04 مهر 1403 ساعت 09:15

یک پهپاد، ویدیوی جالبی را از سقوط و انفجار ترسناک موشک چینی در پرواز آزمایشی ناموفق به ثبت رسانده است. موشک Nebula-1 با قابلیت استفاده مجدد، قرار بود با موشک فالکون اسپیس ایکس رقابت کند.

یک استارتاپ فضایی در چین، آزمایش فرود عمودی نمونه اولیه موشک چند بار مصرف را انجام داد؛ اما پرتابگر در آخرین لحظه دچار مشکل شد و موشک روی سکوی فرود سقوط کرد و در نهایت در شعله‌های آتش، سوخت. شرکت Deep Blue Aerospace راکت Nebula-1 را برای اولین پرواز آزمایشی در ارتفاع بالا، در روز یکشنبه این هفته پرتاب کرد و قصد داشت آن را در بندر فضایی Ejin Banner در مغولستان داخلی فرود بیاورد.

طبق بیانیه‌ای که توسط شرکت Deep Blue Aerospace منتشر شده، این موشک چینی تا ارتفاع حدود 5 کیلومتری از سطح زمین بلند شد، اما فرود موفقیت‌آمیزی در سکوی پرتاب نداشت. یک پهپاد از مراحل پرواز آزمایشی فیلمبرداری کرد و طی این تصویربرداری، انفجار ترسناک این موشک چینی را با جزئیات واضح به ثبت رساند. این ویدیو با برخورد موشک Nebula-1 به سکوی پرتاب و سوختن آن در شعله‌های آتش به پایان می‌رسد.

انفجار موشک چینی

با وجود انفجار این موشک چینی و شکست خوردن پرواز آزمایشی آن، اما همین آزمایش ناموفق نیز می‌تواند قابل توجه باشد و راه را برای پیروزی‌های بعدی استارتاپ Deep Blue Aerospace هموار کند. حتی اسپیس ایکس نیز در تلاش‌های اولیه خود برای پرواز موشک‌های فالکون که از قابلیت استفاده مجدد برخوردار هستند، بارها شکست خورد؛ اما از همین شکست‌ها نیز به‌عنوان یک پیروزی جزئی یاد می‌کردند تا در نهایت شرکت ایلان ماسک به موفقیت دست یافت. حالا نیز شرکت چینی Deep Blue Aerospace احتمالا از اسپیس ایکس الگوبرداری می‌کند و انفجار این موشک را پلی برای رسیدن به موفقیت‌های آتی، می‌داند.

ویدیوی انفجار موشک چینی Nebula-1 در پرواز آزمایشی

همانطور که در ویدیوی بالا مشاهده می‌کنید، موشک چینی Nebula-1 ظاهرا ارتفاع فرود خود را اشتباه ارزیابی کرد و به همین دلیل موتور آن زودتر از موعد، خاموش شد تا در نهایت به‌صورت عمودی به محل فرود برخورد کند و پس از یک انفجار، در آتش بسوزد. شرکت Deep Blue Aerospace در بیانیه خود نوشت: «در مجموع 11 وظیفه اصلی برای تایید آزمایش وجود دارد که در این آزمایش، 10 مورد از آنها با موفقیت انجام شد و فقط یک مورد، تکمیل نشد.»

گفتنی است Deep Blue Aerospace یکی از چندین استارتاپ فضایی و موشکی چین است که برای پرتاب یک موشک قابل بازیابی، تلاش می‌کند تا رقیبی برای موشک دو مرحله‌ای فالکون 9 اسپیس ایکس ایجاد کند. در اوایل سال جاری، استارتاپ چینی Landscape نیز اولین آزمایش پرواز نمونه اولیه موشک قابل بازیابی خود را انجام داد که این موشک به ارتفاع حدود 350 متری رسید و در فاصله حدود 2.4 متری از نقطه تعیین شده خود فرود آمد.

موشک Nebula-1 شرکت Deep Blue Aerospace از فالکون 9 اسپیس ایکس، کوچک‌تر است و عرض آن به 3.35 متر می‌رسد. این موشک بعد از انجام آزمایش‌های موفقیت‌آمیز، می‌تواند محموله‌ای به وزن دو هزار کیلوگرم را به مدار پایین زمین حمل کند و نسخه پیشرفته آن نیز قادر به حمل محموله هشت هزار کیلوگرمی خواهد بود. موشک فالکون 9 اسپیس ایکس نیز می‌تواند محموله حدود 25 هزار کیلوگرمی را به مدار پایین زمین حمل کند و موشک فالکون هوی آن ظرفیت حمل بار حدود 64 هزار کیلوگرمی را دارد.

دولت چین اجازه داده بود که سرمایه‌گذاری‌ها به‌جای شرکت‌های دولتی، به سمت شرکت‌های پرواز فضایی سرازیر شوند و به همین دلیل، صنعت موشکی چین به قدرت بیشتری دست پیدا کرده است. شرکت Deep Blue Aerospace با وجود آزمایش ناموفق اخیر، قصد ندارد پا پس بکشد و در تلاش است تا پرواز آزمایشی بعدی موشک Nebula-1 را در ماه نوامبر امسال انجام دهد.

همچنین بخوانید: پیاده‌روی فضایی اسپیس ایکس مورد تمسخر کاربران قرار گرفت ناسا آینده توخالی و نگران‌کننده‌ای دارد چین تا سال ۲۰۳۵ پایگاه فضایی خود در ماه را تکمیل خواهد کرد

source

توسط expressjs.ir