29 شهریور 1403 ساعت 17:55

جنگ رسانه ای آمریکا و روسیه وارد مرحله جدیدی شده است. در جدیدترین اقدام مارک زاکربرگ، مدیرعامل مجموعه متا تصمیم گرفته رسانه های روسی را در تمامی شبکه های این شرکت مسدود کند.

در دنیای امروز رسانه های حرف اول را می‌زنند. به‌صورتی که حتی می‌توانند با ارائه نسخه‌ای یک‌طرفه از رخدادها واقعیات را دگرگون کنند. به همین‌خاطر است که دولت‌های ابرقدرت همیشه سعی می‌کنند جریان رسانه‌ای را در دست داشته باشند. اخیرا نیز شرکت متا رسانه های دولتی روسی را در شبکه های اجتماعی مختلف مسدود کرده است تا جلوی انتشار اطلاعات نادرست را بگیرد.

متا می‌خواهد جلوی حضور رسانه های روسی در تمامی پلتفرم های این شرکت را بگیرد

متا رسانه های روسی

بر اساس بیانیه منتشر شده توسط شرکت متا از این پس رسانه های دولتی روسی نمی‌توانند در فیسبوک و اینستاگرام فعالیت کنند. ظاهرا مدیران متا برای مدتی با دقت شرایط را تحت‌نظر داشته‌اند و در نهایت تصمیم گرفته‌اند تا محدودیت‌هایی را برای این رسانه‌ها در نظر بگیرند.

به گفته متا شبکه Russia Today و دیگر رسانه های دولتی روسیه مشغول فعالیت‌های مداخله‌جویانه بوده‌اند. به همین‌خاطر از این پس حق ندارند در هیچکدام از برنامه‌های این شرکت حضور داشته باشند. ظاهرا شرکت متا به شواهدی دست یافته است که رسانه های روسی تلاش می‌کنند ردپای اقدامات خود را در فضای آنلاین پنهان کنند. همچنین با توجه به سابقه رسانه های روسی انتظار نمی‌رود که تغییری در رویکرد آنها در آينده ایجاد شود.

البته تصمیم متا برای مسدود کردن رسانه های روسی اندکی پس از شدت گرفتن تنش‌ها بین روسیه و آمریکا مطرح می‌شود. چند روز پیش دولت آمریکا به‌صورت عمومی شبکه RT را به انتشار پروپاگاندا و اطلاعات نادرست متهم کرده بود. مقامات دولت بایدن تاکید کرده بودند که این شبکه سعی دارد با استفاده از رسانه های مختلف حمله روسیه به اوکراین را توجیه کند.

متا رسانه های روسی

ظاهرا روس ها بیشتر کاربران حاضر در فرانسه و کشورهای آفریقایی را هدف قرار داده بودند. اتفاقی که با توجه به کمک‌های سنگین غرب برای جنگ اوکراین چندان خوشایند آمریکا نیست. البته این اولین‌بار نیست که متا محدودیت‌هایی را برای رسانه های روسی در نظر می‌گیرد. در سال ۲۰۲۲ نیز در اخبار تکنولوژی گفته شد که این شرکت به‌درخواست دولت آمریکا جلوی حضور شبکه های دولتی روسیه در فیسبوک را گرفته است.

روسیه نیز در پاسخ به این اقدام فیسبوک را به‌طور کامل مسدود کرد. حتی چند روز بعد هم علیه این شرکت اعلام جرم شد. همانطور که انتظار می‌رفت نیز اندکی بعد یک قاضی روسی فیسبوک و اینستاگرام را به‌علت فعالیت‌های افراطی مجرم شناخت. در نتیجه این اقدام شرکت متا عملا توانایی باز کردن هرگونه دفتر و انجام فعالیت تجاری را در روسیه از دست داد. باید دید که اینبار روس‌ها چه واکنشی به محدودیت‌های آمریکا نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: زاکربرگ در سال ۲۰۲۴ از همه ثروتمندان جهان بیشتر رشد ثروت داشته است افشاگری کارمند سابق فیسبوک: عمدا باتری کاربران را خالی می‌کنند! آموزش ساخت استوری و ریلز اینستاگرام با هوش مصنوعی Meta AI

source

توسط expressjs.ir