نحوه محاسبه مرخصی بین تعطیلی

مرخصی بین تعطیلی چطور محاسبه‌ می‌شود؟

یکی از حقوق و مزایایی که نیروی کار به عنوان یکی از ارکان تولید در اقتصاد کشور از آن برخوردار‌ می‌شود مرخصی است. کارکنان با استفاده از مرخصی‌ می‌توانند به استراحت بپردازند و انرژی خود را بازیابی کنند تا به این ترتیب بهره وری خود را در محیط کار بهبود دهند. مرخصی نیز انواع مختلفی دارد و دارای قوانین و مقررات متفاوتی در صنعت و قراردادکاری است. یکی از انواع مرخصی مربوط به مرخصی بین تعطیلی است که خیلی از کارکنان تازه استخدام شده در مورد نحوه محاسبه آن سوالاتی در ذهن دارند. اگر شما نیز‌ می‌خواهید بدانید مرخصی بین تعطیلی چطور محاسبه‌ می‌شود پیشنهاد‌ می‌کنیم تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

مرخصی چیست؟

مرخصی به معنی روزهایی است که کارفرمایان به کارمندان خود اجازه‌ می‌دهند تا برای روزها و یا ساعت هایی در سر کار خود حاضر نشوند. کارکنان با استفاده به جا از روزهای مرخصی قانونی خود‌ می‌توانند بین کار شخصی و زندگی کاری خود تعادل ایجاد کنند و هر دو را به بهترین شکل ممکن ادامه دهند. از این رو موضوع مرخصی بسیار حائز اهمیت است. مرخصی انواع مختلفی دارد و دارای انواع با حقوق و بدون حقوق است. مطابق قراردادکاری، کارمندان‌ می‌توانند در ماه و سال از انواع مرخصی استفاده نمایند.

انواع مرخصی

خیلی از کارمندان با انواع مرخصی که‌ می‌توانند در حوزه کاری خود از آن‌ها استفاده کنند بی اطلاع هستند. از جمله انواع مرخصی در قانون کار‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

مرخصی استحقاقی

بر اساس ماده ۶۴ قانون کار، کارمندان‌ می‌توانند در هر ماه ۲و۵ روز مرخصی داشته باشند. این عدد معادل ۲۶ روز یا ۱۹۲ ساعت در سال است. یعنی کارمندان و کارگران‌ می‌توانند ۲۶ روز مرخصی با حقوق در سال داشته باشند. البته در مشاغل سخت تر مرخصی استحقاقی ۵ هفته در سال یا ۳ روز در ماه است.

مرخصی استعلاجی

مطابق ماده ۷۴ قانون کار و ۵۹ قانون تامین اجتماعی نوعی دیگری از مرخصی به نام مرخصی استعلاجی وجود دارد. این نوع مرخصی با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزء سوابق کار و بازنشستگی محسوب‌ می‌شود. کارکنان از این مرخصی به دلیل بیماری و یا برای درمان بیماری‌ می‌توانند استفاده کنند.

مرخصی بدون حقوق

بر اساس ماده ۷۲ قانون کار، کارمندان در صورت نیاز‌ می‌توانند درخواست مرخصی بدون حقوق داشته باشند. حداکثر زمان جهت استفاده از مرخصی بدون حقوق ۲ سال خواهد بود و قرارداد به صورت تعلیق درمی آید. از این نوع مرخصی‌ می‌توان در مواردی مانند تحصیل، انجام سفرهای طولانی، امور شخصی، گرفتاری‌های خانوادگی و گذراندن دوره آزمایشی برای کار جدید استفاده نمود.

مرخصی بدون حقوق

مرخصی بارداری برای مادران و پدران

مرخصی بارداری از پراهمیت‌‌ترین نوع مرخصی برای کارمندان خانم است. مدت زمان این نوع مرخصی برای زنان شاغل در بخش‌های دولتی و غیر دولتی ۹ ماه تمام است و حقوق این ایام توسط سازمان تامین اجتماعی پرداخت‌ می‌گردد. همسران زنان شاغل نیز‌ می‌توانند از دو هفته مرخصی اجباری به غیر از مرخصی‌های استحقاقی از زمان تولد نوزاد خود استفاده کنند.

مرخصی شیردهی برای بانوان کارمند

بر اساس ماده ۶ قانون ترویج تغذیه نوزاد با شیر مادر ، بانوان کارمند‌ می‌توانند برای دو سال و به مدت یک ساعت از مرخصی ساعتی برای شیر دادن به نوزاد خود بهره مند شوند. لازم به ذکر است که مادران دارای نوزاد دوقلو از مرخصی شیردهی دوبرابر برخوردار‌ می‌شوند.

مرخصی ازدواج و فوت اقوام درجه یک

بر اساس ماده ۷۳ تمامی کارمندان و کارگردان در صورت ازدواج‌ می‌توانند از سه روز مرخصی استفاده کنند. همچنین در مواردی مانند فوت اقوام درجه یک مانند همسر، پدر، مادر و فرزندان‌ می‌توانند سه روز مرخصی با حقوق بگیرند که امکان انتقال زمان آن به روز دیگری امکان پذیر نیست.

مرخصی ساعتی

مرخصی ساعتی نیز نوعی مرخصی استحقاقی است و کارمندان‌ می‌توانند به جای یک روز کامل ساعاتی را مرخصی بگیرند. کارمندان‌ می‌توانند حداکثر ۱۶ ساعت در ماه از این نوع مرخصی استفاده کنند و اگر هر بار مرخصی به ۸ ساعت برسد یک روز کامل محسوب‌ می‌شود.

مرخصی حج

تمامی کارمندان‌ می‌توانند در طی مدت زمان کاری خود برای ادای فرضیه واجب حج به مدت یک ماه مرخصی استحقاقی دریافت کنند. لازم به ذکر است که هر فرد تنها یک بار‌ می‌تواند به مدت ۳۰ روز مرخصی حج بگیرد.

مرخصی تحصیلی

مرخصی تحصیلی نیز نوعی دیگری از مرخصی پیش بینی شده در قانون کار است. کارمندان‌ می‌توانند از این نوع مرخصی برای طی نمودن دوره تحصیلی خود به مدت دو سال استفاده نمایند. لازم به ذکر است که این مدت با توافق کارفرما‌ می‌تواند ۲ سال دیگر تمدید شود.

مرخصی بین تعطیلی

مرخصی بین تعطیلی

یکی دیگر از انواع مرخصی، مرخصی بین تعطیلی است و بین روزهای تعطیل رسمی معمولا اتفاق‌ می‌افتد. به عنوان مثال اگر بعد از تعطیلی جمعه، یکشنبه و دوشنبه هم تعطیل رسمی باشند و کارمندی بخواهد شنبه در محل کار خود حضور نیابد‌ می‌تواند از مرخصی بین تعطیلی استفاده کند که جزء مرخصی استحقاقی کارمند محسوب‌ می‌شود و از آن کسر‌ می‌گردد . از این رو کارفرما هنگام ارسال لیست بیمه تعداد روزهای مرخصی استحقاقی فرد را در نظر‌ می‌گیرد.

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار

نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار

یکی از موارد مهمی که در خصوص حقوق و دستمزد وجود دارد نحوه محاسبه مرخصی در قانون کار است. در واقع مهم‌‌ترین محاسبات بخش مالی درهر شرکتی مربوط به پرداخت حقوق و مزایای کارکنان است. محاسبه هر یک از انواع مرخصی در قانون کار به صورت جداگانه انجام‌ می‌شود، زیرا هر یک دارای فرمول متفاوتی هستند. به عبارتی یک فرمول خاص برای محاسبه مرخصی کارکنان وجود ندارد و شرکت‌ها‌ می‌توانند برای محاسبه دقیق آن از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده کنند. این نرم افزار یک ماژول در محصول صدگان است که شرکت‌ها با استفاده از آن به راحتی‌ می‌توانند وضعیت محاسبه حقوق، مالیات و بیمه کارکنان خود را ارزیابی کنند. برای تهیه این نرم افزار و کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن‌ می‌توانید به وب سایت صدگان مراجعه کنید و با کارشناسان فروش این مجموعه ارتباط برقرار کنید.

source

توسط expressjs.ir