Microsoft Azure یک پلتفرم رایانش ابری است که طیف گسترده‌ای از خدمات در حوزه محاسبات، تجزیه و تحلیل داده، ذخیره‌سازی ابری، شبکه و پایگاه داده را ارائه می‌دهد. مایکروسافت آژور به عنوان یک بازیگر قدرتمند در حوزه رایانش ابری رویکرد کسب‌وکارها در زمینه زیرساخت‌های فناوری را تغییر داده است. افراد و کسب‌وکارهای مختلف می‌توانند از Azure برای توسعه، استقرار و مدیریت برنامه‌های خود استفاده کنند. این مطلب از مجله فرادرس به این سوال پاسخ خواهد داد که Microsoft Azure چیست و چگونه عملکرد کسب‌وکارها را بهبود بخشیده است.

فهرست مطالب این نوشته
997696

با مطالعه این مطلب با نحوه عملکرد، ویژگی‌ها، کاربردها و سرویس‌های ارائه شده توسط Azure به طور کامل آشنا خواهید شد. علاوه بر این، نحوه راه‌اندازی Azure و شروع کار با آن را نیز فرا خواهید گرفت.

Microsoft Azure چیست؟

Azure یک پلتفرم جامع رایانش ابری است که توسط شرکت مایکروسافت راه‌اندازی شده است. افراد و کسب‌و‌کارهای مختلف با استفاده از Azure می‌توانند به خدمات و منابع ابری ارائه شده توسط مایکروسافت دسترسی داشته باشند. در واقع، Azure سرویس‌های مختلف رایانش ابری را به منظور توسعه، آزمایش، استقرار و مدیریت برنامه‌ها از طریق مراکز داده مایکروسافت در اختیار افراد و کسب‌وکارهای مختلف قرار می‌دهد. برای دسترسی به این خدمات کافی است تا از طریق اینترنت به پورتال Azure متصل شوید.

به زبان ساده مایکروسافت آژور پلتفرمی است که از طریق آن می‌توان از منابع مایکروسافت به منظور توسعه برنامه‌ها استفاده کرد. به عنوان مثال، برای راه‌اندازی یک سرور بزرگ برای برنامه خود نیازمند صرف زمان، هزینه زیاد، در نظر گرفتن فضای فیزیکی و سایر موارد هستیم. در چنین شرایطی می‌توان از خدمات ارائه شده توسط Microsoft Azure استفاده کرد. این پلتفرم با فراهم کردن امکاناتی همچون ماشین‌های مجازی، پردازش سریع داده‌ها، ابزارهای تجزیه و تحلیل و سایر موارد شروع کار توسعه را بسیار آسان می‌کند و هزینه‌های اولیه را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد.

Microsoft Azure چگونه کار می‌ کند؟

مایکروسافت آژور یک پلتفرم ابری است که به توسعه‌دهندگان و متخصصان فناوری اطلاعات در ایجاد، استقرار و مدیریت برنامه‌های کاربردی کمک می‌کند. این پلتفرم از فناوری موسوم به «مجازی‌سازی» (Virtualization) استفاده می‌کند. این فناوری با ارائه یک لایه انتزاعی تحت عنوان Hypervisor وابستگی بین سخت‌افزار و سیستم‌عامل را از بین می‌برد. لایه Hypervisor تمام عملکردهای کامپیوتر را در یک ماشین مجازی شبیه‌سازی می‌کند. همچنین این لایه توانایی اجرای همزمان چندین ماشین مجازی را دارد و هر ماشین مجازی نیز می‌تواند هر سیستم‌عاملی همچون ویندوز یا لینوکس را اجرا کند. پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس ماشین مجازی و کاربردهای آن در علوم رایانه مورد بررسی قرار گرفته است.

در واقع Microsoft Azure از این تکنیک مجازی‌سازی استفاده می‌کند و آن را در مقیاس وسیع در مراکز داده متعلق به مایکروسافت پیاده‌سازی می‌کند. هر مرکز داده از تعداد زیادی «رک» (rack) تشکیل شده است و هر رک نیز چندین سرور درون خود دارد. در نهایت، هر سرور نیز یک لایه Hypervisor برای اجرای چندین ماشین مجازی دارد. در این ساختار سوئیچ شبکه اتصال به همه سرورها را ممکن می‌سازد. در ادامه مطلب به این سوال پاسخ خواهیم داد که کاربردهای Microsoft Azure چیست و چه سرویس‌هایی توسط این پلتفرم ارائه می‌شود.

یادگیری Microsoft Azure با فرادرس

تا کنون با اهمیت رایانش ابری در دنیای فناوری و نقش مایکروسافت آژور در این حوزه آشنا شدید. بنابراین، زمان آن فرا رسیده است تا نحوه یادگیری Microsoft Azure را بیاموزید. برای یادگیری این پلتفرم رایانش ابری محبوب در گام نخست نیاز است تا با مفاهیم مقدماتی رایانش ابری آشنا شوید. سپس، باید سرویس‌ها و خدمات ارائه شده توسط آژور را مورد بررسی قرار دهید. در گام بعدی باید یک حساب کاربری در سایت مایکروسافت آژور برای خود ایجاد کنید و با انجام دادن پروژه‌های کوچک آموخته‌های خود را مورد ارزیابی قرار دهید.

دوره آموزش Microsoft Azure برای محاسبات ابری فرادرس
برای دسترسی به فیلم آموزش مایکروسافت آژور، روی تصویر کلیک کنید.

در این بین تهیه و مشاهده فیلم‌های آموزشی، یکی از شیوه‌های موثر برای تسریع در فرایند یادگیری محسوب می‌شود. خوشبختانه پلتفرم فرادرس فیلم‌های آموزشی متعددی در حوزه‌های مختلف را در اختیار علاقه‌مندان قرار داده است. برای شروع، می‌توانید از فیلم آموزش Microsoft Azure برای محاسبات ابری فرادرس استفاده کنید که لینک آن در زیر آورده شده است:

در این آموزش از فرادرس نحوه راه‌اندازی و کار با Microsoft Azure را تا سطح متوسط فرا خواهید گرفت. همچنین، مفاهیم مقدماتی رایانش ابری، کار با سرویس‌های مختلف Azure، مدیریت داده‌ها، سرویس‌های هوش مصنوعی و سایر موارد در این آموزش مورد بررسی قرار گرفته است.

سرویس های ارائه شده توسط Microsoft Azure چیست؟

مایکروسافت آژور به عنوان یک پلتفرم جامع رایانش ابری بیش از ۲۰۰ سرویس کاربردی را در اختیار افراد و کسب‌وکارها قرار می‌دهد. سرویس‌های ارائه شده توسط این پلتفرم را می‌توان در ۱۸ دسته کلی تقسیم کرد.

این سرویس‌ها در دسته‌های مختلفی همچون محاسبات، شبکه‌، ذخیره‌سازی، موبایل، «اینترنت اشیا» (Internet of Things | IOT)، تجزیه و تحلیل، هوش مصنوعی، یادگیری ماشین، امنیت، پایگاه داده‌ها، ابزارهای توسعه‌دهنده و سایر موارد قرار می‌گیرند. در ادامه این بخش از نوشته سرویس‌های ارائه شده توسط مایکروسافت آژور در ۳ دسته‌بندی کلی زیر مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

  • سرویس‌های محاسباتی
  • سرویس‌های شبکه
  • سرویس‌های ذخیره‌سازی

مهم ترین سرویس های محاسباتی ارائه شده در Microsoft Azure چیست؟

Azure در حوزه محاسبات چندین سرویس مختلف را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. از جمله مهم‌ترین سرویس‌های محاسباتی مایکروسافت به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • ماشین مجازی: این سرویس به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا تنها در عرض چند ثانیه ماشین مجازی خود را در ویندوز، لینوکس یا هر سیستم‌عامل دیگری ایجاد کنند.
  • سرویس ابری: با استفاده از این سرویس توسعه‌دهندگان می‌توانند اپلیکیشن‌های کاربردی با مقیاس‌پذیری بالا را در فضای ابری ایجاد کنند. پس از استقرار برنامه تمام موارد دیگر از جمله تامین منابع، تعادل بار و نظارت بر عملکرد توسط Azure صورت می‌گیرد.
  • سرویس Fabric: این سرویس مجموعه‌ای از خدمات یکپارچه را به منظور تجزیه و تحلیل و پردازش داده ارائه می‌دهد. با استفاده از این سرویس فرایند توسعه میکروسرویس‌ بسیار آسان خواهد بود.
  • توابع: با استفاده از توابع می‌توان برنامه‌های کاربردی را با هر زبان برنامه‌نویسی ایجاد کرد.

Microsoft Azure چه سرویس‌ هایی در حوزه شبکه دارد؟

در حوزه شبکه نیز مایکروسافت آژور سرویس‌های کاربردی متعددی را ارائه می‌دهد. در ادامه تعدادی از محبوب‌ترین سرویس‌های حوزه شبکه Microsoft Azure آورده شده است.

  • Azure CDN: هدف از این سرویس فراهم ساختن «شبکه تحویل محتوا» (Content Delivery Network | CDN) در پلتفرم Azure است. این سرویس با استفاده از پهنای باند بالا محتوا را به هر شخص در سراسر جهان منتقل می‌کند. CDN شامل شبکه‌ای از سرورها است که در سراسر جهان قرار گرفته‌اند تا کاربران بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن به داده‌های مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.
  • Express Route: این سرویس به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از طریق اتصال خصوصی شبکه داخلی خود را به سرویس ابری مایکروسافت یا هر سرویس دیگری متصل کنند.
  • Virtual network: سرویس شبکه مجازی به توسعه‌دهندگان امکان می‌دهد تا از طریق یک ارتباط خصوصی و ایمن سرویس‌های مختلف Azure را به یکدیگر مرتبط سازند.
  • Azure DNS: این سرویس امکان میزبانی دامنه‌های DNS یا دامنه‌‌های سیستمی را در پلتفرم Azure فراهم می‌کند.

سرویس های ذخیره‌سازی Microsoft Azure کدامند؟

یکی از مهم‌ترین کارکردهای Microsoft Azure فراهم کردن امکاناتی جهت ذخیره‌سازی داده است. از جمله مهم‌ترین سرویس‌های ارائه شده در حوزه ذخیره‌سازی توسط Azure به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • ذخیره‌سازی دیسک: این سرویس انتخاب بین حافظه‌ «درایو حالت جامد» (Solid State Drives | SSD) و «هارد دیسک درایو» (Hard Disk Drive | HDD) به منظور ذخیره‌سازی داده در ماشین مجازی را ممکن می‌سازد.
  • ذخیره‌سازی Blob: این سرویس به منظور ذخیره‌سازی حجم عظیمی از داده‌های بدون ساختار از جمله داده‌های متنی و داده‌های باینری بهینه‌سازی شده است.
  • ذخیره‌سازی فایل: این سرویس برای ذخیره‌سازی فایل مدیریت شده از پروتکل صنعتی SMB استفاده می‌کند.
  • ذخیره‌سازی صف: با استفاده از سرویس ذخیره‌سازی صف می‌توان برای حجم کاری زیاد یک صف پیام پایدار ایجاد کرد. این سرویس از هر نقطه‌ای در جهان قابل دسترسی خواهد بود.

پس از بررسی سرویس‌های ارائه شده توسط Azure به این سوال پاسخ خواهیم داد که مهم‌ترین کاربردهای Microsoft Azure چیست.

کاربردهای Microsoft Azure چیست؟

مایکروسافت آژور یک پلتفرم جامع رایانش ابری است که مجموعه بسیار وسیعی از سرویس‌ها و خدمات را برای افراد و کسب‌و‌کارها فراهم می‌کند.

در واقع، Microsoft Azure را می‌توان یک پلتفرم همه کاره توصیف کرد که برای طیف وسیعی از صنایع همچون امور مالی، آموزش، بهداشت و درمان، سازمان‌ها، تجارت و سایر موارد مناسب است. از جمله مهم‌ترین کاربردهای مایکروسافت آژور به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • استقرار برنامه‌های کاربردی
  • مدیریت هویت و دسترسی
  • ذخیره‌سازی داده و پایگاه داده
  • خدمات DevOps

به منظور پاسخ به این سوال که مهم‌ترین کاربردهای Microsoft Azure چیست در ادامه این بخش هر کدام از موارد بالا به طور کامل توضیح داده شده است.

استقرار برنامه‌های کاربردی

با استفاده از سرویس‌های Azure App و Azure Functions می‌توان برنامه‌های کاربردی مختلفی را توسعه داد. سرویس Azure App به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا بدون دغدغه توسعه زیرساخت‌های اساسی بتوانند اپلیکیشن‌های کاربردی خود را ساخته و مدیریت کنند. همچنین، Azure Functions نیز یک سرویس محاسباتی بدون سرور است که توسعه‌دهندگان را قادر می‌سازد تا کدهای مورد نظر خود را در پاسخ به رویدادها بدون نیاز به مدیریت سرور اجرا کنند.

مدیریت احراز هویت و دسترسی

برنامه‌ها و داده‌هایی که در Microsoft Azure ذخیره می‌شوند را می‌توان با کمک مدیریت احراز هویت و دسترسی ایمن ساخت. در واقع، مدیریت احراز هویت و دسترسی تضمین می‌کند که اشخاص، ماشین‌ها و اجزای نرم‌افزاری در زمان مناسب به منابع مناسب دسترسی داشته باشند.

ذخیره‌سازی و پایگاه داده

مایکروسافت آژور امکان ذخیره‌سازی انواع مختلف داده را فراهم می‌کند. به عنوان مثال، سرویس ذخیره‌سازی Blob برای ذخیره داده‌های بدون ساختار، ذخیره‌سازی جدول برای داده‌های NoSQL، ذخیره‌سازی فایل‌ و پایگاه داده Azure SQL را برای پایگاه داده‌های رابطه‌ای ارائه می‌کند. سرویس‌های ذخیره‌سازی در Azure با توجه به حجم داده دریافتی می‌توانند مقیاس‌پذیر باشند.

خدمات DevOps

سرویس Azure DevOps یکپارچه‌سازی و توسعه بهتر برنامه‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌سازد. این سرویس ابزارهایی همچون کنترل نسخه، اتوماسیون ساخت، مدیریت انتشار و نظارت بر برنامه‌ها را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. برای آشنایی بیشتر با مفهوم DevOps می‌توانید مطلب چگونه مهندس دواپس شویم از مجله فرادرس را  که لینک آن در ادامه آورده شده است را مطالعه کنید.

مزایای استفاده از Microsoft Azure چیست؟

در دنیای پیوسته در حال تغییر امروزی کسب‌و‌کارهای کوچک و بزرگ همواره به دنبال راهی برای بهبود عملکرد، افزایش بهره‌وری و در عین حال کنترل کردن هزینه‌های خود هستند. یکی از بهترین و محبوب‌ترین راه‌حل‌ها برای این کسب‌وکارها استفاده از سرویس‌های رایانش ابری است. مایکروسافت آژور به عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در حوزه رایانش ابری به کسب‌وکارهای مختلف خدمات مبتنی بر ابر ارائه می‌کند.

برنامه‌نویس نشسته پشت لپ تاپش در حال استفاده از خدمات مایکروسافت آژور است همچنین کلمه Azure نیز در مرکز صفحه نمایش لپ تاپش دیده می‌شود

استفاده از خدمات مایکروسافت آژور به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد تا به راحتی منابع محاسباتی خود را بدون نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتر در سخت‌افزار یا نگرانی در خصوص خرابی سیستم‌ها افزایش دهند. این مقیاس‌پذیری کم هزینه شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا به سرعت با نیازهای در حال تغییر کسب‌وکار خود را سازگار کنند. علاوه بر این، هزینه خدمات ابری بر اساس میزان استفاده محاسبه می‌شود که همین مورد استفاده از این خدمات را بسیار مقرون به صرفه کرده است. در مجموع، مزایای استفاده از Microsoft Azure به شرح زیر است.

  • نیاز به سرمایه کمتر
  • مقرون به صرفه
  • پشتیبان‌گیری و بازیابی آسان داده‌ها
  • پیاده‌سازی آسان
  • امنیت بیشتر
  • بدون محدودیت مکانی
  • بهبود کار تیمی

در ادامه این بخش به هر کدام موارد ارائه شده در بالا پرداخته خواهد شد.

نیاز به سرمایه کمتر

با استفاده از مایکروسافت آژور دیگر نیازی به نگرانی در خصوص تامین سرمایه‌ اولیه نیست، زیرا Azure هزینه‌های بالای سخت‌افزار را کاهش می‌دهد. Azure با ارائه یک مدل مبتنی بر اشتراک پرداخت هزینه‌ها را نیز بسیار آسان کرده است. علاوه بر این، راه‌اندازی حساب کاربری Azure بسیار آسان است و به سادگی می‌توان در این پلتفرم ثبت‌نام کرد.

مقرون به صرفه

در صورت راه‌اندازی یک سرور به صورت جداگانه باید یک تیم برای پشتیبانی فنی نیز استخدام کرد تا بر عملکرد صحیح سرور نظارت کنند. همچنین، گاهی اوقات تیم پشتیبانی فنی زمان بسیار زیادی را برای حل یک مشکل باید صرف کنند. بنابراین، استفاده از Azure هم از نظر زمان و هم از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه است.

برنامه‌نویس در حال استفاده از خدمات Microsoft Azure است و لوگو Azure نیز روی لپ تاپش دیده می‌شود

پشتیبان‌گیری و بازیابی آسان داده‌ها

یکی دیگر از نقاط قوت Azure فراهم کردن امکاناتی جهت پشتیبان‌گیری و بازیابی داده است. Azure از تمام داده‌های موجود نسخه پشتیبان تهیه می‌کند. بنابراین، در صورت بروز مشکل با تنها یک کلیک می‌توان داده‌ها را بازیابی کرد و کسب‌وکار را از خطرات ناشی از آن در امان نگه داشت. راه‌حل‌های پشتیبان‌گیری مبتنی بر ابر موجب صرفه‌جویی در زمان شده و هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهند.

پیاده‌سازی آسان

با استفاده از Azure به سادگی می‌توان مدل‌های کسب‌وکار را پیاده‌سازی کرد. در واقع، با تنها چند کلیک ساده می‌توان مدل‌های مورد نظر را ساخت. علاوه بر این، مستندات و آموزش‌های بسیاری در این پلتفرم وجود دارد که به یادگیری سریع‌تر و بهتر این عملکردها کمک می‌کند.

امنیت بیشتر

از مزایای دیگر استفاده از مایکروسافت آژور در کسب‌وکار امنیت بسیار بالای این پلتفرم است. با بهره‌گیری از Azure دیگر نیازی به نگرانی در خصوص داده‌های حیاتی کسب‌و‌کار وجود ندارد.

بدون محدودیت مکانی

Azure به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا از هر نقطه‌ای در جهان بتوانند از خدمات این پلتفرم استفاده کنند. در واقع، استفاده از Azure تنها نیازمند داشتن یک ارتباط اینترنتی و اشتراک فعال است. علاوه بر این، در استفاده از این پلتفرم محدود به دستگاه خاصی نیستید و با هر دستگاهی می‌توانید از این پلتفرم استفاده کنید.

برنامه‌نویس پشت لپ تاپش نشسته است و به صورت دورکاری برای شرکت کار می‌کند همچنین کلمه Azure نیز روی دیوار پشت سرش دیده می‌شود - Microsoft Azure چیست

بهبود کار تیمی

Microsoft Azure کار تیمی را نیز بهبود می‌بخشد. تیم‌های مختلف می‌توانند در هر زمان و مکانی به اسناد موجود دسترسی داشته باشند، آن‌ها را ویرایش کنند یا در صورت نیاز به اشتراک بگذارند. علاوه بر این، مایکروسافت آژور سوابق فعالیت‌ها و داده‌ها را نیز ذخیره می‌کند. بنابراین، Azure با ایجاد شفافیت مسئولیت‌پذیری و همکاری تیمی را نیز ارتقا می‌دهد.

راه اندازی Microsoft Azure

بعد از آشنایی کامل با Microsoft Azure و کاربردهای مختلف آن در این بخش از نوشته به صورت گام‌به‌گام نحوه ثبت‌نام و راه‌اندازی این پلتفرم توضیح داده خواهد شد.

گام ۱: رفتن به وب‌سایت Azure

در نخستین گام باید از طریق مرورگر خود به وب‌سایت رسمی Azure مراجعه کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

  • لینک وب‌سایت رسمی Azure: «+»

گام ۲: ایجاد حساب کاربری Azure

در گام بعدی باید یک حساب کاربری برای خود در پلتفرم Azure ایجاد کنید. در صورت داشتن حساب کاربری در مایکروسافت می‌توانید از همان حساب برای استفاده از خدمات Azure نیز استفاده کنید. همچنین، مایکروسافت در شروع کار با Azure اعتبار هدیه ۳۰ روز نیز برای کاربران جدید در نظر گرفته است که می‌توان از این اعتبار برای ارزیابی و آشنایی بیشتر با امکانات Azure استفاده کرد. در این مرحله نیاز است تا اطلاعات شخصی خود نظیر نام، نام شرکت، کشور، شماره تلفن، آدرس و اطلاعات بانکی را وارد کنید.

گام ۳: دسترسی به Azure Portal

بعد از ایجاد حساب کاربری در Azure به منظور استفاده از امکانات این پلتفرم باید به Azure Portal وارد شوید. با استفاده از این داشبورد امکان استفاده از خدمات و منابع Azure را خواهید داشت. در این بخش می‌توانید منابع جدیدی ایجاد کنید و به طیف گسترده‌ای از خدمات ارائه شده توسط Azure دسترسی داشته باشید.

گام ۴: ایجاد ماشین مجازی ساده

یکی از مهم‌ترین مراحل در کار با Azure ایجاد یک ماشین مجازی ساده است. انجام این مرحله شروعی بسیار خوب برای درک چگونگی ایجاد و مدیریت منابع در Azure است. برای ساخت ماشین مجازی در Azure مراحل زیر را باید به صورت گام‌به‌گام انجام دهید.

  • انتخاب ماشین مجازی: در داشبورد Azure بر روی گزینه «Create a resource» کلیک کرده و «Virtual Machine» را انتخاب کنید.
  • پیکربندی ماشین مجازی: در این مرحله برای پیکربندی ماشین مجازی باید جزئیات مربوط به نام، منطقه و اندازه آن را مشخص کنید. مایکروسافت Azure ماشین‌های مجازی با اندازه‌های مختلف را برای پروژه‌های کوچک و بزرگ ارائه می‌دهد.
  • انتخاب سیستم‌عامل: در این مرحله باید سیستم‌عامل مناسبی را برای ماشین مجازی خود انتخاب کنید. Azure امکان استفاده از سیستم‌عامل‌های مختلف همچون ویندوز و لینوکس را فراهم می‌کند.
  • ایجاد حساب کاربری مدیر: در این مرحله باید نام کاربری و کلمه عبور را برای ماشین مجازی از نوع ویندوز تعیین کنید. همچنین، برای سیستم‌عامل لینوکس نیز از کلیدهای SSH برای اتصال ایمن استفاده می‌شود.
  • نهایی‌سازی و ساخت ماشین مجازی: بعد از پیکربندی تمام بخش‌ها باید ماشین مجازی را ایجاد کنید.

گام ۵: انتخاب سرویس مورد نیاز

بعد از ایجاد پروژه باید سرویس مورد نیاز خود را از فهرست سرویس‌های ارائه شده توسط Azure انتخاب کنید. مایکروسافت آژور سرویس‌های مختلفی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، برای توسعه اپلیکیشن می‌توانید سرویس Azure App را انتخاب کنید و برای توسعه یک شبکه تحویل محتوا می‌توانید از سرویس Azure CDN استفاده کنید.

رایانش ابری چیست؟

«رایانش ابری» (Cloud Computing) فناوری است که به توسعه‌دهندگان امکان دسترسی به منابع محاسباتی مختلف از طریق اینترنت را می‌دهد. برای استفاده از امکانات رایانش ابری کافی است تا با استفاده از رایانه یا تلفن همراه خود از طریق اینترنت به ارائه دهنده خدمات ابری متصل شوید. پس از اتصال به ارائه دهنده خدمات ابری به منابع محاسباتی مختلف دسترسی خواهید داشت که شامل محاسبات بدون سرور، ماشین‌های مجازی، ذخیره‌سازی و سایر موارد می‌شود. برای یادگیری بیشتر در مورد مفاهیم رایانش ابری می‌توانید فیلم آموزش رایانش ابری یا کلود کامپیوتینگ فرادرس که لینک آن در ادامه آورده شده است را مشاهده کنید.

ارائه‌دهندگان خدمات ابری «مراکز داده» (Data Center) بزرگی را در اختیار دارند که این مراکز دارای سرورهای مختلف، سیستم‌های ذخیره‌سازی و مولفه‌های کاربردی هستند. این مراکز داده در مکان‌هایی امن قرار دارند و حجم زیادی از داده را نیز ذخیره می‌کنند. کاربران با اتصال به این مراکز داده می‌توانند از داده‌های موجود استفاده کنند. به عنوان مثال، با استفاده از رایانش ابری می‌توان تعیین کرد که پس از رخ دادن یک رویداد مشخص برای کاربران یک اعلان هشدار ارسال شود.

لپ تاپ بر روی میز قرار دارد و ابری نیز در بالای آن دیده می‌شود که لپ تاپ به آن متصل شده است - Microsoft Azure چیست

کاربرد رایانش ابری چیست؟

افراد و سازمان‌ها می‌توانند از رایانش ابری برای اهداف مختلفی همچون «یادگیری ماشین» (Machine Learning)، تجزیه و تحلیل داده‌ها، ذخیره‌سازی و پشتیبان‌گیری، پخش محتوا و سایر موارد دیگر استفاده کنند. به عنوان مثال، پلتفرم‌های پخش فیلم و سریال به صورت آنلاین همگی از فضای ابری استفاده می‌کنند. علاوه بر این، از رایانش ابری برای ساخت و آزمایش برنامه‌ها، خودکارسازی تحویل نرم‌افزار و میزبانی از وبلاگ‌ها می‌توان استفاده کرد.

مزایای رایانش ابری چیست؟

پیدایش رایانش ابری در دنیای فناوری چشم‌انداز نحوه مدیریت، پردازش و ذخیره داده‌ها توسط کسب‌و‌کارها و افراد را تغییر داده است.

رایانش ابری در هسته اصلی خود به کاربران امکان می‌دهد تا به منابع محاسباتی مختلف همچون سرورها، سیستم‌های ذخیره‌سازی، پایگاه‌های اطلاعاتی، شبکه‌ها و سایر موارد دسترسی داشته باشند. استفاده از این رویکرد چندین مزیت دارد که ادامه آورده شده است.

  • انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری
  • کاهش هزینه‌ها
  • عملکرد تضمین شده
  • سرعت و کارایی بالا
  • قابلیت اطمینان

در ادامه این بخش هر کدام از موارد ارائه شده در بالا مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

انعطاف‌پذیری و مقیاس‌پذیری

کاربران با استفاده از رایانش ابری می‌توانند سرویس‌ها را متناسب با نیاز خود مقیاس‌بندی و برنامه‌ها را سفارشی‌سازی کنند. در نتیجه، از هر نقطه‌ای با اتصال به اینترنت می‌توانند به خدمات ابری دسترسی داشته باشند.

فردی نشسته پشت میزش و در حال کار با لپ تاپش است که به اینترنت متصل شده است - Microsoft Azure چیست

کاهش هزینه ها

یکی از مزایای مهم رایانش ابری برای افراد و کسب‌وکارها کاهش هزینه‌های عملیاتی است. استفاده از رایانش ابری هزینه‌های سخت‌افزاری اولیه و هزینه‌های مدیریت و نگه‌داری سیستم‌ها را به طرز محسوسی کاهش می‌دهد. در این روش کاربران تنها برای آن دسته از خدمات ابری مورد استفاده باید هزینه پرداخت کنند. در نتیجه، می‌توانند هزینه‌های عملیاتی خود را به شکل موثرتری مدیریت کنند.

عملکرد تضمین شده

خدمات مربوط به رایانش ابری توسط مراکز داده‌ای ارائه می‌شوند که از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. همچنین، این مراکز داده از آخرین نسل‌ سخت‌افزاری نیز استفاده می‌کنند که محاسبات سریع و کارآمد را امکان‌پذیر می‌سازند.

سرعت و کارایی بالا

رایانش ابری حجم بسیار بالایی از منابع محاسباتی را در عرض تنها چند دقیقه فراهم می‌کند. علاوه بر این، یکی از ویژگی‌های رایانش ابری «خدمات در صورت تقاضا» (On-demand Services) است که به کسب‌وکارها انعطاف‌پذیری بالایی می‌دهد.

کارکنان یک شرکت که پشت میز کارشان نشسته اند و در حال استفاده از خدمات رایانش ابری هستند - Microsoft Azure چیست

قابلیت اطمینان

رایانش ابری پشتیبان‌گیری از داده‌ها و بازیابی آن را برای کسب‌و‌کارها آسان‌تر و کم هزینه‌تر کرده است. در نتیجه، این امر ریسک‌های مربوط به کسب‌و‌کارها را به طرز محسوسی کاهش داده است.

مقایسه Microsoft Azure با AWS و Google Cloud

رایانش ابری یکی از حوزه‌های در حال رشد و خوش آتیه در دنیای فناوری است. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که این حوزه همچنان به رشد خود ادامه خواهد داد و ارزش بازار آن تا سال ۲۰۳۰ میلادی (۱۴۰۹ شمسی) به عدد ۲۴۳۲ میلیارد دلار خواهد رسید. بیش از ۶۴ درصد سهم بازار این حوزه در اختیار ۳ پلتفرم ارائه‌دهنده خدمات ابری است که در ادامه آورده شده‌اند.

  • «وب‌سرویس آمازون» (Amazon Web Service | AWS)
  • «پلتفرم ابری گوگل» (Google Cloud Platform | GCP)
  • «مایکروسافت آژور» (Microsoft Azure)

هر کدام از این پلتفرم‌ها نقاط ضعف و قوت مخصوص به خود را دارند که آشنایی با این موارد منجر به انتخاب بهترین گزینه خواهد شد. شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که تفاوت AWS و GCP با Microsoft Azure چیست و کدام مورد انتخاب بهتری است. از ابتدای نوشته تا کنون مایکروسافت آژور و کاربردهای آن را مورد بررسی قرار داده‌ایم. بر همین اساس در ادامه این بخش به این سوال پاسخ خواهیم داد که تفاوت‌های AWS و GCP با پلتفرم Microsoft Azure چیست. پیش از مقایسه این پلتفرم‌ها ابتدا معرفی مختصری از دو سرویس محبوب AWS و GCP خواهیم داشت.

AWS چیست؟

وب‌سرویس آمازون یا به اختصار AWS پلتفرم ارائه‌دهنده زیرساخت ابری شرکت آمازون است. پلتفرم AWS در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ شمسی) پدید آمد و هم اکنون سهمی ۳۲ درصدی از بازار رایانش ابری را در اختیار دارد. AWS طیف گسترده‌ای از خدمات رایانش ابری نظیر محاسبات، ذخیره‌سازی، شبکه، پایگاه داده، تجزیه و تحلیل، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد. این پلتفرم توسط طیف گسترده‌ای از کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه‌نویس پشت مانیتور بزرگ نشسته است و در حال استفاده از خدمات رایانش ابری AWS است

GCP چیست؟

شرکت گوگل به عنوان یکی از غول‌های دنیای فناوری در حوزه رایانش ابری نیز فعالیت دارد. پلتفرم ابری گوگل با عنوان اختصاری GCP در سال ۲۰۱۱ میلادی (۱۳۹۰ شمسی) راه‌اندازی شد و در حال حاضر ۹ درصد بازار رایانش ابری را در اختیار دارد. پلتفرم GCP همانند Azure و AWS طیف گسترده‌ای از خدمات ابری را ارائه می‌دهد. با این حال GCP در مقایسه با Azure و AWS مراکز داده کمتری را در اختیار دارد.

بهترین پلتفرم رایانش ابری کدام است؟

همان طور که پیش‌تر نیز عنوان شد، هر کدام از پلتفرم‌های Azure ،AWS و GCP نقاط قوت و ضعف خود را دارند و باید با توجه به نیاز کسب‌وکار بهترین گزینه را انتخاب کرد. اگر برای شما نیز این سوال پیش آمده است که در حوزه رایانش ابری جایگاه Microsoft Azure چیست و این پلتفرم چه تاثیری در این حوزه دارد. در ادامه این بخش پلتفرم‌های رایانش ابری را با یکدیگر مقایسه خواهیم کرد. برای مقایسه بهتر این ۳ پلتفرم باید آن‌ها را از منظر چند فاکتور اساسی مورد ارزیابی قرار دارد که در ادامه برخی از این فاکتورها آورده شده است.

  • موقعیت بازار و میزان پذیرش
  • سرویس‌های ارائه شده
  • مدل‌های قیمت‌گذاری
  • عملکرد و قابلیت اطمینان
  • هوش مصنوعی و یادگیری ماشین
  • تجربه کاربری و ابزارهای مدیریتی

در ادامه به این سوال پاسخ داده خواهد شد که تفاوت AWS و GCP با سرویس Microsoft Azure چیست و هر کدام در چه حوزه‌هایی نسبت به دیگری برتری دارد.

موقعیت بازار و میزان پذیرش

هر کدام از این پلتفرم‌ها جایگاه خاصی در بازار رایانش ابری دارند که در ادامه این ۳ پلتفرم از نظر موقعیت بازار و میزان پذیرش با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

  • AWS: وب سرویس آمازون در سال ۲۰۰۶ میلادی (۱۳۸۵ شمسی) راه‌اندازی شد و بیشترین سهم بازار را نیز در اختیار دارد. شرکت‌های خصوصی، کسب‌وکارها و نهادهای دولتی از جمله مشتریان AWS هستند.
  • Microsoft Azure: مایکروسافت آژور دومین پلتفرم بزرگ است که در سال ۲۰۱۰ میلادی (۱۳۸۹ شمسی) راه‌اندازی شد. این پلتفرم در بین شرکت‌هایی که از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند از محبوبیت بالایی برخوردار است.
  • GCP: پلتفرم ابری گوگل نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی (۱۳۸۷ شمسی) در این حوزه شروع به کار کرد. به لطف توانایی گوگل در تجزیه و تحلیل داده، هوش مصنوعی و کلان داده این پلتفرم توانسته سهم بازار خوبی در بین صنایع بزرگ به دست آورد.

سرویس‌های ارائه شده

مایکروسافت آژور، AWS و GCP همگی خدمات مبتنی بر ابر برای طیف وسیعی از کاربردها همچون محاسبات، ذخیره‌سازی، پایگاه داده، شبکه، تجزیه و تحلیل و یادگیری ماشین را ارائه می‌دهند. تنها تفاوت بین آن‌ها در این زمینه تمرکز متفاوت آن‌ها بر روی خدمات ارائه شده است. به عنوان مثال، AWS به خاطر مقیاس‌پذیری بالا، زیرساخت و راه‌حل‌های امنیت سایبری شناخته می‌شود. در نقطه مقابل، Azure به دلیل سازگاری بالا با سایر محصولات مایکروسافت به خوبی با اکوسیستم مایکروسافت ادغام می‌شود. پلتفرم GCP نیز ببیشتر بر تجزیه و تحلیل داده تمرکز دارد و برای پردازش داده‌های سنگین گزینه بسیار مناسبی است.

برنامه‌نویس در حال انتخاب بین یکی از سرویس‌های AWS، GCP و Microsoft Azure است

مدل‌های قیمت‌گذاری

استفاده از خدمات ابری ارائه شده توسط این ۳ پلتفرم نیازمند پرداخت هزینه است، اما مدل‌های قیمت‌گذاری آن‌ها با یکدیگر تفاوت دارد.

  • AWS: وب سرویس آمازون ۳ نوع تعرفه برای رایانش ابری ارائه می‌دهد. مورد اول پرداخت با توجه به میزان استفاده است که یعنی به میزان استفاده از خدمات باید هزینه پرداخت کنید. مورد دوم رزرو خدمات است که در این روش می‌توان فضای مورد نیاز را از قبل رزرو کرد و هزینه‌ها را کاهش داد. در روش سوم نیز آمازون تخفیف‌های خوبی را در صورت استفاده از حجم‌های بالا ارائه می‌دهد.
  • Azure: تعرفه خدمات مایکروسافت آژور با توجه به میزان استفاده محاسبه می‌شود. این پلتفرم تخفیف‌های بسیار خوبی را برای قراردادهای بلند مدت ارائه می‌دهد.
  • GCP: پلتفرم ابری گوگل نیز به بیشتر به خاطر قیمت‌گذاری مشتری مدارانه خود شناخته می‌شود. گوگل تخفیف‌های بسیار خوبی در صورت استفاده پایدار ارائه می‌دهد که می‌تواند منجر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها شود.

عملکرد و قابلیت اطمینان

در این بخش AWS و GCP عملکرد بهتری نسبت به مایکروسافت آژور ارائه می‌دهند. AWS با پشتیبانی از چندین منطقه و میزان دسترسی‌پذیری بالای ۹۹.۹۹ درصد در این بخش عملکرد فوق‌العاده خوبی دارد. گوگل نیز با توجه به دارا بودن مراکز داده زیاد در سطح جهان قابلیت اطمینان بسیار بالایی دارد.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین

در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هر ۳ پلتفرم عملکرد بسیار خوبی دارند و سرویس‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

  • AWS: آمازون با ارائه سرویس‌های SageMaker ،Rekognition و Comprehend خدمات گسترده یادگیری ماشین را ارائه می‌دهد.
  • Azure: مایکروسافت آژور سرویس‌های Azure AI و Azure Machine Learning را در زمینه هوش مصنوعی و یادگیری ماشین ارائه می‌دهد که به خوبی نیز با سایر محصولات مایکروسافت ادغام می‌شوند.
  • GCP: پلتفرم ابری گوگل در حوزه یادگیری ماشین ابزارهای قدرتمند همچون AutoML و TensorFlow را معرفی کرده است. همچنین، در حوزه هوش مصنوعی نیز ابزار Vertex AI این شرکت بسیار شناخته شده است.

پیش‌تر در مطلب زیر از مجله فرادرس یادگیری ماشین مبتنی بر رایانش ابری مورد بررسی قرار گرفته است.

تجربه کاربری و ابزارهای مدیریتی

در ادامه مقایسه این ۳ پلتفرم از نظر تجربه کاربری و ابزارهای ارائه شده آورده شده است.

  • AWS: وب سرویس آمازون کنسول مدیریتی بسیار قدرتمندی را ارائه کرده است. هر چند این کنسول به دلیل دارا بودن سرویس‌های متنوع برای کاربران تازه وارد کمی چالش برانگیز خواهد بود.
  • Azure: مایکروسافت آژور نیز داشبورد مدیریتی Azure Portal را در اختیار کاربران خود قرار داده است که کار کردن با آن برای کاربران آشنا با محصولات مایکروسافت بسیار آسان خواهد بود.
  • GCP: داشبورد ارائه شده توسط این پلتفرم نیز بسیار کاربرپسند است، به ویژه برای افرادی که در حوزه تجزیه و تحلیل داده و یادگیری ماشین فعالیت دارند.

چگونه ماشین لرنینگ را یاد بگیریم؟

امروزه یادگیری ماشین در صنایع و حوزه مختلفی همچون فناوری، بهداشت و درمان، امور مالی، بازاریابی و رباتیک کاربردهای فراوان دارد. بنابراین، متخصصان یادگیری ماشین به دلیل تقاضا زیاد بازار کار با فرصت‌های شغلی متعددی نیز مواجه هستند. یکی از بهترین روش‌های برای یادگیری ماشین استفاده از فیلم‌ها و دوره‌های آموزشی آنلاین است.

مجموعه فیلم‌های آموزش یادگیری ماشین فرادرس
برای دسترسی به مجموعه فیلم‌های آموزش یادگیری ماشین فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

در پلتفرم فرادرس نیز به عنوان یکی از بزرگترین شبکه‌های آموزشی کشور فیلم‌های آموزشی متعددی در حوزه یادگیری ماشین وجود دارد. مجموعه فیلم‌های آموزش‌ یادگیری ماشین فرادرس از طریق لینک زیر قابل دسترسی هستند.

در این مجموعه دوره‌های آموزشی پروژه محور و موضوع محور متعددی وجود دارد که می‌توانید با بررسی آن‌ها اطلاعات خود در حوزه یادگیری ماشین را افزایش دهید. در ادامه تعدادی از دوره‌های پیشنهادی این مجمومه آورده شده است.

جمع‌بندی

Microsoft Azure به عنوان یک پلتفرم رایانش ابری قدرتمند و همه‌کاره با برآورده ساختن نیازهای متنوع کسب‌وکارهای مدرن توانسته جایگاه بسیار خوبی در این حوزه به دست آورد. زیرساخت قدرتمند، خدمات متنوع و امنیت و سازگاری بالا این پلتفرم را تبدیل به انتخابی جذاب برای سازمان‌هایی کرده است که به دنبال استفاده از خدمات مبتنی بر ابر هستند. بنابراین، تسلط بر سرویس‌های ارائه شده توسط Azure می‌تواند دنیایی از فرصت‌های تازه را برای علاقه‌مندان به ارمغان آورد. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس به این سوال پاسخ داده شد که Microsoft Azure چیست و چگونه دنیای فناوری را متحول کرده است.

در این مطلب نحوه کار مایکروسافت آژور بیان شد و به این سوال نیز پاسخ داده شد که مهم‌ترین کاربردهای Microsoft Azure چیست. همچنین، سرویس‌های ارائه شده توسط Microsoft Azure و مزایای استفاده از آن نیز عنوان شد. در انتها، نیز نحوه راه‌اندازی Azure و استفاده از سرویس‌های آن نیز به صورت گام‌به‌گام مورد بررسی قرار گرفت.

source

توسط expressjs.ir