همه چیز درباره معنی بیت دشمن دانا که غم جان بود، بهتر از آن دوست که نادان بود

دشمن دانا که غم جان بود

در ادامه با معنی و مفهوم این بیت آشنا می شوید. با دانشچی همراه باشید.

معنی بیت دشمن دانا که غم جان بود

دشمنِ دانا که غمِ جان بوَد

بهتر از آن دوست که نادان بود

معنی: دشمنی که آگاه و باهوش است، هرچند باعث رنج و نگرانی می‌شود، بهتر از دوستی است که نادان و بی‌فکر است.

مفهوم: این بیت به ما می‌آموزد که در انتخاب دوستان و همراهان خود، عاقلانه عمل کنیم و به جای توجه به ظاهر و احساسات، به خرد و آگاهی آنها اهمیت دهیم. دشمنی که دانا و باهوش است، هرچند ممکن است باعث رنج و نگرانی ما شود، اما می‌تواند ما را به چالش بکشد، نقاط ضعف ما را آشکار کند و به ما کمک کند تا رشد کنیم و پیشرفت کنیم.

در مقابل، دوستی که نادان و بی‌منطق است، هرچند ممکن است در ظاهر مهربان و خوش‌برخورد باشد، اما می‌تواند ما را به بیراهه بکشاند، تصمیمات نادرست بگیریم و در نهایت به ما آسیب برساند.

حدیث درباره دوستی با نادان

امام علی علیه السلام می فرمایند: لَا تَصْحَبِ الْمَائِقَ، فَإِنَّهُ يُزَيِّنُ لَكَ فِعْلَهُ وَ يَوَدُّ أَنْ تَكُونَ مِثْلَهُ: با احمق معاشرت مكن كه كارهاى احمقانه خود را براى تو زيبا جلوه مى دهد و دوست دارد تو هم مثل او باشى.

همچنین ایشان می فرمایند: إيّاكَ و مَوَدَّةَ الأَحمَقِ؛ فَإِنَّهُ يَضُرُّكَ مِن حَيثُ يَرى أنَّهُ يَنفَعُكَ، ويَسوؤُكَ و هُوَ يَرى أنَّهُ يَسُرُّكَ: از دوستى با احمق دوری کن؛ زيرا آن جا كه مى پندارد به تو سود مى رساند، درواقع به تو زيان مى زند و غمگينت مى كند، حال آن كه مى پندارد تو را شاد كرده است.

ضرب المثل درباره دوست نادان!

اختصاصی-دانشچی

source

توسط expressjs.ir