29 مهر 1403 ساعت 18:28

ضمن معرفی کشورهایی که بیشترین تعداد جنگنده میگ 29 را در ارتش خود دارند، به بررسی کوتاه و مختصر این هواپیمای جنگی یادگار شوروی می‌پردازیم.

هنگامی که اتحاد جماهیر شوروی در اوایل دهه 70 میلادی به منظور مقابله با قدرت آتش F-15 ایگل و F-16 فالکون آمریکا به جت جنگنده نسل چهارم نیاز داشت، به دفتر طراحی میکویان گورویچ سفارش ساخت یک هواپیمای جنگی فوق العاده را برای رقابت با رقبای غربی داد.

گورویچ با توجه به اطلاعاتی که راجع به جنگنده‌های آمریکایی داشت، اقدام به طراحی و ساخت MiG-29 کرد. تا سال 1977 میلادی یک پروتوتایپ یا پیش نمونه اولیه به دولت شوروی برای انجام پرواز آزمایشی تحویل داده شد. واحدهای هوانوردی فرونتال اولین جت خود را در سال 1983 تحویل گرفتند.

بیشترین تعداد جنگنده میگ 29 در کدام کشورها است؟

میگ 29 اساسا به منظور مقابله با توانمندی جنگنده‌های آمریکایی ساخته شده بود، اما دفتر طراحی میکویان گورویچ آن را برای حمله به اهداف زمینی آماده کرد. این جنگنده روسی در مقایسه با اف 15 و اف 16 دارای نواقص و کمبودهایی بود که بعدا رفع شد. برای مثال میگ 29 فاقد کنترل‌های پرواز با سیم بود و از طرفی شرکت سازنده در فرآیند تولید از کامپوزیت سبک وزن استفاده نکرده بود.

بیشترین تعداد جنگنده میگ 29

مدتی طولی کشید تا این نواقص برطرف شوند و این جت جنگی تبدیل به یک تهدید جدی برای آمریکایی‌ها گردد. با بهره‌مندی از دو موتور توربوفن Isotov RD-33 این جت قادر به تولید 18300 پوند رانش بود. سرعت میگ 29 حداکثر 2.3 ماخ بوده و مجهز به انواع و اقسام توپ‌ها از جمله 30 میلی متری GSh-301 است. همچنین می‌تواند تا 6 موشک هوا به هوا یا انواع بمب‌ها را در صورت لزوم حمل کند.

براساس اعداد و ارقام منتشر شده توسط فلایت گلوبال، MiG-29 علیرغم قدمت طولانی، یکی از 10 جنگنده فعال و برتر جهان است که تقریبا 800 فروند از آن در خدمت ارتش‌های دنیا است. در حال حاضر 23 کشور از این جنگنده در حال بهره برداری هستند که روسیه، هند، اوکراین، مصر و الجزایر از مهم‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.

بیشترین تعداد جنگنده میگ 29

بیشترین تعداد میگ 29 در ارتش کدام کشورها است؟

روسیه با 275 فروند میگ 29 در صدر جدول قرار دارد. 240 فروند از این جنگنده در خدمت نیروی هوایی این کشور است و 13 فروند دیگر به منظور آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بخشی از این جنگنده‌ها شامل میگ 35 که نسخه ارتقایافته میگ 29 محسوب می‌شود، است. نیروی دریایی روسیه نیز 18 فروند از این جنگنده در اختیار دارد.

دومین کشوری که بیشترین تعداد MiG-29 را در اختیار دارد، هند است. تعداد جنگنده‌های این کشور به 120 فروند می‌رسد و تقریبا نصف روسیه میگ 29 دارد. نیروی هوایی هند 65 فروند از این هواپیمای جنگی را در برای فعالیت‌های رزمی فعال نگه داشته و 10 فروند دیگر را به آموزش خلبانان خود اختصاص داده است. از سوی دیگر نیروی دریایی این کشور 36 فروند میگ 29 دارد که 9 مورد آن‌ها برای آموزش خلبان هاست.

بیشترین تعداد جنگنده میگ 29

اوکراین سومین کشوری است که ناوگان هوایی‌اش با میگ 29 مجهز شده است. تعداد جنگنده‌های این کشور تنها 55 فروند است و می‌تواند جغرافیای جنگ فعلی با روسیه را تغییر دهد. مصر هم از سفره نعمت شوروی بی‌نصیب نمانده و موفق شده 43 میگ 29 را از این کشور خریداری کند. از این تعداد 31 فروند به منظور انجام وظیفه در خدمت ارتش و به حالت عملیاتی هستند و 12 فروند برای آموزش معین شده‌اند.

رتبه پنجم هم به الجزایر اختصاص داده شده که 40 فروند از MiG-29 دارد. البته این کشور منتظر دریافت 5 فروند دیگر از این جت جنگی است و اگر روسیه موافقت کند، جایگاه الجزایر و مصر با یکدیگر عوض خواهد شد.

در گجت نیوز بخوانید: فوری: حمله پهپادی حزب الله به محل اقامت نتانیاهو معرفی سامانه پدافند فلاخن داوود ؛ مشخصات سپر موشکی پر سروصدای اسرائیل آیا موشک های ایران قادر به عبور از پدافند آمریکایی تاد در اسرائیل هستند؟ تقابل جنگنده پرچم دار روسی با اف ۱۶ آمریکایی به رسوایی بزرگ ختم شد

source

توسط expressjs.ir