جوان آنلاین: «امسال دیگر خبری از دریافت کمک‌های مالی آمریکا نیست. اسموتریچ به جای اینکه مردم را فریب داده و با تصویب بودجه اضافی، رفتاری غیرمسئولانه مرتکب شود، ولخرجی‌های بیهوده ائتلاف حاکم را کم کند» این را نمایندگان امروز سه‌شنبه در اعتراض به اصرار وزیر دارایی اسرائیل برای گرفتن بودجه اضافی تامین هزینه‌های جنگ، بیان داشتند.

به گزارش فارس، وبگاه روزنامه اقتصادی کالکالیست به نقل از ولادیمیر بلیاک، نماینده مخالف اسرائیل در کمیته مالی کنست، نماینده حزب یش عتید (وجود دارد آینده)، گفت که کسری زیادی در بودجه سال ۲۰۲۴ وجود دارد که بالغ بر ۴۰ میلیارد شکل (۱۰.۵ میلیارد دلار) است و این نگرانی را ایجاد می‌کند که آیا دولت برای انجام تعهدات مالی خود در سال آینده توانایی دارد. بلیاک تأیید کرد که کسری مورد انتظار در بودجه ۲۰۲۴ ناشی از چندین عامل اساسی است.

جنگ غزه باعث شد کنست (پارلمان اسرائیل) شهریور ماه افزایش بودجه اضافی برای بودجه مصوب قبلی سال مالی ۲۰۲۴ را به تصویب برساند تا به ۷۲۷.۴ میلیارد شکل (۱۹۲ میلیارد دلار) برسد. کنست افزایش جدید ۳.۴ میلیارد شکلی بودجه (۹۲۴ میلیون دلار) را برای کمک به تخلیه غیرنظامیان و پرداخت به سربازان ذخیره تا پایان سال جاری تصویب کرد.
پول پرداخت غرامت به ساکنان مناطق تخلیه شده را نداریم

وی در جلسه امروز در خصوص بودجه اضافی برای سال ۲۰۲۴ توضیح داد که کسری کمتر از ۴۰ میلیارد شکلی (۱۰.۵ میلیارد دلار) وجود ندارد و ۲۰ میلیارد شکل (۵.۲۵ میلیارد دلار) از این کسری می‌بایست از سوی آمریکا حمایت شود، اما احتمالا تا پایان امسال نخواهد رسید. این نماینده کنست با تأکید بر اینکه در استنتاج خود به داده‌های نماینده وزارت دارایی اسرائیل متکی است، گفت: حدود ۲۰ میلیارد شکل دیگر به‌عنوان غرامت به شرکت‌ها و شهروندان آسیب‌دیده از جنگ پرداخت نشده است، از جمله مناطقی که اخیراً در بازه زمانی بین ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۴ وارد منطقه بمباران شده‌اند.
وزارت دارایی از خیر بودجه اضافی بگذرد

باتوجه‌به این داده‌های نگران‌کننده، بلیاک از رئیس کمیته مالی، موشه جونی از حزب یهودیت متحد تورات خواست تا از وزارت دارایی بخواهد پیشنهاد بودجه اضافی را پس بگیرد و ظرف چند روز پیشنهاد جدیدی را آماده کند که منعکس‌کننده اعداد واقعی است و به طور دقیق واقعیت مالی را بیان می‌کند. بااین‌حال، جونی این درخواست را رد کرد و انتظار می‌رود که کمیته مالی کنست به‌زودی برای ارائه پیشنهاد رای گیری در قرائت دوم و سوم رای مثبت دهد و بر مبنای آن، بودجه دولتی سال ۲۰۲۴ به میزان ۳.۳۵۷ میلیارد شکل (حدود ۹۰۰ میلیون دلار) افزایش می‌یابد. وزیر دارایی بزالل اسموتریچ می‌گوید که انتظار دارد کسری بودجه دولت اسرائیل تا پایان سال ۲۰۲۴ از ۸.۱ درصد تولید ناخالص داخلی فعلی به ۶.۶ درصد کاهش یابد که هدف تعیین شده برای کسری سال آینده است.
وعده اسموتریچ درباره پرداخت غرامت فریبکاری است

بلیاک، اما این انتظارات را غیرواقعی دانست و تأکید کرد: دولت و وزیر دارایی اسرائیل «به فریب مردم ادامه می‌دهند. وضعیت مالی نمی‌تواند به این شکل ادامه یابد و بهای اقتصادی جنگ بسیار بالا خواهد بود». نعمه لازیمی یک عضو کنست از حزب کار نیز تأکید کرد وزارت دارایی در جلسه خود اعتراف کرد که برای بار دوم به بودجه اضافی برای تأمین هزینه‌های جنگ نیاز دارد، زیرا به‌احتمال زیاد امسال خبری از دریافت کمک‌‎های آمریکا نیست.
نماینده کنست افزود: این وضعیت مسخره است و آسیب جدی به اعتماد جامعه جهانی به اقتصاد اسرائیل می‌زند. این وضعیت منجر به کاهش بیشتر هزینه‌های غیرمرتبط با جنگ، فشار بر خدمات اساسی، افزایش قیمت‌ها و کاهش رتبه اعتباری خواهد شد. لازیمی سخنان خود را با انتقاد از اسموتریچ وزیر دارایی به پایان رساند و گفت که وی به رفتار بی پروا و غیرمسئولانه خود ادامه می‌دهد. وی تأکید کرد که بهترین راه‌حل ارائه یک بودجه اضافی یکپارچه‌ای است که دریافت‌نشدن کمک از سوی آمریکا در سال جاری در آن لحاظ شده باشد افزون بر اینکه در آن مشخص شود هزینه‌های دفاتر وزارتی و مخارج غیرضروری مربوط به ائتلاف حاکم کاهش می‌یابد.

source

توسط expressjs.ir