02 مهر 1403 ساعت 20:49

در ادامه سعی داریم به تعدادی از نکته های جذاب و باورنکردنی در خصوص اپل اشاره کنیم که احتمالا از شنیدن‌شان شگفت‌زده خواهید شد. اگر به کمپانی Apple علاقمندید تا انتها با ما همراه باشید.

اپل امروزه با هر متر و مقیاسی یکی از ده کمپانی بزرگ در دنیاست. تاریخ این کمپانی پر از نکته های جذابی‌ست که شاید برخی از آن‌ها برای‌تان تازگی داشته باشد. فعالیت این کمپانی کوپرتینویی در سال 1976 و با بازاریابی و فروش رایانه رومیزی Apple I آغاز شد. با این وجود، معرفی آیپاد در 2001 و پس از آن آیفون در 2007 طیف محصولات تولیدی اپل گسترده‌تر از قبل شد و مسیر این کمپانی را برای تبدیل شدن به یکی از ابرقدرت‌های جهان در حوزه تکنولوژی هموار کرد.

نیروی محرکه اصلی اپل استیو جابز بود که تا قبل از مرگ دردناک و نابهنگامش در سال 2011 مدیرعاملی این شرکت را به عهده داشت. اکنون هدایت این شرکت بر عهده تیم کوک است که هرچند سبک مدیریتی متفاوتی با جابز دارد، اما توانسته مسیر درخشان موفقیت استیو جابز را ادامه داده و این کمپانی را به شکوهی باورنکردنی برساند.

در گجت نیوز بخوانید: تیم کوک یا استیو جابز: کدام مدیرعامل برای اپل بهتر بود؟

ده نکته باورنکردنی در خصوص اپل که شاید تا کنون نشنیده باشید

علیرغم این که احتمالا بسیاری از علاقمندان اپل با حواشی و اخبار گذشته این کمپانی آشنا هستند اما در ادامه به معرفی ده نکته کمتر شنیده‌شده از کمپانی اپل می‌پردازیم که احتمالا برای‌تان جالب خواهند بود.

نام «اپل» از میوه سیب گرفته شده است

با وجود تمامی حدس و گمان‌هایی که در خصوص منشاء لوگوی اپل وجود دارد، این لوگو از روی میوه سیب طراحی شده است. علاقه استیو جابز به میوه‌جات و به‌طور خاص، سیب موجب نامگذاری این شرکت شد. او قبل از مرگش به زندگی نامه نویس خود گفته بود که این اسم سرگرم کننده و مثبت است و مناسب یک شرکت نوپاست.

نام برند Apple

این نام ساده و جذاب البته مشکلاتی را برای این شرکت به وجود آورد و این کمپانی را درگیری نبرد حقوقی بزرگی با Apple Corps که توسط بیتلز تاسیس شده بود کرد. این نبرد بر سر اسم و لوگو تا سال 2007 ادامه داشت. اما در نهایت اپل موفق شد حق کامل استفاده از برند و لوگوی اپل را به دست آورد.

سومین هم‌بنیانگذار اپل سهام خود را به قیمت 800 دلار فروخت

استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین بنیان گذاران شرکت اپل بودند. وین از جابز و وزنیاک مسن‌تر بود. به همین دلیل با توجه به اختلاف متعدد بین جابز و وزنیاک، او از ده درصد سهم اضافه‌تر نسبت به دو شریک دیگر برخوردار شده بود تا بتواند در تصمیم‌گیری‌ها تعیین‌کننده ظاهر شود. او همچنین خدماتی از قبیل تهیه پیش‌نویس قرارداد مشارکت اصلی، ایجاد اولین لوگو (سِر آیزاک نیوتون) و نوشتن دفترچه راهنمای Apple I را نیز به اپل ارائه داد.

نکته اپل

او البته چند روز پس از تأسیس شرکت به دلیل عدم اطمینان کافی نسبت به کمپانی، اپل را ترک کرد و در ازای 800 دلار، 10درصد سهام خود را واگذار نمود. بد نیست بدانید که با گذشت زمان و رشد میلیاردی سهام اپل وین هنوز بر این باور است که بر اساس اطلاعات آن زمان، تصمیم درستی گرفته بود.

اپل سومین شرکتی بود که آیپاد به او پیشنهاد شد

نکته جالب دیگری که شاید در خصوص اپل ندانید این است که اپل در حقیقت سومین کمپانی بود که پیشنهاد ساخت iPod را دریافت کرد. اکثر افراد آیپاد را مترادف با اپل می دانند. اما جالب است که ایده اصلی آن در حقیقت ساخت یک موزیک پلیر بهتر بود که به «تونی فادل» تعلق داشت.

آیپاد Apple

او این ایده خود را به شرکت‌های ریل نتورک و فیلیپس ارائه داد؛ اما هردو این طرح او را رد کردند. اما جابز با استفاده از پتانسیل این محصول توانست اپل را در مسیری متفاوت و موفق قرار دهد و آینده درخشانی برای آن رقم بزند. از آنجا که این محصول به طور یکپارچه با iTunes کار می کرد، پس از فروش صدها میلیون نسخه، زمینه‌ساز تولید آیفون هم شد و جایگاه اپل را عنوان یک برند جهانی تثبیت کرد.

Apple I به قیمت 666.66 دلار فروخته شد

نکته اپل

در سال 1976، اولین کامپیوتر اپل با قیمت عجیب 666.66 دلار عرضه شد که با احتساب تورم معادل 3000 دلار پول امروزی‌ست. برخلاف تصور این رقم ربطی به شیطان پرستی ندارد و صرفاً استفاده از یک الگوی تکراری از حروف برای جلب توجه در تبلیغات بوده است.

اولین لوگوی اپل نشان دهنده سِر آیزاک نیوتن بود

سیر تکاملی لوگوی اپل در طول دهه‌ها کاملا قابل مشاهده است. با این حال بزرگترین تغییر بین لوگوی اول و دوم اتفاق افتاد. لوگوی اول تصویر نشسته آیزاک نیوتون زیر درخت سیب را نشان می داد. این لوگو البته تنها یک سال دوام آورد و پس از آن جابز به دلیل قدیمی بودن این لوگو و دشواری‌های چاپ آن روی سطوح کوچک تصمیم به تغییر آن گرفت.

لوگوی Apple نیوتن

در سال 1977 مدیر عامل اپل با استخدام یک طراح با تجربه (راب جانوف) به لوگوی جدید سیب که برای همه ما آشناست رسید. رنگ‌های نسخه اولیه رنگین کمانی بودند، اما در انتها ظاهری مینیمال‌تر به خود گرفته و به رنگ‌های تکی خاکستری، نقره‌ای و سفید رسیدند.

اپل اولین شرکتی بود که به یک تریلیون دلار رسید

42 سال پس از تأسیس اپل، در سال 2018، این کمپانی به اولین شرکت خصوصی تبدیل شد که به ارزشی معادل 1 تریلیون دلار رسید. این اتفاق 117 سال پس از آن که US Steel به اولین شرکت یک میلیارد دلاری دنیا تبدیل شد رخ داد.

نکته اپل

ارزش اپل در بازار هم‌اکنون حدود 2 تریلیون دلار است و در مقطعی به 3 میلیارد دلار هم رسید. با این وجود کوپرتینویی‌ها چند سالی است که با رقیب دیرینه‌شان، مایکروسافت، برای کسب عنوان ارزشمندترین کمپانی حوزه تکنولوژی در رقابت هستند.

اپل در سال 1985 استیو جابز را از این شرکت اخراج کرد

پس از رونمایی از دو محصول مکینتاش و لیزا که نتوانستند انتظارات را برآورده کنند، جان اسکالی، مدیرعامل وقت اپل، استیو جابز را در سال 1985 علیرغم اینکه از بنیانگذاران شرکت بود از این کمپانی اخراج کرد.

استیو جابز Apple

جابز کبیر البته در سال 1997 و به دنبال خرید کمپانی NeXT توسط اپل به خاستگاهش بازگشت و تا زمان مرگش در سال 2011 در این شرکت مدیر عامل بود. او توانست نقش پررنگی در تبدیل شدن اپل به یکی از بزرگترین کمپانی‌های تاریخ ایفا کند و بسیاری محصولات این کمپانی مثل آیفون، آیپاد، آیپد و مک را تا ابد در تاریخ ماندگار سازد.

اپل از همه کشورها به جز تعداد انگشت شماری ثروتمندتر است

دیگر نکته باورنکردنی در خصوص اپل این است که ارزش بازار این کمپانی به جز تنها ده کشور، از تمامی کشورهای دیگر دنیا بیشتر است.

نکته اپل

در ژانویه 2022 اپل توانست اولین شرکتی باشد که به ارزشی 3 تریلیون دلاری در بازار می‌رسد. در آن زمان فقط ارزش شش اقتصاد بزرگ جهان از جمله ایالات متحده، چین و آلمان از اپل بیشتر بود و دیگر کشورهای صنعتی و ثروتمندی چون فرانسه و روسیه پشت سر کوپرتینویی‌ها قرار داشتند. اپل البته تنها کمپانی حوزه تکنولوژی نبود که ارزشی بیشتر از تولید ناخالص اکثر کشورهای دنیا داشت. به‌طور خاص، کمپانی‌هایی مثل مایکروسافت، انویدیا، آمازون و آلفابت نیز چنین شرایطی داشتند

استیو جابز تنها یک دلار در سال حقوق می‌گرفت

جابز پس از بازگشت به اپل در طی سال‌ها فقط حقوق نمادین 1 دلار در سال را دریافت می‌کرد. البته مالکیت میلیون‌ها سهم اپل، وی را از دریافت هر حقوقی بی‌نیاز می‌کرد؛ اما این اقدام نمادین به‌خوبی گویای ارزش اپل برای استیو جابز بود.

حقوق استیو جابز

جالب است بدانید که جابز جزو اولین مدیرعاملانی بود که این حرکت را انجام داد و پس از او لری الیسون در اوراکل، مارک زاکربرگ در متا و ایلان ماسک در تسلا نیز به تقلید از او دست به چنین کاری زدند.

گرفتن یک دلار حقوق در جنگ جهانی اول، پس از منع دولت ایالات متحده از استخدام داوطلبان بدون مزد، توسط تاجران مشتاق به کمک، پایه‌ریزی شد.

محصولات اپل معمولاً ساعت 9:41 را در رویداد رونمایی نمایش می‌دهند

دیگر نکته جالب در خصوص اپل که شاید از آن غافل بوده‌اید، نمایش ساعت 9:41 در تمامی محصولات جدید اپل در رویداد رونمایی آن‌هاست! تاریخچه این اتفاق به معرفی از انقلابی‌ترین محصول اپل، یعنی آیفون در سال 2007 بازمی‌گردد.

نکته اپل

طبق برنامه‌ریزی اپل، رونمایی اولین آیفون قرار بود ساعت 9:40 انجام شود که با در نظر گرفتن تاخیرهای یک یا دو دقیقه‌ای معمول، یک یا دو دقیقه به آن اضافه می‌شد. به همین جهت هنگام معرفی آیفون توسط جابز، صفحه نمایش پشت او آیفون را با ساعت 9:41 نشان می‌داد. از آن زمان، 9:41 به استاندارد اپل تبدیل شده و با این که هریک از آیفون‌های اپل در زمانی متفاوت در شبانه‌روز معرفی می‌شوند، تصاویر رسمی اپل تقریباً همیشه 9:41 را نشان می‌دهند.

در گجت نیوز بخوانید: روی زشت کمپانی اپل که شاید ندیده باشید دست نوشته استیو جابز برای تبلیغات اپل ۱، به گران‌ترین کاغذ جهان تبدیل شد استقبال ضعیف خریداران از سری آیفون ۱۶ اپل در ایران + قیمت

source

توسط expressjs.ir