به اعتقاد عضو هیات علمی دانشگاه تهران هوش‌ مصنوعی از علوم پایه است و اولین گام برای توسعه آن ایجاد تئوری‌های مرتبط با آن خواهد بود و از این طریق می‌توانیم صاحب این فناوری شویم، در غیر این صورت مقلد هستیم.

به گزارش ایسنا، دکتر علی اکبر موسوی موحدی، عضو هیات علمی دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران علوم پایه را تنها محدود به یکسری حوزه‌ها ندانست و گفت: علوم پایه یک حوزه معرفتی است که شامل ترکیبی از حوزه‌های شیمی، فیزیک، زیست شناسی و ریاضی و زمین شناسی می‌شود تا ما وارد نامرئی‌ها شویم و گوهرهایی را پیدا کنیم و در اختیار سایر حوزه‌ها قرار دهیم.

وی با بیان اینکه این مفهوم علوم پایه در کشور ما جاری نیست، اظهار کرد: در کشور ما علوم پایه را جدا از رشته‌های دیگر می‌بینیم و حتی به قالب مدرن آن هم توجه نداریم، به این معنا که دنیای بزرگ علم با جریان‌های امروز فضای مجازی پیوند دارد که بنیانگذار آن نیز علوم پایه است.

موسوی موحدی با بیان اینکه طراحان ابزارهای الکترونیک موجود در زندگی ما مانند گوشی‌های همراه ۶ جایزه نوبل را از آن خود کرده‌اند، یادآور شد: ۴ مورد این جوایز در حوزه فیزیک و دو مورد در حوزه شیمی بوده است و به تدریج تبدیل به این ابزارها شده است. محققان، علم را از نامرئی‌ها به دست می‌آورند.

این عضو هیات علمی دانشگاه تهران اینترنت را نمونه دیگر ذکر کرد که مبتنی بر صفر و یک است و اضافه کرد: در آینده کامپیوترها مبتنی بر کوانتوم خواهند بود و پردازش ما را پر سرعت می‌کنند. همه اینها زایش علوم پایه است، ولی دیده نمی‌شود.

وی علوم پایه را علومی دانست که دیده نمی‌شود، ولی موجب توسعه کشورها می‌شود و خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم به سمت فناوری‌های نوظهور مانند کوانتوم و هوش مصنوعی و غیره برویم، علوم پایه نقش اصلی را دارد. چون زایش این علوم، از علوم پایه است.

موسوی موحدی زایش هوش‌ مصنوعی را از علوم پایه دانست و اولین گام برای توسعه آن را ایجاد تئوری های مرتبط با آن عنوان کرد و گفت: از این طریق می توانیم صاحب این فناوری شویم، در غیر این صورت مقلد هستیم.

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم پایه های جدیدی در هوش مصنوعی ایجاد کنیم، باید به پایه‌های علوم پایه آن متمرکز شویم که این علوم پایه هم شامل ریاضیات و هم سایر رشته‌های معرفتی می‌شود.

انتهای پیام

source

توسط expressjs.ir