسبی View-ها در مقایسه با به رویه‌های ذخیره شده می‌شود، این است که View-ها اجازه استفاده از عملیات مشخصی مانند Insert و Update و Delete را می‌دهند. در حالی که رویه‌ها چنین امکانی را فراهم نمی‌کنند.

آموزش SQL Server از مبتدی تا حرفه ای

SQL Server از نرم افزارهای پایگاه داده قدیمی و در عین حال با تجربه‌، به‌روز و قدرتمند در دنیای کامپیوتر است. این پایگاه داده، در انواع حوزه‌های آموزشی، صنعتی و تجاری، کاربرد بسیار گسترده‌ای دارد. به منظور یادگیری کار با SQL Server باید فیلم‌های آموزشی مربوط به این پایگاه داده محبوب و پرطرفدار را در فرادرس مشاهده کرده و پابه‌پای مراحل آموزشی به پیش بروید. این دوره‌ها به شکلی هستند که تمام مراحل کار با SQL Server را از سطوح مبتدی تا پیشرفته آموزش می‌دهند.

مجموعه آموزش SQL Server– مقدماتی تا پیشرفته
«در صورت تمایل بر روی تصویر بالا کلیک کرده و به صفحه اصلی این مجموعه آموزشی هدایت شوید.»

وب‌سایت آموزشی فرادرس، یکی از بهترین موسسات آموزشی است که فیلم‌های بسیار مناسبی را برای یادگیری پایگاه داده SQL Server تولید می‌کند. در فرادرس برای آموزش SQL Server از مبتدی تا حرفه‌ای، فیلم‌های متنوعی تولید شده‌اند. بنابراین، هر کس با توجه به سطح علمی خود می‌تواند گزینه مناسبی را پیدا کند. به طور کل می‌توان به کیفیت بالای مطالب تدریس شده، فیلم‌های تهیه شده، هزینه مقرون به‌صرفه و عدم وجود محدودیت زمانی برای یادگیری به عنوان مزایای فیلم‌های آموزشی فرادرس اشاره کرد.

در ادامه چند مورد از این فیلم‌های آموزشی را برای مخاطبان محترم فهرست کرده‌ایم. با کلیک بر روی تصویر بالا به صفحه اصلی این مجموعه آموزشی هدایت شده و از فیلم‌های بیشتر دیدن کنید.

روش ایجاد View در SQL چیست؟

با استفاده از عبارت CREATE VIEW به‌سادگی می‌توانیم از روی یک یا چند جدول مختلف، View ایجاد کنیم. اما قبل از ادامه مطلب، دو جدول مرتبط به کارمندان ایجاد کرده‌ایم. در بیشتر مثال‌های این مطلب از این جدول‌ها استفاده خواهیم کرد. همچنین چند داده دلخواه و فرضی را نیز به آن‌ها وارد کرده‌ایم.

اولین جدولی که ایجاد می‌کنیم به نام Clients  است. در این جدول تمام اطلاعات پایه مربوط به کارمندان از قبیل «شماره شناسایی» ID، نام Name  و آدرس ایمیل Email_Id  را ذخیره کرده‌ایم.

1CREATE TABLE Clients(
2
3ID INT PRIMARY KEY,
4
5   Name VARCHAR(20),
6
7   Email_Id NVARCHAR(20)
8
9);
10
11INSERT INTO Clients VALUES (1, 'George', 'ge.com');
12
13INSERT INTO Clients VALUES (2, 'David', 'da.com');
14
15INSERT INTO Clients VALUES (3, 'Chirs', 'ch.com');
16
17INSERT INTO Clients VALUES (4, 'Morrison', 'mo.com');
18
19INSERT INTO Clients VALUES (5, 'Brian', 'br.com');
20
21SELECT * FROM Clients;

با اجرای کدهای بالا، جدولی به شکل زیر ایجاد شده است.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

جدول دوم را با نام Clients_Location  نام‌گذاری کردیم. این جدول برای نشان دادن کشور محل کار یا سکونت کارمندان به کار برده شده است. برای نگهداری مشخصات این کشورها از شماره‌شناسایی ID، نام کشور Country  و کد کشور Country_Code  استفاده شده است.

به این جدول هم اطلاعاتی را به صورت دلخواه وارد کرده‌ایم.

1CREATE TABLE Clients_Location(
2
3ID INT PRIMARY KEY,
4
5Country VARCHAR(20),
6
7Country_Code VARCHAR(5)
8
9);
10
11INSERT INTO Clients_Location VALUES (1, 'INDIA', 'IND');
12
13INSERT INTO Clients_Location VALUES (2, 'SPAIN', 'ESP');
14
15INSERT INTO Clients_Location VALUES (3, 'FRANCE', 'FRA');
16
17INSERT INTO Clients_Location VALUES (4, 'ENGLAND', 'ENG');
18
19INSERT INTO Clients_Location VALUES (5, 'POLAND', 'POL');
20
21SELECT * FROM Clients_Location;

با اجرای کدهای بالا، جدولی به شکل زیر ایجاد شده است.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

اکنون که جدول‌های مورد نظر ساخته شده‌اند، در ادامه مطلب به فرایند‌ ساخت View می‌پردازیم.

سینتکس ساخت View در SQL

در کادر زیر ساده‌ترین سینتکس ممکن و کامل برای ساخت View را نمایش داده‌ایم. با استفاده از این سینتکس به‌سادگی می‌توانیم View مورد نظر خود را از روی یک یا هر چند عدد جدول ایجاد کنیم.

1CREATE VIEW view_name AS
2
3SELECT col1, col2, ...
4
5FROM table_name
6
7WHERE condition; --(optional)

همین که ویو ایجاد شد، می‌توانیم از دستور SELECT  نیز استفاده کنیم. از این دستور در ترکیب با جدول‌های مختلف برای بدست آوردن و نمایش نتیجه استفاده می‌شود.

گره‌هایی با اتصالات عمیق در پایگاه داده بزرگ - View در SQL

در ادامه مطلب، فرایند ساخت View را با جزئیات بیشتری توضیح داده‌ایم.

ساخت View از روی یک جدول

برای شروع این بخش در ابتدا کدهای مربوط به ساخت View  ساده‌ای را از روی جدول Clients  پیاده‌سازی کرده‌ایم.

1CREATE VIEW V_Clients
2
3AS
4
5SELECT * FROM Clients;

View  نوشته شده در بالا، همه کارمندان را از جدول Clients  ذخیره خواهد کرد. در ادامه View  بالا را با استفاده از دستور SELECT در SQL اجرا کرده‌ایم. با کمک این دستور می‌توانیم داده‌های View  را مشاهده کنیم.

با اجرای کدهای بالا، View  به شکل زیر ساخته خواهد شد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

ساخت View از روی چند جدول

از روی چند جدول مختلف هم می‌توان View  ایجاد کرد. برای پیاده‌سازی مثال زیر از دو جدول موجود استفاده می‌کنیم. البته در صورت نیاز به راهنمایی در مسئله ساخت جدول می‌توانید مطلب ساخت جدول در SQL – آموزش کامل با مثال و کد دستورات را از مجله فرادرس مطالعه کنید. در این مثال، طوری View  ایجاد می‌کنیم که داده‌های مربوط به ستون‌های ID و Name و Country  و Country_Code  را به ازای تمام پنج کارمند موجود ذخیره کند.

1CREATE VIEW V_Clients_Loc_All
2
3AS
4
5SELECT Clients.ID, Clients.Name, Clients_Location.Country, Clients_Location.Country_Code
6
7FROM Clients, Clients_Location
8
9WHERE Clients.ID = Clients_Location.ID;

بعد از اینکه View  مورد نظر ساخته شد با استفاده از دستور SELECT  به شکل زیر، آن را اجرا کرده و داده‌های ذخیره شده درون آن را تماشا می‌کنیم.

1SELECT * FROM V_Clients_Loc_All;

بر اثر اجرای کد بالا View ساخته شده به شکل زیر خواهد بود.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

استفاده از دستورهای Insert و Update و Delete در View

در View-ها می‌توانیم مانند جدول‌های واقعی از دستورات Insert  و Update  و Delete در SQL استفاده کنیم. این امکان در رویه‌های ذخیره شده موجود نیست. در این بخش از مطلب، روش استفاده از هر کدام از این دستورات را به صورت مجزا و یک به یک بررسی کرده‌ایم.

وارد کردن ردیف جدید به View

برای مثال مربوط به وارد کردن داده به View، از View ساخته شده با نام V_Clients  استفاده خواهیم کرد. این View را در بخش‌های بالاتر همین مطلب ساخته‌ایم. V_Clients  از قبل پنج ردیف مختلف در خود دارد. با استفاده از دستور INSERT INTO  ردیف ششم را به این View اضافه می‌کنیم.

1INSERT INTO V_Clients VALUES (6, 'Aakash', 'update_later');
2
3SELECT * FROM V_Clients;

بعد از استفاده دستور Insert در SQL به روش بالا، جدول زیر به عنوان نتیجه این کد در خروجی نمایش داده می‌شود.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

همین‌طور که در خروجی قابل مشاهده است، ردیف دیگری به این جدول مجازی افزوده شده. به این معنا که کوئری شامل عبارت Insert با موفقیت اجرا شده است.

به روزرسانی ردیف در View

بعد از وارد کردن داده به View، می‌توانیم داده‌های درون آن را هم به‌روزرسانی کنیم. اگر مثال قبل را در نظر بگیرید که ردیف جدیدی به View افزوده شد، داده مربوط به ستون شناسه ایمیل Email_Id  را با عبارت update_later  پُر کرده‌ بودیم. به روزرسانی این داده، کاری است که در کدهای زیر انجام داده‌ایم.

1UPDATE V_Clients SET
2
3Email_Id = 'aa.com'
4
5WHERE ID = 6;
6
7SELECT * FROM V_Clients;

بر اثر اجرای کوئری بالا، جدول زیر به عنوان خروجی به کاربر نمایش داده خواهد شد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

همین‌طور که در تصویر بالا دیده می‌شود، مقدار داده مربوط به ستون Email_Id  در ردیف ششم به aa.com  تغییر کرده، بنابراین، دستور update در SQL هم با موفقیت اجرا شد.

حذف ردیف از View

دقیقا به همین شکلی که ردیفی را به View اضافه کرده و در آن به‌روزرسانی کردیم، با استفاده از دستور DELETE  در SQL هم می‌توانیم داده‌هایی را از درون View حذف کنیم. برای مثال، در کد زیر، ردیف با شماره شناسایی ID=6  را به کمک عبارت دستوری WHERE در SQL مشخص کرده و حذف کردیم.

1DELETE
2
3FROM V_Clients
4
5WHERE ID = 6;
6
7SELECT * FROM V_Clients;

بر اثر اجرای کوئری بالا، خروجی زیر به کاربر نمایش داده خواهد شد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید»

همین‌طور که می‌بینیم در خروجی بالا ردیف با شماره 6  در ستون ID از View حذف شده است. این مثال، عمل حذف موفقیت آمیز ردیف‌ها از View را تایید می‌کند.

روش Drop کردن View در SQL

دستور DROP در SQL برای حذف جدول‌ها از درون پایگاه داده به کار برده می‌‌شود. با کمک این دستور حتی می‌توانیم View-ها را نیز حذف کنیم. برای مثال می‌خواهیم که View با نام V_Clients  را حذف کرده و سپس آن را اجرا کنیم. بعد از اجرای View می‌توان مشخص کرد که آیا کوئری نوشته شده موفق بوده است یا خیر.

1DROP VIEW V_Clients;
2
3SELECT * FROM V_Clients;

بعد از اجرای کوئری بالا خروجی زیر به کاربر نمایش داده خواهد شد.

Error: no such table: V_Clients

همین‌طور که مشاهده می‌شود، عبارت خروجی بیان می‌کند که جدول V_Clients  وجود ندارد. به این معنا که قابلیت استفاده از دستور DROP  برای حذف View در SQL تایید شد.

  • توجه: عبارت خروجی بالا در SQL Server نمایش داده شده است. استفاده از پایگاه‌های داده دیگری مانند MariaDB و MS SQL می‌تواند خروجی را به شکل دیگری نمایش دهد. البته در نهایت همه خروجی‌ها به معنی ناممکن بودن دسترسی به جدول حذف شده هستند.

مزایا و معایب استفاده از View در SQL

زبان SQL مخفف Structured Query Language به معنی زبان پرس‌و‌جوی ساختار یافته است. با استفاده از این زبان و دستورهای آن، می‌توان پایگاه‌های داده‌‌ را ایجاد و مدیریت کرد. یکی از مشهورترین نرم‌افزارهای مدیریت پایگاه داده به زبان اس کیو ال، نرم‌افزار SQL Server است. برای آموزش کار با این نرم‌افزار می‌توانید فیلم آموزش کار با پایگاه داده SQL Server را از فرادرس مشاهده کنید. لینک مربوط به این فیلم را در پایین نیز قرار داده‌ایم.

مانند تمام اشیاء، توابع و دستورات SQL، حتی View-ها هم دارای مزایا و معایب مخصوص به خود هستند. با تسلط بر روی SQL Server و شناخت تمام مزایا و معایب استفاده از View در SQL به یکی از مدیران حرفه‌ای پایگاه داده تبدیل می‌شوید. در این بخش از مطلب به بررسی مزایا و معایب View پرداخته و آن‌ها را به صورت مختصر و مفید فهرست کرده‌ایم.

مزایای استفاده از View

استفاده از View مزایای زیادی دارد که باعث شده چنین پُر کاربرد شود. تقریبا تمام پایگاه‌های داده مبتنی بر SQL از View پشتیبانی می‌کنند. شناخت این مزیت‌ها به مدیران پایگاه داده کمک می‌کند که بهترین و بیشترین استفاده ممکن را از View ببرنند.

در فهرست زیر تلاش کردیم که به صورت خلاصه و کامل تمام مزایای استفاده از View را جمع آوری کنیم.

  • امنیت: View-ها با محدود کردن دسترسی به داده‌ها برای کاربران می‌توانند باعث تقویت امنیت شوند. برای نمونه، اگر جدولی شامل اطلاعات حساس باشد، می‌توانیم دسترسی کاربری را نسبت به ارتباط مستقیم با جدول واقعی محدود کنیم. در عوض، از روی آن جدول View خاصی را ایجاد می‌کنیم که فقط شامل داده‌های غیر حساس باشد. سپس به کاربران فقط اجازه دسترسی و مشاهده این View جدید را می‌دهیم.
  • سادگی در استفاده: در حالی که در حوزه مدیریت پایگاه داده متخصص هستیم، اما کاربرانی که پایگاه داده یا اپلیکیشن خاصی برای استفاده آن‌ها ایجاد شده، احتمالا از دانش کافی برخوردار نیستند. به منظور کمک به کاربران نهایی محصول برای فراخوانی داده‌ها و گرفتن نتیجه در سریع‌ترین زمان ممکن، میتوانیم از View استفاده کنیم. با کمک View کوئری‌ها پیچیده را ساخته و از دید کاربران نهایی پنهان می‌کنیم.
  • کارآمدی حافظه: در حالی که ذخیره و اجرای کوئری‌ بر روی جدول‌های واقعی می‌تواند باعث مصرف فضای دیسک حافظه شود، استفاده از View چنین آثاری را ندارد. زیرا View-ها فقط جدول‌های مجازی هستند. بنابراین، آن‌ها منبع حافظه را به اندازه‌ای جداول واقعی، مصرف نمی‌کنند.
اتصالات بین ویوهای مختلف پایگاه داده - View در SQL
  • اعمال سریع تغییرات: در زمان کار با سیستم‌های RDBMS بزرگ، بسیاری از جدول‌ها ممکن است که با یکدیگر ارتباط داشته باشند. یعنی اینکه تغییرات حتی ساده و کوچک در جدول خاصی ممکن است باعث بروز تغییرات در جدول‌های دیگری هم بشود. بنابراین، ارزیابی دامنه گسترده تغییرات می‌تواند حتی دلهره آورد و چالش‌آمیز شود. در چنین شرایطی و برای اعمال تغییرات، به‌جای دستکاری کردن جدول‌های واقعی، می‌توانیم View ایجاد کرده و تغییرات را در آن اعمال کنیم.
  • ثبات و تداوم اجرای پروژه: با توجه به نیازهای کاربران می‌توان به‌سادگی تغییراتی را در View-ها اعمال کرد. به همین صورت، نتیجه کار هم به سرعت قابل مشاهده است. برای نمونه، اگر View در زمینه گزارشات استفاده می‌کنید، تغییر دادن View به صورت خودکار محتوای گزارشات درخواست شده توسط کاربر را نیز تغییر خواهد داد.
  • چندین View مختلف برای هر جدول: هر تعداد View که بخواهیم را می‌توان برای جدول‌ها به صورت مجزا تولید کرد. هر کاربر با هر مجوزی می‌تواند ویو خاصی از جدول را در اختیار داشته باشد. بنابراین، مدیر پایگاه داده این امکان را دارد که به ازای هر جدول به کاربران مختلف ویو‌های مجزایی را نمایش ‌دهد.

معایب استفاده از View

درست است که دلایل و مزایای زیادی برای استفاده از View در SQL وجود دارد. اما به همین ترتیب چند مشکل هم در زمان استفاده از View وجود دارد. رایج‌ترین معایب استفاده از View-ها را در فهرست زیر بیان کرده‌ایم.

  • «رابطه پایگاه داده» (Database Relation): اگر ویژگی را از جدول واقعی حذف کنیم، این اتفاق بر عملکرد View-ها هم می‌تواند تاثیر بگذارد. به صورت کاملی شبیه به اتفاقی که در جدول‌های مرتبط با هم می‌افتد. برای نمونه، اگر View در حال استفاده از ستون مربوط به آدرس ایمیل در جدول خاصی است و مدیر پایگاه داده آن ستون را حذف یا داده‌ای را از درون آن پاک کند، با توجه به اینکه این ستون در حال استفاده توسط View بود، خروجی نمایش داده شده توسط View از اتفاق روی داده متاثر خواهد شد.
  • کارآمدی: اگرچه View-ها در زمان استفاده نیازی به فضای اضافه چندانی ندارند، اگر کوئری‌های بسیار طولانی را مخفی کرده‌اید و کاربران به صورت تکراری از آن View استفاده کنند، کارایی پایگاه داده دچار اختلال خواهد شد.

چه زمانی از View در SQL استفاده کنیم؟

از آن‌جا که استفاده از View شامل مزایا و معایبی است که بیان شدند، مسئله اصلی پیدا کردن زمان صحیح استفاده از آن‌ها است. به صورت مختصر، چنین می‌توان پاسخ داد که وقتی برنامه‌نویسی بخواهد کوئری‌های SELECT  پیچیده‌ای بنویسد. اگر این کوئری‌های پیچیده، نیاز به جمع‌آوری داده از چندین جدول مختلف داشته باشند، بهترین زمان برای استفاده از View-ها است. به عنوان یکی از ملموس‌ترین کاربردهای View-ها می‌توان به دریافت گزارشات از پایگاه داده اشاره کرد. البته برنامه‌نویسان با توجه به ترجیح خود، منطبق بر هر کدام از مزایای شمرده شده در بالا نیز می‌توانند از View استفاده کنند.

آشنایی با انواع پایگاه های داده در فرادرس

نرم‌افزارهای پایگاه داده گوناگونی با استفاده از زبان SQL به کار و مدیریت داده‌ها می‌پردازند. به عنوان مثال می‌توان از برنامه‌هایی مانند MySQL و SQLite و PostgreSQL نام برد. برای کسب توانایی کار با پایگاه‌های داده‌ی رابطه‌ای که از زبان SQL استفاده می‌کنند، منابع خوبی در فرادرس پیدا می‌شود. گروه تولید محتوی آموزشی فرادرس برای تمام مخاطبان خود، فیلم‌های آموزشی متناسب با انواع پایگاه‌های داده را از سطوح ابتدایی تا حرفه‌ای تهیه کرده است. هر کدام از این فیلم‌ها به تنهایی برای آماده‌سازی کاربر به منظور ورود به بازار کار کافی است. در بخش زیر چند مورد از این فیلم‌های آموزشی را فهرست کرده‌ایم. برای دیدن فیلم‌های آموزشی بیشتر، با کلیک بر روی تصویر زیر می‌توانید وارد صفحه مربوط به مجموعه آموزش پایگاه داده فرادرس شوید.

مجموعه آموزش پایگاه داده – مقدماتی تا پیشرفته

«برای دسترسی به مجموعه فیلم های آموزش پایگاه داده فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.»

View های Materialized

View-های Materialized نسخه رونوشتی از داده‌های فراخوانی شده را به صورت فیزیکی ذخیره می‌کنند. این داده‌های ذخیره شده را می‌توان بدون اجرا کردن View به کار برد. برای این نوع از View، از نام «SNAPSHOTS» هم استفاده می‌شود. View-های Materialized شده، زمان پردازش مورد نیاز برای بازتولید کردن کل داده‌ها را کاهش می‌دهد. این مسئله به کاربران راه دور کمک می‌کند که داده‌های مورد نیاز را در سیستم خود کپی کرده و به این صورت کارایی کوئری‌ها را ارتقا دهند. بخش چالش‌آمیز کار اینجاست که در زمان رویدادن هر تغییری در جدول اصلی باید Materialized View-ها را نیز به‌روزرسانی کرد.

در جدول زیر مقایسه‌ای بین Materialized View و View-های معمولی انجام داده‌ایم.

View Materialized View
ساختار منطقی برای فراخوانی داده از جدول‌ها ساختار منطقی برای ذخیره‌سازی داده‌ها به صورت فیزیکی روی حافظه
دسترسی کندتر به داده‌ها دسترسی سریع‌تر
استفاده با هدف محدود کردن دسترسی مستقیم به داده‌ها استفاده در حوزه نگهداری داده‌ها

جمع‌بندی

View-ها در زمان کار بر روی پایگاه داده مزایای بسیار زیادی را ارائه می‌دهند. بنابراین لازم است که در زمان کار با اغلب پایگاه‌های داده درباره روش استفاده از View-ها هم اطلاعاتی را داشته باشیم. اکنون می‌توانید از مثال‌های بالا استفاده کرده و درک خود را از View-ها ارتقا بدهید. اگرچه شناخت View و آموزش روش استفاده از آن فقط یکی از مفاهیم بنیادین پایگاه داده است. اگر بدنبال موقعیت شغلی مدیریت پایگاه داده هستید، کسب مهارت و دانش درباره سایر مفاهیم حیاتی پایگاه داده نیز به همین‌ صورت ضروری است.

در این مطلب از مجله فرادرس، تلاش کردیم که همه چیز را درباره View در SQL آموزش دهیم. از ساخت View شروع کرده و به روش استفاده از عملیاتی مانند Insert و Update و Delete رسیدیم. برای هر کدام مثال مرتبطی را همراه با کوئری مربوط به آن نمایش دادیم. در نهایت هم مزایا و معایب استفاده از View را بیان کردیم.

source

توسط expressjs.ir