29 شهریور 1403 ساعت 10:11

به دلیل کاهش توان مالی مردم، تقاضا برای لوازم خانگی کاهش یافته و در نتیجه فروشندگان مجبور به پایین آوردن قیمت ها شده‌اند.

بازار لوازم خانگی در ماه‌های اخیر شاهد تضاد عجیبی بوده است. از یک سو، افزایش تولید و کاهش چشمگیر تقاضا به کاهش قیمت‌ها در بازار منجر شده است. اما از سوی دیگر، تولیدکنندگان با افزایش قیمت محصولات خود، برای فروش مجبور به ارائه شرایط اعتباری و تعاونی شده‌اند. این تناقض نشان می‌دهد که بازار لوازم خانگی در وضعیتی پیچیده قرار دارد و تصمیم‌گیری برای خریداران و فروشندگان را دشوار کرده است.

با وجود اینکه فروشندگان لوازم خانگی برای جذب مشتری، کالاهای خود را با قیمت سال گذشته عرضه می‌کنند، همچنان با کاهش چشمگیر تقاضا مواجه هستند. اکثر خریداران ترجیح می‌دهند نیازهای خود را از طریق طرح‌های اعتباری تأمین کنند، این امر سودآوری فروشندگان را کاهش داده است.

لوازم خانگی

ارائه تسهیلات برای فروش لوازم خانگی

به گفته یکی از فروشندگان لوازم خانگی، از ابتدای اردیبهشت، کارخانه‌جات افزایش قیمت ۲۵ تا ۳۰ درصدی را برای محصولاتشان در نظر گرفته‌اند. اما به دلیل کاهش قیمت‌ها در بازار، فروشندگان قادر به فروش کالا با قیمت‌های جدید نیستند. در نتیجه، تولیدکنندگان برای حفظ فروش، به ارائه تسهیلات اعتباری و وام روی آورده‌اند تا هم به مصرف‌کننده امکان خرید بدهند و هم خودشان بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.

این فروشنده با اشاره به نمونه‌هایی از لوازم خانگی، به شکاف قابل توجه بین قیمت کارخانه و قیمت بازار تأکید می‌کند. به عنوان مثال، قیمت کارخانه‌ای یک یخچال ساید بای ساید ۲۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده است، اما در بازار آزاد می‌توان با پرداخت ۱۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومام اقدام به خرید آن کرد. همچنین یک ماشین لباسشویی که کارخانه آن را 21 میلیون و 700 هزار تومان قیمت‌گذاری کرده، در بازار با قیمتی حدود 18 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‌رسد.

این فروشنده با تأکید بر کاهش قدرت خرید مردم، دلیل اصلی کاهش قیمت‌ها را عدم توانایی مشتریان برای پرداخت نقدی عنوان کرد. به گفته وی، برای تسریع در فروش و تأمین نقدینگی مورد نیاز، اکثر واحدهای فروش به سمت فروش اعتباری سوق پیدا خواهند کرد. این در حالی است که بازار لوازم خانگی از تنوع بالایی برخوردار است اما به دلیل کاهش تقاضا، کالاها روی دست فروشندگان مانده است.

در گجت نیوز بخوانید:

آخرین قیمت کولرگازی های تولید ایران در تیر ماه ۱۴۰۳

آیا لوازم خانگی اسنوا ارزش خرید دارد؟

لوازم خانگی ایرانی در کدام کشورها خریدار دارد؟

source

توسط expressjs.ir