29 شهریور 1403 ساعت 12:40

شاید تعجب کنید اگر متوجه شوید برخی قابلیت های به‌ظاهر اختصاصی آیفون 16 پرو – iPhone 16 Pro پیش‌تر روی گوشی‌های اندرویدی حضور داشته‌اند.

سری آیفون 16 اپل به لطف تجهیز به سیستم عامل آی او اس 18 به قابلیت‌های جذاب و جدیدی دسترسی پیدا کرده‌اند. بسیاری از این قابلیت‌ها البته سال‌ها قبل در اختیار کاربران گوشی‌های اندرویدی قرار داشته‌اند. در ادامه با گجت نیوز همراه باشید تا تعدادی از قابلیت های جدید آیفون 16 پرو را معرفی کنیم که قبلا روی گوشی های اندرویدی حضور داشته‌اند.

کدام قابلیت های آیفون 16 پرو قبلا در گوشی‌های اندرویدی حضور داشته؟

با وجود این که برخی از قابلیت‌های جدید آیفون 16 قبلا توسط گوشی‌سازان اندرویدی ارائه شده بودند، اما تبلیغات و بازاریابی قدرتمند اپل باعث شده که بسیاری از ما تصور کنیم کوپرتینویی‌ها خالق این قابلیت‌ها هستند. پنج مورد از این ویژگی‌‌ها را در ادامه مشاهده خواهید فرمود.

دکمه اختصاصی دوربین

یکی از ویژگی‌های ظاهرا منحصربفرد سری آیفون 16 که این روزها سر و صدای زیادی به پا کرده، کلید کمرا کنترل است. این کلید در حقیقت یک دکمه لمسی و مقاومتی است که زیر کلید Power خانواده آیفون 16 قرار گرفته و امکان باز کردن سریع اپلیکیشن دوربین و عکس گرفتن آنی را به کاربران می‌دهد. این کلید همچنین از ژست‌های حرکتی متعدد پشتیبانی می‌کند؛ به‌طوری که با فشردن آهسته آن می‌توان روی سوژه زوم کرد، در حالیکه دو بار فشردن آهسته آن قابلیت تنظیم دیافراگم، بالانس نور سفید، سرعت شاتر و دیگر مشخصات عکس را فراهم خواهد کرد.

دکمه اختصاصی دوربین

بر خلاف چیزی که بسیاری از ما فکر می‌کنیم، این کلید توسط اپل ارائه نشده و پیش‌تر در گوشی های اکسپریا 1 و اکسپریا 5 سونی حضور داشته است. عملکرد این کلید روی گوشی‌های سونی البته بسیار محدودتر بوده و تنها به باز کردن دوربین، ثبت عکس و ضبط ویدیو خلاصه می‌شد. در عین حال اپل این ایده را گسترش داده و امکان بزرگنمایی، کنترل پیشرفته تصاویر و حتی ادغام عملکرد آن با اپلیکیشن‌ها شخص ثالث را نیز فراهم کرده است.

دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی

دوربین فوق عریض 48 مگاپیکسلی نیز دیگر قابلیت آیفون 16 پرو است که اندرویدی ها پیش‌تر آن را ارائه کرده بودند.

در سال‌های گذشته در کنار تمامی نکات مثبت ماژول دوربین آیفون‌های اپل، کیفیت پایین‌تر تصاویر فوق عریض این گوشی‌ها نسبت به رقبا و مشاهده نویز، خصوصا در شرایط نوری نامساعد از جمله مهم‌ترین شکایت‌های کاربران بوده است. برای برطرف کردن این مشکل، اپل حسگر 12 مگاپیکسلی دوربین فوق عریض آیفون 16 پرو خود را با یک نمونه 48 مگاپیکسلی جایگزین کرد.

قابلیت آیفون 16 پرو اندرویدی

این قابلیت هرچند بسیار کاربردی و تاثیرگذار خواهد بود؛ اما اصلا مساله تازه‌ای نیست و پیش‌تر در پرچمداران اندرویدی نیز رویت شده. برای مثال، پرچمدار سه سال پیش وان پلاس، گوشی OnePlus 10 Pro از یک لنز فوق عریض 50 مگاپیکسلی بهره می‌برد. جالب است بدانید که دوربین‌های فوق عریض با رزولوشن بالا حتی امروزه در برخی میانرده‌های اندرویدی مثل ویوو V40 پرو نیز تعبیه شده‌اند.

ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه

دیگر قابلیت جدید و جذاب سری iPhone 16 Pro نیز دوربین اصلی فیوژن (Fusion) است که در کنار واحد پردازش تصاویر قدرتمند و سریع تراشه A18 Pro امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم بر ثانیه را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. اپل همچنین ادعا کرده که این دوربین قادر است ویدیوهای 120 FPS دالبی ویژن را به ثبت رسانده و امکان تغییر نرخ فریم را نیز پس از ضبط در اختیار کاربر قرار دهد.

ضبط ویدیو 4K 120 FPS

این قابلیت دوربین نیز ظاهرا با الهام از برخی پرچمداران اندرویدی در آیفون‌های جدید تعبیه شده است. البته گوشی پیکسل 9 گوگل فاقد این قابلیت است؛ اما برخی پرچمداران 2024 اندرویدی مثل گلکسی اس 24 اولترا یا شیائومی 14 اولترا نیز امکان ضبط ویدیوهای 4K با نرخ 120 فریم را به کاربرانشان می‌دادند.

پشتیبانی از وای فای 7

با وجود این که اپل در رویداد معرفی سری آیفون 16 اشاره‌ای به پشتیبانی از Wi-Fi 7 نکرد؛ اما می‌دانیم که تمامی مدل‌های این گوشی قادر این فناوری را ساپورت خواهند کرد. این یعنی آیفون‌های جدید اپل قادر به ارسال و دریافت همزمان داده از طریق باندهای 2.4 گیگاهرتز، 5 گیگاهرتز و 6 گیگاهرتز خواهند بود و علاوه بر سرعت بالاتر اتصال، تاخیر پایین‌تری داشته و به‌طور کلی اتصال مطمئن‌تری را ارائه خواهند کرد.

قابلیت آیفون 16 پرو اندرویدی

پیش از iPhone 16 همچنین برخی از پرچمداران اندرویدی سال گذشته مثل Galaxy S23 Ultra یا پیکسل 8 گوگل از وای فای 7 پشتیبانی می‌کرده‌اند. بنابراین در بهترین حالت، اپل یک سال دیرتر از برخی رقبای اصلی خود به پشتیبانی از وای فای 7 رسیده است.

شارژ سریع‌تر USB-C

با وجود آن که اپل سال گذشته درگاه لایتنینگ را در سری آیفون 15 خود با پورت USB-C جایگزین کرد، اما از ملموس‌ترین مزیت این درگاه، یعنی شارژ سریع استفاده‌ای نکرد و سرعت شارژ پرچمداران سال گذشته خود را در محدوده 20-27 وات نگه داشت. با این وجود به نظر می‌رسد در نسل اخیر سری آیفون 16 قادر به پشتیبانی از شارژ سریع 39 واتی خواهند بود که به‌مراتب سریع‌تر از نسل پیش است.

شارژ سریع iPhone 16

نیازی به گفتن ندارد که اپل در بخش سرعت شارژ با فاصله بسیار زیادی پشت سر رقبای اندرویدی خود قرار داشته و به هیچ وجه در این خصوص حرفی برای گفتن ندارد. برای مثال، گلکسی اس 24 اولترا با توان 45 وات شارژ شده و وان پلاس 12 از شارژ سریع استثنایی 100 واتی پشتیبانی می‌کند. این مساله حتی در خصوص برخی میان‌رده‌های اندرویدی هم صادق است. مثلا گوشی‌های میانرده وان پلاس 12R و آنر 200 پرو به‌ترتیب سرعت‌های شارژ 100 وات و 66 واتی را ارائه می‌دهند که بسیار بالاتر از رقمی است که اپل پیشنهاد می‌کند.

جمع‌بندی؛ آیفون 16 پرو چه چیز جدیدی در چنته دارد؟

اگر واقع‌بینانه به مساله نگاه کنیم، آیفون 16 پرو واقعا قابلیت‌های چندان جدید و انقلابی ندارد. با این وجود اپل هنر استفاده بهینه از قابلیت‌های قدیمی در گوشی‌هایش را به‌خوبی بلد است و این بار هم توانسته به‌گونه‌ای از آن‌ها کار بگیرد که هیچ گوشی‌ساز اندرویدی تا کنون موفق نشده است.

با این وجود اگر به دنبال قابلیت‌های منحصربفرد و اختصاصی در سری iPhone 16 Pro هستید احتمالا ناامید خواهید شد؛ زیرا اکثر آن‌ها احتمالا در پرچمداران و حتی میانرده‌های سال گذشته اندروید موجود هستند.

در گجت نیوز بخوانید: ۷ دلیل برای خرید آیفون ۱۶ پرو و سه دلیل برای عدم خرید آن بهترین ویژگی های آیفون ۱۶؛ چرا باید گوشی پرچمدار جدید اپل را خرید؟ اپل با 250 قابلیت جدید در iOS 18، صاحبان آیفون را شگفت‌زده می‌کند

source

توسط expressjs.ir