نقاط پیوت در تحلیل تکنیکال اندیکاتوری است که روندهای بازار و نواحی احتمالی برگشت قیمت در نمودار را نشان می‌دهد. از نقاط پیوت می‌توانیم در بازارهای سهام، کالا و بازار فارکس استفاده کنیم. زمانی که از اندیکاتور پیوت استفاده می‌کنیم سطوحی در نمودار قیمت مشخص می‌شوند که احتمال واکنش قیمت به آن‌ها بیشتر است. تریدرهای روزانه با استفاده از نقاط پیوت می‌توانند سطوح مربوط به ورود به معامله و خروج از آن را مشخص کنند. بنابراین تریدرها علاوه بر امکان پیدا کردن سطوح بهینه برای ورود به معامله می‌توانند برای قرار دادن حد ضرر و اهداف قیمتی نیز از این اندیکاتور استفاده کنند. در این مطلب از مجله فرادرس پس از معرفی نقاط پیوت، نحوه محاسبه آن را شرح می‌دهیم. سپس درباره تعبیر و کاربرد آن و همچنین استراتژی نقاط پیوت در نمودار شمعی توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

پیوت در تحلیل تکنیکال

«نقاط پیوت‌» (Pivot Point) در تحلیل تکنیکال سطحی قیمتی است که با توجه به قیمت‌های گذشته در نمودار محاسبه می‌شود. پیوت‌ها برای شناسایی سطوح احتمالی حمایت و مقاومت در نمودار قیمت استفاده می‌شوند که ترید در این نواحی نسبت‌های ریسک به ریوارد مناسبی را در اختیار معامله‌گرها قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره مفهوم ریسک به ریوارد می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

پیوت به‌طور خلاصه میانگینی از کمینه، بیشینه و قیمت پایانی کندل روز قبل است. انجام معاملات در بالای پیوت در روز بعدی نشان‌دهنده احساسات صعودی در بازار و انجام معاملات در سطوح پایین‌تر از آن نیز نشان‌دهنده وجود احساسات نزولی است.

پیوت اندیکاتوری مرجع در تحلیل تکنیکال محسوب می‌شود، با استفاده از پیوت‌ها در تحلیل تکنیکال می‌توان سطوح مهم حمایت و مقاوتی دیگری را در نمودار قیمت شناسایی کرد. تمامی این سطوح به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند روندهای آتی قیمتی را بهتر پیش‌بینی کنند.

فرمول محاسبه پیوت در تحلیل تکنیکال

فرمول محاسبه پیوت در تحلیل تکنیکال را در ادامه مشاهده می‌کنید.

P=H+L+C3P=frac{H+L+C}{3}

S1=(P×2)HS1=left(Ptimes2right) -H

S2=P(HL)S2=P-left(H-Lright)

R1=(P×2)LR1=left(Ptimes2right)-L

R2=P+(HL)R2=P+left(H-Lright)

  • P: پیوت
  • H: بیشینه قبلی
  • L: کمینه قبلی
  • C: قیمت بسته شدن قبلی
  • S1: حمایت اول
  • S2: حمایت دوم
  • R1: مقاومت اول
  • R2: مقاومت دوم

نحوه محاسبه نقاط پیوت

برای محاسبه و استفاده از پیوت‌ها می‌توانید اندیکاتور مربوطه را به‌راحتی در نمودار قیمت اعمال کنید. در این حالت سطوح حمایت و مقاومتی در نمودار نشان داده می‌شود. توجه به این نکته ضروری است که اندیکاتور نقاط پیوت معمولا توسط تریدرهای روزانه استفاده می‌شوند و سطوحی که در تایم‌فریم روزانه در نمودار مشخص می‌کند مربوطه به قیمت‌های بیشینه، کمینه و قیمت پایانی روز قبلی است.

برای مثال اندیکاتور از بیشینه، کمینه و قیمت پایانی روز سه‌شنبه برای پیدا کردن سطوح مهم در روز چهارشنبه استفاده می‌کند. علاوه بر اعمال اندیکاتور از پلتفرم معاملاتی می‌توانیم پیوت‌ها را به‌طور دستی نیز محاسبه کنیم. برای این منظور برای محاسبه نقاط پیوت می‌توانیم مراحل زیر را انجام دهیم.

  • در ابتدا پس از بسته شدن کندل روزانه، مقادیر بیشینه، کمینه و قیمت پایانی را یادداشت می‌کنیم.
  • در ادامه میانگین این سه قیمت را به‌دست می‌آوریم. برای این منظور قیمت‌های بیشینه، کمینه و قیمت پایانی را با هم جمع و سپس بر سه تقسیم می‌کنیم.
  • قیمت محاسبه شده را در نمودار با حرف P مشخص می‌کنیم.
  • در ادامه با مشخص شدن P در نمودار قیمت می‌توانیم S1، R2، R1 و S2 را محاسبه کنیم. در این محاسبات توجه کنید که نقاط بیشینه و کمینه مربوط به روز قبل است.

نقاط پیوت در نمودار قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

یادگیری تحلیل تکنیکال با فرادرس

نقاط پیوت یکی از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌توانند با استفاده از آن موقعیت‌های مناسبی را برای ورود به معامله مورد نظر پیدا کنند. علاوه بر این استفاده از این ابزار به تریدرها در مدیریت پوزیشن معاملاتی مربوطه و یافتن نواحی مناسب برای تیک پروفیت و حد ضرر نیز کمک می‌کند.

اما نکته مهمی که در استفاده از ابزارهای تحلیل تکنیکال باید به آن توجه کنیم این است که این ابزارها در برخی موارد ممکن است با خطا همراه باشند و قیمت مطابق با گذشته به آن‌ها واکنش نشان ندهد. برای این منظور تریدرها سعی می‌کنند از ابزارهای تحلیل تکنیکال در کنار تحلیل‌های مربوط به پرایس اکشن استفاده کنند تا بتوانند نتیجه بهتری در انجام معاملات بگیرند.

با توجه به این موضوع تریدرها می‌بایست بعد از یادگیری اصول اولیه تحلیل تکنیکال و آشنایی با انواع ابزارهای موجود در آن، نحوه استفاده از آن‌ها و استراتژی‌های معاملاتی مربوطه را نیز فرا بگیرند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در نهایت با کسب مهارت در این تحلیل می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی سود‌آوری را در نمودار قیمت شناسایی کنند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده آموزش‌های بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

مفهوم پیوت در تحلیل تکنیکال

پیوت در تحلیل تکنیکال اندیکاتوری برای ترید روزانه است که با استفاده از آن می‌توان معاملاتی در بازارهای فیوچرز، بورس کالا و بازار سهام انجام داد. برخلاف اندیکاتورهایی همانند میانگین متحرک و اسیلاتورها، نقاط پیوت در نمودار قیمت ثابت هستند و در طول روز تغییر نمی‌کنند. تریدرها می‌توانند با توجه به سطوح قیمتی به‌دست آمده از پیوت‌ها معاملات خود را مدیریت کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

برای این منظور تریدرها زمانی که قیمت در پایین نقاط پیوت قرار می‌گیرند، سعی می‌کنند وارد معاملات شورت شوند. از سویی دیگر زمانی که قیمت در بالای نقاط پیوت قرار بگیرد، وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ می‌شوند. سطوح S1 و S2 و R1 و R2 که در زمان اعمال پیوت‌ها در نمودار قیمت ظاهر می‌‌شوند، می‌توانند به عنوان سطوح مناسبی برای تارگت یا حد ضرر در معاملات در نظر گرفته شوند.

لازم به ذکر است استفاده همزمان و ترکیب نقاط پیوت با اندیکاتورهای روند در تحلیل تکنیکال معمولا توسط تریدرها برای تحلیل بهتر قیمت انجام می‌شود. برای مثال زمانی که در کنار پیوت پوینت‌‌ها تریدرها از اندیکاتورهایی همانند میانگین متحرک و ابزار فیبوناچی نیز استفاده می‌کنند، می‌توانند نتایج بهتری از معاملات خود بگیرند.

اندیکاتور پیوت پوینت بر روی جفت ارز معاملاتی EUR/USD در بازار فارکس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مقایسه پیوت‌ها و ابزار فیبوناچی

نقاط پیوت و ابزار فیبوناچی هر دو با ایجاد سطوحی در نمودار قیمت باعث می‌شوند تا تریدرها بتوانند سطوح حمایت و مقاومتی را در نمودار مربوطه پیدا کنند. ابزار فیبوناچی از این جهت دارای اهمیت است که با استفاده از آن می‌توان سطوح قیمتی مهم را بین هر دو نقطه‌ای از نمودار مربوطه مشخص کرد.

در این حالت خطوط رسم شده درصدهایی مشخص از بازه قیمتی بین دو نقطه را نشان می‌دهند. اما نقاط پیوت از درصد استفاده نمی‌کنند. بلکه آن‌ها بر اساس نقاط ثابتی در نمودار رسم می‌شوند. این ارقام ثابت از بیشینه، کمینه و قیمت بسته شدن کندل روز قبلی به‌دست می‌آیند.

کاربرد نقاط پیوت

با توجه به اینکه نقاط پیوت سطوحی همانند مقاومت و حمایت در نمودار قیمت ایجاد می‌کنند، بنابراین بیشترین نوسانات قیمت را در این نواحی انتظار داریم. نقاط پیوت را می‌توانیم برای دو منظور استفاده کنیم.

در حالت اول از نقاط پیوت می‌توانیم برای شناسایی روندهای کلی بازار موردنظر استفاده کنیم. برای این منظور زمانی که قیمت‌ها بالاتر از نقاط پیوت بروند، بازار مربوطه صعودی و در صورتی که قیمت‌ها در پایین نقاط پیوت باشند، بازار نزولی است.

کاربرد دوم نقاط پیوت در پیدا کردن نواحی ورود به معامله و خروج از آن‌ها است. برای مثال تریدری ممکن است با استفاده از سفارش محدود نسبت به خرید صد سهم در زمان شکست خط مقاومتی و تثبیت قیمت در بالای آن اقدام کند. از سویی دیگر تریدرها می‌توانند حد ضرر خود را در قیمت‌هایی نزدیک یا پایین‌تر از سطوح حمایتی قرار دهند. در تصویر زیر نمونه‌ای از کاربرد نقاط پیوت به عنوان سطح مقاومتی را مشاهده می‌کنید.

کاربرد نقاط پیوت به عنوان سطح مقاومتی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در مواردی ممکن است نقاط پیوت ابزاری کارآمد برای پیش‌بینی روندها محسوب شوند. اما در مواردی نیز این ابزار نمی‌‌تواند پاسخ‌گوی نیاز تحلیل‌گران بازار برای شناسایی روندهای آتی قیمت باشد. همان‌طور که درباره ابزارهای دیگر در تحلیل تکنیکال نیز این موضوع صادق است، نمی‌توان تنها از یک ابزار معاملاتی برای شناسایی روندها و تصمیم‌گیری برای ترید استفاده کرد.

بنابراین میزان موفقیت انجام معاملات با استفاده از سیستم مربوط به نقاط پیوت به میزان توانایی تریدرها در استفاده از این ابزار در کنار ابزارهای دیگر تحلیلی بستگی دارد. ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال مانند «اندیکاتور مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD)، میانگین متحرک یا الگوهای قیمتی در تحلیل تکنیکال همانند انواع الگوهای برگشتی و نحوه ترکیب آن‌ها با نقاط پیوت در شناسایی روندهای قیمت و پیدا کردن نقاط مهم قیمتی برای انجام معاملات اهمیت زیادی دارد.

بنابراین هراندازه تعداد اندیکاتورهایی که روندی خاص را تایید می‌کنند، در تحلیل نمودار قیمت بیشتر باشد، احتمال موفقیت در معاملات با توجه به اطلاعات مربوطه بیشتر می‌شود.

میزان اعتبار پیوت پوینت‌ها در معاملات چقدر است؟

پیوت پوینت‌ها معمولا ابزاری معتبر در تحلیل تکنیکال هستند. اما با توجه به اینکه هیچ‌کدام از اندیکاتورهای موجود در تحلیل تکنیکال نمی‌توانند همواره پیش‌بینی درستی داشته باشند، بنابراین نمودار قیمت نیز ممکن است در مواردی به پیوت پوینت‌ها واکنش مناسبی نشان ندهد. اما در مجموع نقاط پیوت می‌توانند به تریدرها در شناسایی موقعیت‌های مناسب ورود به معامله و خروج از آن کمک کنند.

محدودیت‌های نقاط پیوت

با توجه به اینکه نقاط پیوت با انجام محاسبات ساده‌ای ایجاد می‌شوند، بنابراین ممکن است برای برخی از تریدرها سودمند نباشد. بنابراین هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت در سطوح مربوط به نقاط پیوت برگشت کند، متوقف شود یا حتی به آن‌ها برسد. به عبارتی دیگر قیمت ممکن است از این سطوح عبور کند و در بالا یا پایین آن‌ها نوسان کند. بنابراین همانند اندیکاتورهای دیگر نقاط پیوت نیز لازم است به عنوان قسمتی از برنامه معاملاتی و در کنار ابزارهای دیگر مورد استفاده قرار گیرند.

استراتژی‌های ترید نقاط پیوت

از نقاط پیوت می‌توان برای شناسایی روندهای کلی در بازار موردنظر استفاده کرد. بنابراین زمانی که قیمت از پیوت پوینت به سمت بالا حرکت می‌کند، بیان‌گر بازاری صعودی است. از سویی دیگر حرکت قیمت به سطوح پایین‌تر از پیوت پوینت‌ها بیان‌گر بازاری نزولی است.

این موضوع همانند دیگر مفاهیم در تحلیل تکنیکال ممکن است همواره درست نباشد ولی می‌تواند با توجه به پیشینه‌های قیمتی سطوحی مهم در نمودار را به تریدرها نشان دهد. در ادامه دو نمونه از استراتژی‌های معاملاتی مربوط به نقاط پیوت را شرح می‌دهیم.

استراتژی نقاط پیوت در نمودار شمعی

از نقاط پیوت می‌توان در انواع نمودارهای تحلیل تکنیکال استفاده کرد. اما استفاده از این ابزار در نمودار شمعی کاربرد بیشتری دارد. نمودار شمعی به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند به‌طور دقیق‌‌تری تغییرات قیمت در نمودار مربوطه را دنبال کنند. برای مثال در تصویر زیر نمودار مربوط به جفت ارز AUD/USD را مشاهده می‌کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت ترید در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه‌ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

در این مثال در ابتدا قیمت توانسته است به بالای پیوت پوینت مرکزی صعود کند. اما در ادامه قیمت به پایین آن می‌رود و در کندل مربوطه در تایم‌فریم ساعتی در پایین پیوت پوینت بسته می‌شود. این رفتار قیمت باعث می‌شود تا تریدرها تمایل بیشتری به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت پیدا کنند. در این مثال قیمت نتوانسته است که موقعیت خود را در بالای حمایت پیوت پوینت روزانه حفظ کند.

استراتژی نقاط پیوت در نمودار شمعی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی حمایت و مقاومت نقاط پیوت

استفاده از نقاط پیوت S1 و S2 و R1 و R2 به تریدرها در پیدا کردن موقعیت‌‌های مناسب برای ورود به معامله کمک می‌کند. بنابراین ورود در نواحی قیمتی نزدیک به سطح حمایتی S1 و قرار دادن هدف قیمت در ناحیه مربوط به سطح مقاومتی R1 یکی از استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از این اندیکاتور است.

با توجه به اینکه ورود به معامله در جهت حرکت روند یکی از استراتژی‌های اصلی در ترید است بنابراین معامله‌گران می‌توانند زمانی که روند اصلی صعودی است با پولبک قیمت به سطوح S1 و S2 در ناحیه بهتری وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

از سویی دیگر در روندهای نزولی نیز تریدرها می‌‌توانند زمانی که قیمت به سطوح مقاومتی R1 و R2 برگشت می‌کند، وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. استراتژی ورود به معامله در روند صعودی را در نمودار FTSE 100 در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید قیمت به دفعات به نقاط پیوت روزانه یا S1 رسیده‌اند که در برخی از آن‌ها با ورود خریداران برگشت قیمت روی داده است.

استراتژی حمایت و مقاومت نقاط پیوت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تصویر بالا، نحوه عملکرد پیوت پوینت‌ها را به‌خوبی نشان داده است. تریدرها همواره می‌کوشند تا میزان سودهای تریدهای موفق را افزایش دهند و زیان‌های تریدهای ناموفق را کاهش دهند.

در مثال بالا زمانی که FTSE 100 روندی صعودی دارد، تریدرها می‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی لانگ خود را نگه دارند تا سود بیشتری دریافت کنند. در این میان اندیکاتور نقاط پیوت می‌تواند کمک کننده باشد و با وجود اینکه همواره ممکن است با خطا روبرو شود اما روشی برای پیدا کردن موقعیت‌‌های مناسب برای ورود به معامله و مدیریت ترید در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد.

یادگیری پیوت در ارز دیجیتال با فرادرس

از نقاط پیوت می‌توان برای پیش‌بینی روندهای قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال نیز استفاده کرد. برای این منظور تریدرها می‌توانند در نمودار ارز دیجیتال موردنظر با فعال‌ کردن این ابزار سطوح مهم قیمتی را شناسایی کنند. با شناسایی این سطوح می‌توانند موقعیت‌های معاملاتی را با احتمال بهتری شناسایی کنند.

اما همان‌طور که استفاده از نقاط پیوت در بازار بورس یا فارکس به تنهایی می‌تواند تریدرها را با خطاهای احتمالی در تشخیص روندهای قیمتی روبرو کند، در بازار ارزهای دیجیتال نیز نمی‌توان تنها با استفاده از این ابزار ترید کرد. بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند معاملات بهتری در این بازار انجام دهند، لازم است تا علاوه بر استفاده از ابزارهای دیگر در تحلیل تکنیکال در کنار ابزار نقاط پیوت، به عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمتی در ارزهای دیجیتال نیز توجه کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

عواملی مانند نحوه توزیع توکن‌ها و کاربردهای رمزارز مربوطه، در میزان عرضه و تقاضا و در نهایت در قیمت توکن مربوطه تاثیرگذار هستند. با توجه به اهمیت این عوامل در شناسایی توکن‌های مستعد رشد در ادامه برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس در حوزه ترید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در آن‌ها را در فهرست زیر آورده‌ایم.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس پیوت در تحلیل تکنیکال را شرح دادیم و فرمول محاسبه آن را بیان کردیم. سپس نحوه محاسبه نقاط پیوت را توضیح دادیم. با توجه به اینکه ابزار پیوت در تحلیل تکنیکال و ابزار فیبوناچی هر دو با رسم سطوحی در نمودار قیمت، نواحی مهم قیمتی در نمودار مربوطه را مشخص می‌کنند، بنابراین در ادامه پیوت‌ها و ابزار فیبوناچی را در کنار هم توضیح دادیم و مقایسه‌ای درباره نحوه عملکرد آن‌ها در نمودار قیمت انجام دادیم.

سپس توضیحاتی درباره تعبیر و کاربرد نقاط پیوت ارائه کردیم. محدودیت‌های نقاط پیوت را شرح دادیم و استراتژی نقاط پیوت در نمودار شمعی را بیان کردیم. در پایان نیز درباره نقاط پیوت در نمودار ارزهای دیجیتال توضیحاتی را ارائه کردیم.

source

توسط expressjs.ir