جوان آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با رسانه‌ها، از آمادگی خود برای سفر به ایران در آینده نزدیک خبر داد. رافائل گروسی در عین حال، به آمادگی ایران برای همکاری درباره حل مسائل باقی مانده اشاره کرد و با استقبال از اینکه در زمینه مسئله هسته‌ای ایران، لزومی نیست که از صفر شروع شود، از نقش امریکا که عضو خارج شده از برجام است هم به عنوان نقش اصلی یاد کرد. اظهارات رئیس‌جمهور ایران در نیویورک، مبنی بر اینکه تهران تحت فشار و تحریم وادار به مذاکره نخواهد شد، پاسخی به مواضع رافائل گروسی است. 

آژانس انرژی اتمی در گزارش فصلی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد که ایران نصب هشت آبشار جدید سانتریفیوژ در فردو را تکمیل کرده، اما هنوز به کار گرفته نشده‌اند. طبق گزارش آژانس، ایران در تأسیسات نطنز نیز که در آن تا خلوص ۵ درصد غنی‌سازی اورانیوم انجام می‌دهد، ۱۵ آبشار جدید از دیگر مدل‌های پیشرفته سانتریفیوژ را نصب کرده است. این سازمان، پیش‌تر از نیاز به ادامه همکاری و تعامل بیشتر با ایران درباره برخی مسائل باقی‌مانده سخن گفته بود. رافائل گروسی که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با مقامات ایرانی دیدار داشت، گفت که شاهد تمایل بیشتر ایران برای تعامل با آژانس برای مذاکراتی هدفمندتر بوده و ازسرگیری دیپلماسی هسته‌ای میان ایران و شرکای توافق هسته‌ای به دلیل ناکارآمدی و امکان‌پذیر نبودن روش‌های قبلی، نیازمند به کار بستن روشی جدید است. گروسی ابراز امیدواری کرد که در اکتبر به ایران سفر کند. او در گفتگو با شبکه خبری امریکایی سی‌ان‌ان، ادعا کرد که واشینگتن در روند توافق با ایران، نقش اصلی را ایفا می‌کند و بدون مشارکت این کشور رسیدن به توافق غیرممکن است. سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران و یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ که در رأس هیئت بلندپایه ایران برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده هم با گروسی دیدار داشته است. مدیرکل آژانس پس از ملاقات با وی، طی انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس این ملاقات را مهم ارزیابی کرد. موضع‌گیری گروسی درباره نقش امریکا در توافق با ایران در شرایطی است که مسعود پزشکیان رئیس‌جمهوری کشورمان روز دوشنبه در جلسه با مدیران رسانه‌های امریکایی اگرچه تأکید کرد که ایران برای بازگشت به تعهدات برجامی آمادگی دارد، اما تأکید کرد که تهران تحت فشار و تحریم وادار به مذاکره نخواهد شد. 
 ایران به کار خود ادامه می‌دهد
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم با رویترز گفت‌وگویی داشت: «آنچه شاهدش هستم، ابراز تمایل برای تعامل دوباره با ما به روشی هدفمندتر است.» رویترز با اشاره به دیدار‌های مقامات ایرانی با همتایان اروپایی و همکاران خود در آژانس انرژی اتمی اعلام کرد که با وجود متوقف شدن دیپلماسی هسته‌ای در پی انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۵ نوامبر، مقامات ایرانی و اروپایی در نیویورک دیدار کردند تا آمادگی دوجانبه خود را برای کاهش تنش‌ها بر سر پرونده هسته‌ای ایران و دیگر ادعا‌هایی که علیه آن مطرح است، بیازمایند. گروسی به رویترز گفت که مایل است، به‌سرعت، پیشرفتی واقعی در احیای مذاکرات فنی با ایران ایجاد کند و در نظر دارد در اکتبر برای دیدار با پزشکیان به تهران سفر کند. او گفت: «مسلماً ما باید الان خرسند باشیم، چرا که قرار نیست از صفر شروع کنیم. ما روندی نسبتاً طولانی طی کرده‌ایم که در آن پاسخی به برخی سؤالات‌مان داده نشده است.» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به تأثیر مذاکرات ایران با شرکای برجام بر همکاری‌های آن با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در این گفتگو هم یک بار دیگر به امریکا اشاره کرد: «ما همچنین باید کار خود را با آن‌ها که منتظرند ببینند با شرکای دیگرشان، اول از همه امریکا، چه اتفاقی می‌افتد هماهنگ کنیم.» گروسی درباره روند فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: «ایران بدون تسریع بیش از حد فعالیت‌هایش، سرعت ثابت خود را حفظ کرده، اما به کار خود ادامه می‌دهد.» گروسی در پاسخ به سؤال رویترز درباره چشم‌انداز احیای توافق هسته‌ای هم گفت که برای این کار لازم است که برخی مقدمات از حالا فراهم شوند، به ویژه دست یافتن آژانس به دید و شفافیت لازم درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران، چرا که به ادعای او، همکاری‌های آن با آژانس کاهش یافته است. او با اشاره به لزوم نقش فعال‌تر آژانس بیان کرد: «گمان می‌کنم ما نیاز داریم یا هدف‌مان باید این باشد که به روش متفاوتی به نتیجه برسیم، چراکه روش قبلی واقعاً دیگر امکان‌پذیر نخواهد بود.»

source

توسط expressjs.ir