بنای یادبود بوزلوژها (Buzludzha) که به شکل یک UFO است، پس از سقوط رژیم کمونیستی در بلغارستان رها شده است. این بنای یادبود عظیم بر بالای یک قله کوه در خارج از شهر کازانلاک در بلغارستان واقع شده است. این سازه بشقاب پرنده‌ای شکل در کنار یک برج تاریخی بین سال‌های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۴ میلادی برای جشن تأسیس حزب سوسیال دموکرات بلغارستان ساخته شد.

پس از سقوط رژیم کمونیستی، این ساختمان متروکه شد و به حال خود رها شد. در دهه‌های اخیر، فضای داخلی وهم‌آور و رو به زوال آن هزاران بازدیدکننده کنجکاو را به خودش جذب کرده و شهرتی در رسانه‌های اجتماعی به دست آورده است. حالا، شورای محلی کازانلاک برای افزایش محبوبیت آن به‌عنوان یک مقصد گردشگری، خرید این سازه دیدنی را پیشنهاد کرده است.

این بنای تاریخی از دوران کمونیست سالانه ۵۰۰۰۰ کاوشگر شهری را به خودش جذب می‌کند. حالا مقامات در شهر کازانلاک از ساکنان می‌خواهند در مورد اینکه آیا شورا باید بنای یادبود کمونیست‌ها را بخرد، رأی بدهند. بنای تاریخی بوزلوژها در وضعیت ناپایداری قرار دارد و ورود به آن ممنوع است. با این حال، این مسئله مانع از جذب تقریباً ۵۰۰۰۰ بازدیدکننده در سال نمی‌شود. این ساختار در حال پوسیدگی شهرتی در اینترنت به دست آورده و مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته است.

یادبود کمونیستی در بلغارستان

After the fall of the Communist regime, the building was abandoned and left to crumble. Picasa/Mark_Ahsmann via Wikipedia Commons

این بنا از سوی سازمان‌های میراث فرهنگی نیز بی‌توجه نبوده و در سال ۲۰۲۰، یک تیم بین‌المللی از مرمت‌گران کار برای تعمیر و نگهداری از موزاییک‌های داخلی را آغاز کردند. طرح‌های دیواری که ارزش‌ها و رهبران کمونیستی را تعالی می‌دهند، از بیش از دو میلیون کاشی تشکیل شده‌اند و مساحتی در حدود ۱۰۰۰ متر مربع را پوشش می‌دهند. در طول سال‌ها، گنبد تا حدی فرو ریخته و این موزاییک‌ها در اختیار عوامل آن قرار گرفته است.

بنای یادبود متروکه بوزلوژها باعث شده تا شهرت گردشگری به این شهر بلغارستانی بیاید و این در حالی است که بودجه بازسازی موزاییک‌ها به صورت خصوصی تأمین بودجه شده و این اولین بار است که یک نهاد عمومی یعنی شورای کازانلاک نسبت به این بنای تاریخی ابزار علاقه کرده است.

شهردار کازانلاک یعنی گالینا استویانووا می‌گوید که می‌خواهد ۳.۵ میلیون یورو از طرح بازیابی اتحادیه اروپا را در بازسازی ساختمان و تبدیل آن به یک جاذبه توریستی سرمایه‌گذاری کند. این سازه نعلبکی شکل در حال حاضر متعلق به دولت بلغارستان است. این بنا قبلاً در دست حزب سوسیالیست بلغارستان بود که بودجه لازم برای محافظت از آن را نداشت.

علی‌رغم اینکه این بنا به‌عنوان یک دارایی معماری و فرهنگی به طور فزاینده‌ای ارزشمند تلقی می‌شود اما همچنان مکانی بحث‌برانگیز است. اینجا هنوز هم یک نماد سیاسی و ایدئولوژیک قوی است و دامنه کوه‌های اطراف همچنان برای گردهمایی‌های سالانه سوسیالیست‌های بلغاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

منبع euronews

source

توسط expressjs.ir