بر اساس مطالعه‌ای جدید که در استرالیا انجام شده، سفر کردن می‌تواند اثرات پیری را به تأخیر بیاندازد. کارشناسان معتقدند که بسیاری از عوامل ضد پیری به طور طبیعی در سفر وجود دارند.

در سفر بعدی خود، می‌توانید سرم‌های ضد پیری و کتاب‌های بازی‌های فکری را پشت سر بگذارید. به گفته‌ی تحقیقی که توسط محققان دانشگاه ادیت کاوان در استرالیا منتشر شده، خود سفر ممکن است شما را جوان نگه دارد. دانشمندان می‌گویند که تجربیات مثبت مرتبط با سفر (مانند تعاملات اجتماعی، تحریک ذهنی، فعالیت بدنی و غذاهای سالم) می‌تواند روند پیری را به تأخیر بیاندازد.

در این مطالعه که اوایل این ماه توسط ساینس دیلی منتشر شد، محققان دانشگاه ادیت کاوان به دنبال آن بودند که بفهمند چگونه تجربیات مثبت سفر می‌تواند به حفظ کاهش تدریجی یا افت بدن انسان کمک کند. فنگلی هو، محقق اصلی این مطالعه، در مصاحبه‌ای از استرالیا از طریق زوم به واشنگتن پست گفت: “گردشگری فقط به معنای سرگرمی و استراحت نیست، بلکه نقش مهمی در سلامت فردی و بهداشت عمومی ایفا می‌کند.”

عادت‌های سبک زندگی مفید در خود سفر

در این مطالعه نظری که بخشی از یک پروژه چندساله و بین‌رشته‌ای است و داده‌های تجربی نیز شامل آن خواهد بود، محققان بیان کردند که بسیاری از عادت‌های سبک زندگی که توسط متخصصان پزشکی و روان‌شناسی توصیه می‌شود (مانند مشارکت اجتماعی، پیاده‌روی یا دیگر انواع ورزش و غذاهای مغذی) به‌طور ذاتی در سفر وجود دارند. این تحقیق نشان می‌دهد که فرو رفتن در یک مقصد جدید می‌تواند روند پیری را کندتر کند.

هو گفت: “محیط‌ها، به ویژه مناظری مانند جنگل‌ها یا سواحل، می‌توانند به کاهش استرس ما کمک کنند و سلامت روانی ما را تقویت کنند و همچنین فعالیت بدنی را ترویج دهند. ارتباط با دیگر گردشگران، مردم محلی و حتی حیوانات می‌تواند خلق‌وخو را بهبود بخشیده و عملکرد شناختی را تقویت کند. همچنین سفر ممکن است به خوردن غذاهای سالم منجر شود.”

در این مطالعه ذکر شده است که سفر نه تنها به افراد جوان و فعال بلکه به گروه‌های گسترده‌تری از افراد می‌تواند مفید باشد. بسیاری از مردم می‌توانند با بهره‌گیری از جنبه‌های مثبت سفر، از بیماری‌ها جلوگیری کرده یا آنها را کاهش دهند و طول عمر خود را افزایش دهند. محققان این دسته جدید از سفر را به عنوان توسعه‌ای از دیگر گرایش‌های گردشگری مانند گردشگری سلامت، گردشگری پزشکی و گردشگری یوگا می‌بینند.

در این مطالعه آمده است: “سفر می‌تواند رفاه افراد سالم را افزایش دهد و از بروز مشکلات مرتبط جلوگیری کند، برای افراد با وضعیت سلامتی نه چندان مطلوب بهبود را ترویج کند و برای کسانی که دچار مشکلات پزشکی هستند به عنوان رویکردی غیردارویی برای کاهش علائم و بهبود کیفیت زندگی عمل کند.”

توجه به تأثیرات منفی

با این حال، محققان هشدار می‌دهند که سفر ممکن است اثرات منفی نیز داشته باشد. آنها نوشتند: “گردشگری ممکن است تجربیات منفی داشته باشد که منجر به مشکلات سلامتی شود و همزمان با افزایش انتروپی بدن نیز همراه باشد.” هو اشاره کرد که سفر با خطرات طبیعی مانند بیماری‌های عفونی، تصادفات و خشونت همراه است. این خطرات می‌توانند عوامل پیری یا انتروپی را فعال کنند. در این تحقیق، رویارویی با حیات وحش نیز به عنوان یکی از تهدیدات بالقوه ذکر شده است. به همین دلیل، مسافران باید تلاش کنند تا از عواملی که ممکن است به نتایج نامطلوب منجر شود، دوری کنند. همچنین هو افزود: “برخی مکان‌ها ممکن است باعث شوند افرادی که از اضطراب یا افسردگی رنج می‌برند، احساس ناآرامی بیشتری کنند. تمام این جنبه‌های منفی ممکن است مفید نباشند.”

جیه چن، مدیر مرکز سالمندی دانشگاه مریلند، نیز با یافته‌های این تحقیق موافق است و ارتباط بین سفر و پیری با وقار را تأیید می‌کند. چن گفت: “به طور کلی، این تحقیق روحیه‌ی سالم پیر شدن را تقویت می‌کند. محیط اطراف، شرایط ذهنی و جسمی شما… همه این‌ها به عنوان یک بسته عمل می‌کنند.” هو افزود که مطالعات آینده بر این موضوع تمرکز خواهند کرد که چگونه سفر می‌تواند به افرادی که دچار زوال عقل یا سایر بیماری‌های مزمن هستند کمک کند.

source

توسط expressjs.ir