29 شهریور 1403 ساعت 18:53

طبق گفته محققان، مرگ و میر ناشی از شیوع عفونت میکروبی «MRSA» می‌تواند موجب قربانی شدن میلیون‌ها انسان در سراسر جهان شود.

براساس جدیدترین اخبار پزشکی و سلامت، دانشمندان با ارائه یک گزارش جامع از وضعیت سلامت و بهداشت جهانی، پیش‌بینی کردند که مرگ و میر ناشی از شیوع عفونت میکروبی MRSA که در برابر بسیاری از داروهای آنتی بیوتیک مقاوم شده و مکانیزم آنها را خنثی کرده است، به‌زودی افزایش پیدا می‌کند؛ طبق این گزارش، عفونت MRSA تا ۲۵ سال آینده حدود ۳۹ میلیون نفر قربانی خواهد گرفت.

عفونت باکتریایی MRSA، تهدیدی فزاینده برای سلامت جهانی

عفونت MRSA

«MRSA» مخفف Methicillin Resistant Staphylococcus Aureus (استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین)، نوعی استاف است که می‌تواند به چندین آنتی بیوتیک مقاوم باشد. این باکتری یک میکروب بسیار شایع است و از هر سه نفر یک نفر این میکروب را روی پوست یا بینی خود دارد. این میکروب برای اکثر افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. با این حال بیماران مبتلا به MRSA با سویه ای از باکتری استاف اورئوس مقاوم به آنتی بیوتیک های معروف به بتالاکتام مانند متی سیلین، آموکسی سیلین و پنی سیلین آلوده می‌شوند.

هر کسی ممکن است به عفونت MRSA مبتلا شود یا حامل MRSA باشد. این خطر برای افرادی که در بیمارستان بستری شده‌اند یا در خانه های سالمندان اقامت دارند، تماس پوست به پوست با دیگران (مانند ورزش های تماسی) و قرار گرفتن در مکان های شلوغ و غیربهداشتی افزایش می‌یابد.

طبق گزارشی که نشریه لنست منتشر شده است، مرگ و میر ناشی از این عفونت در سال ۲۰۲۱ میلادی نسبت به ۳۰ سال گذشته دو برابر شده و به ۱۳۰ هزار نفر رسیده است. سالانه بیش از یک میلیون نفر در سراسر جهان بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۱ بر اثر انواع ابر میکروب، که مقاومت ضد میکروبی (AMR) نیز ساخته می‌شوند جان خود را از دست داده‌اند‌.

عفونت MRSA

این مطالعه تاکید دارد به دلیل بهبود اقدامات برای پیشگیری و کنترل عفونت در نوزادان، مرگ و میر در میان کودکان زیر پنج سال ناشی از میکروب‌ها در طول سه دهه گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش یافته است. با این حال، هنگامی که کودکان یا افراد بالای ۷۰ سال این ابر میکروب را می‌گیرند، درمان عفونت بسیار سخت‌تر می‌شود زیرا همیشه کودکان و جمعیت سالخورده در برابر عفونت آسیب پذیرتر هستند.

طبق تخمین محققان، تعداد مرگ و میر مستقیم ناشی از AMR تا ۶۷ درصد افزایش می‌یابد و تا سال ۲۰۵۰ به حدود 2 میلیون نفر در سال می‌رسد. بر اساس مدل سازی، این روند همچنین در ۸.۲ میلیون مرگ سالانه دیگر نقش ایفا کرده و جهشی نزدیک به ۷۵ درصد خواهد داشت. طبق این سناریو، AMR مستقیماً ۳۹ میلیون نفر را تا 25 سال آینده به کام مرگ می‌کشاند و در مجموع به ۱۶۹ میلیون مرگ سرعت می‌بخشد.

علائم و عوارض عفونت MRSA

عفونت MRSA

علائم عفونت MRSA، به قسمتی از بدن که آلوده شده است بستگی دارد. خراش یا بریدگی پوست اغلب محل قطعی عفونت MRSA است. اکثر عفونت های پوستی استافیلوکوکوس اورئوس از جمله MRSA، به صورت یک برآمدگی یا ناحیه عفونی روی پوست ظاهر می‌شوند که ممکن است قرمز، متورم، دردناک و پر از چرک باشد. به دلیل شباهت این جای این عفونت با نیش عنکبوت، مردم گاهی برخی از عفونت های پوستی MRSA را با آن اشتباه می‌گیرند.

همچنین عفونت‌ MRSA می‌تواند مشکلات جدی در داخل و خارج از محیط های مراقبت های بهداشتی ایجاد کنند، از جمله: پنومونی (عفونت ریه)، عفونت‌های جریان خون، عفونت‌های محل جراحی، سپسیس و مرگ (در صورت عدم درمان).

شیوع و درمان عفونت استافیلوکوکوس اورئوس مقاوم به متی سیلین

MRSA از طریق تماس با افراد آلوده، زخم ها یا چیزهایی که با پوست عفونی تماس داشته و حامل باکتری هستند در جامعه پخش می‌شود. برخی از افرادی که حامل MRSA هستند ممکن است به عفونت MRSA مبتلا شوند.

پزشکان اغلب آنتی بیوتیک‌ها را برای درمان عفونت‌های MRSA تجویز می‌کنند. برخی از انواع عفونت‌های MRSA برای تخلیه نواحی آلوده نیاز به جراحی دارند. در حالی که MRSA می‌تواند به درمان چندین آنتی بیوتیک مقاوم باشد، آنتی بیوتیک هایی کمیاب برای درمان عفونت های MRSA وجود دارد.

همچنین بخوانید: انجام موفقیت آمیز اولین پیوند قلب کاملا رباتیک جهان در عربستان سازمان جهانی بهداشت نخستین واکسن آبله میمونی را تأیید کرد با یک دوز از دارو جدید ایدز، ویروس HIV تا 10 هزار برابر ضعیف می‌شود

source

توسط expressjs.ir