بازارهای فارکس و کریپتو هر دو بازارهایی هستند که در آن‌ها افراد می‌توانند دارایی‌هایی را معامله کنند. با وجود شباهت‌هایی که این بازارهای مالی از لحاظ نحوه انجام ترید دارند، این بازارها دارای تفاوت‌هایی هستند که افراد برای شروع انجام فعالیت در آن‌ها نیاز دارند به آن‌ها توجه کنند. تفاوت‌هایی از نظر نوع فعالان این بازارها، اندازه آن‌ها، ساختار بازار، دسترسی به دارایی‌ها، نوسانات بازار و تفاوت‌هایی از لحاظ ترید در این بازارها از مواردی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. در این مطب از مجله فرادرس به فرق فارکس و کریپتو می‌پردازیم. برای این منظور پس از ارائه توضیحاتی مختصر درباره این بازارها، تفاوت فارکس و کریپتو را در حوزه‌های مختلف شرح می‌دهیم. در پایان نیز نحوه یادگیری ترید کریپتو و فارکس را با فرادرس بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

فرق فارکس و کریپتو چیست؟

با وجود اینکه بازارهای فارکس و کریپتو شباهت‌هایی با هم دارند اما تفاوت‌های مهمی بین این دو بازار وجود دارد که در ادامه آن‌ها را شرح می‌دهیم.

  • تفاوت فارکس و کریپتو از نظر فعالان بازار
  • تفاوت فارکس و کریپتو از نظر اندازه بازار
  • تفاوت فارکس و کریپتو از نظر ساختار بازار
  • تفاوت فارکس و کرپتو از نظر دسترسی به دارایی‌ها
  • تفاوت فارکس و کریپتو از نظر نوسانات بازار
  • تفاوت فارکس و کریپتو از لحاظ ترید
  • تفاوت کریپتو و فارکس از لحاظ قانون‌گذاری

۱. تفاوت فارکس و کریپتو از نظر فعالان بازار

فعالان بازار فارکس را گروه‌هایی همانند بانک‌های مرکزی، بانک‌‌های تجاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌ها، کارگزاری‌ها و تریدرها تشکیل می‌دهند. هر کدام از این گروه‌ها نقشی در بازار فارکس دارند. برای مثال بانک‌های تجاری یکی از بازیگران اصلی در این بازار هستند که باعث تسهیل در انجام معاملات جفت ارزهای موجود در این بازار می‌شوند.

تصویری نمادین از بازارهای مالی در حوزه کریپتو - فرق فارکس و کریپتو

بانک‌های مرکزی نیز از بازیگران دیگر این بازار هستند. اما بانک‌های مرکزی برای کسب سود به بازار فارکس ورود نمی‌کنند. بلکه آن‌ها برای تثبیت نرخ ارز ملی به این بازار وارد می‌شوند که تاثیرات زیادی بر روی قدرت ارز مربوطه نسبت به ارزهای دیگر دارد.

از سویی دیگر فعالان بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان به سه دسته زیر تقسیم کرد:

  • صرافی‌های ارز دیجیتال: صرافی‌های رمزارزی، بازارهایی دیجیتال هستند که این امکان را به افراد می‌دهند تا بتوانند رمزارزها را خرید و فروش کنند.
  • ماینرها: ماینرها افراد و شرکت‌هایی هستند که به اعتبار سنجی و ثبت تراکنش‌ها در بلاک‌چین می‌پردازند.
  • تریدرها: تریدرها سعی می‌کنند تا از نوسانات قیمت در این بازارها کسب سود کنند. بنابراین همواره در حال خرید و فروش رمزارزها هستند.

فارکس و کریپتو چیست؟

فارکس بازاری است که به افراد امکان دسترسی و مبادله جفت ارزهای کشورهای مختلف را می‌دهد. در بازار فارکس امکان تبدیل یک ارز به ارزهای کشورهای دیگر وجود دارد. زمانی که در بازار فارکس فعالیت می‌کنید، این امکان برای شما وجود دارد تا بتوانید با نرخ توافق شده ارزی را با ارز دیگر خرید و فروش کنید.

از سویی دیگر کریپتو خلاصه شده کلمه کریپتوکارنسی است و به معنی ارز دیجیتالی است که تراکنش‌های مربوطه در بسترهای غیرمتمرکز اعتبارسنجی و ثبت می‌شوند. به عبارت دیگر کریپتوکارنسی‌ها ارزهایی غیرفیزیکی هستند ولی همانند ارزهای سنتی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

بیشتر ارزهای دیجیتال تراکنش‌های خود را برای افزایش شفافیت عملیاتی در بلاک‌چین ذخیره می‌کنند. این موضوع باعث افزایش امنیت در انجام تراکنش‌های مربوطه می‌شود و از سویی دیگر با حذف نهادهای واسط، کارمزدها را کاهش می‌دهد.

یادگیری بازارهای فارکس و کریپتو با فرادرس

برای یادگیری بازارهای مالی همانند فارکس و کریپتو در ابتدا نیاز است تا با نحوه عملکرد این بازارهای و تفاوت‌های بین بازار کریپتو و بازار فارکس آشنا شوید. این موضوع این امکان را به افراد می‌دهد تا بتوانند بازاری که متناسب با خواسته‌ آن‌ها است را برای انجام معاملات انتخاب کنند. برای این منظور لازم است تا با مفاهیم پایه‌ای مربوطه به هر کدام از این بازارها آشنا شوند.

از سوی دیگر برای انجام معاملات در هر کدام از این بازارها تریدرها نیاز دارند تا با عوامل تاثیرگذار بر روی هر کدام از این بازارها آشنا شوند تا بتوانند در موقعیت‌های مناسبی نسبت به باز کردن پوزیشن معاملاتی در بازار موردنظر اقدام کنند. برای این منظور نیاز است تا با عواملی که باعث نوسان در هر کدام از بازارهای فارکس و کریپتو می‌شود، به‌طور جداگانه آشنا شوند تا بتوانند تحلیل درستی از این عوامل بر روی نوسانات احتمالی داشته باشند. بنابراین در ابتدا لازم است تا با برخی از مفاهیم اقتصادی آشنا شوند تا بتوانند در نهایت تحلیل بهتری از هر کدام از این بازارهای مالی داشته باشند.

مجموعه آموزش علوم اقتصادی
برای مشاهده مجموعه فیلم آموزش علوم اقتصادی روی تصویر کلیک کنید.

برای یادگیری بازارهای فارکس و کریپتو فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتری در حوزه اقتصاد می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

۲. تفاوت از نظر اندازه بازار

بازار فارکس بازاری بزرگ است که از تراکنش‌های مالی مربوط به فعالان این بازار تشکیل می‌شود. تراکنش‌های مربوط به شرکت‌ها، بانک‌ها، سرمایه‌گذاران، صندوق‌های مالی و تریدرها که در این بازار فعالیت می‌کنند، همگی در این بازار قرار دارد.

از سویی دیگر بازار ارزهای دیجیتال بازاری بسیار کوچکتر از بازار فارکس دارد. با وجود این با گسترش تکنولوژی بلاک‌چین این بازار رشد خوبی کرده است. ارزش بازار ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ به ۱/۵ تریلیون دلار رسید که با این سرعت رشد انتظار می‌رود در سال‌های آینده به مقادیر بسیار بیشتری برسد. در این قسمت فرق فارکس و کرپتو از نظر اندازه بازار را آموختیم. در ادامه فرق فارکس و کریپتو از نظر ساختار آن‌ها را شرح می‌دهیم.

۳. فرق فارکس و کریپتو از نظر ساختار بازار

بازارهای فارکس و ارز دیجیتال هر دو بر اساس عرضه و تقاضا شکل گرفته‌اند. این بازارها به فعالان خود این امکان را می‌دهند تا بتوانند بدون دخالت نهادهای دولتی و بر اساس توافق بین خریدار و فروشنده در این بازار فعالیت کنند.

ساختارهای مربوط به بازار ارزهای دیجیتال و بازار فارکس هر دو به‌صورت غیرمتمرکز طراحی شده‌اند. این موضوع به این معنی است که نهادهای متمرکزی همانند دولت در آن‌ها دخالتی ندارند. این موضوع باعث شده است تا برخی افراد عدم کنترل توسط نهادهای متمرکز را نوعی مزیت برای این بازارها مخصوصا برای بازار ارزهای دیجیتال محسوب کنند.

در مقایسه‌ای که از لحاظ ساختاری بین این دو بازار انجام می‌شود، می‌توان به این موضوع اشاره کرد که ارزهای دیجیتال در بازار مربوطه تنها در فضای مجازی وجود دارند و بر روی بسترهای بلاک‌چینی ذخیره می‌شوند. بنابراین تراکنش‌های مربوط به ارزهای دیجیتال تنها بین کیف پول‌های رمزارزی روی می‌دهد و اعتبارسنجی آن‌ها نیز توسط ماینرها انجام می‌شود.

از سویی دیگر بازار فارکس در چهارچوب‌های بازارهای مالی قانون‌گذاری شده فعالیت می‌کند. اما بازار ارزهای دیجیتال ساختارهای رسمی کمتری دارد. این موضوع باعث می‌شود که این بازار مورد توجه فعالیت‌های تبهکارانه قرار بگیرد.

تریدرهای بازار فارکس در اتاق ترید

۴. تفاوت از نظر دسترسی به دارایی‌ها

بازار فارکس نسبت به بازار ارزهای دیجیتال دسترسی راحت‌تری را برای کاربران و فعالان خود فراهم کرده است. برای مثال کارگزاری‌های فارکس متعددی وجود دارند که می‌توانند امکان انجام معاملات جفت ارزهای مختلف را به کاربران ارائه کنند.

بازار ارزهای دیجیتال نقدینگی کمتری دارد. اما توجه به این موضوع دارای اهمیت است که برخلاف تعداد محدود جفت ارزهایی که در بازار فارکس معامله می‌شود، تعداد ارزهای دیجیتال قابل معامله در صرافی‌های ارز دیجیتال بسیار زیاد است. این موضوع باعث می‌شود تا بررسی و ردیابی کل بازار ارزهای دیجیتال بسیار دشوار شود.

در این قسمت فرق فارکس و کریپتو از نظر دسترسی به دارایی‌ها را توضیح دادیم. در ادامه فرق فارکس و کریپتو از نظر نوسانات بازار را بررسی می‌کنیم.

۵. تفاوت در نوسانات بازار

هر دو بازار فارکس و ارزهای دیجیتال نوسانات زیادی دارند. اما نوسانات مربوط به بازار ارزهای دیجیتال از نوسانات بازار فارکس بیشتر است. این موضوع باعث می‌شود تا قیمت دارایی‌های دیجیتال با کوچک‌ترین رویدادهای تاثیرگذار در بازه روزانه به‌شدت نوسان کند.

جفت ارزهای معاملاتی در بازار فارکس نیز در طول روز نوساناتی را در بازه‌های قیمتی کمتر تجربه می‌کنند. نوسانات موجود در بازار فارکس که از حجم معاملاتی روزانه زیادی برخوردار است، باعث جذب تریدرهای زیادی به آن می‌شود. در این قسمت فرق فارکس و کریپتو از نظر نوسانات بازار را بررسی کردیم. در ادامه فرق فارکس و کریپتو از لحاظ ترید را شرح می‌دهیم.

۶. تفاوت از لحاظ ترید

ترید در بازارهای فارکس و کریپتو دو گزینه محبوب برای سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی محسوب می‌شوند. ترید ارزهای دیجیتال شامل خرید و فروش رمزارزهایی همانند بیت کوین و اتریوم و سایر رمزارزهای موجود در این بازار است. از سویی دیگر ترید در بازار فارکس شامل خرید و فروش ارزهای متنوع در این بازار است.

هر دو گزینه ترید در بازار فارکس و ترید در بازار ارزهای دیجیتال دارای منافع زیاد و ریسک‌های بالایی است. بنابراین برای اینکه فرق فارکس و کریپتو از لحاظ ترید را بیشتر متوجه شویم بهتر است تا در ادامه ترید در هر کدام را شرح دهیم تا بتوانیم با توجه به اهداف و میزان ریسک‌پذیری خود انتخاب بهتری داشته باشیم.

ترید ارز دیجیتال چیست؟

ترید رمزارزها به مفهوم خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز است. رمزارزها توکن‌های دیجیتالی هستند که از رمزنگاری برای افزایش امنیت تراکنش‌ها و کنترل موجودی استفاده می‌کنند. رمزارزها برخلاف پول‌های رایج در کشورها تحت نظارت دولت و بانک‌های مرکزی نیستند و ارزش آن‌ها تنها با توجه به میزان عرضه و تقاضا برای آن‌ها تعیین می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شناسایی و سرمایه‌گذاری بر روی توکن‌های مستعد رشد در صرافی‌های رمزارزی می‌توانید فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس را مشاهده کنید.

نحوه ترید ارز دیجیتال

دو گزینه متداول برای ترید ارزهای دیجیتال وجود دارد. ترید از طریق صرافی‌های متمرکز و ترید از طریق صرافی‌های غیرمتمرکز. صرافی‌های متمرکز پلتفرم‌های معاملاتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال هستند. این پلتفرم‌ها همانند واسطی برای انجام معاملات رمزارزی عمل می‌کنند و خریداران دارایی‌های دیجیتال را به فروشندگان مرتبط می‌کنند.

از سویی دیگر آن‌ها همانند دیگر موسسات مالی سنتی توسط نهادی مرکزی کنترل می‌شوند. صرافی‌های متمرکز این امکان را به شما می‌دهند تا بتوانید با ارز کشور خود رمزارز خریداری کنید. علاوه بر این امکانات دیگری همانند انجام معاملات اسپات، آپشن و فیوچرز را در اختیار افراد قرار می‌دهند.

نمودار هفتگی بیت کوین در بازار ارزهای دیجیتال (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

صرافی‌های غیرمتمرکز پلتفرم‌هایی هستند که امکان انجام معاملات مستقیم را به کاربران خود می‌دهند. در این پلتفرم‌ها از تکنولوژی بلاک‌چین و قراردادهای هوشمند برای انجام معاملات بین خریداران و فروشندگان استفاده می‌شود. صرافی‌های غیرمتمرکز کنترل کاملی را در انجام معاملات به تریدرها می‌دهند و کاربران می‌توانند با اتصال مستقیم کیف پول رمزارزی خود به این پلتفرم‌ها اختیار کامل دارایی‌های خود را داشته باشند. بنابراین این پلتفرم‌ها نسبت به صرافی‌های متمرکز از امنیت بالاتری برخوردار هستند.

فرق فعالیت در بازار فارکس با کریپتو

کارگزاری‌ها این امکان را به تریدرها می‌دهند تا بتوانند در بازار فارکس فعالیت کنند. برخی از آن‌ها از انواع معاملات در این بازار همانند اسپات، فوروارد و فیوچرز پشتیبانی می‌کنند. این کارگزاری‌ها با استفاده از CFDهای فارکس این خدمات را ارائه می‌کنند.

CFDهای فارکس قراردادهایی هستند که برای انجام معامله با توجه به تفاوت قیمت جفت ارز استفاده می‌شوند. تریدرها این معاملات را با توجه به اختلاف قیمت بین زمان باز و بسته کردن پوزیشن‌های معاملاتی انجام می‌دهند.

موضوعی که در انجام معاملات CFDهای فارکس وجود دارد این است که مالکیت فیزیکی ارزهای مربوطه در زمان انجام معاملات به تریدرها واگذار نمی‌شود. نحوه کسب سود از انجام این معاملات به این صورت است که زمانی که پوزیشن معاملاتی تریدرها در جهت روند مربوطه باشد از این معاملات سود می‌کنند و در صورتی که پیش‌بینی آن‌ها از جهت حرکت روند بازار اشتباه باشد، در معامله مربوطه زیان می‌کنند.

تصویری نمادین از بازارهای مالی - فرق فارکس و کریپتو

CFDهای فارکس ابزارهایی مشتقه و دارای اهرم هستند. وجود اهرم در این بازار این امکان را به تریدرها می‌دهد تا بتوانند با پرداخت مبلغ اولیه‌ای به‌نام مارجین، حجم‌های بیشتری را ترید کنند. در این حالت زمانی که با استفاده از اهرم تریدرها اقدام به انجام معامله می‌کنند، مقدار سود و زیان آن‌ها با توجه به مقدار اهرم استفاده شده، لحاظ می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت ترید در بازارهای مالی می‌توانید فیلم آموزش مدیریت حرفه ای ترید در بازار سرمایه فرادرس را مشاهده کنید.

بنابراین وجود اهرم در معاملات باعث می‌شود تا در صورت پیش‌بینی درست مقدار سود افزایش پیدا کند و در زمان پیش‌بینی نادرست نیز میزان ضرر وارده را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین تریدرها نیاز دارند تا برای اینکه مقدار ضررهای احتمالی از مقدار مارجین آن‌ها بیشتر نشود، در زمان انجام معاملات از تکنیک‌های مدیریت ریسک و سرمایه مناسبی استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه مدیریت ریسک در معاملات می‌توانید مطلب مدیریت ریسک چیست از مجله فرادرس را مطالعه کنید.

بنابراین لازم است تا همواره با منافع و ریسک‌های مربوط به انجام معاملات با استفاده از اهرم توجه کنید و همواره به یاد داشته باشید که تنها با مقداری از سرمایه‌ خود وارد معاملات شوید که تحمل از دست دادن آن‌ را در بازار مالی دارید.

مراحل ترید در فارکس

مراحل ترید در بازار فارکس به شرح زیر است.

  • انتخاب جفت ارز برای انجام معاملات
  • تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش
  • تنظیم حد ضرر و سفارش لیمیت برای تیک پروفیت
  • باز کردن پوزیشن معاملاتی
  • بررسی پوزیشن و بستن آن

نمودار هفتگی یورو به دلار در بازار فارکس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

۷. تفاوت کریپتو و فارکس از لحاظ قانون‌گذاری

لازم به ذکر است که بازارهای فارکس و ارزهای دیجیتال می‌توانند توسط نهادهای مختلفی قانون‌گذاری شوند. بازار فارکس از تعداد زیادی معاملات تشکیل شده است که بین فعالان بازار همانند بانک‌های مرکزی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و به‌طور کامل قانون‌گذاری شده است.

برای مثال در کشوری همانند انگلیس کارگزاران فارکس توسط نهاد FCA قانون‌گذاری شده‌اند. این نهاد که تحت نظارت بانک مرکزی انگلستان فعالیت می‌کند وظیفه دارد تا با بررسی‌ها و قانون‌گذاری‌های مربوطه اطمینان حاصل کند که کارگزاری‌های فارکس همواره به منافع کاربران خود در این بازار توجه دارند و آن را در اولویت قرار می‌دهند.

ترید بازارهای کریپتو و فارکس با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند در بازارهای مالی همانند بازار فارکس یا بازار ارزهای دیجیتال ترید کنند، علاوه بر لزوم آشنایی با عوامل بنیادی تاثیرگذار بر روی قیمت دارایی‌ها نیاز دارند تا با مفاهیم مربوط به تحلیل تکنیکال آشنا شوند و با انجام تمرینات مربوطه مهارت‌های خود را در استفاده از این تحلیل در بازارهای موردنظر بالا ببرند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در مورد بازار کریپتو تاریخچه نوسانات هر رمزارز در نمودار مربوطه قرار دارد و تریدرها می‌توانند با بررسی و تحلیل پیشینه قیمتی مربوطه با استفاده از تحلیل تکنیکال، قیمت آتی را برای رمزارز موردنظر پیش‌بینی کنند. در بازار فارکس نیز تقویت و تضعیف ارزهای کشورها نسبت به هم در قالب جفت ارز معاملاتی در نمودار نمایش داده می‌شود.

در این بازار نیز تریدرها می‌توانند با استفاده از قوانینی مشابه در تحلیل تکنیکال نسبت به پیش‌بینی روندهای آتی در بازار مربوطه اقدام کنند. با توجه به اهمیت یادگیری تحلیل تکنیکال برای انجام ترید در بازارهای مالی همانند بازار فارکس و کریپتو فیلم‌های آموزشی متنوعی تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس بازارهای کریپتو و فارکس را شرح دادیم. در ادامه به این سوال پاسخ دادیم که فرق کریپتو و فارکس چیست. برای این منظور تفاوت بین این بازارهای مالی را در حوزه‌های مختلفی بررسی کردیم. برای این منظور درباره تفاوت فارکس و کریپتو از نظر کاربران آن‌ها توضیحاتی را بیان کردیم. سپس تفاوت این بازارها را از لحاظ اندازه بازار و ساختار هر کدام از آن‌ها بررسی کردیم.

سپس فرق این بازارها را با توجه به دسترسی به دارایی‌های آن‌ها بیان کردیم. با توجه به اینکه هر کدام از این بازارها دارای نوساناتی هستند که تریدرها برای انجام معاملات و انتخاب استراتژی‌های مربوطه لازم است به آن‌ها توجه کنند، بنابراین در ادامه تفاوت فارکس و کریپتو را از نظر نوسانات بازار بررسی کردیم. فرق فارکس و کرپتو از لحاظ ترید را بیان کردیم.

برای این منظور به این موضوع پرداختیم که ترید ارز دیجیتال چیست و نحوه انجام معاملات آن را شرح دادیم. در ادامه نحوه ترید در بازار فارکس و مراحل آن را بیان کردیم. در پایان نیز به تفاوت این بازارها از لحاظ قانون‌گذاری پرداختیم و توضیحاتی درباره این تفاوت‌ها ارائه کردیم.

source

توسط expressjs.ir