از سال ۱۹۹۰، چاقی کودکان در تمام قاره ها به طور قابل توجهی افزایش یافته و شیوع آن تقریباً دو برابر شده است. اگرچه ایالات متحده در حال حاضر بالاترین شیوع را دارد، بسیاری از کشورهای دیگر نیز فاصله زیادی با آن ندارند.

چاقی کودکان در سراسر جهان

به عنوان مثال، در کشورهای جنوب اروپا مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا، ۱۰ تا ۱۵ درصد از کودکان چاق هستند و اگرچه کشورهای اروپای شرقی در حال حاضر نرخ کمی پایین تری دارند، اما آنها با افزایش سریعی مواجه هستند که ممکن است به زودی با جنوب اروپا برابری کند. در سطح جهانی، آسیا تقریباً نیمی از کل کودکان زیر پنج سال دارای اضافه وزن را دارد، در حالی که آفریقا یک چهارم این کودکان را دارد. در نهایت، در آمریکای لاتین، نزدیک به ۲۰ درصد از کودکان زیر ۲۰ سال دارای اضافه وزن هستند. و متأسفانه، تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه در حال حاضر نه تنها با چالش اضافه وزن/چاقی در کودکان خود مواجه هستند، بلکه با سوء تغذیه نیز مواجه هستند.

سطوح اپیدمی چاقی کودکان

این اپیدمی چاقی منجر به مشکلات سلامتی مختلفی از جمله فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ در دوران کودکی می شود. به تازگی، تیمی از دانشمندان به رهبری دانشگاه فلوریدا آتلانتیک (FAU) این چالش ها را مورد بحث قرار داده و راه حل های ممکن را در تفسیری که در مجله سلامت مادر و کودک منتشر شده است، ارائه کرده اند.

چارلز اچ. هنکنز، نویسنده اصلی این مطالعه، استاد پزشکی و پزشکی پیشگیرانه در FAU است. هنکنز گفت: “اضافه وزن و چاقی کودکان در ایالات متحده به سطوح همه گیری رسیده است و در سطح جهانی به یک بیماری همه گیر تبدیل می شود. این شرایط منجر به فشار خون بالا، دیابت نوع 2 و اختلالات چربی می شود که به سندرم متابولیک کمک می کند.”

“در بزرگسالان، این مسائل به طور قابل توجهی خطر حملات قلبی، سکته مغزی، بیماری کبدی، آپنه انسدادی خواب، آرتریت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد – که بسیاری از آنها اکنون در سنین پایین تر رخ می دهند.” هنکنز خاطرنشان کرد که از طریق تلاش‌های هماهنگ بالینی و بهداشت عمومی، می‌توانیم به این روندهای نگران‌کننده رسیدگی کنیم و برای آینده‌ای سالم‌تر برای کودکان و خانواده‌ها در سطح جهانی تلاش کنیم.

تصورات غلط در مورد چاقی کودکان

در ایالات متحده، اگر شاخص توده بدنی (BMI) یک کودک پیش دبستانی از صدک 85 فراتر رود، اضافه وزن در نظر گرفته می شود. تحقیقات قبلی نشان داده است که چنین کودکانی در مقایسه با کودکانی که BMI آنها در صدک 50 است، در معرض خطر بسیار بالاتری برای اضافه وزن در دوران نوجوانی هستند. این موضوع بر تصور غلط فعلی تاکید می کند که کودکان می توانند به سادگی از مشکلات اضافه وزن “پیشی بگیرند”.

افزایش فعالیت روزانه در بین کودکان

به گفته کارشناسان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و متخصصان بهداشت عمومی با چالش های بزرگی در تلاش های خود برای افزایش فعالیت بدنی روزانه در بین کودکان مواجه هستند که می تواند به طور قابل توجهی نرخ متابولیسم را افزایش دهد، BMI را کاهش دهد و خطر بیماری عروق کرونر قلب را در زندگی بعدی کاهش دهد. پاناگیوتا “یوتا” کیتسانتاس، رئیس گروه سلامت جمعیت و پزشکی اجتماعی FAU، گفت: “با کاهش تربیت بدنی در مدارس و صرف زمان بیش از حد برای دستگاه های الکترونیکی، بسیاری از کودکان از دستورالعمل های فعالیت توصیه شده پیروی نمی کنند.” “این رفتار بی تحرک از طریق رژیم غذایی نامناسب، کاهش خواب و کاهش فعالیت بدنی به اضافه وزن و چاقی کمک می کند. تشویق فعالیت های سازمان یافته و لذت بخش به جای فعالیت های رقابتی می تواند به کودکان کمک کند تا به سطوح فعالیت بدنی لازم دست یابند.”

عوامل موثر در چاقی کودکان

با این حال، دانشمندان هشدار می دهند که در حالی که افزایش میزان فعالیت بدنی در بین کودکان ضروری است، برای تأثیر زیادی بر میزان اضافه وزن و چاقی کودکان کافی نیست. این به دلیل این واقعیت است که سایر عوامل اصلی عبارتند از افزایش غذاهای حاوی مقادیر زیاد قند، همراه با مصرف غذاهای فوق فرآوری شده.

هنکنز گفت: “تقریباً 70 درصد از رژیم غذایی متوسط ​​کودک آمریکایی از غذاهای فوق فرآوری شده تشکیل شده است.” علاوه بر این، مصرف غذاهای فوق فرآوری شده در بین کودکان زیر 24 ماه در سراسر جهان در حال افزایش است و نه تنها باعث افزایش پتانسیل ابتلا به چاقی می شود، بلکه باعث کاهش محافظت ایمنی نیز می شود.”

نقش غذاهای فوق فرآوری شده

اگرچه تحقیقات بیشتری برای روشن شدن اینکه کدام اجزای غذاهای فوق فرآوری شده منجر به افزایش وزن در کودکان می شود، لازم است، اما در حال حاضر مشخص است که رژیم غذایی سرشار از چنین غذاهایی با افزایش میزان اضافه وزن و چاقی مرتبط است. کیتسانتاس گفت: “شواهد نشان می دهد که افزایش استانداردهای تغذیه ای ناهار مدرسه می تواند به کاهش چاقی، به ویژه در بین کودکان کم درآمد کمک کند.” “ما توصیه می کنیم سیاست های غذایی مدرسه را اتخاذ کنیم که غذاهای فوق فرآوری شده را از منو حذف کرده و جایگزین های سالم تری را ترویج کند، در کنار برنامه های آموزشی در مورد تغذیه سالم، علیرغم چالش های ناشی از تأثیرات خارجی بر کودکان.”

اقدامات بهداشت عمومی

برخی از این چالش ها شامل استفاده از رسانه های اجتماعی و تبلیغات است که بر انتخاب غذا و رفتار کودکان مانند به اشتراک گذاشتن پست های غذایی ناسالم تأثیر می گذارد. هنکنز توضیح داد: “علیرغم توصیه های سازمان بهداشت جهانی و مقامات بهداشت عمومی برای محدود کردن بازاریابی مواد غذایی که کودکان را هدف قرار می دهد، تعداد کمی از کشورها چنین اقداماتی را اجرا کرده اند.” “اثربخشی مقررات موجود در چشم انداز رسانه ای امروز نامشخص است و فرصتی را برای ارائه دهندگان سلامت و متخصصان بهداشت عمومی ایجاد می کند تا خانواده ها را در مورد تأثیر این تبلیغات آموزش دهند.”

مدیریت بحران سلامت عمومی

دانشمندان استدلال می کنند که مقابله با اپیدمی رو به رشد چاقی کودکان نیازمند یک رویکرد چند بعدی است. در سال 2023، آکادمی اطفال آمریکا دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی را تایید کرد و در عین حال توصیه های خود را برای مدیریت این بحران سلامت عمومی منتشر کرد. این دستورالعمل‌ها پیشنهاد می‌کنند که ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و متخصصان سلامت عمومی به عوامل اجتماعی تعیین‌کننده سلامت بپردازند، از مصاحبه انگیزشی برای تشویق تغییرات در عادات تغذیه و فعالیت بدنی استفاده کنند، و گزینه‌هایی مانند دارودرمانی یا جراحی را برای دستیابی به اهداف فردی بیمار در نظر بگیرند.

معکوس کردن روندهای نگران کننده

با این حال، نویسندگان این مطالعه استدلال می کنند که اگرچه درمان های دارویی تایید شده در دسترس هستند، اما ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مادر و کودک باید قبل از تجویز مداخلات دارویی، تغییرات سبک زندگی درمانی را به کار گیرند.

هنکنز گفت: “در حالی که هدف نهایی پیشگیری از اضافه وزن و چاقی کودکان و همچنین سندرم متابولیک است، برای نقل قول از ولتر، نباید اجازه دهیم که کامل دشمن خوب باشد.” کیتسانتاس در پایان گفت: “متخصصان مراقبت های بهداشتی و بهداشت عمومی باید در رشته های مختلف برای رسیدگی به این مسائل با بیماران، خانواده ها، جوامع و سیاست گذاران همکاری کنند. تلاش های متحد می تواند به معکوس کردن این روندهای نگران کننده و تضمین آینده ای سالم تر برای کودکان در سراسر جهان کمک کند.”

source

توسط expressjs.ir