جوان آنلاین: صهیونیست‌ها با کشتار و به خاک و خون کشیدن مردم لبنان، نیرو‌های حزب‌الله و ترور هدفمند شماری از فرماندهان این جنبش، جهان را بر آن داشته تا یک‌صدا درباره اینکه ماجراجویی‌های اینچنینی می‌تواند دامنه جنگ را در منطقه گسترش دهد، هشدار دهد. اشغالگران که با دستاویز قراردادن همان درخواست‌هایی که پیش‌تر در غزه و علیه حماس تکرار کردند، یک بازی مشابه را در لبنان شروع آغاز کرده‌اند و شواهد حاکی از این است، همان‌طور که در غریب به یک سال گذشته به نتایج مطلوب آن‌ها منتهی نشد، در لبنان هم نمی‌تواند به عاملی بازدارنده در برابر حزب‌الله تبدیل شود. 
طی یک هفته گذشته، رژیم صهیونیستی پس از انفجار‌های خونین هزاران دستگاه ارتباطی که هدف اصلی آن ضربه به مقاومت حزب‌الله لبنان بود، در حمله روز جمعه به ضاحیه جنوبی بیروت، ۱۵ تن از نیرو‌های این جنبش را به شهادت رساند. حزب‌الله اسامی همه شهدای حمله تروریستی را اعلام کرد. در این حمله، ابراهیم عقیل از فرماندهان ارشد حزب‌الله و مسئول اداره عملیات این گروه هم به شهادت رسید. بنابر آماری که وزارت بهداشت لبنان بعدازظهر دیروز اعلام کرد، در شرایط تداوم آواربرداری، آمار شهدای حمله به حومه جنوبی بیروت به ۳۷ شهید رسید. ارتش صهیونیست‌ها که از پذیرش مسئولیت کشتار اول شانه خالی کرده بود، مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و اعلام کرد: «حمله «دقیق» به حومه جنوبی بیروت منجر به «حذف» ابراهیم عقیل و «حدود ۱۰ مقام دیگر» در حزب‌الله شد.» صهیونیست‌ها در لبنان هم همان رویکرد غزه را تکرار می‌کنند، همان‌طور که از مقاومت حماس می‌خواهند که خلع سلاح شود و بر بیرون راندن زمینی تأکید دارند، درباره حزب‌الله هم همین موارد را اعلام کرده‌اند، ضمن اینکه می‌کوشند نقطه ضعف خود یعنی امن کردن جبهه شمال را هم در قالب درخواست‌های اینچنینی پوشش دهند. در این رابطه گزارش رسانه‌های عبری به خوبی گویاست: «اسرائیل به دنبال در اختیار گرفتن مناطق وسیعی از جنوب لبنان تا رودخانه لیتانی و مناطقی از جولان سوریه تحت عنوان منطقه امن است.» گیلعاد آرادان، نماینده اسرائیل در شورای امنیت هم در نشست شورای امنیت سازمان ملل که جمعه شب درباره جنایات اخیر این رژیم در لبنان برگزار شده است، گفت: «حزب‌الله باید خلع سلاح شود. ما از هر وسیله ممکن استفاده خواهیم کرد.» وی با بلند کردن انگشت اتهام به سمت ایران درباره بی‌ثبات کردن منطقه خطاب به حزب‌الله گفت که این رژیم از هر وسیله ممکن برای حذف آن‌ها فراتر از لیتانی استفاده خواهد کرد. تل‌آویو در توجیه جنایات اخیر که موجی از واکنش‌های جهانی را به دنبال داشته است هم از همان حربه‌ای که پیش‌تر در غزه به آن متوسل شده بود، استفاده کرد و این بار هم اتهام استفاده حزب‌الله از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی را مطرح کرد. در این مورد، دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش صهیونیست‌ها علاوه بر اینکه حملات صورت گرفته را در راستای دفاع اسرائیل از خود دانست، گفت که در زمان حمله هوایی به بیروت، ابراهیم عقیل و فرماندهان گردان رضوان در زیرزمین یک ساختمان مسکونی در قلب ضاحیه جمع شده بودند و از افراد غیرنظامی به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کردند. همان‌طور که چنین اتهامی در غزه هرگز اثبات نشد و حماس هم از مقاومت دست برنداشت، در لبنان هم تکرار رویکردی مشابه نمی‌تواند در بازدارندگی حزب‌الله مؤثر باشد. 

 توحش در سایه حمایت امریکا
سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان عصر دیروز در یک دستخط کوتاه برای جبهه مقاومت مردمی نوشت: «قطعاً پیروز خواهیم شد.» عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان تأکید دارد که نمی‌توان اجازه داد اسرائیل به فرار از مجازات و پاسخگویی ادامه دهد، چرا که این ماجراجویی ممکن است به یک جنک فراگیر منطقه‌ای منجر شود. جنبش حماس در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حمله رژیم صهیونیستی به ضاحیه جنوبی بیروت، این اقدام را یک جنایت جنگی ارزیابی کرد. گردان‌های حزب‌الله عراق هم تأکید کرد: «اگر حمایت مطلق امریکا و کمک‌های کشور‌های غربی نبود، این توحش صهیونیست‌ها اتفاق نمی‌افتاد. این عملیات سبکسرانه دلیل دیگری بر ورشکستگی راهبردی دشمن و نشانه‌ای از تأثیر عملیات مقاومت اسلامی در لبنان است.» جنبش نجبای عراق هم با محکوم کردن این حمله جنایتکارانه صهیونیست‌ها به ضاحیه بیروت، اظهار داشت: «مقاومت انتقام خون این شهدا را با قدرت از دشمنان خواهد گرفت و این غده بدخیم سرطانی را از پیکر امت عربی و اسلامی ریشه‌کن خواهد کرد.» عبدالله بو حبیب در نشست شورای امنیت درباره جنایات اخیر رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان گفت، اگر این اقدام تروریستی مورد توجه شورای امنیت سازمان ملل قرار نداشته باشد و عامل آن ناشناخته بماند، اعتبار این شورا به‌شدت در خطر است. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل روز جمعه با اعلام اینکه منطقه در آستانه فاجعه است و همه تلاش‌ها باید بر یافتن راه‌حل دیپلماتیک متمرکز شود، گفت: «ما به شدت نگران تشدید تنش‌ها، از جمله در ارتباط با حمله به بیروت هستیم.» پولیتیکو نوشت انفجار پیجر‌ها و بی‌سیم‌ها در لبنان و حمله هوایی رژیم صهیونیستی به منطقه‌ای در جنوب بیروت دولت ایالات متحده را نگران وقوع جنگی تمام‌عیار میان حزب‌الله لبنان و رژیم صهیونیستی کرده است. 

 جامعه بین‌الملل در معرض خطر
سیدعباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران که جمعه شب در صدر هیئتی برای شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد وارد نیویورک شد، در جمع خبرنگاران گفت: «اسرائیل احتمال گسترش جنگ را به‌شدت دنبال می‌کند. رژیم صهیونیستی سعی می‌کند منطقه را به وضعیت خطرناکی پیش ببرد و این واقعاً برای کل جامعه بین‌الملل، خطر بزرگی است که تنش در منطقه امکان افزایش به سایر مناطق را هم دارد.» عراقچی گفت: «در دیدار‌های دوجانبه‌ای که هم بنده و هم رئیس‌جمهور محترم خواهند داشت، با کشور‌های مختلف خواهند داشت، دیدار‌های متوازنی است. هم دیدار با سران و وزرای خارجه منطقه، هم در حوزه اروپا، هم در حوزه شرق آسیا و هم حوزه آفریقا و هم جهان عرب که همگی متوازن تنظیم شده است.» واسیلی نبنزیا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در نشست اضطراری شورای امنیت برای بررسی انفجار پیجر‌ها در لبنان و خطرات گسترش درگیری در منطقه، ضمن محکوم کردن حملات رژیم صهیونیستی به لبنان گفت: «ما از اوضاع لبنان نگرانیم و متأسفانه حملات ویرانگر به واقعیتی ناگوار در غرب آسیا تبدیل شده است.» نبنزیا ادامه داد: «عاملان حملات به لبنان به دنبال تشدید تنش در منطقه هستند. استفاده از وسایل ارتباطی شخصی در حملات تروریستی، تحولی خطرناک است و باعث افزایش بی‌اعتمادی و نابودی زنجیره امدادرسانی می‌شود. انفجار پیجر‌ها نقض حاکمیت لبنان است و منطقه را به سمت تشدید بیشتر تنش‌ها پیش می‌برد.» وی افزود: «جنایت منفجر کردن پیجر‌ها در اماکن عمومی لبنان اقدامی تروریستی است که منطقه غرب آسیا را تهدید می‌کند.» نبنزیا تصریح کرد: «اگر حمایت امریکا نبود، اسرائیل مرتکب این نوع تروریسم نمی‌شد.» نماینده چین در نشست اضطراری شورای امنیت هم گفت: «ما از حملات در لبنان که باعث قربانی شدن هزاران نفر شده است، شوکه شده‌ایم. حملات در لبنان وحشیانه، هولناک، در تاریخ بی‌سابقه و نقض شدید حاکمیت یک کشور مستقل، قوانین بین‌المللی و بشردوستانه است و عاملان و مجریان آن باید پاسخگو باشند.» نماینده چین گفت: «اوضاع در غرب آسیا در لبه پرتگاه است و حملات اسرائیل در نوار غزه همچنان ادامه دارد و بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را به کام مرگ کشانده، با این حال اسرائیل در حال تشدید تنش‌ها در مرز با لبنان است.» وی تصریح کرد: «ما خواهان خویشتنداری همه طرف‌ها هستیم، به ویژه اسرائیل باید از تمایل شدید خود برای استفاده از قدرت نظامی دست بردارد و عملیات در غزه و لبنان و این ماجراجویی خیره‌سرانه را که منطقه را وارد فاجعه بزرگی می‌کند، متوقف کند. ما همچنین از کشور‌هایی که بر اسرائیل نفوذ دارند می‌خواهیم از این نفوذ استفاده و تدابیر ملموس را برای متوقف کردن اسرائیل از ادامه این رویکرد اتخاذ کنند.» رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه تأکید کرد: «استفاده از تجهیزات ارتباطی برای کشتار ملت لبنان نشان داد که این رژیم مانند یک سازمان تروریستی رفتار می‌کند. اسرائیل، فلسطینی‌ها را با بمب و موشک و با گرسنگی و تشنگی به قتل می‌رساند. ما و دیگر کشور‌های جهان و سازمان ملل متحد وظیفه سنگینی نسبت به نوار غزه بر عهده داریم.» همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در گفت‌وگوی تلفنی جمعه با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، به او درباره کشاندن منطقه به سمت جنگ بعد از حملات تروریستی این رژیم در لبنان هشدار داد.

source

توسط expressjs.ir