27 مهر 1403 ساعت 11:29

بررسی‌های دانشمندان نشان می‌دهد که مغز انسان به‌صورت آگاهانه نقش یک نویسنده را بر عهده می‌گیرد. مغز ما طوری رفتار می‌کند که انگار قصد دارد اتفاقات روزمره را به‌صورت یک کتاب بنویسد.

افراد زیادی هنگام توصیف زندگی انسان از تصویر کتاب استفاده می‌کنند. به این شکل که قسمت‌های مختلف زندگی همچون فصل‌های یک کتاب هستند. در برخی فصل‌ها می‌توان داستان‌های رومانتیک و عاشقانه را دید و در برخی فصل‌ها شاهد اتفاقات ترسناک و اسرارآمیز هستیم. ظاهرا مغز انسان نیز اینگونه فکر می‌کند و خود را در نقش یک نویسنده می‌بیند.

مغز انسان تمایل دارد همچون یک نویسنده به زندگی نگاه کند

مغز انسان نویسنده

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا به یافته‌های جالبی در رابطه با مغز انسان رسیده‌اند. ظاهرا وقتی که شما تغییر معناداری را در زندگی خود ایجاد می‌کنید، مغز نیز فعالیت‌های خود را تغییر می‌دهد و بخش جدیدی را در خود ایجاد می‌کند. بخش‌بندی باعث می‌شود که مغز درک بهترین از روند زندگی انسان داشته باشد. هرچند دقیقا مشخص که چطور مغز در رابطه با آغاز یا پایان یک فصل از زندگی تصمیم می‌گیرد.

دانشمندان حدس می‌زنند که این مسئله تا حدودی شخصی باشد. به این شکل که فصل‌ها بر اساس مسائلی که برای ما مهم هستند و یا در اولویت‌های ما قرار دارند شکل می‌گیرند. جالب اینجاست که پیشتر برخی باور نداشتند که مغز انسان می‌تواند همچون یک نویسنده آگاه عمل کند. این گروه از دانشمندان تغییر در فعالیت‌های مغزی پس از یک رخداد مهم (مثلا رفتن به خانه‌ای جدید) را صرفا به تغییر در داده‌های محیطی مربوط می‌دانستند. در واقع آنها برای مغز حالتی مشابه یک کامپیوتر که وظیفه پردازش داده‌ها را بر عهده دارد، قائل بودند.

با وجود باورهای پیشین، پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مغز کاملا آگاهانه تجربیات جدید را در دسته‌بندی‌های مختلف قرار می‌دهد. به‌بیانی دیگر اگر از ایستگاه اتوبوس به کافی‌شاپ بروید فصل جدیدی در مغز شما ایجاد نخواهد شد؛ اما مثلا اگر در همین فاصله خبر استخدام خود در یک شرکت رویایی را دریافت کنید، قطعا ماجرا فرق خواهد کرد.

مغز انسان نویسنده

دانشمندان برای بررسی این موضوع ۱۶ روایت صوتی کوتاه را آماده کردند. این روایت‌ها در یکی از چهار مکان رستوران، فرودگاه، سوپر مارکت و سالن همایش بود و در آنها رخدادهای جدایی، پیشنهاد ازدواج، توافق تجاری و آشنایی اولیه رخ می‌داد. از ۴۱۵ داوطلب درخواست شد که به روایت‌ها گوش دهند. دانشمندان فعالیت‌های مغزی برخی از افراد را تحت نظر گرفتند. از برخی دیگر نیز درخواست کردند که هنگام احساس آغاز بخش جدیدی در داستان یک دکمه را فشار دهند.

نتایج نشان داد که همزمان با آغاز بخش جدید و مهمی در داستان فعالیت مغز انسان نیز تغییر می‌کرد. دانشمندان باور دارند این رویکرد در زندگی واقعی انسان نیز انجام می‌شود. به همین‌خاطر مغز انسان را به یک نویسنده تشبیه می‌کنند که می‌خواهند داستان زندگی را در فصل‌های گوناگون آماده کند.

بیشتر بخوانید: چرا ما در لحظه افکار خود را فراموش می‌کنیم؟ آیا مواد روانگردان می‌توانند ذهن شما را به‌سمت یک واقعیت جدید باز کنند؟ می‌توان از میدان مغناطیسی برای کنترل مغز و رفتار انسان استفاده کرد

source

توسط expressjs.ir