فراری F80 نام دارد و قدرتمندترین خودروی جاده‌ای است که تاکنون در مارانلو ساخته شده است: 1200 اسب بخار، سرعت نهایی 217 مایل در ساعت، شتاب صفر تا 100 کیلومتر در 2.15 ثانیه و شتاب صفر تا 200 کیلومتر در 5.75 ثانیه.

این خودرو دارای کابینی به فرم “1+1” است که نشان‌دهنده پیوند با خودروهای تک‌نفره‌ای است که در فرمول 1 مسابقه می‌دهند. فراری F80 از فناوری الکتریفیکیشن توربو برای کاهش تأخیر در واکنش موتور احتراق داخلی بهره می‌برد.

مکانیک هیبریدی این خودرو، تنظیمات مشابه خودروی مسابقه‌ای فراری 499P را حفظ کرده است؛ همان خودروی هایپرکاری که در دو دوره اخیر مسابقات 24 ساعته لمانز پیروز شده است.

فراری F80: جانشین افسانه‌ها

فراری F80 ادامه‌دهنده خانواده‌ای از خودروهای اسپرت افسانه‌ای است که نه تنها بخشی از تاریخ مارک فراری، بلکه تاریخ خودروهای سوپراسپرت جهان را تشکیل می‌دهند: فراری 288 GTO، فراری F40، فراری F50، فراری انزو، و فراری LaFerrari.

فراری F80: طراحی خارجی

میراث تاریخی فراری F80 از سال 1984 با فراری 288 GTO آغاز شد که منجر به خلق فراری افسانه‌ای F40 در سال 1987 شد. در دهه 1990، با فراری F50 (1995) ادامه یافت و در اوایل دهه 2000، خودرو به فراری انزو (2002) منتقل شد تا در نهایت LaFerrari در سال 2013 به نمایش درآمد.

امروز در سال 2024، نوبت فراری F80 است تا نشان دهد سازنده مارانلو در زمینه فناوری و عملکرد چه چیزی را به رخ می‌کشد. این خودرو با قدرت 1200 اسب بخار قدرتمندترین خودروی جاده‌ای فراری است که تاکنون ساخته شده است و تولید آن به 799 دستگاه محدود شده و تا سال 2027، سالگرد 80 سالگی شرکت، ادامه خواهد داشت.

فراری F80 توسط Centro Stile به رهبری فلاویو مانزونی طراحی شده است و به‌طور کامل با الزامات فنی و عملکردی همسو است. خطوط عمودی بدنه، که بر روی چرخ‌ها قرار دارند، قسمت بالای بدنه را از قسمت پایین جدا می‌کنند و تقریباً زاویه‌ای قائم ایجاد می‌کنند، به‌گونه‌ای که “بالا و پایین” خودرو دو بخش جداگانه به نظر می‌رسند.

این معماری کابین را شبیه به یک حباب برجسته می‌کند، با سطح عقب به رنگ بدنه و سقفی که از فیبر کربن رنگ‌شده تشکیل شده است. همچنین، پیکربندی “1+1” صندلی‌ها به طراحان این امکان را داد تا فضای داخلی خودرو را فشرده کنند و آیرودینامیک بهینه‌ای را ایجاد کنند که بر زیبایی کلی خودرو نیز تأثیرگذار باشد.

 

فراری F80: ابعاد

فراری F80 دارای طول 4.84 متر، ارتفاع 1.14 متر، عرض 2.06 متر و فاصله محور 2.67 متر است. ظرفیت صندوق بار این خودرو 35 لیتر است و مخزن بنزین آن 63.5 لیتر ظرفیت دارد. وزن خشک خودرو 1525 کیلوگرم است و توزیع وزن 42 درصد جلو و 58 درصد عقب دارد.

ابعاد:

  • طول: 4.84 متر
  • ارتفاع: 1.14 متر
  • عرض: 2.06 متر
  • فاصله محور: 2.67 متر
  • ظرفیت صندوق بار: 35 لیتر
  • وزن خشک: 1525 کیلوگرم
  • توزیع وزن: 42.2٪ جلو و 57.8٪ عقب

فراری F80: موتور احتراقی، ماژول هیبریدی، باتری

موتور احتراقی فراری F80 یک موتور 6 سیلندر V6 با حجم 3.0 لیتر و روغن‌کاری مخزن خشک است که 900 اسب بخار در 8750 دور در دقیقه تولید می‌کند و تا 9000 دور در دقیقه دور موتور می‌زند. قدرت ویژه این موتور 300 اسب بخار در هر لیتر است و گشتاور حداکثر 850 نیوتن‌متر در 5500 دور در دقیقه تولید می‌شود. گیربکس این خودرو 8 دنده و دو کلاچه است.

این خودرو همچنین از یک موتور الکتریکی 48 ولتی بهره می‌برد که بین توربین و کمپرسور قرار گرفته و با تجربه فراری از فرمول 1 در زمینه MGU-H پیوند دارد.

فراری F80: شاسی، سیستم تعلیق، ترمزها، دینامیک جاده

شاسی فراری F80 از ترکیبی از مواد مختلف تشکیل شده است و سلول مرکزی و سقف از فیبر کربن ساخته شده است. قسمت‌های جلویی و عقبی نیز با آلومینیوم و پیچ‌های تیتانیومی به بدنه متصل شده‌اند. این شاسی 5 درصد سبک‌تر از شاسی LaFerrari است و 50 درصد سختی پیچشی و جانبی بیشتری دارد.

سیستم تعلیق فعال این خودرو که از فراری Purosangue بهبود یافته است، برای اولین بار در یک خودروی جاده‌ای از فراری، از چاپ سه‌بعدی برای تولید اجزای سیستم تعلیق استفاده کرده است.

سیستم ترمز فراری F80 از فناوری CCM-R Plus بهره می‌برد که از مسابقات فراری در مسابقات Challenge گرفته شده و برای اولین بار در یک خودروی جاده‌ای توسعه یافته است.

source

توسط expressjs.ir