فارکس بازاری است که در آن بانک‌های بزرگ و افراد مختلف نسبت به خرید، فروش و مبادله ارز کشورها اقدام می‌کنند. بازیگران اصلی این بازار بانک‌ها و موسسات مالی هستند که می‌توانند در این بازار نوساناتی را ایجاد کنند. تریدرها می‌توانند از طریق ثبت‌نام در کارگزاری‌های فارکس و دانلود پلتفرم‌هایی همانند متاتریدر در این بازار فعالیت کنند. برای این منظور لازم است تا با عوامل تاثیرگذار بر روی ارزش ارز کشورها آشنا باشند تا بتوانند معاملات موفقی در این بازار انجام دهند. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که فارکس چیست و پس از توضیح مختصر درباره روند تکامل آن، به شرح موضوعات مرتبط با آن همانند ابزارها و نماد‌های معاملاتی در فارکس، انواع حساب‌ها، تحلیل بازارها، استراتژی‌های معاملاتی، نحوه ساخت ژورنال‌های معاملاتی و بیان برخی نکات طلایی در این بازار می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

فارکس چیست؟

فارکس بازاری است که در آن افراد ارزی را خریداری می‌کنند و در مقابل ارز دیگری را می‌فروشند تا از انجام این معامله کسب سود کنند. با توجه به آخرین اطلاعات معتبری که از این بازار به‌دست آمده است میزان ترید روزانه جهانی در سال ۲۰۲۲ در این بازار به ۷/۵ تریلیون دلار رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه ورود به بازار فارکس می‌توانید فیلم آموزش ورود به فارکس معرفی و نحوه ورود به این بازار فرادرس را مشاهده کنید.

این حجم از معاملات توانسته بازار فارکس را به بزرگترین بازار مالی در دنیا تبدیل کند. ترید آنلاین جفت ارزها در بازار فارکس در دهه گذشته سهولت بیشتری پیدا کرده است و باعث شده افراد بیشتری در این بازار فعالیت کنند. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که روند تکامل بازار فارکس چیست و توضیحاتی درباره تاریخچه فارکس ارائه می‌کنیم.

تریدرها در کارگزاری فارکس - فارکس چیست

تاریخچه بازار فارکس و روند تکامل آن

تا قبل از جنگ جهانی اول ارزهای کشورها با پشتوانه فلزات گرانبهایی همانند طلا و نقره به بازار عرضه می‌شد. در زمان رکود اقتصادی بزرگ و جنگ جهانی دوم این سیستم از کار افتاد و با توافق‌نامه «برتون وودز» (Bretton Woods) جایگزین شد که دو سازمان بین المللی مرتبط با فعالیت‌های اقتصادی جهانی را به‌وجود آورد.

یکی صندوق بین المللی پول و دیگری بانک بین المللی بازسازی و توسعه، که معمولاً به عنوان بانک جهانی شناخته می‌شود. برتون وودز همچنین موافقتنامه عمومی تعرفه‌ها و تجارت را ایجاد کرد. طبق این توافق‌نامه کشورها ملزم شدند به‌جای طلا نرخ تبادلی ارز کشور را با دلار آمریکا ثابت نگه دارند. از سویی دیگر دولت ‌آمریکا نیز متعهد شد که پشتوانه طلای دلارهای موجود را تضمین کند. اما این نظام پولی در سال ۱۹۷۱ توسط رئیس جمهور آمریکا به‌ نام ریچارد نیکسون، با تعلیق امکان تبدیل دلار به طلا پایان یافت.

از آن زمان تاکنون بازار فارکس با توجه به پیشرفت‌های تکنولوژیکی، تغییرات قانون‌گذاری و رویدادهای اقتصادی، تغییرات زیادی کرده است. در این بازار ارزها دارای نرخ شناور هستند که توسط میزان عرضه و تقاضا در بازارهای جهانی تعیین می‌شود. با وجود تغییرات زیادی که از سال ۱۹۷۱ تاکنون در بازار فارکس ایجاد شده است، دلار آمریکا توانسته بیشترین ذخیره ارزی در کشورها را داشته باشد.

یادگیری تحلیل اخبار فارکس با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند اخبار فارکس را تحلیل کنند، در ابتدا نیاز دارند تا با مفاهیم پایه‌ای در اقتصاد کلان همانند تورم، نرخ بیکاری، تولید ناخالص داخلی و مواردی از این قبیل آشنا شوند. با توجه به اینکه این عوامل بر روی نوسانات جفت ارزهای معاملاتی تاثیرگذار است بنابراین تریدرها علاوه بر آشنایی با آن‌ها لازم است تا از نحوه تاثیرگذاری تغییرات آن‌ها در میزان قدرت یا ضعف ارز کشورها مطلع شوند.

بسیاری از وب‌سایت‌های تحلیلی و اطلاع‌رسانی اخبار فارکس همانند فارکس فکتوری وجود دارند که با ارائه تقویمی اقتصادی، تریدرها را از زمان انتشار این رویدادها آگاه می‌‌کنند. این وب‌سایت‌ها علاوه بر ارائه زمان انتشار این اخبار، اطلاعاتی از روند گذشته آمار اقتصادی مهم نیز در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا آن‌ها بتوانند با توجه به این اطلاعات تصمیم‌گیری بهتری درباره نحوه انجام معاملات انجام دهند.

مجموعه آموزش علوم اقتصادی
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش علوم اقتصادی روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت تحلیل بنیادی و اطلاع از عوامل تاثیرگذار اقتصاد کلان در میزان ارزش ارزهای کشورها در بازار فارکس، فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتری در حوزه اقتصاد می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

فارکس چگونه کار می‌کند؟

در بازارهای فارکس، ارزها در برابر یکدیگر و به‌صورت جفت ارز معامله می‌شوند. برای مثال جفت ارز EUR/USD برای انجام معامله یورو نسبت به دلار استفاده می‌شود. با وجود اینکه این موضوع بسیار راحت به‌نظر می‌رسد ولی ممکن است افراد تازه‌کار را با مقداری چالش روبرو کند.

دارایی‌هایی که در بازار فارکس معامله می‌شوند شامل ارزهای کشورها، قراردادهای CFD، شاخص‌ها، کالاها و اسپردها می‌شود. همچنین بازارهای اسپات و مشتقه برای انجام معاملاتی نظیر فوروارد، فیوچرز و آپشن وجود دارد که افراد برای پیش‌بینی روندهای قیمتی و کسب سود از آن‌ها می‌توانند به آن‌ها ورود کنند. علاوه بر این‌ها مفاهیمی از قبیل پیپ، لات و اهرم در این بازار استفاده می‌شوند که ممکن است در ابتدای ورود به این بازار برای افراد تازه‌کار مقداری دشوار باشد.

نکته جالبی که در مورد بازار فارکس وجود دارد این است که فارکس بازار مرکزی ندارد و تمامی تراکنش‌ها به‌طور الکترونیکی و به‌صورت OTC انجام می‌شوند. به عبارت دیگر تمامی معاملات از طریق شبکه‌های کامپیوتری انجام می‌شوند که از طریق اینترنت تریدرها را از سراسر جهان به‌هم مرتبط می‌کند. در این قسمت آموختیم که نحوه کارکرد فارکس چیست و آن را شرح دادیم. در ادامه انواع شرکت‌کنندگان در این بازار را توضیح می‌دهیم.

نمایی از فعالیت بازار فارکس در سطح جهانی - فارکس چیست

انواع شرکت‌کنندگان در بازار (بروکرها، بانک‌ها، موسسات مالی)

شرکت‌کنندگان اصلی بازار فارکس را موسسات مالی و بانک‌های بزرگ تشکیل می‌دهند. اما در دهه گذشته توجه سرمایه‌گذاران و تریدرهای خرد بیشتری به این بازار جلب شده است. نکته مهمی که در مورد ورود افراد تازه کار و تریدرهای خرد به این بازار وجود دارد این است که این تریدرها توجه کلاهبردارانی را به خود جلب می‌کنند که به‌دنبال فریب تریدرهای کم‌تجربه‌تر هستند.

همان‌طور که پیش‌تر بیان کردیم، بازار فارکس ساختمان یا مکان فیزیکی خاصی ندارد که در آن معاملات انجام شود. بلکه این بازار از طریق شبکه‌های کامپیوتری متصل به‌هم کار می‌کند. این شبکه انواع شرکت‌کنندگان در این بازار از قبیل شرکت‌های مالی، بانک‌های سرمایه‌گذاری، بانک‌های تجاری و سرمایه‌گذاران خرد در سراسر جهان را به هم ارتباط می‌دهد.

ترید جفت ارزها در گذشته کاری دشوار برای تریدرهای خرد محسوب می‌شد تا اینکه با کمک اینترنت، امروزه افراد زیادی به‌راحتی می‌توانند در این بازار فعالیت کنند. در گذشته بیشتر فعالان این بازار را شرکت‌های چند ملیتی بزرگ، هج فاندها یا سرمایه‌گذارانی با حجم معاملاتی بالا تشکیل می‌دادند. با وجود اینکه بانک‌های سرمایه‌گذاری و تجاری هنوز قسمت اعظم معاملات در این بازار را انجام می‌دهند، قسمتی از حجم معاملات نیز توسط تریدرها و سرمایه‌گذاران مجرب در این بازار انجام می‌شود.

نحوه عملکرد جفت‌ارزها و سیستم قیمت‌گذاری

عملکرد جفت ارزها در بازار فارکس در حالت کلی به این صورت است که تغییرات ارزش آن‌ها نسبت به هم برای انجام ترید در نظر گرفته می‌شود. برای مثال در صورتی که تریدری پیش‌بینی کند که ارز یورو نسبت به ارز دلار قدرت بیشتری خواهد گرفت، در این صورت این تریدر با ارز دلار، یورو می‌خرد. در صورت پیش‌بینی درست و افزایش ارزش یورو نسبت به دلار، تریدر می‌تواند با فروش یورو، دلار بیشتری به‌دست آورد و از این طریق کسب سود کند.

نمودار بازار فارکس در تلفن همراه

هجینگ در فارکس

علاوه بر پیش‌بینی قیمت در بازار فارکس، این بازار برای انجام هجینگ نیز استفاده می‌شود. برای این منظور سرمایه‌گذاران و شرکت‌های مالی از این بازار استفاده می‌کنند تا خود را در برابر نوسانات قیمت ناخواسته در این بازار محافظت کنند. برای مثال شرکتی که در کشوری دیگر فعالیت اقتصادی انجام می‌دهد ممکن است با استفاده از بازار فارکس پوشش مناسبی برای جلوگیری از زیان نوسانات نرخ ارز برای شرکت موردنظر ایجاد کند.

بنابراین با استفاده مناسب از این بازار شرکت‌ها می‌توانند آسیب‌های ناشی از عدم ثبات مالی ارز در کشور مربوطه را کاهش دهند و هزینه‌های کمتری را با ارز داخلی خود پرداخت کنند. بنابراین پوشش ریسک با استفاده از بازار فارکس امروزه یکی از مهم‌ترین موضوعات در تجارت بین‌الملل است.

نقدینگی بازار فارکس

بازار فارکس دارای نقدینگی بالایی است. نقدینگی بالا در این بازار به این معنی است که تریدرها می‌توانند حجم‌های بالایی از معاملات را بدون تاثیر زیادی در ارزش ارزها انجام دهند. از سویی دیگر تریدرها می‌توانند با استفاده از اهرم در این بازار قدرت انجام معاملات خود را افزایش دهند.

با استفاده از اهرم در معاملات تریدرها می‌توانند معاملات بزرگتری را با مبالغ کمتری از سرمایه در این بازار انجام دهند. اما همواره به این موضوع توجه کنید که استفاده از اهرم ریسک معاملات را نیز افزایش می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که برای انجام معاملات در بازار فارکس لازم است تا سطح دانش خود را بالا ببریم و با استفاده از استراتژی‌های مناسب به‌طور آگاهانه ریسک‌های موجود در انجام معاملات را کاهش دهیم.

با توجه به جهانی بودن معاملات در بازار فارکس، نوسانات این بازار تحت تاثیر تصمیم‌گیری‌های نهادهای مالی زیادی در سراسر جهان قرار دارد. این موضوع باعث می‌شود تا نوسانات مربوط به تغییرات نرخ ارز تحت تاثیر رویدادهای جهانی زیادی قرار گیرد.

تصویری از اتاق ترید کارگزاری

شاخص‌های اقتصادی همانند نرخ بهره، تورم، تغییرات ژئوپولتیک و رشد اقتصادی همگی در ایجاد تغییرات در ارزش ارزها تاثیرگذار هستند. برای مثال در صورتی که کشوری نرخ بهره را افزایش دهد، این موضوع ممکن است باعث افزایش ارزش ارز آن کشور به‌دلیل افزایش بازده مربوط به سرمایه‌گذاری در ارز موردنظر شود.

از سویی دیگر عدم ثبات سیاسی و شکل‌گیری دورنمایی از رشد ضعیف اقتصادی باعث کاهش ارزش ارز کشور مربوطه می‌شود. بنابراین قدرت و ضعف ارزهای کشورها که در بازار فارکس نسبت به هم معامله می‌شوند، منعکس کننده وضعیت اقتصادی و سیاسی کشورها در سراسر جهان است.

در این قسمت آموختیم که نحوه عملکرد جفت‌ارزها و سیستم قیمت‌گذاری در بازار فارکس چیست و آن را شرح دادیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که سشن‌های معاملاتی در بازار فارکس چیست و آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

بررسی سشن‌های معاملاتی (آسیایی، اروپایی، آمریکایی)

بازار اصلی فارکس ۲۴ ساعت شبانه‌روز و در پنج روز هفته باز است. به عبارت دیگر این بازار از ساعت ۵ عصر یکشنبه تا ساعت ۴ عصر جمعه فعال است. در این بازه زمانی جفت ارزهای مختلف در سراسر جهان ترید می‌شوند. اما بیشترین حجم معاملات در سشن‌های معاملاتی و مراکز مالی خاصی انجام می‌شوند.

ترید شبانه‌روزی در بازار فارکس ابتدا در سشن معاملاتی آسیا و اقیانوسیه شروع می‌شود. این سشن معاملاتی از سیدنی آغاز می‌شود و در ادامه با توکیو، هنگ کنگ و سنگاپور ادامه پیدا می‌کند. سپس معاملات در بازار اروپا شروع می‌شود که شامل پاریس، فرانکفورت، زوریخ و لندن می‌شود. سپس معاملات به سمت بازار آمریکا می‌رود و در آنجا خاتمه می‌یابد. وجود سشن‌های مختلف در این بازار باعث می‌شود تا این بازار همواره حالتی پویا داشته باشد و قیمت‌ها در این بازار همیشه در حال نوسان باشند.

بنابراین بازار فارکس یکی از بازارهایی است که به‌طور واقعی به‌جز تعطیلات به‌طور ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند. برای اینکه بدانیم در بازار فارکس چه ابزارهای معاملاتی را می‌توانیم معامله کنیم در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ابزارها و نمادهای معاملاتی در بازار فارکس چیست و توضیحاتی درباره ‌آن‌ها ارائه می‌کنیم.

ابزارها و نمادهای معاملاتی در فارکس

در بازار فارکس ارزهای کشورها به‌طور جفت با هم مقایسه می‌شوند. در نمودار زیر بیشترین ارزی که به‌طور جهانی مبادله می‌شود را مشاهده می‌کنید. نرخ مبادله بین دو ارز را با جفت ارز نشان می‌دهند و این موضوع را بیان می‌کند که برای خرید یک واحد از ارز پایه چه مقدار از ارز دیگر مورد نیاز است.

برای مثال در جفت ارز EUR/USD، یورو ارز پایه و دلار آمریکا ارز مظنه است. در صورتی که نرخ برابری EUR/USD برابر با ۱/۲۰ باشد، به این معنی است که با یک یورو می‌توانیم ۱/۲۰ دلار آمریکا را مبادله کنیم. در تصویر زیر نحوه مبادله EUR/USD از زمان معرفی یورو در سال ۱۹۹۹ میلادی نشان داده شده است.

نمودار EUR/USD از زمان معرفی یورو در سال ۱۹۹۹ میلادی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس چیست؟

به جفت‌ارزهای معاملاتی که در آن‌ها ارزهای دارای حجم معاملاتی بالا با دلار آمریکا مقایسه می‌شوند را جفت‌ارزهای اصلی در بازار فارکس می‌گویند.

جفت ارزی که بیشتر حجم معاملات را در بازار فارکس دارد، مربوطه به تبادل بین یورو و دلار آمریکا است که با EUR/USD نشان داده می‌شود. به عبارت دیگر این جفت ارز به‌دلیل اینکه افراد زیادی آن را ترید می‌کنند نقدشونده‌ترین جفت ارز معاملاتی در بازار فارکس است. به تعداد ارزهای موجود در کشورهای مختلف می‌تواند جفت ارز وجود داشته باشد.

با توجه به اینکه ممکن است ارزهای کشورها برای انجام مبادلات به این بازار ورود کنند یا از آن خارج شوند بنابراین تعداد جفت ارزهای موجود در این بازار تغییر می‌کند. تمامی این جفت ارزها در بازار فارکس با توجه به حجم معاملاتی روزانه آن‌‌ها در این بازار دسته‌بندی می‌شوند. جفت ارزهایی که از حجم معاملاتی بالایی در برابر دلار برخوردار هستند، جفت ارزهای اصلی در این بازار محسوب می‌شوند که در فهرست زیر آن‌ها را مشاهده می‌کنید.

  • EUR/USD: ارزش یورو را نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهد.
  • USD/JPY: ارزش دلار آمریکا را نسبت به ین ژاپن نشان می‌دهد.
  • GBP/USD: ارزش پوند انگلیس را نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهد.
  • USD/CHF: ارزش دلار آمریکا را نسبت به فرانک سوئیس نشان می‌دهد.
  • AUD/USD: ارزش دلار استرالیا را نسبت به دلار آمریکا نشان می‌دهد.
  • USD/CAD: ارزش دلار آمریکا را نسبت به دلار کانادا نشان می‌دهد.

با توجه به غنی بودن کالایی دو کشور استرالیا و کانادا، دو جفت ارز پایینی در فهرست بالا را به عنوان ارزهای کالایی نیز می‌شناسند.

ارزهای اصلی از نقدشوندگی بالایی در بازار فارکس برخوردارند و این ارزها در بیست و چهار ساعت شبانه‌روز در طول هفته به‌جز تعطیلات معامله می‌شوند.

جفت ارزهای فرعی و اگزوتیک در بازار فارکس چیست؟

جفت ارزهایی که با دلار مقایسه نمی‌شوند را جفت ارزهای فرعی می‌‌گویند. این جفت ارزهای معاملاتی دارای اسپرد بیشتری هستند و نسبت به جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس نقدینگی کمتری دارند. در میان ارزهای فرعی در بازار فارکس جفت ارزهایی که یکی از ارزهای آن‌ها در جفت ارزهای اصلی قرار دارد، از حجم معاملات بیشتری نسبت به دیگر جفت ارزها برخوردار هستند. برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

  • EUR/GBP: ارزش یورو به پوند انگلیس را نشان می‌دهد.
  • GBP/JPY: ارزش پوند انگلیس را به ین ژاپن نشان می‌دهد.
  • EUR/CHF: ارزش یورو را به فرانک سوئیس نشان می‌دهد.

از سویی دیگر جفت ارزهای اگزوتیک در بازار فارکس مربوط به بازارهای نوظهور در فارکس هستند. این جفت‌ارزها نقدشوندگی کمتری دارند و دارای اسپرد بیشتری هستند. برای مثال از جفت ارزهای اگزوتیک می‌توان به جفت ارز USD/SGD اشاره کرد که ارزش دلار آمریکا را نسبت به دلار سنگاپور نشان می‌دهد.

انواع حساب‌های معاملاتی در بازار فارکس چیست؟

حساب‌های معاملاتی در بازار فارکس حساب‌های مالی هستند که به افراد و شرکت‌ها امکان انجام معاملات در این بازار را می‌دهند. اولین اقدام برای باز کردن حساب فارکس، تحقیق و مقایسه کارگزاری‌ها با یکدیگر است تا بتوانیم از میان آن‌ها کارگزاری مناسبی که با اهداف و استراتژی‌های معاملاتی ما سازگارتر است را در بازار فارکس انتخاب کنیم.

پس از انتخاب کارگزاری در ادامه نیاز است تا اطلاعات خواسته شده را در فرم آنلاین مربوطه تکمیل کنید. در ادامه این کارگزاری‌ها از شما می‌خواهند تا از طریق مدارک شناسایی خود نسبت به احراز هویت در پلتفرم مربوطه اقدام کنید.

بعد از این‌که مراحل مربوط به احراز هویت را در کارگزاری موردنظر انجام دادید، در ادامه لازم است تا حساب خود را برای انجام معاملات شارژ کنید که از طریق روش‌های مختلفی همانند انتقال مستقیم از بانک، واریز از طریق کارت اعتباری یا از طریق سرویس‌های پرداخت انلاین قابل انجام است.

پس از انجام این مراحل افراد می‌توانند به پلتفرم معاملاتی خود از طریق نام کاربری و رمزعبور دریافتی از کارگزاری دسترسی داشته باشند و تنظیمات دلخواه را در آن انجام دهند و نسبت به قرار دادن سفارشات خرید و فروش در آن اقدام کنند.

اتاق ترید کارگزاری فارکس

معرفی انواع حساب‌ها

برای انجام معاملات در بازار فارکس می‌توان از حساب‌های متنوعی استفاده کرد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

حساب میکرو فارکس

حساب میکرو فارکس نوعی از حساب برای انجام معاملات در این بازار است که امکان پرداخت‌های حساب را تا یک صدم اندازه حساب استاندارد در این بازار فراهم می‌کند. به عبارتی دیگر تریدر می‌تواند ده دلار پرداخت کند و در پلتفرم مربوطه معادل هزار دلار از ارز مربوطه را مشاهده کند.

حساب مینی فارکس

حساب مینی فارکس نوعی حساب معاملاتی است که برای پرداخت‌های کمتر از حساب‌های استاندارد در این بازار استفاده می‌شود. به‌طور معمول کمینه قابل پرداخت برای حساب مینی برابر با صد دلار است که ده برابر کمتر از پرداختی در حساب استاندارد است.

حساب استاندارد فارکس چیست؟

حساب استاندارد فارکس که به آن حساب کلاسیک نیز می‌گویند، با مقدار اسپرد ثابت خود مشخص می‌شود. اسپرد ثابت در این حساب به این معنی است که اختلاف بین قیمت پیشنهادی و درخواستی ثابت است و با شرایط بازار تغییر نمی‌کند.

استفاده از حساب استاندارد به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند مقدار سود و زیان احتمالی را پیش‌بینی کنند. از سویی دیگر حساب‌های استاندارد امکان سفارشات مارکت را فراهم می‌‌کنند که در آن‌ها تریدرها می‌توانند در بهترین قیمت لحظه‌ای بازار معامله خود را انجام دهد. این موضوع مخصوصا برای تریدرهایی که قصد کسب سود از نوسانات سریع بازار را دارند، مزیتی قابل توجه محسوب می‌شود.

ویژگی‌های یک بروکر معتبر در بازار فارکس چیست؟

کارگزاری‌های آنلاین زیادی برای ترید در بازار فارکس وجود دارد. اما برای انتخاب کارگزاری مناسب لازم است تا به موارد زیر دقت کنیم.

انطباق با قوانین

اولین چیزی که هنگام انتخاب یک کارگزار فارکس باید بررسی شود، میزان اعتبار آن‌ها است. در ایالات متحده، یک کارگزار معتبر فارکس عضو «انجمن ملی آتی» (National Futures Association | NFA) است. این انجمن یک سازمان خودتنظیمی برای صنایع است. همچنین لازم است تا کارگزاری مربوطه در «کمیسیون معاملات آتی کالا» (Commodity Futures Trading Commission | CFTC) ثبت شود. کمیسیون معاملات آتی کالا تنظیم کننده بازارهای آتی کالا و اختیار معامله در ایالات متحده است.

بنابراین برای بررسی اعتبار کارگزاری‌های فارکس نباید فریب ظاهر این وب‌سایت‌ها را بخوریم. کارگزاری‌هایی که در ایالات متحده فعالیت می‌کنند را می‌توان با تحقیق از قسمت «درباره ما» (About Us) در مورد عضویت آن‌ها در NFA مطمئن شد، که در این صورت کارگزاری‌ها معمولا در این قسمت شماره عضویت خود را در NFA درج می‌کنند.

علاوه بر این کارگزاری‌هایی که در بیرون ایالات متحده فعالیت دارند، لازم است تا مطابق با قوانین نهادهای رگولاتوری مربوطه عمل کنند. با توجه به نیاز به ایجاد امنیت در ارتباط با حساب‌های افراد در کارگزاری و لزوم یکپارچگی میان کارگزاری‌های فارکس، لازم است تا تمامی کارگزاری‌ها به نحوه شایسته‌ای قانون‌گذاری شوند.

ویژگی‌های حساب فارکس چیست؟

هر کدام از کارگزاری‌های فارکس می‌تواند شرایط ویژه‌ای برای باز کردن حساب‌های معاملاتی در اختیار افراد قرار دهد. برای اینکه بدانیم ویژگی‌های حساب فارکس چیست در ادامه چهار مورد از مهم‌ترین این ویژگی‌ها را برای انتخاب درست کارگزاری مناسب شرح دهیم.

  • اهرم و مارجین
  • کمیسیون و اسپرد
  • پرداخت اولیه
  • راحتی در واریز و برداشت

اهرم و مارجین

با توجه به کارگزاری انتخابی این امکان برای کاربران وجود دارد تا از اهرم در معاملات خود در حساب مارجین استفاده کنند. برای مثال با استفاده از اهرم 50:1 تریدرها می‌توانند با استفاده از هزار دلار، پوزیشنی به ارزش پنجاه هزار دلار باز کنند. برخی دیگر از کارگزاری‌ها از اهرم‌های بالاتری همانند 200:1 استفاده می‌کنند.

استفاده از اهرم در معاملات می‌تواند میزان سود بیشتری را در معاملات موفق به تریدرها بدهد. ولی از سویی دیگر میزان ضرر در معاملات ناموفق را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است در استفاده از اهرم بسیار دقت کنیم.

کمیسیون و اسپرد

کارگزاری‌هایی که کمیسیون دریافت می‌کنند، درصدی از اسپرد معاملات را برای این منظور برداشت می‌کنند. از سویی دیگر کارگزاری‌هایی که کمیسیون نمی‌گیرند، سود خود را از طریق اسپردهای بیشتر در معاملات دریافت می‌کنند. بنابراین برای انتخاب کارگزاری مناسب لازم است تا به نحوه کسب سود کارگزاری موردنظر دقت کنیم.

برای مثال اسپرد می‌تواند ثابت و برابر با سه پیپ باشد. لازم به ذکر است پیپ کوچکترین واحد برای تغییرات قیمت در بازار فارکس است. از سویی دیگر اسپرد می‌تواند با توجه به شرایط بازار متغیر باشد. لازم به ذکر است هر اندازه اسپرد بزرگتر باشد، کسب سود از بازار دشوارتر می‌شود. جفت ارزهای مطرحی همانند EUR/USD و GBP/USD نسبت به جفت ارزهایی که کمتر معامله می‌شوند، دارای اسپرد کوچک‌تری هستند.

تصویری نمادین از کارگزاری فارکس

پرداخت اولیه

در بسیاری از کارگزاری‌های فارکس می‌توان با مبالغ کمی همانند ۵۰ دلار نیز حساب باز کرد. با استفاده از اهرم در معاملات قدرت خرید بسیار بیشتر از حداقل پرداختی می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا ترید در بازار فارکس از جذابیت زیادی در میان افراد تازه وارد و تریدرها برخوردار باشد. بسیاری از کارگزاری‌ها از انواع حساب‌های استاندارد، مینی و میکرو با میزان پرداختی‌های اولیه متنوع پشتیبانی می‌کنند.

راحتی در واریز و برداشت

هر کارگزاری فارکس از سیاست‌های ویژه‌ای برای برداشت و پرداخت پیروی می‌کند. کارگزاری‌ها برای تسهیل در امر واریز و برداشت می‌توانند روش‌های متنوعی را برای این منظور در اختیار کاربران خود قرار دهند. کارگزاری‌ها می‌توانند امکان واریز به حساب را از طریق کارت‌های اعتباری، پی‌پال و چک‌های بانکی فراهم کنند. از سویی دیگر برای برداشت نیز کارگزاری‌ها می‌توانند مبالغ را با استفاده از چک یا برداشت الکترونیکی انجام دهند. لازم به ذکر است که کارگزاری‌ها ممکن است برای انجام خدمات مربوط به واریز یا برداشت کارمزد دریافت کنند.

تعداد جفت ارزهای موجود در کارگزاری

با وجود اینکه جفت ارزهای متنوعی در بازار فارکس وجود دارد اما تعداد محدودی که از نقدینگی بالایی برخوردار هستند، مورد توجه تریدرها قرار دارند. علاوه بر پشتیبانی از معاملات جفت ارزهای اصلی در بازار فارکس، کارگزاری‌ها ممکن است از جفت‌ ارزهای فرعی دیگری نیز در پلتفرم معاملاتی مربوطه پشتیبانی کنند. بنابراین تریدرها لازم است تا در انتخاب کارگزاری به پشتیبانی آن از جفت ارز موردنظر خود توجه کنند و کارگزاری را انتخاب کنند که امکان ترید جفت ارز موردنظر در آن وجود دارد.

پشتیبانی از مشتریان

با توجه به اینکه معاملات در بازار فارکس به‌طور ۲۴ ساعته انجام می‌شود، بنابراین لزوم پشتیبانی بهینه از کاربران کارگزاری از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین در انتخاب کارگزاری‌ها لازم است تا دقت شود که آیا در صورت نیاز می‌توان با قسمت پشتیبانی تماس برقرار کرد. برای این منظور می‌توانید با تماس کوتاهی با قسمت پشتیبانی کارگزاری از نحوه خدمت‌رسانی کارگزاری مربوطه اطلاع پیدا کنید.

پلتفرم معاملاتی

پلتفرم معاملاتی کارگزاری‌ها راه ارتباطی بین تریدرها و بازار فارکس است. بنابراین تریدرها لازم است این پلتفرم‌ها را از لحاظ دارا بودن ابزارهای مورد نیاز برای انجام تحلیل تکنیکال و تحلیل بنیادی بررسی کنند. از سویی دیگر می‌بایست به میزان راحتی در پلتفرم‌ها و انجام معاملات در آن‌ها نیز توجه شود.

لازم به ذکر است که راحتی در انجام معاملات اهمیت بالایی برای پلتفرم معاملاتی دارد. برای مثال پلتفرم معاملاتی با طراحی مناسب می‌بایست از گزینه‌های مربوط به خرید و فروش واضح و مشخصی برخوردار باشد تا تریدرها در هنگام کار با آن راحت‌تر معامله کنند.

برخی از این پلتفرم‌ها به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که دارای گزینه‌ «ترس» (Panic) هستند تا تریدرها بتوانند با انتخاب این گزینه تمامی پوزیشن‌های معاملاتی باز خود را ببندند. از سویی دیگر پلتفرم‌های معاملاتی که طراحی مناسبی نداشته باشند باعث می‌شوند تا تریدرها در قرار دادن سفارشات خود دچار اشتباهات پرهزینه‌ای شوند.

از دیگر مواردی که در بررسی پلتفرم‌های معاملاتی می‌بایست به ‌آن‌ها توجه کنیم عبارتند از قابلیت شخصی‌سازی پلتفرم، وجود انواع سفارشات، گزینه مربوط به انجام معاملات خودکار، امکانات مربوط به تست استراتژی و هشدارهای مربوط به ترید. بیشتر کارگزاری‌ها به کاربران اجازه استفاده رایگان از حساب دمو را می‌دهند. بنابراین تریدرها قبل از باز کردن حساب واقعی و شارژ حساب مربوطه می‌توانند پلتفرم معاملاتی را بررسی کنند.

تصویری نمادین از نمودار فارکس - فارکس چیست

انواع تحلیل‌ها در بازار فارکس چیست؟

انواع روش‌های تحلیلی زیر را می‌توان برای بررسی بازار فارکس استفاده کرد که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • تحلیل فاندامنتال: بررسی اخبار اقتصادی و شاخص‌های کلیدی
  • تحلیل تکنیکال: ابزارها، الگوها و روش‌های پیش‌بینی قیمت
  • تحلیل احساسات بازار: بررسی روانشناسی تریدرها و تاثیر آن بر روند معاملات

تحلیل فاندامنتال فارکس چیست؟

تحلیل فاندمنتال تحلیلی است که بر اساس مواردی نظیر گزارشات و رویدادهای اقتصادی و تاثیر آن‌ها بر روی بازار فارکس انجام می‌شود. مواردی از قبیل GDP، میزان و نحوه رشد اقتصادی کشور، نرخ بهره، گزارشات مربوط به بیکاری و تولید شغل در تحلیل فاندامنتال در نظر گرفته می‌شوند.

تمامی این موارد برخی از گزارشاتی هستند که تریدرها آن‌ها را از وب‌سایت‌های خبری و اطلاع‌رسانی برای تحلیل بازار دریافت می‌کنند. البته موارد زیادی برای بررسی وجود دارد که تریدرها می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب‌سایت فارکس فکتوری «+» مراجعه کنند.

در این وب‌سایت تقویمی اقتصادی وجود دارد که تاریخ و ساعت هر رویداد مهم اقتصادی را نشان می‌دهد. برای انجام مقایسه بین اطلاعات و گزارشات اقتصادی افراد می‌توانند تغییرات قبلی، مقادیر واقعی و ارقام مربوط به پیش‌بینی را با هم مقایسه کنند.

بنابراین در این وب‌سایت کاربردی می‌توانید اخبارها و گزارشات تاثیرگذار در بازار فارکس را برای کشورهای مختلف مشاهده کنید. در این قسمت آموختیم که تحلیل فاندامنتال فارکس چیست و آن را شرح دادیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تحلیل تکنیکال فارکس چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌‌کنیم.

تحلیل تکنیکال فارکس چیست؟

تحلیل تکنیکال با استفاده از ابزارها، الگوها و روش‌های پیش‌بینی قیمت و با استفاده از پیشینه تاریخی در نمودار بازار مربوطه به تریدرها در انجام معاملات موفق کمک می‌کند.

برای آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال می‌توانید فیلم آموزش تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

تحلیل تکنیکال تفاوت‌های عمده‌ای با تحلیل بنیادی دارد. در تحلیل بنیادی اخبار و گزارشات مربوط به اقتصاد کلان بررسی می‌شود اما در تحلیل تکنیکال تریدرها از ابزارهایی مانند اندیکاتورها و مفاهیمی نظیر حمایت و مقاومت برای تحلیل بازار استفاده می‌کنند.

ابزارهایی از قبیل نمودار شمعی، ابزار فیبوناچی، RSI نمونه‌‌هایی از ابزارهای کاربردی در این تحلیل هستند. در واقع تمامی این ابزارها برای بررسی و تحلیل نوسانات گذشته و حال در نمودار قیمت کاربرد دارد. برای درک بهتر این موضوع در تصویر زیر نمودار شمعی جفت ارز یورو به ین ژاپن را مشاهده می‌کنید که از میانگین متحرک ۲۰۰ و خطوط حمایت و مقاومت در آن استفاده شده است.

نمودار شمعی جفت ارز یورو به ین ژاپن (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

لازم به ذکر است برای انجام معاملات موفق تریدرها از برخی از این ابزار برای تحلیل استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند برای انجام معاملات سود‌آور در استفاده از آن‌ها مهارت لازم را کسب کنند. در این قسمت آموختیم تحلیل تکنیکال فارکس چیست. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که تحلیل احساسات در بازار فارکس چیست و توضیحاتی درباره آن ارائه می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تحلیل تکنیکال می‌توانید مطلب تحلیل تکنیکال چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

تحلیل احساسات در بازار فارکس چیست؟

نوعی دیگری از تحلیل بنام تحلیل احساسات بازار وجود دارد که از تحلیل‌های تکنیکال و فاندامنتال مجزا است. این نوع تحلیل همان‌طور که از نام آن می‌توان متوجه شد میزان احساسات در بازار را اندازه‌گیری می‌کند. برای مثال یکی از مواردی که در تحلیل احساسات بازار استفاده می‌شود مربوطه به نمودار گزارش «تعهد معامله‌گران» (Commitment of Traders | COT) است. اما سوالی که ممکن است مطرح شود این است که چگونه از این گزارش می‌توان استفاده کرد.

ایده کلی در طراحی و استفاده از این گزارش به این شکل است که سه دسته کلی تریدر در بازار وجود دارد که عبارتند از:

  • بانک‌ها و موسسات مالی بزرگ که تریدرهای اصلی در این بازار هستند.
  • تریدرهای کوچک که خرده معامله‌گران را در بازار فارکس تشکیل می‌دهند.
  • تریدرهای تجاری که برای پوشش ریسک اقدام به انجام معامله می‌کنند.

برای استفاده از این گزارش لازم است تا نواحی بیشینه یا کمینه‌ای آن را بررسی کنیم. به عبارت دیگر نمودار مربوط به این گزارش به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نواحی برگشت قیمت را به‌راحتی پیدا کنند.

همان‌‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خط قرمز مربوط به معامله‌گران تجاری، خط سبز مربوط به تریدرهای بزرگ و خط آبی مربوط به تریدرهای خرد است که می‌توان آن را نادیده گرفت. از این نمودار زمانی می‌توان استفاده کرد که قیمت به سمت سقف‌ها یا کف‌های نمودار پیش رود. برای مثال زمانی که نمودار به سمت نواحی اشباع فروش نزدیک شود این موضوع را می‌رساند که بسیاری از شرکت‌های تجاری ابزار معاملاتی مربوطه همانند جفت ارز EUR/USD را فروخته‌اند.

نمودار گزارش تعهد معامله‌گران (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

بنابراین کاربرد نمودار گزارش تعهد معامله‌گران برای پیدا کردن نواحی اشباع خرید و فروش در نمودار مربوطه است که توسط معامله‌گران تجاری ایجاد می‌شوند و به تریدرها در پیدا کردن نواحی برگشت قیمت در نمودار کمک می‌کنند.

ابزار دیگری که در تحلیل احساسات بازار فارکس استفاده می‌شود، نسبت بین پوزیشن‌های لانگ و شورت است. این ابزاری است که تریدرها می‌توانند در وب‌سایت فارکس فکتوری از آن استفاده کنند. برای استفاده از این ابزار نیز نیاز دارید تا به محدوده‌های حداکثر یا حداقلی دقت کنید.

برای مثال برای استفاده از این ابزار به مواردی دقت کنید که تعداد زیادی از معامله‌گران دارای پوزیشن لانگ هستند. در این حالت بازار معمولا به سمت نواحی پایین‌تر حرکت می‌کند. در حالتی برعکس زمانی که بیشتر معامله‌گران دارای پوزیشن معاملاتی شورت هستند، بازار تمایل دارد تا به سمت نواحی بالاتر حرکت کند. بنابراین تریدرها از این ابزار تحلیل احساسات در بازار می‌‌توانند برای باز کردن پوزیشن‌های مخالف اکثر تریدرها استفاده کنند.

البته همواره به این موضوع توجه داشته باشید که از ابزار مربوط به احساسات در بازار فارکس در کنار دیگر ابزارها و به عنوان بخشی از برنامه ترید خود می‌توانید استفاده کنید.

نسبت بین پوزیشن‌های لانگ و شورت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

آموزش عملی معامله‌گری در فارکس

تا اینجا با مفاهیم مربوط به بازار فارکس آشنا شدیم و آموختیم که انواع تحلیل در بازار فارکس چیست و مفاهیم مربوطه به‌آن‌ها را یاد گرفتیم. در ادامه برای آموزش عملی معامله‌گری در فارکس لازم است تا با برخی دیگر از اصطلاحات مربوط به این حوزه و نحوه کارکرد این بازار بیشتر آشنا شوید.

باز کردن حساب آزمایشی (دمو) و حساب واقعی

کارگزاری را انتخاب کنید که توسط نهاد مالی معتبری قانون‌گذاری شده است. علاوه بر این در انتخاب کارگزاری به این نکته توجه کنید که پلتفرم معاملاتی کاربرپسند و راحتی داشته باشد. توجه به مواردی از قبیل پشتیبانی مناسب و کارمزدهای مناسب از دیگر مواردی است که برای انتخاب کارگزاری فارکس باید در نظر گرفت.

بسیاری از کارگزاری‌های فارکس این امکان را به افراد می‌دهند تا قبل از انجام معاملات واقعی بتوانند در حساب دموی کارگزاری موردنظر نسبت به انجام معاملات آزمایشی اقدام کنند. ترید در حساب دمو این امکان را به تریدرها می‌دهد تا میزان آمادگی خود را برای ورود به معاملات واقعی محک بزنند و استراتژی‌های معاملاتی خود را در آن آزمایش کنند. بنابراین همواره بهتر است تریدرها اشتباهات خود را با استفاده از حساب دمو کشف کنند تا اینکه با حساب واقعی با اشتباهات مربوطه متضرر نشوند.

نحوه استفاده از پلتفرم‌ معاملاتی MetaTrader

متاتریدر پلتفرمی معاملاتی است که توسط MetaQuotes طراحی شده است و تریدرهای فارکس از آن برای انجام معاملات خود استفاده می‌کنند. MT4 یکی از انواع این پلتفرم است که قابلیت شخصی‌سازی بالایی دارد. در ادامه نحوه استفاده از این پلتفرم معاملاتی را شرح می‌دهیم.

باز کردن حساب و دانلود متاتریدر

برای استفاده از این پلتفرم معاملاتی در ابتدا لازم است تا در یکی از کارگزاری‌های فارکس حساب باز کنید. در ادامه پس از دانلود متاتریدر می‌توانید با استفاده از نام کاربری و رمز عبور دریافتی از این پلتفرم به‌طور آنلاین استفاده کنید.

باز کردن پوزیشن معاملاتی

زمانی که موقعیت مناسبی را برای ترید تشخیص دادید برای باز کردن پوزیشن معاملاتی به قسمت tools بروید و بر روی new order کلیک کنید. این کار باعث باز شدن پنجره ثبت سفارش می‌شود.

باز کردن پوزیشن معاملاتی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید پس از آن پنجره مربوط به ثبت سفارش باز می‌شود.

پنجره مربوط به ثبت سفارش (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

در ادامه توضیحی مختصر درباره اجزای مربوط به پنجره ثبت سفارش می‌دهیم.

  • Symbol: جفت رمز ارزی که قصد معامله دارید را از این قسمت انتخاب می‌کنید.
  • Volume: در این قسمت مقدار لات را برای انجام معامله مشخص می‌کنید.
  • Stop loss: حد ضرر را در این قسمت مشخص می‌کنید.
  • Take profit: قیمت مورد نظر را برای خروج از معامله و تیک پروفیت مشخص کنید.
  • Type: در این قسمت می‌توانید گزینه instant execution را برای باز کردن فوری معامله در زمان خرید یا فروش انتخاب کنید. علاوه بر این می‌توانید گزینه pending order را برای باز کردن پوزیشن معاملاتی پس از رسیدن قیمت به سطح موردنظر انتخاب کنید.

بنابراین با توجه به نوع سفارش انتخابی پنجره‌های متفاوتی برای ثبت سفارش برای تریدرها باز می‌شود که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

سفارش فوری

زمانی که در قسمت نوع سفارش گزینه اجرای فوری را انتخاب کنید، پنجره زیر باز می‌شود که در آن می‌توانید حداکثر انحراف از قیمت اعلام شده را فعال کنید.

  • حداکثر انحراف از قیمت اعلام شده:‌ انتخاب این گزینه به این دلیل است که در مواردی با توجه به نوسانات سریع قیمت در بازار مربوطه سفارشات برگشت می‌خورند. برای اینکه تریدرها بتوانند با توجه به نوسانات بازار سفارشات خود را انجام دهند می‌‌‌توانند در قسمت مربوطه میزان حداکثر انحراف از قیمت بازار را به پیپ مشخص کنند.
  • خرید یا فروش: زمانی که آماده انجام معامله شدید در صورتی که پیش‌بینی می‌کنید روند مربوطه افزایش پیدا می‌کند، گزینه خرید را بزنید و در صورتی که پیش‌بینی می‌کنید بازار نزولی شود گزینه فروش را بزنید تا سفارش ثبت و اجرا شود.

سفارش فوری (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سفارشات در انتظار اجرا

زمانی که گزینه pending order را انتخاب کردید پنجره زیر باز می‌شود. در ادامه گزینه‌های مربوط به این پنجره را شرح می‌‌دهیم.

  • Type: نوع سفارش را در این قسمت مشخص کنید. سفارش محدود خرید، محدود فروش، بای استاپ و سل استاپ از سفارشاتی هستند که می‌توانید انتخاب کنید. برای انتخاب آن‌ها می‌بایست به تفاوت‌های آن‌ها آگاه شوید.
  • At price: در این قسمت قیمتی که تمایل دارید در آن سفارش شما فعال شود را انتخاب کنید.
  • Expiry: در این قسمت تاریخ و ساعت انقضای سفارش خود را مشخص کنید تا در صورتی که قیمت مارکت به قیمت قید شده در قسمت At price نرسد، سفارش منقضی شود.
  • Place: زمانی که برای سفارش موردنظر آماده شدید، بر روی این گزینه کلیک کنید.

سفارشات در انتظار اجرا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مدیریت ریسک و سرمایه‌گذاری هوشمندانه در فارکس

بعد از انجام معاملات آزمایشی در ادامه تریدرها می‌توانند معاملات خود را در حساب واقعی انجام دهند. در زمان ترید با حساب واقعی در ابتدا می‌بایست با مقادیر کمی معاملات خود را انجام دهیم و با مرور زمان و کسب تجربه می‌توانیم با حجم‌های بیشتری ترید کنیم. این استراتژی به تریدرها کمک می‌کند تا مدیریت ریسک بهتری در تریدهای اولیه خود داشته باشند.

برای انجام مدیریت سرمایه لازم است تا تریدرها همواره حساب خود را بررسی کنند تا از وضعیت موجودی ‌آن اطلاع پیدا کنند. از سویی دیگر برای انجام مدیریت ریسک بهینه در انجام معاملات لازم است تا از حد ضرر و سفارشات تیک پروفیت به‌طور مناسبی استفاده کنند.

تریدرها لازم است تا همواره وضعیت بازار را رصد کنند و خود را با‌ آن تطبیق دهند. برای این منظور لازم است تا اخبار مربوطه به بازار موردنظر را دنبال کنند، به شاخص‌های اقتصادی توجه کنند و تحولات منطقه‌ای و سیاسی تاثیرگذار در ارزش جفت ارزها را پیگیری کنند. بنابراین لازم است تا همواره برای تغییر در استراتژی‌های معاملاتی خود همزمان با ایجاد تغییرات در شرایط بازار مربوطه آماده باشند.

استراتژی‌های پیشرفته و تکنیک‌های معاملاتی موفق

برای انجام معاملات بهینه در بازار فارکس تریدرها نیاز دارند تا با استراتژی‌های متنوع معاملاتی از انواع روش‌های تحلیل تکنیکال، تحلیل بنیادی، ترید با اخبار آشنا شوند. سپس با توجه به سبک ترید و میزان تحمل ریسک خود می‌توانند استراتژی‌های مناسب را برای انجام معاملات انتخاب کنند.

در ادامه تریدرها نیاز دارند تا برنامه معاملاتی خود را تنظیم کنند. این برنامه شامل مواردی نظیر اهداف تریدر، میزان تحمل ریسک در معاملات، استراتژی‌های معاملاتی و دیگر شرایط در زمان ترید است. نکته مهمی که در برنامه‌ریزی معاملاتی لازم است به آن توجه شود، پایبند بودن و اجرای برنامه در زمان ترید است. بنابراین لازم است تا تریدرها در زمان انجام معاملات که احساسات بر تصمیم‌گیری بسیار تاثیرگذار می‌شود، همواره به برنامه تنظیم شده پایبند باشند. همواره به‌ یاد داشته باشید که تریدرهای موفق، تریدرهای منظمی هستند.

استراتژی‌ مبتنی بر روند فارکس چیست؟

استراتژی مبتنی بر روند یکی از محبوب‌ترین استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس است که افراد زیادی در همان شروع ترید می‌توانند از آن استفاده کنند. نکته مهمی که در استفاده از این استراتژی لازم است تا به آن توجه شود این است که روند همانند دوست تریدر است.

در این استراتژی تریدرها نیاز دارند تا منتظر بمانند و با بررسی احتمال روندهای جدید در بازار در زمان مناسبی به آن ورود کنند. بنابراین لازمه استفاده از این استراتژی انتظار برای پیدا کردن یک روند جدید در نمودار قیمت است. در تصویر زیر قسمت‌هایی از نمودار قیمت که در آن‌ها تریدرها روندهای جدید را شناسایی کرده‌اند را می‌توانید مشاهده کنید.

همان‌طور که در تصویر مشخص شده است نواحی قرمز رنگ مربوط به قسمت‌هایی هستند که در آن‌ها برگشت قیمت روی می‌دهد و نواحی‌ آبی رنگ در نمودار مربوطه روندهای قیمتی را مشخص می‌کنند. بسیاری از افراد تازه‌کار به اشتباه سعی می‌کنند که قبل از تشکیل روند جدید به آن وارد شوند که این شتاب در ورود به روند ممکن است آن‌ها را دچار خطا کند. هر چند ممکن است این افراد خود را تریدرهای روند بدانند اما بهتر است این قبیل تریدرها را معامله‌گران نواحی برگشت قیمت در نظر بگیریم.

در این قسمت آموختیم که استراتژی‌ مبتنی بر روند فارکس چیست و مفاهیم مربوط به آن را یادگرفتیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که استراتژی مبتنی بر پیوت پوینت‌ها چیست و آن را شرح می‌دهیم.

استراتژی‌ مبتنی بر ترند (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی مبتنی بر پیوت پوینت‌ها در فارکس چیست؟

نقاط پیوت سطوحی هستند که با استفاده از اطلاعات قیمتی گذشته نمودار و با فرمول خاصی ایجاد می‌شوند. از استراتژی نقاط پیوت برای تشخیص صعودی یا نزولی بودن بازار فارکس استفاده می‌‌شود. تریدرها معمولا از پیوت پوینت‌هایی که با استفاده از قیمت دیروز بازار تشکیل شده‌اند برای انجام معاملات امروز استفاده می‌کنند. در نمودار زیر نمونه‌ای ساده از استراتژی پیوت پوینت را مشاهده می‌کنید. در این مثال نمودار EUR/USD در تایم‌فریم یک‌ساعته از بازار فارکس انتخاب شده است.

استراتژی مبتنی بر پیوت پوینت‌ها (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید اندیکاتور نقاط پیوت در این مثال از اطلاعات مربوط به روز پانزدهم نوامبر برای محاسبه و رسم خطوط پیوت پوینت برای روز هجدهم نوامبر استفاده کرده است. برای استفاده از سطوح مربوط به نقاط پیوت موقعیت قیمت باز شدن را در روز موردنظر نسبت به خط پیوت پوینت در نظر می‌گیریم.

برای مثال همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌‌کنید قیمت در روز ۱۸ نوامبر بالاتر از خط مربوط به اندیکاتور پیوت پوینت باز شده است. بنابراین در ترید روزانه باز کردن پوزیشن‌های لانگ اولویت دارند. در صورتی که قیمت باز شدن روزانه در زیر سطح مربوط به اندیکاتور پیوت پوینت باشد، در این حالت پوزیشن‌های شورت در معاملات ترجیح دارند.

استراتژی‌های اسکالپینگ، سوئینگ و معاملات روزانه فارکس چیست؟

با توجه به مدت زمان و تعداد تریدها، می‌توانیم استراتژی‌های مختلفی در ترید فارکس داشته باشیم که در ادامه سه استراتژی زیر را شرح می‌دهیم.

  • تریدر اسکالپ: این نوع روش برای انجام معامله در بازار فارکس به‌گونه‌ای است که پوزیشن‌های معاملاتی برای مدت زمان کوتاهی همانند چند ثانیه یا چند دقیقه باز می‌مانند. مقدار سود دریافتی در این پوزیشن‌ها اندک است و معمولا به پیپ محدود می‌شود.
  • ترید روزانه: نوعی از روش معاملاتی است که در آن پوزیشن‌های معاملاتی می‌توانند تا پایان روز مربوطه باز بمانند. مدت زمان انجام ترید روزانه می‌تواند چند دقیقه یا چند ساعت باشد.
  • معاملات سوئینگ: در معاملات سوئینگ تریدرها پوزیشن‌های معاملاتی خود را برای بازه‌های زمانی بیشتر از یک روز مانند چند روز تا چند هفته باز نگه می‌‌دارند.

روش‌های خودکار (Expert Advisors) و معاملات الگوریتمی فارکس چیست؟

برای معاملات الگوریتمی نام‌های متفاوتی از قبیل الگو تریدینگ، ترید خودکار و ترید بلک باکس وجود دارد. همان‌طور که از نام این روش معاملاتی می‌توان متوجه شد این روش معاملاتی بر مبنای الگوریتم‌ها است. این الگوریتم‌ها برنامه‌هایی هستند که با توجه به متغیرهای قیمت، زمان و حجم دستورات معاملاتی را در زمان ترید انجام می‌دهند.

این دستورات معاملاتی سفارشات کوچکی را در بازار مربوطه ثبت می‌کند. این سفارشات کوچک باعث می‌شود تا انطباق‌پذیری بیشتری بین تغییرات قیمت در بازار و نحوه اجرای دستورات در این روش انجام شود. از سویی دیگر مدل‌هایی از این برنامه‌ها وجود دارد که از قوانین جامع‌تری برای انجام ترید استفاده می‌کنند.

معاملات الگوریتمی از دانش برنامه‌نویسی در کامپیوتر و تحلیل اطلاعات در بازرهای مالی استفاده می‌کند تا معاملات را انجام دهد. بنابراین در معاملات الگوریتمی جایی برای دخالت احساسات تریدر و تاثیرگذاری آن در نحوه انجام معاملات وجود ندارد.

ترید خودکار در بازار فارکس چیست؟

ترید خودکار با نام‌هایی از قبیل اکسپرت ادوایزر یا معاملات رباتی نیز خوانده می‌شود. معاملات خودکار با استفاده از برنامه‌هایی که بر روی کامپیوتر اجرا می‌شود، ترید خودکار را امکان‌پذیر می‌کنند. معاملات خودکار بر اساس کدهایی که از قبل نوشته شده‌اند اجرا می‌شود.

به‌طور کلی برای اینکه بتوانید از این روش استفاده کنید نیاز است تا با نحوه انجام معاملات و دانش برنامه‌نویسی آشنا باشید. اما استفاده از این روش امروزه بسیار راحت‌تر شده است. ترید خودکار با استفاده از استراتژی‌های‌ ساده‌ای طراحی می‌شوند که امکان نوشتن آن‌ها در قالب برنامه‌های کامپیوتری وجود داشته باشد.

معمولا هر اندازه استراتژی‌ها پیچیده‌تر باشند این برنامه‌ها کارایی کمتری خواهند داشت. در این برنامه‌ها تریدرها می‌توانند نوع سفارش خود را مشخص کنند و زمان فعال شدن آن را نیز تنظیم کنند. البته همواره گزینه استفاده از تنظیمات پیش‌فرض در برنامه نیز وجود دارد.

در این قسمت آموختیم که ترید خودکار در بازار فارکس چیست و آن را شرح دادیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ژورنال معاملاتی در ترید بازار فارکس چیست و نحوه ساخت و نگهداری ژورنال معاملاتی حرفه‌ای را یاد می‌گیریم.

تصویری از تریدرها در کارگزاری فارکس

آموزش ساخت ژورنال معاملاتی و بررسی عملکرد معاملات

یکی از روش‌هایی که تریدرها می‌توانند مهارت‌های ترید خود را افزایش دهند استفاده از ژورنال معاملاتی است. ژورنال معاملاتی ابزاری برای ثبت جزئیات انجام معاملات، استراتژی‌ها و نتایج تریدها است. با توجه به ثبت نقاط ورود و خروج به معامله تریدرها می‌توانند عملکرد معاملاتی و دلایل انجام معاملات را برای بهبود استراتژی‌های مربوطه بررسی کنند.

نحوه ساخت و نگهداری ژورنال معاملاتی حرفه‌ای

پس از مدتی ژورنال معاملاتی به منبع ارزشمندی برای افزایش مهارت تریدرها تبدیل می‌شود و در کاهش ریسک معاملات و رسیدن به موفقیت‌های بیشتر در بازار مربوطه به تریدرها کمک می‌کند. دشوارترین بخش در راه‌اندازی ژورنال معاملاتی شروع آن است. با وجود اینکه ثبت ژورنال کاری راحت است اما در ادامه سعی داریم تا برخی نکات مهم درباره نحوه ساخت ژورنال و ثبت معاملات را در آن شرح دهیم.

انتخاب فرمت مناسب

در ابتدا لازم است تا مشخص کنید که آیا قصد دارید جزئیات معامله را در دفترچه‌ای به‌طور فیزیکی ثبت کنید، یا می‌خواهید از فرمت‌های دیجیتال و نرم‌افزارهای مخصوصی برای این کار استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید از فرمتی استفاده کنید که با آن راحت هستید و مطابق با نیاز‌های شما است.

ثبت معاملات در ژورنال

جزئیات معاملات خود را در ژورنال ثبت کنید. برای این منظور لازم است تا تاریخ و زمان دقیق انجام معامله را برای هر کدام از آن‌ها در ابتدا ثبت کنید. این موضوع باعث می‌شود تا با بررسی زمان انجام معامله از تاثیر شرایط بازار در آن زمان در نحوه تصمیم‌گیری خود آگاه شوید.

در ادامه لازم است تا نوع استراتژی معاملاتی خود را قید کنید. برای این منظور با توجه به انتخاب تحلیل تکنیکال، فاندامنتال یا استفاده از ترکیب آن‌ها می‌توانید استراتژی استفاده شده را در ژورنال قید کنید. سپس نوع مدیریت ریسک و نحوه استفاده از استاپ لاس و تیک پروفیت در معامله را ثبت کنید.

ثبت علت انجام معاملات

بعد از ثبت جزئیات مربوطه به باز کردن پوزیشن معاملاتی در ادامه لازم است تا دلایل خود را از انجام این معامله شرح دهید.در اینجا لازم است بنویسید چه عوامل یا چه شاخص‌هایی باعث شدند تا این معامله را انجام دهید. برای مثال اگر در بازار فارکس فعالیت می‌کنید می‌توانید دلیل خود را از باز کردن پوزیشن معاملاتی برای جفت ارز موردنظر بیان کنید.

در این حالت می‌توانید قید کنید که این پوزیشن را با توجه به تحلیل تکنیکال و مشاهده الگوهای قیمتی در نمودار باز کرده‌اید یا عوامل اقتصاد کلان همانند گزارشات GDP باعث انجام این معامله شده است.

ثبت نحوه احساسات قبل و در حین انجام معامله نیز مهم است. آیا در زمان انجام معامله از انجام آن مطمئن بودید، اضطراب داشتید یا می‌ترسیدید. هر اندازه به‌طور صادقانه احساسات خود را ارزیابی کنید، بهتر می‌توانید به عوامل احساسی که باعث انجام معاملات می‌شوند و به نحوه تاثیرگذاری آن‌ها پی ببرید.

نمودار قیمت در لپ‌تاپ

تحلیل داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های معاملاتی

لازم است تا اطلاعات ثبت شده در ژورنال معاملاتی خود را مرور کنید و میزان سود و زیان در آن‌ها را بررسی کنید. برای اینکه تحلیل درستی داشته باشید از ثبت درست اطلاعات مربوط به ترید مطمئن شوید تا بتوانید تحلیل درستی از آن‌ها داشته باشید. توجه به این نکته ضروری است که در زمان ثبت و تحلیل داده‌ها نیاز است تا بی‌طرف باشید.

برای این منظور تصمیمات نادرست خود را توجیه نکنید و از سویی دیگر از موفقیت‌های خود مغرور نشوید و همواره به یاد داشته باشید که هدف از ثبت و نگهداری ژورنال یادگیری و ارتقای مهارت‌های ترید است. برای این منظور می‌توانید برنامه‌ای منظم برای مرور معاملات گذشته و تحلیل داده‌ها برای بهبود استراتژی‌های معاملاتی داشته باشید.

بنابراین با توجه به تعداد دفعات انجام معاملات می‌توانید به‌‌طور هفتگی یا ماهانه اطلاعات ثبت شده در ژورنال معاملاتی را مرور کنید. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانید روش‌های بهتری را برای انجام معاملات پیدا کنید و با شناسایی نقاط ضعف خود در ترید آن‌ها را بهبود دهید.

اهمیت یادگیری از اشتباهات و موفقیت‌ها

ثبت جزئیات انجام معاملات در ژورنال معاملاتی راهکاری است برای رصد و ارزیابی فعالیت‌های معاملاتی تریدرها که باعث تصمیم‌گیری‌های آگاهانه‌تر و افزایش عملکرد معاملاتی آن‌ها می‌شود. با ثبت جزئیات مربوط به ترید، استراتژی‌های معاملاتی، احساسات، نتایج و روش‌های مدیریت ریسک تریدرها می‌توانند از رفتار معاملاتی و روش‌های انتخابی برای انجام ترید درک و آگاهی بیشتری پیدا کنند که این موضوع از ارزش زیادی برخوردار است و باعث یادگیری از اشتباهات و موفقیت‌های معاملاتی می‌شود.

تصویری نمادین از اندیکاتورهای بازار مالی بر روی نقشه جهان

پرسش و پاسخ‌های متداول

در ادامه برخی از سوالات متداول مربوط به بازار فارکس را مطرح می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

آیا فارکس قانونی است؟

پاسخ به این سوال با توجه به قوانین در کشورهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال فارکس در کشور ایالات متحده آمریکا قانونی است. در این کشور همانند دیگر کشورها با قانون‌‌گذاری‌های انجام شده سعی می‌شود تا از منافع فعالان این بازار حمایت شود.

چقدر سرمایه برای ورود به بازار نیاز است؟

تریدرها می‌توانند با حداقل سرمایه صد الی پانصد دلار و با استفاده از حساب مینی در فارکس فعالیت کنند. البته لازم به ذکر است که برای باز کردن حساب استاندارد به سرمایه بیشتری نیاز دارند. وجود اهرم در کارگزاری‌ها به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند معاملاتی بزرگتر از مقدار سرمایه خود در این بازار انجام دهند.

برای این منظور کارگزاری‌ها با توجه به نسبت‌های از پیش تعیین شده می‌توانند سرمایه لازم را برای تریدرها تامین کنند. برای مثال به ازای هر یک دلار که تریدر برای ترید اختصاص می‌دهد کارگزاری‌ها ممکن است پنجاه دلار برای انجام معامله موردنظر به تریدرها بدهند. به عبارت دیگر در این مثال تریدرها می‌توانند با ۱۰ دلار معامله‌ای به اندازه ۵۰۰ دلار انجام دهند. به‌طور کلی مقدار موجودی اولیه برای انجام معاملات به کارگزاری و مقدار اهرم مجاز مربوطه بستگی دارد.

بهترین زمان برای معامله در فارکس چیست؟

بهترین زمان برای معامله در فارکس زمانی است که بازارها بیشتری فعالیت را داشته باشند. این حالت زمانی روی می‌دهد که بیش از یک بازار از چهار بازار فارکس به‌طور همزمان باز باشند. در این حالت معاملات زیادی در بازار فارکس انجام می‌شود و باعث می‌شود تا نوسانات بیشتری در نمودار جفت ارزها مشاهده شود.

چگونه در مدت زمان کوتاه به سودآوری برسیم؟

پس از اینکه تجربه و مهارت‌های لازم را در بازار فارکس کسب کردید می‌توانید با برخی تغییرات ساده در انتخاب معاملات و مدیریت سرمایه، درآمد متوسط خود را از این بازار ارتقا دهید. با توجه به اینکه بازار فارکس دارای نوسانات زیادی است بنابراین تغییرپذیری و رویارویی با ریسک در این بازار را بپذیرید.

اگر نمی‌توانید مدیریت ریسک مناسبی در این بازار داشته باشید، این بازار را رها کنید. اما اگر بتوانید مدیریت ریسک بهینه‌ای در این بازار داشته باشید می‌توانید در این بازار موفق شوید. برخی از تریدرها بر این باورند که اگر همیشه ترید نکنند فرصت‌ها را از دست خواهند داد.

بنابراین آن‌ها معاملات زیادی انجام می‌دهند که این موضوع آن‌‌ها را با ریسک‌های زیادی روبرو می‌کند. بیشتر معاملات بزرگ و سودزا در دفعات محدودی در سال روی می‌دهند. بنابراین برای شکار موقعیت‌های مناسبی که سودآوری قابل‌توجهی دارند، همواره هوشیار باشید و بر روی آن‌ها تمرکز کنید.

آیا می‌توان در فارکس درآمد پایدار داشت؟

هیچ تضمینی برای کسب درآمد پایدار از بازار فارکس وجود ندارد. برای کسب سود از بازار فارکس لازم است تا تریدرها دارای دانش، استراتژی و نظم در انجام معاملات باشند. یکی از موارد مهم برای انجام معاملات موفق در بازار فارکس آموزش است. برای این منظور لازم است تا تریدرها از عوامل تاثیرگذار در نوسانات جفت ارزها آگاه باشند و نحوه تحلیل روندهای موجود در بازار مربوطه را فرابگیرند.

با وجود اینکه انجام معاملات موفق در این بازار ممکن است سودآور باشد، از سویی دیگر این بازار با ریسک‌های زیادی همراه است و هیچ تضمینی برای کسب سود از این بازار وجود ندارد. بنابراین همواره توصیه می‌شود که در ابتدا از حساب آزمایشی برای کسب مهارت در این بازار استفاده کنید. در ابتدا سعی کنید با مبالغ کم ترید را شروع کنید و همواره آن مقدار از سرمایه را وارد این بازار کنید که تحمل از دست دادن آن را داشته باشید.

مقایسه بازار فارکس با سایر بازارهای مالی

برای ترید در بازارهای مالی سه بازار فارکس، کریپتو و سهام را به عنوان گزینه‌های انجام معامله در آن‌ها می‌توانیم انتخاب کنیم. برخی از تریدرها در هر سه بازار فعالیت می‌‌کنند. اما برخی دیگر در یک یا دو بازار فعالیت دارند. قبل از اینکه بتوانید یکی از این بازارها را برای انجام معاملات انتخاب کنید، لازم است تا درک درستی از هر کدام از آن‌ها به‌دست آورید.

مقایسه فارکس با بازار سهام، کریپتوکارنسی و بازار آتی

تا اینجا آموختیم که فارکس چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه کردیم. در ادامه برای انجام مقایسه این بازار با بازارهای کریپتو و سهام قصد داریم تا بازار فارکس را با هر کدام از بازارهای سهام، کریپتو و بازار فیوچرز به‌طور جداگانه مقایسه کنیم.

تفاوت‌های ساختاری بازارهای سهام و فارکس چیست؟

بازار فارکس و بازار سهام دو بازار مالی بزرگ هستند که تریدرها در آن‌ها فعالیت دارند. هر کدام از این بازارها دارای حجم معاملاتی بالایی هستند و منابع آموزشی زیادی برای تریدرها در هر کدام از این بازارها وجود دارد. با توجه به تنوع در ابزارهای معاملاتی که در این بازارها وجود دارد انتخاب برای انجام ترید در میان آن‌ها کاری دشوار است. افراد می‌توانند با توجه به روحیات، سطح مهارت و علایق خود یکی از این بازارها را برای انجام معامله انتخاب کنند. در ادامه این دو بازار را از جوانب مختلفی با هم مقایسه می‌کنیم.

تصویری نمادین از مانیتور قیمت - فارکس چیست

تفاوت ساعت ترید بازارهای سهام و فارکس چیست؟

ساعات انجام معاملات در بازارهای سهام و فارکس با هم تفاوت دارند. بازار فارکس بازاری است که در پنج روز هفته و در طول ۲۴ ساعت از شبانه‌روز باز است. این موضوع مزیتی برای بازار فارکس نسبت به بازار سهام است. از سویی دیگر در بازار سهام با توجه به موقعیت مکانی کارگزاری‌ها ساعت مشخصی از روز برای انجام معاملات در آن‌ها وجود دارد. برای مثال بورس لندن از ساعت هشت صبح تا چهار و نیم عصر باز است.

در حالیکه بازار فارکس لندن از ساعت هشت صبح تا چهار بعد از ظهر فعال است و با سشن‌های نیویورک و توکیو نیز همپوشانی دارد. برخی از مراکز معاملات بورس نیز در منطقه اقیانوسیه ساعت استراحت ناهاری دارند که در این بازه زمانی برای مدتی تعطیل هستند.

بنابراین می‌توان گفت که ساعات انجام معاملات در بازار فارکس از انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به بازار سهام برخوردار است و تریدرها مدت زمان بیشتری را در بازار فارکس می‌توانند ترید کنند. لازم به ذکر است که هیچکدام از این بازارها در تعطیلات پایان هفته فعالیت ندارند. در این قسمت به این موضوع پرداختیم که تفاوت ساعت ترید بازارهای سهام و فارکس چیست و آن را توضیح دادیم. در ادامه حجم دارایی‌ها در بازار فارکس را بررسی می‌کنیم.

حجم دارایی‌ها

نکته جذابی که در مورد بازار فارکس وجود دارد حجم بالای دارایی‌های قابل معامله در این بازار است. از میان این دارایی‌ها که آن‌ها را می‌توان به جفت ارزهای اصلی، فرعی و اگزوتیک تقسیم‌بندی کرد. تریدرهای بازار فارکس انتخاب گسترده‌ای دارند ولی بیشتر آن‌ها تمایل دارند تا جفت ارزهای اصلی در این بازار همانند EUR/USD را در این بازار معامله کنند که از ثبات بیشتری در این بازار برخوردار هستند.

از سویی دیگر بازار معاملات سهام شرکت‌ها نیز از جذابیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. تریدرها در این بازار می‌توانند سهام‌ مربوط به تکنولوژی، دارویی، اتومبیل و شرکت‌های فعال در حوزه‌های دیگر اقتصادی را معامله کنند. برخی از سهم‌ها دارای ارزش بازار بیشتر و برخی دیگر دارای ارزش بازار کمتری هستند. در بازار سهام شاخص‌های مهمی همانند داو جونز و S&P 500 نیز معامله‌ می‌شود. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نوسان و نقدینگی در بازار فارکس چیست و آن را شرح می‌دهیم.

نوسان و نقدینگی در بازار فارکس چیست؟

یکی از تفاوت‌های مطرح بین بازار فارکس و بازار سهام شرکت‌ها مربوط به میزان نوسانات آن‌ها است. نوسانات در هر بازار به میزان تغییرات قیمت در آن بازار اشاره می‌کند که می‌تواند در صورت انجام معاملات موفق برای تریدرها سودآور باشد. تریدرهای بازار فارکس از نقدینگی بالای این بازار استفاده می‌کنند.

نقدینگی زیاد در این بازار به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا بتوانند معاملات خرید و فروش خود را با سرعتی بالاتر انجام دهند. نوسانات زیاد در بازارهای مالی برای تریدرهایی که در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت ترید می‌کنند، جذابیت بیشتری دارد. بنابراین بسیاری از استراتژی‌های معاملاتی در بازار فارکس بر اساس تغییرات سریع قیمت در بازار مربوطه طراحی می‌شوند.

از سویی دیگر افرادی که دارای استراتژی‌های معاملاتی خرید و نگهداری در بازارهای مالی هستند در بازارهای پرنوسان راحت نیستند. این موضوع بیشتر درباره تریدرهای بازار سهام وجود دارد. در این بازارها تریدرها بیشتر تمایل دارند تا در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری نسبت به کسب سود از سهام موردنظر اقدام کنند.

تریدرهای بازار فارکس در حال معامله

تفاوت بازار فیوچرز و فارکس چیست؟

بازار فارکس بازاری برای تبادل ارزهای کشورهاست در صورتی که معاملات آتی روشی برای انجام معاملات در بازارهای فارکس، شاخص‌ها، سهام، کالا، ارز دیجیتال و دیگر بازارهای مالی است. بنابراین افراد در بازار فارکس می‌توانند از معاملات فیوچرز نیز استفاده کنند.

بنابراین در بازارهای دیگر تریدرها می‌توانند از انواع محصولات مشتقه همانند معاملات آتی در بازار موردنظر استفاده کنند. معاملات آتی بر اساس توافقی بین دو طرف خریدار و فروشنده انجام می‌شود. طبق این توافق دو طرف متعهد به خرید و فروش دارایی پایه در قیمتی مشخص و در زمانی در آینده می‌شوند.

مزایا و معایب بازار کریپتو و فارکس چیست؟

بازار ارزهای دیجیتال جدیدترین ترند در بازارهای مالی است که افراد زیادی را ثروتمند کرده است. در صورتی که بازارهای فارکس و سهام بازارهایی قدیمی هستند. بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال در سال ۲۰۰۹ معرفی شد. از آن زمان تاکنون، ارزهای دیجیتال زیادی توجه سرمایه‌گذاران و تریدرها را به خود جلب کرده‌اند. برای درک بهتر تفاوت‌های بین بازار فارکس و بازار کریپتو در ادامه مزایا و معایب هر کدام از این بازارها را شرح می‌دهیم.

مزایای بازار کریپتو

مزایای بازار کریپتو به شرح زیر است.

  • نوسانات زیاد موجود در بازار کریپتو به تریدرها امکان کسب سودهای قابل توجهی را از این بازار می‌دهد.
  • بازار کریپتو هفت روز هفته و در بیست و چهار ساعت شبانه‌روز باز است که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در هر زمان و مکانی در این بازار فعالیت کنند.
  • تعداد زیادی ارز دیجیتال در بسترهای غیرمتمرکز توسعه پیدا کرده‌اند که این موضوع تنوع بالایی به این بازار می‌دهد.

معایب بازار کریپتو

معایب بازار ارزهای دیجیتال به شرح زیر است.

  • با توجه به تغییرات زیاد ارزش دارایی‌های دیجیتال در بازار کریپتو، تشخیص روندهای احتمالی بازار مربوطه بسیار دشوار است.
  • با توجه به عمر کوتاهی که این بازار دارد، قانون‌گذاری مناسبی بر روی این بازار از طرف دولت‌ها انجام نشده است که این موضوع باعث افزایش کلاهبرداری در این بازار می‌شود.
تصویری نمادین از اندیکاتورها در بازار مالی فارکس

مزایای بازار فارکس چیست؟

در ادامه مزایای بازار فارکس را بررسی می‌کنیم.

  • بازار فارکس بزرگترین بازار مالی در جهان است.
  • بازار فارکس از نقدینگی بالایی برخوردار است و فرصت‌های معاملاتی متنوعی را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.
  • با استفاده از اهرم در معاملات بازار فارکس تریدرها می‌‌توانند با مبالغ کمتر پوزیشن‌های معاملاتی بزرگتری باز کنند.
  • با توجه به تاثیرپذیری قیمت از عوامل اقتصاد جهانی، فرصت‌های مناسبی برای کسب سود از نوسانات قیمت در اختیار تریدرها قرار دارد.

معایب بازار فارکس چیست؟

معایب بازار فارکس نیز به شرح زیر است.

  • بازار فارکس نیازمند درک عمیق عوامل تاثیرگذار اقتصاد کلان در این بازار است.
  • با توجه به نوسانات زیاد در این بازار عدم انجام مدیریت ریسک مناسب باعث زیان‌های شدید می‌شود.

نکات طلایی و توصیه‌های حرفه‌ای برای تریدرهای فارکس

در ادامه برخی نکات طلایی و توصیه‌های حرفه‌ای را برای ترید در بازار فارکس بیان می‌کنیم.

  • شناخت بازار: یادگیری بازار فارکس و عوامل تاثیرگذار در نوسانات جفت ارزها از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین قبل از ورورد به این بازار با صرف زمان مناسب برای یادگیری بازار از ضررهای احتمالی ترید در این بازار جلوگیری کنید.
  • تنظیم و اجرای برنامه: تنظیم برنامه ترید برای انجام معاملات موفق ضروری است. این برنامه می‌بایست شامل اهداف معاملاتی، میزان تحمل ضرر و استراتژی‌های معاملاتی تریدر باشد.
  • انجام تمرین: پس از تنظیم برنامه معاملاتی لازم است تا این برنامه را در یکی از پلتفرم‌های آزمایشی در کارگزاری‌های فارکس اجرا و آن را آزمایش کنید. بنابراین می‌توانید در پلتفرم‌های آزمایشی و بدون ریسک برنامه‌های معاملاتی خود را برای افزایش مهارت ترید در بازار فارکس تمرین کنید.
  • محدودیت‌ها را بشناسید: محدودیت‌ها در ترید به این موضوع اشاره می‌کند که تریدرها در انجام هر ترید چه مقدار می‌توانند ریسک کنند و برای رعایت این نکته تریدرها نباید بیشتر از مقدار قابل تحمل خود در این بازار ریسک کنند.
  • استفاده از سفارشات استاپ و لیمیت: تریدرها می‌توانند با استفاده از قرار دادن سفارش استاپ و لیمیت در معاملات مقدار ریسک و سود احتمالی را از معامله تعیین کنند. در این حالت با رسیدن قیمت بازار به سطوح تعیین شده سفارش مربوطه انجام می‌شود.
  • استمرار در ترید: یکی از نکات مهم در انجام معاملات داشتن استمرار و ثبات در انجام معاملات است. تمامی تریدرها ضرر می‌کنند ولی موضوع مهمی که وجود دارد کسب تجربه از شکست‌ها و داشتن روحیه مثبت است. یادگیری مهارت‌های ترید و داشتن برنامه لازم است ولی اجرای برنامه و داشتن نظم در معاملات از اهمیت بیشتری برخوردار است.
  • از تغییر نترسید: با وجود اینکه پایبندی به برنامه معاملاتی اهمیت زیادی دارد. ولی در صورتی که از نتایج برنامه رضایت ندارید می‌توانید تغییراتی در آن ایجاد کنید. همان‌طور که تجربیات شما افزایش پیدا می‌کند، نیازهای شما نیز تغییر می‌کند. بنابراین برنامه معاملاتی می‌بایست منعکس کننده اهداف شما باشد. در صورتی که اهداف و شرایط مالی شما تغییر کند، برنامه معاملاتی نیز نیاز به تغییر دارد.

مطالعه موردی: داستان‌ موفقیت جورج سوروس در بازار فارکس

اولین اسمی که هنگام صحبت از تریدرهای موفق فارکس به ذهن می‌رسد «جورج سوروس» (George Soros) است. او را همچنین با عنوان پدرخوانده ترید بازار فارکس نیز می‌شناسند. جورج سوروس در بسیاری از کارگزاری‌های فارکس کار کرد و این موضوع باعث شکل‌گیری دانش او از بازار شد.

تصویر جورج سوروس
جورج سوروس

در سال ۱۹۹۲ او در یک روز توانست یک میلیارد دلار سود کند. در این روز که او پوند انگلیس را شورت کرد به نام چهارشنبه سیاه نامیده می‌شود. اما موضوعی که توانست او را در این بازار موفق کند، مهارت او در تحلیل بازار بود. او با پی بردن به اهمیت اخبار و گزارشات اقتصاد کلان در بازار و با شناسایی فرصت‌های معاملاتی بهینه توانست سود قابل توجهی از این بازار کسب کند.

یادگیری ترید فارکس با فرادرس

برای ترید در بازار فارکس علاوه بر پیگیری اخبار اقتصادی و بررسی عوامل تاثیرگذار در نوسانات جفت‌ارزهای مربوطه نیاز است تا تریدرها با تحلیل تکنیکال و ابزارهای مربوطه نیز ‌آشنا باشند و مهارت‌های لازم را در نحوه استفاده از این ابزارها برای تحلیل قیمت به‌دست آورند.

تحلیل تکنیکال با استفاده از پیشینه قیمتی نمودار مربوطه سعی می‌کند تا فرصت‌های معاملاتی مناسبی را برای ورود به معامله و خروج از آن به تریدرها نشان دهد. برای این منظور تریدرها می‌توانند از انواع ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها برای تحلیل بهتر نمودار جفت‌ارزهای موردنظر استفاده کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که فارکس چیست و تاریخچه بازار فارکس و روند تکامل آن را بیان کردیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که نحوه کار فارکس چیست و توضیحاتی درباره ابزارها و نمادهای معاملاتی در این بازار ارائه کردیم.

انواع حساب‌های معاملاتی در فارکس را شرح دادیم و در ادامه ویژگی‌های یک بروکر معتبر را بیان کردیم. سپس تحلیل بازار فارکس را بیان کردیم و به این موضوع پرداختیم که روش‌ها و استراتژی‌های مربوطه به تحلیل بازار فارکس چیست. معامله‌گری در فارکس را شرح دادیم. مدیریت ریسک و استراتژی‌های پیشرفته در این بازار را بیان کردیم و ساخت ژورنال معاملاتی در این بازار را شرح دادیم.

در ادامه بازار فارکس را با بازارهای مالی دیگر مقایسه کردیم و برخی نکات طلایی مربوط به این بازار را بیان کردیم. در پایان نیز برای نمونه داستان موفقیت جورج سوروس در بازار فارکس را شرح دادیم.

source

توسط expressjs.ir