1
مانند سایر نقاط جهان، در ترکیه نیز کارآفرینان با مسائل و مشکلات زیادی روبرو هستند… علاوه بر مشکلات مشترک، هر شرکت برنامهها و دغدغههای خاص خود را نیز دارد. اینجا به سوالاتی که رهبران به دنبال یافتن پاسخ آنها هستند، نگاهی میاندازیم:

NİYAZİ ÖNEN
نیازی اونن
رئیس هیئت مدیره داردانل
«در حال حاضر بیشتر به افزایش دستمزدها فکر میکنم. در حال بحث هستیم که آیا باید به کارکنان با یقه سفید و یقه آبی افزایش حقوق بدهیم یا خیر. آیا الان زمان مناسبی برای این کار است یا باید تا پایان سال صبر کنیم؟ در عین حال، ما سیاستهای دولت و دیگر نهادهای خصوصی را نیز دنبال میکنیم.»

OĞUZHAN ATAY
اوغوزهان آتای
مؤسس BillionToOne
«دغدغههای ما بیشتر به آمریکا مربوط میشود. بنابراین به مسائل مختلفی فکر میکنیم و به دنبال یافتن پاسخهای درست هستیم. تمرکز اصلی من بر روی دریافت تأییدیه ‘MolDx Medicare’ (آزمایش تشخیص مولکولی) و تحقیقات بالینی مورد نیاز برای آن است. چون ۷۰ درصد درآمد ما از آزمایشهای مربوط به سرطان به این تأییدیه بستگی دارد. همچنین موضوع حاشیه سود ناخالص نیز برای ما اهمیت زیادی دارد.»

GAMZE ÇUHADAROĞLU
گمزه چهادراوغلو
رئیس هیئت مدیره Koroplast
«در دوران کنونی، نوآوری و تحول دیجیتال به یکی از اولویتهای اصلی دنیای کسبوکار ترکیه تبدیل شده است. کارهای نوآورانه در زمینههایی مانند توسعه محصولات و خدمات جدید، بهینهسازی فرآیندها، تحلیل دادهها و استفاده از هوش مصنوعی، مدلهای کسبوکار را دگرگون کردهاند. به این ترتیب، شرکتها سعی دارند با رقابت فزاینده و تغییر انتظارات مصرفکنندگان مقابله کنند.»

PIRIL YAMANTÜRK
پیرل یامانتورک
رئیس هیئت مدیره Mirage Park
«شرایط اقتصادی نامتعادل کنونی، دیگر فقط ترکیه را تحت تأثیر قرار نمیدهد، بلکه کل اقتصاد جهانی را نیز تحت فشار گذاشته است. جنگها و تحریمهای ناشی از مواضع سیاسی اقتصاد را بیشتر غیرقابل پیشبینی کردهاند. در این شرایط به عنوان یک فعال در صنعت گردشگری، درباره فرآیندها و بودجه سرمایهگذاریها فکر میکنم و به دنبال پاسخ به این سوال هستم که اوضاع به کدام سمت پیش خواهد رفت.»

ÜMİT NURİ YILDIZ
اومیت نوری ییلدیز
مدیرعامل هلدینگ آلارکو
«به عنوان یک هلدینگ که امسال هفتادمین سالگرد خود را جشن میگیرد، با مسئولیت سنگینی برای ایجاد آیندهای پایدار مواجه هستیم و بخش زیادی از وقت خود را به پروژههای تحول و سرمایهگذاریهای جدید اختصاص میدهیم. به ویژه در حال برنامهریزی برای سرمایهگذاریهایی هستیم که شامل ‘انتقال فناوری’ به کشورمان میشود و قدرت رقابتی ما را افزایش میدهد. همچنین به دقت تحولات اقتصاد کلان در جهان و ترکیه، تصمیمات اتخاذ شده و قیمتهایی که بر حوزههای فعالیت ما مانند انرژی تأثیر مستقیم دارند را دنبال میکنیم.»

ESRA ÖGE
اسرا اوگه
مدیرعامل Medisa
«صنعت بیمه از بسیاری جهات با سایر حوزههای کسبوکار متفاوت است. شاید بزرگترین تفاوت در فرآیندهای عملیاتی مدیریت هزینهها باشد. در بسیاری از صنایع، ابتدا هزینه ایجاد میشود و سپس فروش با توجه به آن هزینه انجام میشود. اما در بیمه، ابتدا فروش انجام میشود و سپس هزینهها مشخص میشوند. بنابراین پیشبینی در صنعت ما بسیار حیاتی است. شرایط اقتصادی کنونی در ترکیه، محیط تورم بالا و دشواریهای پیشبینی، تأثیر خود را بر نرخهای بیمه درمان خصوصی گذاشته است. با وجود افزایش حق بیمهها، تعداد بیمهشدگان نیز افزایش یافته است. همانطور که همیشه میگوییم، ‘نرخ نفوذ همچنان پایین است’ و این فرصتی بزرگ برای این صنعت است. اما در این میان، مسئولیت بزرگی بر عهده بازیگران صنعت است. باید با این دیدگاه به محصولات فعلی خود نگاه کنیم و همچنین محصولات جدیدی برای گروههای درآمدی مختلف توسعه دهیم.»

KAMİL YAZICI
کمیل یازجی
نایب رئیس گروه آنادولو
«گاهی در این محیط که تغییرات به سرعت رخ میدهند، چیزهایی که تغییر نکردهاند به اندازه کافی مورد توجه قرار نمیگیرند. در واقع، نیازهای مصرفکنندگان و مدیریت زنجیره تأمین، انتقالات پولی و لجستیک از جمله مواردی هستند که تغییر نکردهاند. ما سوال اصلی را به این صورت چارچوببندی میکنیم که ‘با امکانات تکنولوژیکی پیشرفته، کدام نیاز را میتوان سریعتر، ارزانتر و یا بهتر برطرف کرد؟’»
source