کمتر از دو هفته پس از آغاز مأموریت خود، ماهواره Sentinel-2C شروع به ارسال تصاویر خیره‌کننده‌ای از زمین کرده و نگاهی اجمالی به داده‌های ارزشمندی که به برنامه رصد زمین اروپا، معروف به Copernicus، کمک می‌کند، ارائه می‌دهد.

ماهواره Sentinel-2C

در ساعات اولیه روز ۵ سپتامبر ۲۰۲۴ به وقت اروپایی، سومین ماهواره از سری Sentinel-2 برنامه Copernicus، از پایگاه فضایی اروپا در گویان فرانسه با استفاده از آخرین موشک Vega به فضا پرتاب شد.

همانند ماهواره‌های پیشین Sentinel-2A و Sentinel-2B، ماهواره Sentinel-2C نیز مجهز به دوربین چندطیفی است که تصاویر با وضوح بالا از چشم‌اندازهای زمین، جزایر و آب‌های داخلی و ساحلی را از ارتفاع ۷۸۶ کیلومتری مدار ثبت می‌کند.

چشم‌انداز زمین از ماهواره Sentinel-2C

تصویرگر قدرتمند چندطیفی این ماهواره با عرض پوشش ۲۹۰ کیلومتر، تصاویر پیوسته و با وضوح بالا را در ۱۳ باند طیفی متفاوت، با وضوح‌های ۱۰ متر، ۲۰ متر و ۶۰ متر ثبت می‌کند.

تصویری از سویا، پایتخت اندلس، که در کنار رودخانه Guadalquivir، یکی از طولانی‌ترین رودخانه‌های اسپانیا قرار دارد. اعتبار: Sentinel 2C/ESA

این قابلیت به ماهواره امکان می‌دهد تا مناطق وسیعی را با جزئیات شگفت‌انگیز رصد کند و داده‌های ارزشمندی برای نظارت بر محیط زیست و مدیریت بلایای طبیعی ارائه دهد.

در کمتر از یک هفته پس از پرتاب، Sentinel-2C مجموعه‌ای از تصاویر زنده و دقیق از مناطق مختلف جهان به دست آورده و توانایی و دقت خود در رصد زمین را به نمایش گذاشته است.

تصاویری حک‌شده در نور

یکی از اولین تصاویر، نمای واضحی از سویا و مناطق اطراف آن در جنوب اسپانیا را نشان می‌دهد.

تصویر دیگر، نواری طولانی را به نمایش می‌گذارد که از کامارگ و مونپلیه در جنوب فرانسه تا جنوب بارسلونا در اسپانیا امتداد دارد.

نواری طولانی که از کامارگ و مونپلیه در جنوب فرانسه تا جنوب بارسلونا در اسپانیا کشیده شده است. اعتبار: Sentinel 2C/ESA

فراتر از اروپا، ماهواره Sentinel-2C منطقه‌ای در جنوب لس‌آنجلس در کالیفرنیا را نیز ثبت کرده که یکی از آتش‌سوزی‌های مهیب در حال رخ دادن را نشان می‌دهد.

ماهواره با استفاده از باندهای مختلف تصویرگر چندطیفی، تصاویر رنگی طبیعی و تصاویر رنگی کاذب از آتش‌سوزی‌ها را به نمایش می‌گذارد که به ما امکان می‌دهد هم وسعت منطقه سوخته و هم آتش‌های فعال را که به صورت نقاط نارنجی روشن در تصاویر نشان داده شده‌اند، مشاهده کنیم.

زیبایی آرام در آبی

یکی از تصاویر ماهواره‌ای آرام‌تر، جزیره مرجانی Lighthouse Reef را نشان می‌دهد که بخشی از سیستم بزرگ صخره‌های مرجانی در سواحل بلیز در آمریکای مرکزی است.

یکی از نقاط دیدنی معروف، حفره بزرگ آبی‌رنگ — یک فروچاله بزرگ دریایی — به وضوح در این تصاویر مشاهده می‌شود.

جزیره مرجانی Lighthouse Reef، بخشی از سیستم بزرگ صخره‌های مرجانی در سواحل بلیز در آمریکای مرکزی. در اینجا حفره بزرگ آبی‌رنگ معروف قابل مشاهده است. اعتبار: Sentinel 2C/ESA

Simonetta Cheli، مدیر برنامه‌های مشاهده زمین در ESA گفت:  “این تصاویر اولیه گواهی قوی بر موفقیت این مأموریت فوق‌العاده هستند. در حالی که Sentinel-2 به خدمت‌رسانی در Copernicus ادامه خواهد داد، ما هم‌اکنون به آینده می‌نگریم و در حال توسعه نسل بعدی مأموریت Sentinel-2 هستیم.”.

آغاز امیدوارکننده برای Sentinel-2C

پس از پرتاب موفقیت‌آمیز، تصویرگر چندطیفی Sentinel-2C برای کالیبراسیون وارد فاز اجرایی می‌شود که حدود سه ماه به طول خواهد انجامید.

با وجود اینکه در اوایل مأموریت خود قرار دارد، کیفیت تصاویر ارائه‌شده توسط Sentinel-2C فراتر از انتظارات بوده است.

فعالیت‌های اجرایی Sentinel-2C هم‌زمان با عملیات معمولی ماهواره‌های خواهر آن، Sentinel-1، Sentinel-2، Sentinel-3 برای خشکی و Sentinel-5P انجام می‌شود.

داده‌های ماهواره Sentinel-2

داده‌های ارائه‌شده توسط ماهواره‌های Sentinel-2 و سایر مأموریت‌های Copernicus که توسط ESA مدیریت می‌شوند، از طریق اکوسیستم داده‌های Copernicus به صورت رایگان در دسترس است.

پس از اتمام مراحل اجرایی، داده‌های ماهواره جدید ‘C’ نیز برای کاربران قابل دسترس خواهد بود.

Constantin Mavrocordatos، مدیر پروژه Sentinel-2 در ESA گفت: “ما بسیار خوشحالیم که شاهد ثبت تصاویر خیره‌کننده‌ای از زمین توسط Copernicus Sentinel-2C، به این سرعت پس از پرتاب هستیم. این تنها آغاز بینش‌ها و داده‌های دقیق شگفت‌انگیزی است که این ماهواره ارائه خواهد داد و به ما در درک بهتر سیاره‌مان کمک خواهد کرد.”.

Francisco Reina، مدیر بارگذاری Sentinel-2 افزود: “واقعاً قابل‌توجه است که چگونه ابزار چندطیفی حتی پیش از پرتاب ماهواره، به دقت کالیبره شده و چنین تصاویر خیره‌کننده‌ای تولید کرده است.”.

“این دستاورد نتیجه همکاری برجسته بین تیم‌های ESA و ایرباس در طول مرحله توسعه ابزار است.”

کاربردهای ماهواره‌های Sentinel-2

داده‌های تولیدشده توسط ماهواره‌های Copernicus Sentinel-2 در طیف وسیعی از کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مأموریت Sentinel-2 برای برنامه Copernicus اهمیت حیاتی دارد که بر مشاهده زمین برای کاربردهای مختلف از جمله کشاورزی، نظارت بر کیفیت آب و مدیریت بلایای طبیعی مانند آتش‌سوزی‌ها، فوران‌های آتشفشانی و سیل‌ها تمرکز دارد.

با ماهواره‌هایی مانند Sentinel-2C، ما فقط زمین را رصد نمی‌کنیم؛ بلکه آن را درک می‌کنیم، تصویر به تصویر. این ماهواره‌ها به ما کمک می‌کنند تا در حفظ محیط زیست و مدیریت بلایا یک قدم جلوتر باشیم.

source

توسط expressjs.ir