«حال کامل» (Present Perfect) یکی از زمان‌های کاربردی در زبان انگلیسی است که در آموزش‌‌های قبلی مجله فرادرس آن را تعریف کردیم و با ساختار و کاربردهای این زمان آشنا شدیم. در این آموزش قصد داریم ۱۰ نمونه سوال Present Perfect را با پاسخ در اختیار شما قرار بدهیم تا با تمرین کردن آن‌ها بتوانید با این زمان انگلیسی بیشتر آشنا شوید. علاوه بر این، اشاره‌ای هم به ساختار و کاربردهای زمان حال کامل خواهیم داشت که به آن «ماضی نقلی» نیز گفته می‌شود.

فهرست مطالب این نوشته
997696

Present Perfect چیست؟

«حال کامل» که در زبان انگلیسی به آن Present Perfect گفته می‌شود، یک کاربرد خیلی مهم دارد و آن توصیف عملی است که در گذشته شروع شده و در همان زمان گذشته هم تمام شده است. اما چرا به آن حال کامل گفته می‌شود؟ چون ارتباطی با زمان حال دارد. مثل این است که یک رشته طنابی از گذشته آن را به پیوند داده باشد و ارتباط آن را با زمان حال برقرار کرده باشد.

معمولاً از شواهد می‌توانیم بفهمیم که حال کامل چه اثری از خودش در زمان حال به‌جا می‌گذارد. برای مثال، وقتی می‌گوییم «من غذا خورده‌ام»، سیر بودن نشانه‌ای است که از خوردن غذا خبر می‌دهد. یعنی من در زمانی از گذشته ناهار خورده‌ام، و الان اثر آن این است که سیرم. حتی می‌توانیم ظرف غذایی که در آن ناهار خورده‌ایم را نیز به عنوان نشانه‌ای در نظر بگیریم که تعیین می‌کند در گذشته غذا خورده شده است و هنوز کثیف است. پس جمله فوق را در زمان حال کامل به صورت زیر می‌نویسیم:

I have eaten lunch.

من غذا خورده‌ام.

تصویر یک عینک مطالعه روی چند کتاب

اکنون تصور کنید فیلمی را تماشا کرده‌اید و می‌خواهید به دوستتان بگویید که آن را قبلاً دیده‌اید. می‌توانید آن را با زمان حال کامل به شکل زیر بنویسید:

I have seen the moive before.

من قبلاً آن فیلم را دیده‌ام.

در این مثال، گوینده به این نکته اشاره دارد که عمل تماشا کردن فیلم در گذشته انجام شده است، اما ارتباط آن با زمان حال در این است که او همچنان فیلم را به یاد دارد و حتی می‌تواند درباره آن صحبت کند.

فعل زمان حال کامل با ساختار «have/has + p.p» ساخته می‌شود. «have» برای ضمایر فاعلی «I/you/we/they» و «has» برای ضمایر فاعلی «he/she/it» کاربرد دارد. اما تا اینجا مثال‌هایی که در تعریف زمان حال کامل ارائه شد، ساختار جملات مثبت را نشان می‌داد. اما جملات حال کامل در حالت منفی و سوالی نیز به کار می‌روند. برای جملات منفی هم از منفی‌کننده «not» استفاده می‌کنیم و آن را به فعل کمکی «have» اضافه می‌کنیم، مانند مثال زیر:

I haven’t seen our new teacher yet.

من هنوز معلم جدیدم را ندیده‌ام.

اما برای سوالی کردن جملات حال کامل باید با نحوه سوال ساختن در انگلیسی آشنا باشیم. به طور کلی سوال ساختن در زبان انگلیسی به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

  • سوال بله یا خیر (yes/No Question)
  • سوال با کلمه پرسشی (Wh-question)

برای زمان حال کامل، سوال بله یا خیر با جابه‌جا کردن فعل کمکی و فاعل ایجاد می‌شود. به مثال زیر دقت کنید تا در ادامه بتوانید نمونه سوال Present Perfect را بهتر درک کنید.

Have you finished work today?

امروز کارت را تمام کرده‌ای؟

و برای سوال ساختن با wh، کلمه پرسشی را ابتدای جمله می‌آوریم و در ادامه از همان ساختاری استفاده می‌کنیم که برای جملات سوالی بله یا خیر به کار بردیم. مثال زیر یک جمله سوالی wh برای زمان حال کامل است.

What have you done recently?

اخیراً چه کار کرده‌ای؟

اکنون که تا حدودی با زمان حال کامل آشنا شدیم، راحت‌تر می‌توانیم به سراغ نمونه سوال Present Perfect برویم. اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری درباره زمان حال کامل به دست بیاورید، توصیه می‌کنیم تا انتهای مطلب با ما همراه باشید، زیرا قرار است به طور کامل با ساختار جملات مثبت، منفی و سوالی حال کامل آشنا شویم و همچنین کاربردهای مختلف آن را بررسی کنیم.

همچنین می‌‌‌توانید برای مطالعه بیشتر، به مطلب گرامر Present Perfect را از مجله فرادرس مراجعه کنید. در این مطلب، به نکات در خصوص یادگیری این مبحث گرامری مهم اشاره شده است.

ساختار Present Perfect

تا به اینجای مطلب با ۱۰ نمونه سوال Present Perfect آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم ساختار آن را نیز یاد بگیریم و کاربردهای مختلف آن را بررسی کنیم. از «حال کامل» (Present Perfect) برای توصیف عملی استفاده می‌کنیم که در گذشته رخ داده و در همان زمان گذشته نیز کامل شده است، اما اثر آن تا به این لحظه باقی مانده است.

برای یادگیری دستور زبان انگلیسی و یادگیری زمان‌ها، مشاهده فیلم آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح A1 را از فرادرس توصیه می‌کنیم. لینک آن هم در ادامه آورده شده است.

به مثال زیر دقت کنید.

I have lost my keys.

من کلیدم را گم کرده‌ام.

این جمله نشان می‌دهد که گوینده در زمانی از گذشته کلیدش را گم کرده است. پس عمل در گذشته رخ داده است. او هنوز کلیدش را پیدا نکرده است و بنابراین اثرش را در زمان حال می‌توانیم ببینیم (نمی‌تواند در را باز کند).

تصویر کلیدی که روی زمین جلوی پای مردی افتاده

به فعل انگلیسی در جمله دقت کنید. ساختار فعل به صورت «have + lost» نوشته شده است. «have» به عنوان فعل کمکی و «lost» به عنوان فعل اصلی و به صورت «Past Participle» به کار رفته است. چون فاعل اول‌شخص مفرد است، از «have» استفاده شده است. اما برای ضمایر فاعلی «he/she/it» از «has» کمک می‌گیریم.

در جدول زیر صرف فعل حال کامل را برای جملات مثبت و با فعل «go» مشاهده می‌کنید.

صرف فعل «go» برای زمان حال کامل 
قسمت سوم فعل فعل ضمیر فاعلی
gone. have I
have You
has He
has She
has It
have We
have They

برای آشنایی بهتر با ساختار جملات حال کامل و تمرین نمونه سوال Present Perfect در ادامه به بررسی جملات مثبت، منفی و سوالی می‌پردازیم.

جملات مثبت

ساختار جملات مثبت را برای زمان حال کامل به صورت زیر تعریف می‌کنیم:

Subject + have/has + p.p + object

به چند مثال دقت کنید که برای جملات حال کامل در انگلیسی ساخته شده است و برای تمرین نمونه سوال Present Perfect مناسب است. ترجمه فارسی و تلفظ صوتی هر یک از مثال‌ها را نیز در ادامه مشاهده می‌کنید.

I have visited Paris twice.

من دو بار از پاریس دیدن کرده‌ام.

She has finished her homework.

او تکالیفش را انجام داده است.

They have just moved to a new house.

آن‌ها به تازگی به خانه جدیدی نقل‌مکان کرده‌اند.

We have already seen that movie.

ما قبلاً آن فیلم را دیده‌ایم.

He has learned to play the guitar.

او یاد گرفته که گیتار بزند.

جملات منفی

در مبحث نمونه سوال Present Perfect لازم است با ساختار جملات منفی نیز آشنا شویم. برای منفی کردن جملات حال کامل از منفی‌کننده «not» استفاده می‌کنیم و‌ آن را به فعل کمکی اضافه می‌کنیم. منفی‌کننده به دو شکل کامل «not» و کوتاه‌ «n’t» به کار می‌رود که به‌ترتیب برای موقعیت‌های رسمی و غیررسمی کاربرد دارد. بنابراین فرمول جملات منفی حال کامل را به دو شکل زیر می‌نویسیم:

Subject + have/have + not + p.p + object

Subject + haven’t/hasn’t + p.p + object

به مثال‌های زیر دقت کنید که همراه با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

I have not (haven’t) met her before.

من او را قبلاً ملاقات نکرده‌ام.

She has not (hasn’t) finished reading the book yet.

او خواندن کتاب را هنوز تمام نکرده است.

They have not (haven’t) cleaned the house today.

آن‌ها امروز خانه را تمیز نکرده‌اند.

He has not (hasn’t) visited his grandparents recently.

او اخیراً به دیدن خانواده‌اش نرفته است.

We have not (haven’t) completed the project.

ما پروژه را هنوز کامل نکرده‌ایم.

ارائه‌ای در سالن همایش

جملات سوالی

در ادامه مبحث نمونه سوال Present Perfect به بررسی جملات سوالی می‌پردازیم. جملات پرسشی در زبان انگلیسی به دو دسته بله یا خیر و سوال با wh تقسیم می‌شوند. برای سوالی کردن جملات حال کامل از دو فرمول زیر استفاده می‌کنیم که اولی برای سوال بله یا خیر و دومی برای سوال با wh است:

Have/Has + subject + p.p + object?

Wh-word + have/has + subject + p.p?

برای درک بهتر نمونه سوال Present Perfect مثال‌های زیر را بخوانید.

Have you ever traveled to Japan?

آیا شما به ژاپن سفر کرده‌اید؟

Has she finished her assignment?

آیا او تکالیفش را تمام کرده است؟

Have they seen the latest episode of the show?

آیا آن‌ها آخرین قسمت برنامه را دیده‌اند؟

Have we met before?

آیا ما قبلاً همدیگر را ملاقات کرده‌ایم؟

Has he called you this week?

آیا او این هفته با شما تماس گرفته است؟

یادگیری گرامر با فرادرس

تصویر فیلم‌های گرامر زبان انگلیسی در فرادرس
برای مشاهده مجموعه آموزش گرامر زبان انگلیسی از مقدماتی تا پیشرفته در فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

دستور زبان انگلیسی همواره یکی از مباحث چالش‌برانگیز بوده است و به همین دلیل زبان‌آموزان معمولاً به دنبال راه‌حلی برای یادگیری و ادامه این مسیر پرچالش هستند. عده‌ای سعی می‌کنند با تهیه کتاب به یادگیری این مبحث مهم ادامه دهند، درحالی‌که عده دیگر با دانلود اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی یا گوش دادن به پادکست‌های انگلیسی این مهارت مهم را بیاموزند.

اگر جزو آن دسته از زبان‌آموزانی هستید که از طریق مشاهده فیلم می‌خواهید به هدف خود برسید، به شما توصیه می‌کنیم فیلم‌های گرامر فرادرس را از دست ندهید. از ویژگی‌های خوب این فیلم‌های آموزشی این است که مباحث گرامری را در دسته‌بندی‌های مختلف در اختیار شما قرار داده است و یادگیری را به صورت مرحله به مرحله برای شما امکان‌پذیر می‌کند.

ازجمله مباحثی که در این فیلم‌های آموزشی پوشش داده می‌شوند، زمان‌های انگلیسی مانند زمان حال ساده، حال استمراری، حال کامل و انواع زمان‌های گذشته و‌ آینده است. همچنین مباحث پیشرفته‌تری مانند انواع جملات شرطی، جملات مجهول، نقل‌قول مستقیم و غیرمستقیم، حروف اضافه، اسم، فعل، صفت و… آموزش داده می‌‌شود.

برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش گرامر زبان انگلیسی در فرادرس روی لینک زیر کلیک کنید. این آموزش‌های برای سطوح مقدماتی، متوسط و پیشرفته تهیه شده است.

۱۰ نمونه سوال Present Perfect با پاسخ

در ادامه ۱۰ نمونه سوال Present Perfect را همراه با پاسخ در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌تواند به شما در یادگیری این زمان کمک زیادی بکند. اگر قصد دارید با گرامر زبان انگلیسی بیشتر آشنا شوید، توصیه می‌کنیم فیلم آموزش گرامر زبان انگلیسی سطح مقدماتی سطح A2 را از فرادرس مشاهده کنید که به مباحث مقدماتی گرامر می‌پردازد و به صورت مرحله به مرحله شما را با این مهارت آشنا می‌کند. لینک این آموزش در ادامه آورده شده است.

تمرین اول

در نمونه سوال Present Perfect گزینه درست را پیدا کنید.

1. I’ve had this car _______ years.

2. We’ve known each other ______ we were in school.

3. I haven’t eaten anything ______ this morning.

4. She hasn’t slept ______ two days.

5. I have wanted to be a writer ______ I was a child.

6. We’ve been together ______ over ten years.

7. I haven’t seen John _______ last July.

8. It hasn’t rained _____ a long time.

9. She’s worked in this bank _______ 25 years.

10. She’s worked in this bank ______ it first opened.

تمرین دوم

در نمونه سوال Present Perfect از شکل درست فعل استفاده کنید.

Q1: I (not / work) _______ today.

Answer: I have not worked today.

Q2: We (buy) _______ a new lamp.

Answer: We have bought a new lamp.

Q3: We (not / plan) ______ our holiday yet.

Answer: We have not planned our holiday yet.

Q4: Where (be / you) ______?

Answer: Where have you been?

Q5: He (write) ______ five letters.

Answer: He has written five letters.

Q6: She (not / see) ______ him for a long time.

Answer: She has not seen him for a long time.

Q7: (be / you) _______ at school?

Answer: Have you been at school?

Q8: School (not / start) _______ yet.

Answer: School has not started yet.

Q9: (speak / he) _______ to his boss?

Answer: Has he spoken to his boss?

Q10: No, he (have / not) _______ the time yet.

Answer: No, he has not had the time yet.

تصویر دختری در حال هل دادن یک ساعت بزرگ و یالای سرش نوشته شده Present Perfect Tense

تمرین سوم

جاهای خالی را با کلمات با فعل حال کامل پر کنید.

Q1: The students ______ a flight to Vienna. (to book)

Answer: The students have booked a flight to Vienna.

Q2: The cat ______ a mouse. (just/to catch)

Answer: The cat has just caught a mouse.

Q3: Jack and Brian _______ this picture. (just/to draw)

Answer: Jack and Brian have just drawn this picture.

Q4: He ______ his friends. (already/to invite)

Answer: He has already invited his friends.

Q5: Julia ______ a table with three columns. (just/to make)

Answer: Julia has just made a table with three columns.

Q6: My friends ______ the geography test. (to pass)

Answer: My friends have passed the geography test.

Q7: I _______ the rabbits. (just/to feed)

Answer: I have just fed the rabbits.

Q8: The baby hedgehogs ______ the water. You need to get more. (already/to drink)

Answer: The baby hedgehogs have already drunk the water. You need to get more.

Q9: The teacher _______ the keys, so he can’t open the door. (to lose)

Answer: The teacher has lost the keys, so he can’t open the door.

Q10: We _______ the worksheets. (already/to download)

Answer: We have already downloaded the worksheets.

تمرین چهارم

جاهای خالی را با فعل حال کامل یا گذشته ساده پر کنید.

Q1: ______ (you call) her yet? Yes, I _______ (phone) her at six, but she hasn’t answered so far.

Answer: Have you called her yet? Yes, I phoned her at six, but she hasn’t answered so far.

Q2: First we ______ (dinner) at our favourite restaurant, and then we ______ (go) to the cinema.

Answer: First we had dinner at our favourite restaurant, and then we went to the cinema.

Q3: When _______ (they meet) for the first time?

Answer: When did they meet for the first time?

Q4: I _______ (watch) his movie yesterday. It’s the best movie I _______ (ever see).

Answer: I watched his movie yesterday. It’s the best movie I have ever seen.

Q5: They _______ (not give) me any money since March.

Answer: They haven’t given me any money since March.

Q6: She ______ (write) a letter to her parents some days ago.

Answer: She wrote a letter to her parents some days ago.

Q7: Carol _______ (just pass) her English exam.

Answer: Carol has just passed her English exam.

Q8: My brother _______ (be) ill several times this year.

Answer: My brother has been ill several times this year.

Q9: _______ (you already pack) your suitcase?

Answer: Have you already packed your suitcase?

Q10: ________ your uncle? (you recently meet) Yes, I _______ (talk) to him last Monday when I saw him at the shopping center.

Answer: Have you recently met your uncle? Yes, I talked to him last Monday when I saw him at the shopping center.

Q11: _______ (she do) her homework yet? Yes, she ______ (do) it yesterday.

Answer: Has she done her homework yet? Yes, she did it yesterday.

Q12: She is bleeding because she ______ (cut) her finger.

Answer: She is bleeding because she has cut her finger.

Q13: _______ (they visit) the Taj Mahal when they ______ (stay) in India?

Answer: Did they visit the Taj Mahal when they stayed in India?

Q14: He _______ (go) to Brazil, but now he has _______ (come) back again.

Answer: He went to Brazil, but now he has come back again.

Q15: Dan ______ (bought) his car last March and _______ (sell) it yesterday.

Answer: Dan bought his car last March and sold it yesterday.

تصویر یک حباب که داخل آن نوشته شده Quiz

تمرین پنجم

جملات زیر را به زمان حال کامل تغییر دهید. این جملات ممکن است مثبت، منفی یا سوالی باشد.

Q1: (you / keep a pet for three years)

Answer: You’ve kept a pet for three years. 

Q2: (you / eat Thai food before)?

Answer: Have you eaten Thai food before?

Q3: (it / rain all day)?

Answer: Has it rained all day? 

Q4: (who / we / forget to invite)?

Answer: Who have we forgotten to invite?

Q5: (we / not / hear that song before)

Answer: We haven’t heard that song before.

Q6: (he / not / forget his books)

Answer: He hasn’t forgotten his books. 

Q7: (she / steal all the chocolate)

Answer: She’s stolen all the chocolate.

Q8: (I / explain it well)?

Answer: Have I explained it well?

Q9: (who / he / meet recently)?

Answer: Who has he met recently?

Q10: (how / we / finish already)?

Answer: How have we finished already?

Q11: (he / study Latin)

Answer: He’s studied Latin. 

Q12: (I / know him for three months)

Answer: I’ve known him for three months.

Q13: (where / you / study Arabic)?

Answer: Where have you studied Arabic?

Q14: (what countries / they / visit in Europe)?

Answer: What countries have they visited in Europe?

Q15: (he / hurt his leg)

Answer: He’s hurt his leg.

Q16: (she / leave her phone in a taxi)

Answer: She’s left her phone in a taxi.

Q17: (we / not / lose our tickets)

Answer: We haven’t lost our tickets.

Q18: (she / call her mother)?

Answer: Has she called her mother?

Q19: (he / take a taxi)?

Answer: Has he taken a taxi?

Q20: (She / go / to the library today)

Answer: She’s gone to the library today.

علامت سوال وسط یک پازل

تمرین ششم

در جملات زیر یک اشتباه وجود دارد. آن را پیدا و اصلاح کنید.​

Q1: They has gone to the park yesterday.

Answer: They went to the park yesterday.

Q2: She has worked at this company for three years.

Answer: She has worked at this company for three years.

Q3: I haven’t finished my homework yet.

Answer: I haven’t finished my homework yet. 

Q4: We have gone to the beach last weekend.

Answer: We went to the beach last weekend. 

Q5: He already seen that movie twice.

Answer: He has already seen that movie twice.

Q6: I have never be to that restaurant before.

Answer: I have never been to that restaurant before.

Q7: They have live in this neighborhood for ten years.

Answer: They have lived in this neighborhood for ten years. 

Q8: She didn’t has visited her grandparents in months.

Answer: She hasn’t visited her grandparents in months.

Q9: He hasn’t wrote the email to his boss yet.

Answer: He hasn’t written the email to his boss yet.

Q10: We have went to that museum many times before.

Answer: We have gone to that museum many times before.

Q11: I hasn’t seen my cousins since last year.

Answer: I haven’t seen my cousins since last year.

Q12: We didn’t has eaten anything all day.

Answer: We haven’t eaten anything all day.

Q13: She is been to the gym three times this week.

Answer: She has been to the gym three times this week.

Q14: They have build a new house in the countryside.

Answer: They have built a new house in the countryside.

Q15: He has saw that film many times before.

Answer: He has seen that film many times before.

تصویر یک کتابخانه با کتاب‌های زیاد داخل آن

تمرین هفتم

جاهای خالی را با توجه به کلمه داخل پرانتز با زمان حال کامل یا حال کامل استمراری پر کنید.

Q1: I _______ (cycle) and my legs are really tired now.

Answer: I‘ve been cycling and my legs are really tired now.

Q2: I’m sorry I’m late, ______ (wait) for a long time?

Answer: I’m sorry I’m late, have you been waiting for a long time?

Q3: How long ______ (know) Peter?

Answer: How long have you known Peter?

Q4: Somebody ______ (eat) my cookies. There are none left.

Answer: Somebody has eaten my cookies. There are none left.

Q5: Somebody ______ (eat) my cookies. There are very few left.

Answer: Somebody has eaten my cookies. There are very few left.

Q6: How many books ______ (write)?

Answer: How many books has she written?

Q7: She must be tired. She _______ (write) all afternoon.

Answer: She must be tired. She has been writing all afternoon.

Q8: I _______ (read) all afternoon. I ______ (read) 5 chapters.

Answer: I have been reading all afternoon. I have read 5 chapters.

Q9: I think I _______ (like) chocolate since I was born.

Answer: I think I‘ve liked chocolate since I was born.

Q10: They ______ (travel) for months, and they ______ (visit) three countries so far.

Answer: They have been traveling for months, and they have visited three countries so far.

تمرین هشتم

جاهای خالی را با یکی از قیدهای داخل کادر متنی پر کنید.

Q1: Have you ______ been to London?

No, I’ve ______ been there.

Answer: Have you ever been to London?

No, I’ve never been there.

Q2: I haven’t been to London _______.

Answer: I haven’t been to London yet.

Q3: I’ve ______ taken my English quiz. It was really easy. 

Answer: I’ve just taken my English quiz. It was really easy. 

Q4: Have you done your English quiz _____?

Answer: Have you done your English quiz yet?

Q5: How are the plans for this weekend party?

Well, We’ve only bought the snacks ______.

Answer: How are the plans for this weekend party?

Well, We’ve only bought the snacks so far.

Q6: Has Sandra ______ eaten sushi?

No, She hasn’t _______ tried it!

Answer: Has Sandra _______ eaten sushi?

No, She hasn’t ever tried it!

Q7: You look different! What have you done?

I’ve _______ had my hair cut.

Answer: You look different! What have you done?

I’ve just had my hair cut.

Q8: I’ve met half of the staff _______.

Answer: I’ve met half of the staff so far.

Q9: Teacher Raúl has _______ met one-fifth of The Spice Girls. He’s missing 4 girls.

Answer: Teacher Raúl has already met one-fifth of The Spice Girls. He’s missing 4 girls.

Q10: Teacher Raúl has met one-fifth of The Spice Girls _______. He’s missing 4 girls.

Answer: Teacher Raúl has met one-fifth of The Spice Girls so far. He’s missing 4 girls.

Q11: Teacher Raúl has ______ bought a new computer because the old one stopped working.

Answer: Teacher Raúl has just bought a new computer because the old one stopped working.

Q12: Kenny has _______ died 126 times in the South Park franchise.

Answer: Kenny has already died 126 times in the South Park franchise.

Q13: Have you ______ eaten?

Yes, I’ve ______ eaten, 1 minute ago!

Answer: Have you already eaten?

Yes, I’ve just eaten, 1 minute ago!

تصویر یک ساعت شنی که روی میز است

تمرین نهم

جاهای خالی را با فعل حال کامل پر کنید.

Q1: I ______ Jack since childhood. (to know)

Answer: I have known Jack since childhood.

Q2: He ______ in this village since 1995. (to live)

Answer: He has lived in this village since 1995.

Q3: Adam _______ English since May. (to study)

Answer: Adam has studied English since May.

Q4: She ______ a teacher for a long time. (to be)

Answer: She has been a teacher for a long time.

Q5: They ______ already ______ him. (to see)

Answer: They have already seen him.

Q6: We _______ the problem. (to solve)

Answer: We have solved the problem.

Q7: Chris _______ from work. (to come back)

Answer: Chris has come back from work.

Q8: The teacher _______ the grammar rule. (to explain)

Answer: The teacher has explained the grammar rule.

Q9: I _____ already ______ my teeth. (to brush)

Answer: I have already brushed my teeth. 

Q10: Students _______ already ______ this book. (to read)

Answer: Students have already read this book.

تمرین دهم

با توجه به کلماتی که زیر آن‌ها خط کشیده شده است، با کلمه پرسشی سوال بسازید.

Q1: She has visited the museum several times.

Answer: How many times has she visited the museum? 

Q2: They have lived in this city since 2010.

Answer: How long have they lived in this city?

Q3: He has bought a new car recently.

Answer: What has he bought recently?

Q4: We have been to that restaurant before.

Answer: Where have you been before? 

Q5: The children have finished their homework.

Answer: What have the children finished?

Q6: She has worked here for five years.

Answer: How long has she worked here?

Q7: I have seen that movie three times.

Answer: How many times have you seen that movie?

Q8: They have traveled to Japan.

Answer: Where have they traveled?

Q9: He has lost his keys again.

Answer: What has he lost again?

Q10: We have met the new manager.

Answer: Who have you met?

کاربرد Present Perfect

یکی از مواردی که به شما در پاسخ دادن به نمونه سوالات Present Perfect کمک می‌کند، آشنایی با کاربرد این زمان است. برای مطالعه آشنایی بیشتر با این زمان انگلیسی و سایر زمان‌های پایه و کاربردی، مطالعه فیلم گرامر مقدماتی زبان انگلیسی سطح A2 را از فرادرس به شما پیشنهاد می‌کنیم. لینک‌ آن هم در ادامه آورده شده است.

کاربردهای زمان حال کامل را می‌توانیم در موارد زیر خلاصه کنیم:

  • برای اشاره به عملی که در زمان گذشته انجام شده و در همان زمان گذشته تمام شده است، اما اثر آن تا به این لحظه باقی مانده است:

I have already eaten breakfast.

من خیلی وقت پیش صبحانه خورده‌ام.

  • برای اشاره به عملی که در زمان گذشته شروع شده است، اما تا به این لحظه همچنان ادامه دارد:

I have started to learna ne language.

من یادگیری زبان جدیدی را شروع کرده‌ام. 

(همچنان هم این یادگیری ادامه دارد.)

They have been married for ​6 years.

آن‌ها ۶ سال است که ازدواج کرده‌اند.

  • ​برای گزارش دادن یا اطلاع‌رسانی درباره اتفاقی که اخیراً رخ داده است:

Nancy has won big prize!

«نانسی» برنده جایزه بزرگی شده است!

Have you heard the news? Jogn has got promoted.

خبر را شنیده‌ای؟ «جان» ترفیع گرفته است.

  • برای بیان تجربیاتی که در زندگی کسب کرده‌ایم:

I have seen the Eiffel Tower twice.

من دو بار برج ایفل را دیده‌ام.

We’ve never missed a flight fortunately.

خوشبختانه ما هیچ‌وقت از پرواز جا نمانده‌ایم.

  • برای صحبت کردن درباره عملی که در زمان گذشته رخ داده و تا به این لحظه بارها و بارها تکرار شده است:

He has visited Louvre Museum several times.

او چندین بار به دیدن‌ موزه لوور پاریس رفته است.

  •  برای توصیف عملی که چند لحظه پیش تمام شده است:

She has just finished her homework.

او همین چند لحظه پیش تکالیفش را تمام کرد.

My sister has just come home.

خواهرم همین چند لحظه پیش به خانه آمد.

تصویر سه زن که هدفون دارند و مشغول کار پشت سیستم‌شان هستند

قیدهای زمان Present Perfect

همان‌طور که برای سایر زمان‌های انگلیسی از قیدهای زمان مشخصی استفاده می‌کنیم، برای زمان حال کامل نیز این مورد صدق می‌کند. قید زمان نیز مانند فعل انگلیسی، یکی از مشخصه‌های زمان‌های انگلیسی است و به کمک آن‌‌ها می‌توانیم زمان جمله را تشخیص دهیم.

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس به طور کامل درباره قیدهای زمان حال کامل صحبت کردیم و کاربردهای هر یک را بررسی کردیم. برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک مربوطه مراجعه کنید.

معمولاً برای زمان حال کامل، قیدهای زمان را در آخر جمله می‌آوریم. بنابراین، فرمول کلی آن را می‌توانیم به صورت زیر تعریف کنیم:

Subject + auxiliary verb have/has + participle form of the verb + complement + adverb

در جدول زیر می‌توانید مهم‌ترین قیدهای زمان حال کامل را مشاهده کنید.

قیدهای زمان حال کامل
recently just already
never ever lately
for since so far

نکته: از قیدهای تکرار (Adverbs of Frequency) نیز می‌توانیم برای توصیف زمان حال کامل در انگلیسی کمک بگیریم. در این حالت آن‌ها را قبل از فعل اصلی می‌آوریم، به‌جز «lately» و «yet».

به چند مثال زیر دقت کنید تا با یادگیری جایگاه آن‌ها در جملات انگلیسی بتوانید به نمونه سوالات Present Perfect پاسخ دهید.

I have always enjoyed learning new languages.

من همیشه از یادگیری زبان‌های جدید لذت برده‌ام.

She has never missed a single class this semester.

او هیچ‌وقت یک جلسه از کلاسش را در این ترم غیبت نکرده است.

We have frequently visited the museum in our town.

ما به طور مکرر در شهرمان از موزه دیدن کرده‌ایم.

They have often completed their assignments on time.

آن‌ها اغلب تکالیفشان را به‌موقع کامل کرده‌اند.

He has rarely traveled outside of the country.

او به ندرت به خارج از کشور سفر کرده است.

قیدهای Present Perfect در جملات مثبت

برای تمرین نمونه سوال Present Perfect لازم است جایگاه قیدهای حال کامل را یاد بگیریم. در جملات مثبت حال کامل، معمولاً قید زمان را یا انتهای جمله می‌آوریم یا آن را بین فعل کمکی و اصلی قرار می‌دهیم. برای درک بهتر نقش این قیدها در جمله و پاسخ دادن به نمونه سوالات Present Perfect می‌توانید مثال‌های زیر را مرور کنید که با ترجمه فارسی و تلفظ صوتی در اختیار شما قرار گرفته است.

Amy has just finished her homework. She’s so happy about it because she can watch her favorite TV show now.

«امی» همین چند لحظه پیش تکالیفش را تمام کرد. او از این بابت خیلی خوشحال است، چون حالا می‌تواند برنامه تلویزیونی محبوبش را تماشا کند.

I’ve already seen this movie. It’s boring.

خیلی وقت است که این فیلم را دیده‌ام. خسته‌کننده است.

Andy has recently finished his university studies. He’s working on his thesis.

«اندی» اخیراً تحصیلات دانشگاهی خود را تمام کرده است. او در حاضر مشغول کار کردن روی پایان‌نامه‌اش است.

Tommy has played a lot of video games lately.

«تامی» اخیراً بازی‌های کامپیوتری زیادی انجام داده است.

قیدهای Present Perfect در جملات منفی

همان‌طور که اشاره شد، در مبحث نمونه سوالات Present Perfect، قیدهای زمان اهمیت زیادی دارند. نه‌تنها در جملات مثبت، که در جملات منفی هم از قیدهای زمان استفاده می‌کنیم. در این حالت، معمولاً قید زمان را در انتهای جمله قرار می‌‌دهیم، مانند مثال‌‌های زیر:

My brother hasn’t finished his breakfast yet. Don’t take the salt away, please.

برادرم هنوز صبحانه‌اش را تمام نکرده است. نمک را برندار لطفاً.

I’m afraid I haven’t seen Dorothy lately. I’m sorry.

متأسفم من اخیراً «دورتی» را ندیده‌ام. شرمنده.

Jackson has never seen a scary movie. Can you believe it?

«جکسون» هیچ‌وقت فیلم ترسناک ندیده است. باورت می‌شود؟

​قیدهای Present Perfect در جملات سوالی

از قید زمان حال کامل برای سوالی کردن جملات نیز استفاده می‌کنیم. در این حالت، معمولاً بین فاعل و فعل اصلی قرار می‌گیرد. اما این درمورد تمام قیدهای زمان حال کامل صدق نمی‌کند. برای مثال، «lately» جزو آن دسته از قیدهایی است که در انتهای جملات سوالی قرار می‌گیرد.

در این نوع جملات، قید زمان «ever» کاربرد بیشتری دارد و زمانی به کار می‌رود که می‌خواهیم از کسی بپرسیم تا به حال آن کار را انجام داده است یا نه. به مثال‌های زیر دقت کنید و جایگاه آن‌ها را برای نمونه سوالات Present Perfect تمرین کنید.

همچنین اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری درباره قیدهای زمان در انگلیسی و زمان حال کامل به دست بیاورید، مشاهده فیلم آموزش گرامر کتاب Grammar in Use سطح پیشرفته از فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم که لینک آن در ادامه آورده شده است.

Have you ever considered working as a teacher?

تا حالا به کار کردن به عنوان یک معلم فکر کرد‌ه‌ای؟

Has Sam already come back from the store? It’s getting dark.

خیلی وقت است که «سام» از فروشگاه برگشته است؟ هوا دارد تاریک می‌شود.

Have you watched the news lately? The lost schoolboys finally appeared, and they were fine.

اخیراً اخبار را دیده‌ای؟ بچه‌مدرسه‌ای‌هایی که گم شده بودند، بالاخره پیدا شدند و همگی حالشان خوب است.

Haven’t you found a new job yet? They’re needing people at Macy’s.

هنوز شغل جدیدی پیدا نکرده‌ای؟ آن‌ها به افرادی در فروشگاه زنجیره‌ای «میسی» نیاز دارند.

تقویت زبان انگلیسی با فرادرس

یکی از راه‌های تقویت زبان انگلیسی یادگیری مهارت‌های زبانی است. برای این منظور فرادرس فیلم‌های آموزشی تهیه کرده است و مباحث متنوعی را پوشش می‌دهد. از سطوح مقدماتی تا پیشرفته می‌توانید با این آموزش‌ها همراه باشید و یادگیری را شروع کنید. ادامه این مسیر بدون شک با چالش‌هایی همراه خواهد بود و شما به عنوان فردی که قرار است در این مسیر با پشتکار قدم بردارید، می‌توانید با مشاهده این فیلم‌های آموزشی، به صورت گام به گام و تدریجی، مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید.

در فرادرس فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی به صورت دسته‌بندی‌شده در اختیار زبان‌آموزان قرار می‌گیرد و مباحث گرامری متعددی را از زمان‌های انگلیسی گرفته تا آشنایی با انواع اسم، صفت، قید، حرف اضافه و مواردی از این قبیل در بر می‌گیرد. به منظور یادگیری این فیلم‌ها روی لینک زیر کلیک کنید.

تصویر فیلم مجموعه آموزش زبان انگلیسی در فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش زبان انگلیسی از فرادرس روی تصویر کلیک کنید.

جدول جمع‌بندی زمان حال کامل در انگلیسی

در این مطلب با ۱۰ نمونه سوال Present Perfect آشنا شدیم که همراه با پاسخ در اختیار شما قرار گرفته بود. همچنین برای درک بهتر، ساختار و کاربرد حال کامل در انگلیسی را نیز بررسی کردیم تا بهتر بتوانید به سوال‌ها پاسخ دهید. در بخش نهایی و در جدول جمع‌بندی خلاصه‌ای از کاربردهای گرامر Present Perfect را در اختیار شما قرار داده‌ایم که می‌توانید مرور کنید.

کاربردهای زمان حال کامل در انگلیسی

(Present Perfect Tense)

کاربرد توضیح مثال
۱. برای توصیف زمان نامشخصی در گذشته عمل در گذشته اتفاق افتاده است، اما زمان دقیق مهم نیست یا اشاره‌ای به آن نشده است.

I have visited Paris.

She has already finished her homework.

۲. برای توصیف عملی در گذشته و ارتباط آن با زمان حال عمل در گذشته رخ داده ولی ردی از خود در زمان حال به جا گذاشته است.

I have lost my keys (I still don’t have them).

He has broken his leg (and it’s still injured).

۳. برای توصیف تکرار عمل برای صحبت کردن درباره عملی که بارها و بارها در گذشته رخ داده و تا زمان حال تکرار شده است.

They have visited this museum three times.

She has read that book several times.

۴. برای بیان تجریبات زندگی برای صحبت کردن درباره تجربه‌های گذشته یا دستاوردهایی که در گذشته حاصل شده است، اما زمان آن‌ها مشخص نمی‌شود.

I have met many famous people.

Have you ever tried sushi?

۵. برای توصیف تداوم عمل تا زمان حال برای صحبت کردن درباره عملی که در گذشته رخ داده و تا زمان حال ادامه دارد. اغلب با حرف اضافه «since» و «for» همراه می‌شود.

I have lived here for 10 years.

They have worked at this company since 2010.

۶. برای بیان اتمام عمل در چند لحظه پیش برای توصیف عملی به کار می‌رود که همین چند لحظه پیش اتفاق افتاده است. اغلب با «just» همراه می‌شود.

I have just finished my dinner.

They have just arrived.

۷. برای توصیف انتظارات ناتمام برای بیان چیزی که انتظار می‌رود هنوز اتفاق نیفتاده باشد. اغلب با «yet» همراه می‌شود.

She hasn’t called me yet.

Have you finished the report yet?

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش گرامر زبان انگلیسی – به زبان ساده» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

source

توسط expressjs.ir