جوان آنلاین: مردم فلسطین نیاز به کمک دارند، این را بیش از همه کسی درک می‌کند که در حمایت از آنان کمکی داوطلبانه دارد؛ داوطلبانه، ولی در سطح بین‌الملل. امیل عاکیفوویچ آشوروف یکی از این حامیان است که در کمک به این مردم سر از پا نمی‌شناسد. وقتی درباره مردم فلسطین با او حرف می‌زنید، می‌توانید برق نگاهش را ببینید. درخشش چشمانش جوری است که گویی از یکی از اعضای خانواده خود حرف می‌زند که برایش خیلی مهم است. انگار درباره مردم فلسطین تعصب دارد. شاید چنین اهمیتی برای مردی که سال‌ها از عمر خود را در کنار کار و مشغله، در امور فرهنگی، اجتماعی و آموزشی به حمایت از مردم فلسطین اختصاص داده است، دور از ذهن هم نباشد. وی با ایران نیز در ارتباط با کمک به این مردم، همکاری‌هایی دارد. آشوروف که در روسیه بیشتر با «حاج‌امیل» خطاب می‌شود، عضو وزارت دفاع روسیه و همچنین مدیر انجمن حمایت از حقوق فلسطین در کشور متبوع خود، روسیه است و در نیروی دریایی ارتش خدمت می‌کند. تحلیلگر و اندیشمند حقوق فلسطینیان است و در دانشگاه هم تدریس می‌کند. «حاج امیل» نماینده اتحادیه اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه است. دوستانش اعتقاد دارند، مردی فروتن است و مدال‌هایی را که بیشتر از سازمان‌های مردمی دریافت کرده است، نمایان نمی‌کند! با زبان روسی در مجامع بین‌المللی صحبت می‌کند و برای نشان دادن حقوق فلسطینیان، حاضر است برای صحبت و گفتگو ساعت‌ها وقت بگذارد. مصاحبه با او که از زبان و فرهنگ دیگری است، گرچه دشوار می‌نمود، ولی حوصله و بردباری وی، کار را آسان‌تر کرد. حاج‌امیل، گفتگو با «جوان» را پذیرفت و در یک عصر تابستانی در تهران با من به گفتگو نشست. 

هدف شما از فعالیت‌هایی که به نفع فلسطین انجام می‌دهید، چیست؟

ما می‌خواهیم مردم فلسطین را آزاد و رها ببینیم. هدف ما این است که فلسطین آزاد باشد و دیگر از جنگ و خشونت در این کشور و علیه این مردم خبری نباشد. 

اکنون به این هدف خود چقدر نزدیک شده‌اید؟‌

می‌توانم به طور خلاصه این نکته را بگویم که در این زمینه آنقدر به هدف نزدیک شده‌ایم که فلسطینی‌ها خودشان هم از آن خبر ندارند!

با چه تدابیر و چگونه این کار را انجام می‌دهید؟

کمک ما به مردم فلسطین، با تمام امکانات موجود صورت می‌گیرد. افشای حقیقت ماجرا و نشان دادن چهره واقعی صهیونیسم به تمام جهان یکی از این موارد است. در ارتباط با پیروزی مردم فلسطین این نکته را نیز می‌توانم به عنوان عضوی از جهان اسلام که در آن فعالیت دارم عنوان کنم که امروز پیروزی بر دشمن، تنها امضای آن با قلم و کاغذ نیست، بلکه در ساختار‌های شبه‌نظامی منطقه نیز رخ داده است. 

به عنوان نماینده اتحادیه اسلام و مسیحیت ارتدوکس در روسیه، چه فعالیتی در ارتباط با فلسطین دارید؟

یکی از نکاتی که لازم و مهم است که همگان به آن توجه کنند، اتحاد اسلام و مسیحیت به نفع مردم فلسطین است. ما موفق شدیم این افسانه را که مسلمانان و مسیحیان ارتدوکس نمی‌توانند باهم دوست باشند و باهم در برابر شر بایستند، نابود کنیم. اتحاد مسلمانان و مسیحیان در این زمینه بسیاری از راه‌ها را هموارتر کرده است. 

این امر در روحیه مردم فلسطین تأثیرگذار است؟

متأسفانه با شرایط و مصیبت‌هایی که برای مردم فلسطین رخ داده است، بسیاری از فلسطینیان امید خود را به پیروزی از دست داده‌اند، شاید بتوان گفت با تمام این‌ها برخی از آنان هنوز امید خود را حفظ کرده‌اند و آنانی که در میدان جنگ علیه اسرائیل می‌جنگند، جزو آنان باشند. ما با نیرو‌های حماس، حزب‌الله و انصارالله همبستگی می‌کنیم و امید آنان را بالاتر می‌بریم. این امید و مصداق این گفته را می‌توان در روحیه فلسطینیانی که در سفارت فلسطین در روسیه فعالیت دارند، شاهد بود. 

فلسطینیان این سفارتخانه قدرشناس فعالیت‌های شما نیز هستند؟

به این یک نکته بسنده کنم که هر وقت به این سفارت در مسکو می‌روم، می‌گویند: «یک فلسطینی آمده است!» در طول این سال‌ها از نزدیک با سفارت فلسطین در روسیه همکاری داشته‌ام و اتفاقات زیادی را در دفاع از مردم مظلوم این کشور و علیه ظلمی که بر آنان می‌شود، انجام داده‌ایم. برای همین در سفارت با کار ما آشنا هستند. 

بیشتر فعالیت‌هایی که ارائه می‌دهید در چه شاخه‌هایی است؟ 

این کمک‌ها از طریق کمک‌های راهبردی، کمک‌های بشردوستانه و همین‌طور کمک در برخی از طرح‌ریزی‌ها صورت می‌گیرد. 

هنوز هم همچون سال‌های شروع فعالیت خود، در ارائه کمک به فلسطین مصمم هستید؟

حتماً. به همراه یاران و همراهانی که این فعالیت‌ها را آغاز کردیم، به کار خود ادامه می‌دهیم. ما این کار را تا امروز ادامه داده‌ایم. از آن گذشته یکی از ابعاد اصلی کمک‌رسانی ما اتحاد نیرو‌های مسیحیان ارتدوکس و مسلمانان در یک مبارزه مشترک علیه استکبار است، بنابراین ما در این مسیر به کار خود ادامه می‌دهیم. 

از علاقه‌ای که به سردار قاسم سلیمانی داشته‌اید بگویید. بعد از شهادت سردار، چه فعالیتی انجام داده‌اید؟

ما راه ایشان را ادامه داده‌ایم و باز هم ادامه می‌دهیم. این مسیر برای ما پایان‌ناپذیر است. 

نظر شما درباره فلسطین چیست؟

فلسطین در دنیای امروز، جایی است که همه باید در دفاع از آن لباس رزم بپوشند. همه ما چه در لباس نظامی و چه در لباس غیرنظامی باید خود را سرباز و موظف بدانیم ملزم به دفاع از مردم فلسطین هستیم. این شرایط را باید تا زمانی که مردم فلسطین نجات پیدا نکرده‌اند، ادامه دهیم. به عبارتی دیگر همه ما در هر دین، مذهب و موقعیتی که باشیم، باید خود را حامی حقوق مردم فلسطین بدانیم و تا زمانی که حقوق این ملت احقاق نشده است، در نبرد بمانیم. 

چرا دفاع از مردم فلسطین تا این اندازه برای شما مهم است؟

نخست اینکه مردم فلسطین بی‌دفاع هستند و در برابر هجمه حملاتی که بر آنان می‌شود، بی‌دفاع و مظلوم هستند و وظیفه انسانی حکم می‌کند بی‌تفاوت نباشیم و برای این مردم مظلوم کاری کنیم. از سوی دیگر قضیه‌ای که امروز در فلسطین می‌افتد، بر جهان تأثیر دارد از جمله بر روسیه، فلسطین و اروپا. 

انگیزه مردم روسیه برای حمایت از مردم فلسطین چیست؟

برای مردم روسیه چه مسلمان و چه مسیحی معیار و انگیزه کمک به مردم فلسطین، وظایف انسانی و به طور کلی انسانیت ملاک است. ما در این زمینه هر کمکی که از دست‌مان برمی‌آید چه مادی و چه نظامی برای مردم مظلوم فلسطین خواهیم داشت و در این راه از هیچ کمکی فروگذار نمی‌کنیم. مسئولیت مردم در شرایط فعلی که بیشتر رسانه‌های جهان انعکاس اخبار آن را به درستی نشان نمی‌دهند، ضروری است. اتفاقی که در فلسطین می‌افتد، با آنچه اروپا و غرب از آن می‌گویند یا نشان می‌دهند متفاوت است. آنچه در فلسطین رخ می‌دهد، فاجعه‌ای انسانی است که غرب و اروپا آن را به شکل دیگری نشان می‌دهند. 

نمایش این ماجرا با لنز دوربین این کشور‌ها که اشاره کردید، چه مشکلی برای مردم فلسطین ایجاد خواهد کرد؟

حق فلسطین ۷۵ سال است ضایع می‌شود. این موضوع وقتی دردناک‌تر می‌شود که برخی در دنیا فلسطین را از نگاه امریکا می‌شناسند. 

این تسلط بر انعکاس اخبار به چه دلیل است؟ به عبارتی امریکا و اروپا که به آن‌ها اشاره کردید، چگونه بر این موضوع تسلط دارند؟

دنیا فلسطین را از نگاه امریکا می‌شناسد، چون می‌شود گفت که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران زیر نظر امریکا هستند. درواقع دنیا فلسطین را به گونه‌ای می‌بیند که امریکا صلاح می‌داند و رسانه‌ها را به آن سو هدایت و مدیریت می‌کند. اصلاً جنگی که از ماه اکتبر در فلسطین به راه افتاد نیز مبین همین موضوع است. دردنیا به کمک رسانه‌هایی که از سوی همین سیاست‌های ظالمانه هدایت می‌شدند، عنوان کردند که فلسطین به اسرائیل حمله کرده و حتی کودکان آنان را کشته است. این چهره نادرست و اشتباهی که در رسانه‌ها از فلسطین منعکس شد، همانی بود که غرب و امریکا برنامه‌اش را داشتند. در واقع حاصل تلاش آنان برای تخریب چهره فلسطین مظلوم بود، ولی سرانجام چهره واقعی اسرائیل از هفتم اکتبر نشان داده شد و نتیجه را هم که دیدید، مردم دنیا قیام کردند!

همکاری شما با ایران به چه صورت است؟

همکاری ما با ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و دارای اهمیت راهبردی خواهد بود. اگر به تاریخ دقت کنید، می‌توانید به این موضوع پی ببرید. امروز با داشتن تجربیات فراوان، می‌خواهیم این روابط را با ایران بیشتر توسعه دهیم و به سطح بالاتری برسیم. 

سطح بالاتری از همکاری را در چه زمینه‌هایی مدنظر دارید؟

در عرصه فرهنگ، سنت‌های قومی و بسیاری از جهات دیگر. روس‌ها در ایران و همچنین ایرانیان در روسیه، پیوند و دوستی دیرینه دارند. تبادل اطلاعات و دستاورد‌ها در بسیاری از زمینه‌ها به بستر جدیدی برای تعامل در حل عوامل داخلی و خارجی تبدیل شده است. 

در ارتباط با فعالیت‌های بشردوستانه خود خاطره‌ای تعریف کنید. 

یک روز کشتی ما برای تعمیر در اسکله لنگر انداخت. سه روز داخل کشتی بودیم. روز سوم وقتی به عرشه بالایی کشتی رفتم، ناگهان متوجه سایه‌ای شدم که در تاریکی حرکت می‌کرد. سایه کمی دورتر بود نمی‌توانستم آن را واضح ببینم، مانند شبحی حرکت می‌کرد. کمی جلوتر رفتم و به کمان کشتی نزدیک‌تر شدم و از فاصله نزدیک‌تری به آن نگاه کردم، به طور باورنکردنی، همکلاسی دوران دانشکده‌ام را دیدم! از دیدنش واقعاً خوشحال شدم. بعد از اینکه کمی حرف زدیم و از خودمان تعریف کردیم، متوجه شدم او گرسنه است و سه روز است غذا نخورده و از شدت گرسنگی بی‌حال شده است. توزیع خوراک در بخشی که او خدمت می‌کرد شرایط نسبتاً نامساعدی داشت. بدون اتلاف وقت به سرعت داخل کشتی رفتم و از آشپزخانه جیره دو نوبت بعدی غذایی خود را برداشتم و برای او بردم. احساس گناه داشتم، دوست من چند روز در آن موقعیت سخت بود و من در همان نزدیکی و درون همان کشتی در راحتی به سر می‌بردم. عصر همان روز به اتهام سرقت بازداشت شدم. این بازداشت را نوعی بی‌عدالتی می‌دیدم، مخصوصاً که من تنها جیره غذایی خود را برداشته و برای دوستم برده بودم. با وجود این سکوت کردم و مقاومتی هم نکردم. برای همین بازداشت و مجازات حبس را پذیرفتم، ولی در آن هنگام از خود سؤالی پرسیدم که هنوز هم که به گذشته نگاه می‌کنم همان را از خود می‌پرسم و آن اینکه: آیا بخشش و کمک به مردم، به بهای سلب آزادی و حبس، می‌ارزد؟ سال‌ها از آن اتفاق می‌گذرد، ولی به جرئت می‌توانم بگویم که اگر آن اتفاق امروز هم بیفتد، باز هم همان کار را برای دوستم خواهد کرد و باکی هم از مجازاتش نخواهم داشت، زیرا انسانیت، مهم‌تر از رنجش حبس و مجازات است. 

برای مردم فلسطین سال‌های زیادی است که تلاش می‌کنید، آیا خانواده‌تان در این راه به شما کمک کرده است؟ کمک و همراهی آن‌ها با شما در این راه چگونه است؟

خانواده‌ام همیشه پشتم ایستاده‌اند. به برکت فداکاری و صبر آنان، من توانسته‌ام با تلاش و جدیت، کارم را ادامه دهم. به فرزندانم از کودکی یاد دادم که آنچه دارند با نیازمندان شریک شوند. بار‌ها شاهد بوده‌ام خانواده‌ام، هر چه داشته‌اند را با کمک‌های بشردوستانه، به نیازمندان بخشیده‌اند. از آن گذشته، این نکته مهم را نباید از یاد ببریم که اگر خانواده شما از شما حمایت نکنند، بعید است شخصی بتواند در یک مبارزه نابرابر به پیروزی‌های قابل توجهی دست یابد.

source

توسط expressjs.ir